Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg av rase for aktiv person


Fjelløper
 Share

Recommended Posts

Flere i området her som sykler/ jogger med løse settere som holde seg i nærheten, så det må jo være mulig å finne. Men for ordens skyld møter jeg like mange single hunder eller eiere. :P

Ja, det er mulig, men da må man nok lete litt :) Ingen av mine hadde gjort det :P Men mammaen til Bris kunne nok gjort det feks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor mener du at en puddelblanding er bedre enn f.eks. en renraset puddel eller labbe/golden/whatever?

 

Jeg tror egentlig veldig mange raser kan passe deg TS. Både Vorsteh (hadde nok vært super) som noen har nevnt, men jeg ville også sett på Huskyene. :)

Blandingen var nevnt som en alternativ til puddel. Om du mener jeg har skrevet at det ene er bedre enn det andre, må du scrolle opp å lese igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig mange gode svar! Utrolig bra respons J

Ser mange anbefaler Vorsteh og dette var en hund jeg allerede hadde tenkt meg ut som aktuell. De virker som veldig solide hunder og burde nok passe meg bra J

Det eneste som bekymrer meg litt er kuldetoleranse, ville det vært totalt uansvarlig å tatt med en kort eller strihåret vorsteh på telttur på Hardangervidda i ned mot 30 minus om hunden er kledd med dekken og sokker? En slik tur vil innebære kontinuerlig bevegelse inntil teltet settes opp. På slike turer bruker jeg pulk og det vil være null problem å ta med jervehi etc..

Vil det være stor forskjell i kuldetoleransen mellom en kort og strihåret? Den korte varianten frister noe mer ettersom man slipper napping av pels.

Har også veldig sansen for settere og flat coated retrievere. Eneste ulempen med disse kontra Vorsteh slik jeg ser det er pelsen som kanskje drar inn mer skog og klumper seg mer i snøen enn en Vorsteh.. Men utrolig flotte hunder…

Alaskan husky kunne jo passet meget bra men ønsker fortrinnsvis en hund jeg kan la gå løs i fjellet og som kan løpe litt uten bånd når vi kommer litt inn i skogen, føler det kanskje blir litt sjansespill med en Alaskan Husky om man får en som kan gå off-leash eller ikke.. Bortsett fra dette punktet så vil nok en Alaskan Husky eller Siberian Husky passe meg veldig bra så skal ikke utelukke de helt..

Dalmatiner er en annen hund som er interessant, kjenner ingen dalmatinere men den er absolutt notert som en mulighet J

Greyhound har jeg tenk mer på som en sprintrase og tenker den kanskje ikke er så aktuell for langdistanseløp. Vil tro at den også vil tåle en del mindre kulde enn en Vorsteh eller setter. Men jeg kan jo ta feil J

Dalmatiner er ikke en helt dum rase å kikke på nei :)

  • Er selvsikker og ikke redd folk eller andre hunder (fordel om hunden kan bli med å kitesurfe, den vil da ligge rolig i skyggen på stranda når jeg er ute på vannet) Ja - men regner med at du binder hunden fast i noe når du stikker ut i vannet? Du kan ikke regne med at hunden blir liggende om det kommer noen spennende hunder eller mennesker forbi. Rasen er iallefall glad i både mennesker og hunder. Ikke alle er like begeistret for hunder av eget kjønn.

Ville bundet den fast ja J

Sånn generelt så er det mye som tyder på at en Vorsteh ville være et temmelig trygt valg…

Når det gjelder radius så er det jo en fordel om hunden stort sett holder seg innen synsrekkevidde, så får jeg heller ha den i bånd når jeg må ha den nærmere.

Ved løping så er det fint om den har muligheten til å løpe uten bånd, men så lenge jeg får trent den til å løpe i båndet uten å trekke så er det ikke noe problem å løpe med den i båndet.

