Gå til innhold
Hundesonen.no

APA-standard og sitering


Benedicte
 Share

Recommended Posts

Jeg jobber med en oppgave hvor jeg siterer en del direkte og indirekte fra en viss bok. Denne boken består av mange ulike tekster fra ulike forfattere, men boken er redigert av "A.A". A.A står også som redaktør.

Ingen forfatternavn står nevnt på verken forsiden av boken, eller på de første sidene.

Når jeg siterer fra sidene hvor ingen spesifikk forfatter er nevnt, så skriver jeg bare "...." (A.A, 2011, s. 55). Men hva gjør jeg når jeg skal sitere fra sider hvor det tydelig står at en annen forfatter (B.B) har skrevet nettopp denne teksten? Skal jeg fortsatt skrive "..." (A.A, 2011, s.146), eller skal jeg skrive "...." (B.B, 2011, s.146)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver du ikke forfatter AA (2011) referert i BB (2011) da?

Eks:

Frode Svartdal og Magne Arve Flaten (1998) referert i Kimble (1961),

Red: Der kilden er boken: Svartdal, F og Flaten, M. (1998). Læringspsykologi. Oslo, Gyldendal Akademisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, dere! :)

Det er først og fremst tre "underforfattere" jeg benytter meg av under siteringen.

Til nå har jeg skrevet i litteraturlisten:

A.A. (Red.) (2011). Bokens navn (5. utg.). Sted: forlag

Hvordan tar jeg med forfatterne av den enkelte del i den samme litteraturlisten?

Skal jeg skrive følgende?

A.A. (Red.) B.B, C.C, D.D m.fl (2011). Bokens navn (5. utg.). Sted: forlag

Eller skal jeg skrive opp hvert enkelt kapittel jeg bruker?

A.A. (Red.) (2011). Bokens navn (5. utg.). Sted: forlag

B.B (2011) Bokens navn, "19", s.100-150. Sted: forlag

C.C (2011) Bokens navn, "120", s.151-213. Sted: forlag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://owl.english.purdue.edu/owl/resource/560/08/

Her er ok oversikt over hvordan du oppgir i referanselisten.

I tekst skal du referere til kapittelforfatter når du har det, og dermed må hvert kapt du bruker ha egen referanse i referanselisten :)

Når du siterer direkte (forsøk å unngå) skal sidetall også oppgis i tekstreferanse :)

APA har meget strenge regler for sitering og referering. Så har du bestemt deg for å bruke de retningslinjene, så må du gjøre det til punkt og prikke :) Skal du skrive flere oppgaver fremover og planlegger å bruke APA, så anbefaler jeg deg å kjøpe boken.

Ellers ligger mye om APAstil online, så du finner det meste ved å Google! :)

Jeg har brukt APA lenge og har skrevet over 20 oppgaver og artikler i APA stil, så hvis du lurer på noe er det bare å sende PM! :) :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.hioa.no/LSB/Oppgaveskriving/APA-stilen/Henvise-til-boeker#bokkapittel

Her finner du helt klar retningslinje/oppskrift for hvordan sitere etter APA-style. Linken er til sitering av kapittel i bok med redaktør, men øverst på høyre side finner du linker til alle mulige publikasjoner du vil referere til :)

Her er et forlsag, håper det kan gjøre deg litt klokere (hilsen hun som er på 4. året med APA-style):

Ifølge Alfsen (2014) er studenter late. Derimot er det andre som mener at det ikke er tilfelle; «Studenter har altfor mye å gjøre, og må ikke ses på som late» (Brenden, 2014, s. 14). Både Carlsen (2014) og Dalberg (2014) mener at studenter kunne jobbet mer under studietiden.

