Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Skal du gå fra Juvasshytta bør du ha hunden i sele som kan festes i tauet. Som brefører er det noe herk å ha med seg bikkjer som eierne ikke har kontroll på, og som ikke har sele. Skulle de falle nedi er sele et must om man ikke vil ha kvalt bikkje.

Jeg liker best å gå først på sommeren, for da er det fremdeles noe snø igjen, utpå sommeren og høsten er det som regel bare stein = mer slitasje for labbene. Min eldste har vært til topps mange ganger, Bud har ikke tatt jomfruturen enda, satser på mai med han, da går vi på ski og han kan løpe løs med unntak av den siste biten til toppen (vil nødig at han skal løpe seg utfor de stupene der). Jeg er lat av natur, så turen fra spitersulen synes jeg blir for stress dersom man kan gå en lettere rute (fra Juvasshytta), hehe :P

Blir sele uansett ja på en sånn tur, og bånd hele veien uansett. Han er ikke så flink på å spare på energien så regner med det blir kort bånd ala 1,5 - 2 meter. Mulig jeg tar med flexien å bruker den der terrenget passer seg og det ikke er mye folk.

Noen spesiell type sele som er å foretrekke syns du? Har pr nå en hurrta sele av denne typen ( http://www.petworld.no/bilder/artiklar/zoom/hurttablaay35_1.jpg ), men den er litt stor så tenker å kjøpe ny innen vi skal opp dit.

EDIT: Forresten, noen som har erfaring med disse potesokkene? : http://www.hooks.no/product.aspx?productid=053018&deptid=1137&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

053018_02.jpg

Guest lijenta
Skrevet

Blir sele uansett ja på en sånn tur, og bånd hele veien uansett. Han er ikke så flink på å spare på energien så regner med det blir kort bånd ala 1,5 - 2 meter. Mulig jeg tar med flexien å bruker den der terrenget passer seg og det ikke er mye folk.

Noen spesiell type sele som er å foretrekke syns du? Har pr nå en hurrta sele av denne typen ( http://www.petworld.no/bilder/artiklar/zoom/hurttablaay35_1.jpg ), men den er litt stor så tenker å kjøpe ny innen vi skal opp dit.

EDIT: Forresten, noen som har erfaring med disse potesokkene? : http://www.hooks.no/product.aspx?productid=053018&deptid=1137&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

053018_02.jpg

Har ikke testet dem men er skeptisk for det er ute i naturen hvor hunden skal få bruke labbene som dem vil og da virker det som sålen blir for tykk for min del. Mine spriker med poten og griper med kølrne når dem er ute i terrenget. Klarer ikke se dem gjøre det med noe sant. Men skulel jeg gått i gater hvor det fantes mye glasskår så hadde ejg testet dem blankt

Skrevet

Spiterstulen :wub: Leirskole og sommerjobb og mange kjekke gutter :P Jeg var på Galdhøpiggen i sjuende. Veldig fin tur. Akte på snøbre ned igjen. Tjo og hei :) Tror en av hundene fra Spiterstulen var med ,men er ikke sikker. Det var heller ingen kjosk på toppen i gamle dager. Matpakker og en flaske med varm, rød saft var det beste i verden :D

Jeg var på leirskole også, i 6 klasse, men jeg hadde det nok like gøy som deg, jeg lengtet hjem hele uka, husker jeg, var helt håpløst knyttet til hjemme da jeg var yngre.

Vi gikk også opp til Galdhøpiggen og jeg husker det som ganske slitsomt, men vi hadde mange fine pauser.

En hund hadde nok stor trives med den turen, men jeg hadde nok tatt med potesokker i tilfelle og litt energi for.

Husker at på veien ned så var det kjempe fint, jeg gikk og drømte om at jeg hadde med hesten så jeg kunne ridd der :)

• Like 1
Skrevet

Godbiten.no har gode cordurasokker :) bruker de sokkene på huskyene når de skal trekke tungt på skarpt føre (mye spiss grus/mye stein/skare/osv)

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...