Igjen, takk for svarene, har fått litt mer å tenke på nå :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Settere som holder seg i nærheten? Settere er i alle fall overrepresentert når det gjelder hunder vi møter løse på tur - uten å se snurten av eier. :P

Men ellers tror jeg også en fuglehund kan passe bra :) Atletiske, lette langdistanseløpere må være midt i blinken :)

Åja, stod ingen plass da jeg meldte meg inn, at blandingshunder var ulovlig å snakke om

Syns det er forskjell på å anbefale blanding, og på å anbefale en designerhund som er så til de grader overpriset og der det i tillegg blir lovet gull og grønne skoger av oppdrettere...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Kuldetoleransen tror jeg er i orden.

I hvertfall så har gammel kammerat hatt med to korthårede vorsteh og liggi værfast på Hardangervidda og hørte ikke noe galt da. Han reiste på ti dagers turer

Vet om en som har vært ute for storm og hadde med kv og sv og der strøk kv en med men tingen kommer ann på helsen også.

Mine sv har elsket kulden i hvert fall ned i 20 minus. Testet ikke kaldere siden jeg ikke klarer å holde varmen på beina i kaldere vær og være ute over tid.

Strihåret vorstehhund har en variasjon over pelskvaliteten, den går i alt fra at du slipper å nappe til at du må nappe. De to jeg har hatt har jeg måtte nappe. Første gangen gruet jeg meg skikkelig det var i grunnen bortkastet. Pelsen var moden og hunden la seg til rette og nøyt hele seansen.

Korthåren jeg har er såpass ung at jeg ikke kan si noe om kuldetoleransen på han.

Har også hatt flatcoted retriever dem ville likt tingene godt men det er ikke sikkert du får trekking av pulken om vinteren i hvise temperaturer så vil det klabbe i pelsen. Og løpeturer på 4 timer og oppover er jeg ikke sikker på om dem vil være med på. HAr hatt to av det slaget også og skule gjerne anbefalt rasen for dem er herlige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pels som du får på endel settere og retrievere (som flat) syns jeg er helt håpløst når det gjelder tur og friluftsliv. Jeg kjenner til flere settere som får nok snøballer i pelsen om vinteren + kvist ellers på året. Det er utrolig ugunstig i kombinasjon med teltliv som tidligere nevnt.

Før hadde jeg en golden retriever som var med meg på turer året rundt. Pelsen gjorde vinterturer til et strev, og den var heller ikke god nok til at hun ikke frøys når temperaturen gikk ned under 20 blå. Da var det dekken og potesokker. Skulle vi sitte ute rundt et bål på kvelden f.eks. måtte hun tulles godt inn, og i teltet måtte hun ligge på et liggeunderlag med et dekken på. Pelsen tok med seg isklumper inn. Jeg måtte stå og smelte is på labbene og i pelsen med hendene mine før vi la oss, og flere ganger under selve turen. Aldri om jeg vil ha slik pels igjen når det gjelder turhund! Nå ha jeg polarhunder med fantastisk behagelig pels. Trenger ikke tenke på om de har det for kaldt, de sover like gjerne rett på snøen, det setter seg ikke snø og is noen steder, og i tillegg har de arbeidsmoral til å ta i et tak og holde lenge. Nå vet jeg at du ikke er sikker på polarhund, men gud, det er en annen verden! :heart:

Jeg har ikke noe særlig erfaring med vorsteh, så der skal jeg ikke si noe. Du må nok ihvertfall være forberedt på å måtte ta ekstra hensyn med tanke på kulden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pels som du får på endel settere og retrievere (som flat) syns jeg er helt håpløst når det gjelder tur og friluftsliv. Jeg kjenner til flere settere som får nok snøballer i pelsen om vinteren + kvist ellers på året. Det er utrolig ugunstig i kombinasjon med teltliv som tidligere nevnt.