I litteraturlisten:
Alfsen, A. (2014).
Kapittel 4. I A. Alfsen (Red.), Hovedboka (s. 71-90). Sted: Forlag / Alfsen, A. (Red.). (2014). Hovedboka. Sted: Forlag

Brenden, B. (2014). Kapittel 1. I A. Alfsen (Red.), Hovedboka (s. 1-30). Sted: Forlag
Carlsen, C. (2014). Kapittel 2. I A. Alfsen (Red.), Hovedboka (s. 31-50). Sted: Forlag
Dalberg, D. (2014). Kapittel 3. I A. Alfsen (Red.), Hovedboka (s. 51-70). Sted: Forlag

Endret av marjea
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Da er han jo ung, på godt og vondt, og kan formes mye. Kurs er uansett gøy og lærerikt.
    • Har litt erfaring med Japansk spisshund. Pelsstell: De 2 første jeg hadde slapp pels 2 ganger i året, hvor mesteparten av pelsen kom ut på veldig kort tid. Endel børsting da, men lite pelsstell ellers. Han jeg har nå gjør ikke det, men har de vanlige røytepriodene vår og høst.  Han krever ikke veldig mye pelsstell utenom røyteperiodene, pleier å børste ham når den blir badet. Anbefaler en hundeblåser for å lette pelsstellet og greit å få tørket dem når de har blitt dusjet.   Aktivitetsnivå: De er med på det meste men mine har egentlig ikke krevd mye. Stort sett fornøyd bare de får en god tur hver dag. Mine har også drevet med alt fra ID-spor til agility og kost seg med det. Lydnivå: Veldig induvidielt, men spisshunder er jo kjent for å ha litt lyd. Mine 2 siste har varslet når det kommer noen, noen ganger men ikke så ofte når noen har gått forbi, men jeg har flere hunder, bla en sheltie som bjeffer for alt så hvor mye lyd det ville vært uten ham vet jeg ikke. Første min bjeffet bare når noen ringte på. Min er stort sett rolig på hotell, når det bare er ham eller med den andre roligere sheltien min. Sjelden de bjeffer hele tiden, har bodd på motell med mange andre japanske spisshunder og ingen av de står å bjeffer hele døgnet. Vet det er flere i JS miljøet som har med sine på båt uten problemer.  
    • Han er snart tre år, men har mye ungdom i seg enda merker jeg. Takk for godt svar! Jeg har tenkt at vi burde gå på et kurs sammen ja. Som du nevner så er det noe med å bli kjent med treningen sammen.
    • @BusannKan kanskje si litt om det. De krever jo litt børsting og pelsstell, men er ganske selvrensende. Det blir fort litt støvsuging også.
    • Hvor gammel er han? At en hund "kan" en ting betyr ikke at den kan det i alle situasjoner. Alt må læres inn og vedlikeholdes, og generaliseres, det vil si, lære at det kan/skal gjøres under ulike forhold og på ulike steder. Jeg vil anbefale å finne et grunnkurs dere kan gå for å bli enda bedre kjent, og lære om hundetrening sammen. Start med å repetere kommandoene inne, hjemme, og belønn med godbit eller lek når han gjør det riktig. Prøv igjen utenfor huset, i hagen, innkjørselen e.l. Det er fortsatt kjente omgivelser, og kanskje mindre forstyrrelser? Når dere er på tur i kjente områder kan du gjerne stoppe på et rolig, uforstyrret sted og gå gjennom kommandoene igjen, alltid med belønning. Slik kan han gradvis lære at "kommandoene gjelder og lønner seg her også".  Gradvis, over flere dager og uker, kan du repetere kommandoene på ulike steder, med økt vanskelighetsgrad. Men husk også å gå tilbake å repetere på steder hvor det er enkelt for ham å følge kommandoene. Jo mer ukjent stedet er, jo mer lukter, lyder, folk og andre dyr det er, jo vanskeligere er det for ham å fokusere på deg og følge med. Dette må læres inn gradvis, og tar tid.  Det er selvfølgelig også superviktig at han ikke går løs når du ikke er helt sikker på at han kommer på innkalling. Bruk langline, og la ham eventuelt løpe løs på inngjerdede områder. I langline kan du jobbe likedan som med de andre kommandoene, men jeg vil anbefale å bruke enda bedre belønning, gjerne en "eksklusiv" belønning som han får kun på innkalling. Og ja, han vil merke at han har lina på og høre bedre etter da, men treningen vil like vel sitte i når du etterhvert tar av lina.  Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...