Gå til innhold
Hundesonen.no

Kløv til lapphund


Guest Klematis
 Share

Recommended Posts

Guest Klematis

Jeg har planer om å kjøpe kløv til frøkna, men jeg lurer litt på om det er katastrofalt å kjøpe dette på nett (som sikkert er billigere), eller om jeg må i en butikk og få prøvd den på for å være sikker på at den passer?

Jeg ser jo at det er et godt utvalg av kløv å velge i, men jeg har jo ikke den fjerneste anelse om hva som er lurt å kjøpe, og hva som er greiest å styre unna, og hvordan jeg vet om det passer eller ikke.

Hun får jo vinterpels etterhvert også, har det noe å si, slik som det hadde med trekkselen jeg hadde planlagt å kjøpe? (Burde vente til vinterpelsen var kommet, sa de)

Og hvor mye kan en lapphund på 17 kg egentlig bære på i denne kløven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Em kløv har gjerne en del å gå på i str, ihvertfall mer enn en sele, pga noe innstillingsmuligheter og slikt så det har nok ingen betydning, forøvrig så bruker jo de fleste seler året rundt, og vinterpels er vell gjerne ikke såå mye mer enn sommerpels, så mye at selen ikke passer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

De mente det på dyrebutikken der jeg så på seler, at det var dumt å kjøpe en trekksele når jeg ikke vet hvor stor hun blir med vinterpels, så de mente jeg heller burde komme tilbake med henne med fullt utviklet vinterpels.

Hadde jo vært kjekt med både en trekksele og en kløv som passa hele året, ja:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kløv er sånt som jeg syns man alltid bør prøvd på, om man kan. Skal man først bruke det litt er det viktig med god passform, og det er lettest å se ved å faktisk prøve :)

Thorvald har samme trekksele og kløv sommer søm vinter han, og det er relativt stor forskjell på vinter- og sommerpels hos ham :P

Vi har Laika originalkløv, @MorBilly har Laika sportskløv tror jeg, @Krilo har Nonstop. I tillegg vet jeg folk som har gresshoppakløv, også endel som bruker de ulike ruffwearvariantene. Så det er ihvertfall merker jeg vet av folk med lapphund har :)

Thorvald veier 20 kg, og bærer lett 4-5 kg :) På turer går han med alt fra 2-5 kg avhengig av terreng etc :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har samme kløv, trekksele og andre sele hele året, med og uten masse pels. Tror ikke jeg har hørt om noen som bruker forskjellig avhengig av årstid/pels...

Vi har som @Aslan sa Nonstop kløven i den minstr str og vi ef fornøyde med den i hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...