Signerer den. På fuktig snøføre er det rett og slett ubrukelig. Hadde med en ES på spannet noen ganger, og den havnet fort i pakksekken :P Enten korthår eller polarpels, så slipper man kladdeproblematikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg som har setter har ingen problemer med kvist og snøballer :) Ja, de får kvister, men de faller ut når de tørker, noe må jeg plukke ut, og snøballer gikk greit forrige vinter i hvertfall, så lenge de hadde potesokker var det ingen problemer :) Og så finnes det saks, så man kan jo klippe de om man irriterer seg over det og rasen ellers er perfekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden alle som nevner vorsteher nesten utelukker langhårsvarianten, så kan jeg hvertfall anbefale den! Kjent mange, og vokst opp med en. De oppfyller dine krav og er gode familiehunder. Det med pelsen, så kan ikke jeg huske at noen av de jeg kjenner til hadde problemer om vinteren med unntak av om man ikke klipte hårene på potene (men det gjelder alle raser som har bittelitt lengde med hår på potene).

De er noen arbeidsjern, og noe av det beste hunden vår likte var å løpe eller trekke. Enten på lange sykkelturer, joggeturer, løpe i 40+ km/t i flere mil ved siden av bilen, skiturer eller bare sløve inne :-)

Men basert på egenerfaring, vi var sikkert bare litt uheldige, men vår vorstehhannhund luktet i blant løpetidstisper på mange mils avstand, og det tok 2 sekunder før han var mange mil avgårde. Så, om det noen gang skulle passe seg for meg å ha en langhåret vorsteher så hadde jeg valgt tispe. (Men dette er nok bare tilfeldig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste retrieveren som duger på vinterføre er labradoren, det er fantastisk med hunder som har svømmehud mellom potene (snøen fester seg ALDRI) og så glatt/mellomhard pels at alt av snø og skitt preller av.

Nå er labradoren en veldig solid og godt bygget hund, men jeg ville ikke dratt den med på 4 timers løpeturer før den var godt over 2 år. Tror likevel at vorsteh passer best, jeg har stor sans for dem selv, det eneste som trekker ned er napping, men det er vel nokså greit på korthårsversjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke en ridgeback, dalmatiner eller en annen relativt rpbust, langbeint korthårshund, passe? Eller hvorfor korthår, egentlig?

Ridgeback'en er atletisk den altså, men også veldig glad i avslapping og varme. Som ren løpehund vet jeg ikke om jeg ville anbefalt RR, og den vil absolutt ikke være med på så lange turer om det blåser, regner, etc, og man må ha sokker og dekken etc for at den skal holde varmen på høst/vinter. Det finnes så klart unntak, men.. bedre å velge en rase med ihuga løpsinstinkt, kanskje?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ridgebacken er ofte ikke veldig glad i være ute i dårlig/kaldt vær. Og har ikke samme løpsiver som fuglehudnene. Og pelsen er ikke spesielt godt egnet til minus 20 grader. Vedr setter og pels, så har irsk-setteren en ekstrem kuldetoleranse og toleranse for drittvær generelt, men lavere varmetoleranse enn mange andre fuglehunder. Kladdepels om vinteren, så av den grunn bruker mange kondomdrakt på bikkja ute da. Ev klipper den ned.
Jeg tror fremdeles vorsteh er det sikreste valget ufra de kriteriene som listes opp. De har som tidligere nevnt også mye mindre radius enn setter-rasene. Huskiene kan man ikke påregne å ha løse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også vorsteh når jeg leser innleggene dine :) Har du vært innom www.vorsteh.no ? De skriver i allefall:

"Hvilket hårlag som er å foretrekke er i stor grad opp til den enkeltes smak. Langhår har enda gjennomsnittlig noe mindre jaktlyst og mindre søksformat enn de to andre hårlagsvariantene. Til gjengjeld er rasen kanskje mest robust i kulde og dårlig vær."

Da tenker jeg at kanskje den langhåra passer deg best, med mindre jaktlyst og litt mer robusthet i dårlig vær? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra svarene jeg har fått og inntrykket jeg allerede hadde av rasen så virker det som Vorsteh er en veldig god match :)

Foreløpig usikker på hvilken variant av Vorsteh, tror nok alle kan passe veldig bra.

