Gå til innhold
Hundesonen.no

Usikker på hva slags rase vi skal velge


SIOS
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg er en jente på 19 år og når jeg bodde hjemme hos min mor hadde vi en Golden Retriever. Han er ganske stor og lat, og etter en times tur med meg i raskt gange blir han helt utslitt. Vi har hatt den til dyrlege flere ganger, men de har aldri funnet noe gale med han.

Samboeren min har og hatt en Schæfer som var utrolig lydig, han brukte så å si ikke band på den i det hele tatt når de var ute på tur.

Nå har jeg og samboeren min funnet ut at vi ønsker oss en hund. Vi bor i en middels stor leilighet og jeg går på skole mens han jobber.

Vi lurer på å skaffe oss en Jämthund men med tanke på at ingen av oss jakter vil kanskje hunden ikke få den mosjonen den trenger. Vi har ingen problem med å gå over en times tur i fjellet, men jeg er usikker på om det kan være nok. Jeg vil ikke skaffe meg en hund der jeg ikke kan tilfredstille behovene hans.

Noen som har tips til hva vi skal gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

jamt, mye lyd og kan ikke gå løs er det jeg hører fra typen som er elgjeger. Og i tillegg så jakter dem stort som i å komme igjen dagen etter når dem ikke får stilt elgen. DA ville jeg heller satt meg ned og tenke over hva dere kan gi og en hund og hva slags pelsstell dere er komfortable med. HVa har dere lyst til å gjøre med hunden?

Tror apsolutt det er mange raser som vil passe dere mer enn en jamt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være vanlig familiehund ja! Bjeffing er ikke ok i det hele tatt! Røyting derimot skal være ok, synes jo jamt, husky o.l er veldig fine, men det er jo jakt hunder så det passer visst ikke helt.

Vil helst sleppe å kle på hunden bår det er kaldt å når det regner med tanke på at vi bor på vestlandet :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være vanlig familiehund ja! Bjeffing er ikke ok i det hele tatt! Røyting derimot skal være ok, synes jo jamt, husky o.l er veldig fine, men det er jo jakt hunder så det passer visst ikke helt.

Vil helst sleppe å kle på hunden bår det er kaldt å når det regner med tanke på at vi bor på vestlandet :-p

Viss bjeffing ikke er ok i det hele tatt så blir ganske mange raser utelukket. Du får ingen garanti på at valpen din blir lydløs, de fleste hunder bjeffer i mer eller mindre grad. Kunne dere vurdert omplasserings hund? Da vet dere litt mer hva dere får med tanke på lyd, radius osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bjeffing ikke er ok i det hele tatt er hund utelukket mener nå jeg.

Hilsen en som overhodet ikke har en gneldrehund, men mener at hunder både skal sees og må få lov til å "snakke" nå og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Så koselig at dere vil ha hund, og at du bruker forumet til å finne ut litt mer om hva slags rase som passer dere. Jeg har en filosofi når det gjelder hundehold - det skal være mest gøy. For at det skal være det er det lurt å finne en rase som passer best mulig til det utgangspunktet dere har som hundeeiere. Ikke tenk for mye på at "vi kan jo forandre oss på dette området, det går sikkert fint å tilpasse seg til det, og bare vi trener hunden nok er ikke dette noe problem!". Nedarvede instinkter og rasetrekk er vanskelige å overstyre, og dere kjøper dere mer et problem enn et morsomt, herlig og givende familiemedlem om dere ikke tar hensyn til det. Dere har noen konkrete ønsker. Hunden skal være en aktiv og grei turhund som også kan gå løs. Den skal ikke ha for lett for å bjeffe, og det skal være lite pelsstell. Dette er greie ønsker som er realistisk å oppnå i en hund hvis dere velger rett rase. Jeg ville ikke kjøpt jakthund (jämthund) eller husky ut fra disse kriteriene. Jämten er en stor og sterk jakthund som er laget for og lever for å jakte. De er nydelige hunder, men selv jeg som faktisk jakter elg er skeptisk til å anskaffe meg en - det er så mye mer enn noen ukers jakt i året hvor hunden skal ha det bra og dere skal leve sammen. En rase som jämten krever en dedikert eier som virkelig ønsker seg akkurat en jämt, basert på jämtens rasetrekk og temperament, ikke på at de er nydelige hunder (for det er de!).

Husky er en litt annerledes rase, det er ikke en jakthund, men det er mange instinkter å ta hensyn til der også. Det er jo en rase som er avlet for å trekke. En times tur i skogen er ikke nødvendigvis nok for en at en husky skal få det den trenger og bli fornøyd. Det er også en rase som generelt sett ikke bør slippes løs, da jaktinnstinktene er svært sterke.

Jeg ville, hadde jeg vært dere, sett litt mer på de mer standard familiehundrasene. Enhver frisk hund med sunn kroppsbygning skal tåle en times tur og vel så det, hunden til foreldrene dine er nok et uheldig unntak sånn sett, så det trenger du nok ikke bekymre deg for. Raser av gjeterhundtype og retrievere pleier å være relativt greie å ha løse. Noen av disse rasene krever mye hodetrim og mentale utfordringer for å trives, og noen er mer passende for de som er erfarne hundeeiere med ønsker om å for eksempel konkurrere høyt oppe i klassene enn andre, men det finnes så mange fine, lettlærte, sporty hunderaser midt i mellom som dere kan kikke på! Sannsynligheten for at dere får en god match med en sånn hund, at deres livsstil passer inn i hundens "krav og ønsker" og omvendt, er større enn om dere f.eks. da velger en jämthund.

Jeg foreslår at dere tar en titt på korthåret collie, labrador, golden (som sagt - det er ikke et vanlig rasetrekk å være såpass "lat" at den ikke trives med en times tur!!), Shetland Sheepdog, Dansk/svensk gårdshund og finsk lapphund. Lapphund og Shetland Sheepdog har nok lettere for å bjeffe enn f.eks. labrador, men det er ikke typisk at de står og bjeffer hele dagen - de kan varsle når noen kommer for eksempel, og gi seg med det. Dette er også i aller høyeste grad en treningssak :) Jeg er ikke glad i bjeffing, men er helt komfortabel med lydnivået på mine. Finsk lapphund er en av mine favorittraser, og virker på meg som en utrolig fin allroundhund med stødig temperament. Kjempefine er de!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet en fin blandingsrase så nå er det bare å vente å se om vi blir godkjent! :-)

Tusen takk for svar, har vore veldig til hjelp for oss!

Du spør om råd i går kveld og har funnet en hund i dag morges?

Jeg får håpe dette er et gjennomtenkt valg, en hund kan bli 14-15 år og da gjelder det å ha klart for seg alle eventualiteter som utdanning, bosted, samlivsbrudd, barn, økonomi osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet en fin blandingsrase så nå er det bare å vente å se om vi blir godkjent! :-)

Tusen takk for svar, har vore veldig til hjelp for oss!

Husk at også blandinger blir et resultat av sine foreldre. Så dere bør også der sjekke opp foreldredyrene nøye før dere henter hjem en ev valp.

Har begge foreldrene de egenskapene dere ønsker, ev egenskaper dere ikke vil ha? Som å kunne gå løs, jaktinstinkter, bjeffing, vennlighet ovenfor andre dyr/hunder/mennesker?

En blanding er også ofte mer uforutsigbar ift "endelig resultat" vedr adferd og utseende enn rasehunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...