Når det gjelder langhåret så er vel denne ganske skjelden i Norge så det er kanskje vanskeligere å finne en god oppdretter?

Og apropos oppdretter: Har forumet noen anbefalinger på oppdrettere av Vorsteh hunder? Bør jeg sikte meg spesifikt mot en oppdretter som har fokus på trekkhunder?

Riesen av trekklinjer (se til sverige) kan være et alternativ om pelsen ikke er for avskrekkende.

Skal undersøkes nærmere, slik jeg har forstått det så trenger man å nappe hunden et par ganger i året og så er det ikke så veldig mye jobb i mellom? Hvordan er pelsen mht. å dra inn alskens rusk fra skogen? Kladder det seg mye snø i pelsen?

Siden alle som nevner vorsteher nesten utelukker langhårsvarianten, så kan jeg hvertfall anbefale den! Kjent mange, og vokst opp med en. De oppfyller dine krav og er gode familiehunder. Det med pelsen, så kan ikke jeg huske at noen av de jeg kjenner til hadde problemer om vinteren med unntak av om man ikke klipte hårene på potene (men det gjelder alle raser som har bittelitt lengde med hår på potene).

De er noen arbeidsjern, og noe av det beste hunden vår likte var å løpe eller trekke. Enten på lange sykkelturer, joggeturer, løpe i 40+ km/t i flere mil ved siden av bilen, skiturer eller bare sløve inne :-)

Men basert på egenerfaring, vi var sikkert bare litt uheldige, men vår vorstehhannhund luktet i blant løpetidstisper på mange mils avstand, og det tok 2 sekunder før han var mange mil avgårde. Så, om det noen gang skulle passe seg for meg å ha en langhåret vorsteher så hadde jeg valgt tispe. (Men dette er nok bare tilfeldig)

Jeg har ikke utelukket langhåret, takk for innspill :-)

Jeg tenker også vorsteh når jeg leser innleggene dine :) Har du vært innom www.vorsteh.no ? De skriver i allefall:

"Hvilket hårlag som er å foretrekke er i stor grad opp til den enkeltes smak. Langhår har enda gjennomsnittlig noe mindre jaktlyst og mindre søksformat enn de to andre hårlagsvariantene. Til gjengjeld er rasen kanskje mest robust i kulde og dårlig vær."

Da tenker jeg at kanskje den langhåra passer deg best, med mindre jaktlyst og litt mer robusthet i dårlig vær? :)

Det er godt mulig, utfordringen med langhåret er kanskje at man ikke har så mange oppdrettere å velge mellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største forskjellen mellom de som aktivt driver med trekk og de som har fokus på jakt, ift hundene, er størrelsen. Trekk-vorsteh har blitt i overkant store (etter min smak). Min siste - en tispe, hadde skulderhøyde på 68 cm og veidde 36 kg. Begge variantene har jaktlyst og begge variantene har trekk-og løpsvilje. Mange hundekjørere bruker også sine trekkvorsteh til jakt. Og motsatt.

Langhåret vorsteh er en egen rase, som nok er ganske ulik de to andre variantene. Jeg er for min del skeptisk til den varainten, både pga liten populasjon, og fordi den regnes som noe "særere" av mange enn kort og strihår. Ser også for meg at pelsen er med kladdete på vinterstid, uten at jeg vet dette sikkert. Men har inntrykk av at pelskvaliteten der er mer lik setterens.

Mange hundekjørere har stadig kull. En del av disse annonseres også via raseklubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

På FB er det en gruppe som heter vorsteh venner der er det mange flinke folk som kan anbefale og kan forskjellen på kort, stri og langhåret varianten og dine behov.

Du kan også spørre på vorsteh.no og snakke med distriktskontrakten der du bor.

Vet ikke om langhår varianten sliter med klabbing/klumper i pelsen. Hvis den gjør det så ville jeg avstå fra den. Tenk både varme og kuldetoleranse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fjelløper Det skal ikke være noe problem å ha med korthårshunder på overnattingstur midt vinters, så lenge man har med riktig utstyr. Fordelen med store hunder er jo at de også lett bærer sitt eget utstyr, både klær å mat så lenge man får plass i kløven :) Det er jo ikke så tungt, så største utfordringen er gjerne at det tar litt plass. Reiser du med pulk så er det jo ihvertfall ikke noe problem, og hunden kan trekke pulken så blir det mindre på deg :) Godt isolerende underlag er jo alfa omega og ellers så finnes det jo masse å velge i av heldekkende fleece/ull dresser, katahdindekken og vanlige dekken, samt jervehiet e.l. Evt rett og slett en vanlig sovepose og et liggeunderlag. Og huske å fore godt på tur. De bruker jo mye energi både på å gå og å holde varmen så masse mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På FB er det en gruppe som heter vorsteh venner der er det mange flinke folk som kan anbefale og kan forskjellen på kort, stri og langhåret varianten og dine behov.

Du kan også spørre på vorsteh.no og snakke med distriktskontrakten der du bor.

Vet ikke om langhår varianten sliter med klabbing/klumper i pelsen. Hvis den gjør det så ville jeg avstå fra den. Tenk både varme og kuldetoleranse

Takk for tipset! Har meldt meg inn :)

@Fjelløper Det skal ikke være noe problem å ha med korthårshunder på overnattingstur midt vinters, så lenge man har med riktig utstyr. Fordelen med store hunder er jo at de også lett bærer sitt eget utstyr, både klær å mat så lenge man får plass i kløven :) Det er jo ikke så tungt, så største utfordringen er gjerne at det tar litt plass. Reiser du med pulk så er det jo ihvertfall ikke noe problem, og hunden kan trekke pulken så blir det mindre på deg :) Godt isolerende underlag er jo alfa omega og ellers så finnes det jo masse å velge i av heldekkende fleece/ull dresser, katahdindekken og vanlige dekken, samt jervehiet e.l. Evt rett og slett en vanlig sovepose og et liggeunderlag. Og huske å fore godt på tur. De bruker jo mye energi både på å gå og å holde varmen så masse mat :)

Sant, tror kanskje en korthåret eller strihåret passer best, da de vil bedre tåle å trene om sommeren, så får jeg heller kle på bikkja når jeg er ute i skikkelig kulde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal undersøkes nærmere, slik jeg har forstått det så trenger man å nappe hunden et par ganger i året og så er det ikke så veldig mye jobb i mellom? Hvordan er pelsen mht. å dra inn alskens rusk fra skogen? Kladder det seg mye snø i pelsen?

Helt glemt å svare her, beklager.

Hvor mye pelsstell det er varierer både etter hvilken metode man bruker og etter pelskvaliteten. Men man bør nok regne med å nappe ned 3 ganger i året om man napper helt ned hver gang. Så kommer børting(raking) av underull og stell av benpels og skjegg. Så pelstell er det absolutt. Hvis du vil ha en hund som er i "pels" hele tiden, kan du rullere pelsen, krever dog at det er ok kvalitet på pelsen, da napper du litt hver uke, tar det lengste.

Ang rusk og rask så kommer også dette veldig an på pelskvaliteten, min hadde ikke spesielt god pelskvalitet men med untak av sand, så var det lite som hang seg opp i beinpelsen. Kladdet kun i nullføra i snø, da kladder "alt" som har bittelitt lengde på pelsen etter min erfaring. Ellers er det kladder under potene, som kan begrenses med potesokker eller klippe godt under potene så det ikke blir særlig lengde på pelsen.

Riesen er en rase som krever endel pelsstell helt klart, men vanvittige mengder i hverdagen er det ikke, setter du av en times tid i uka så kommer du langt. Litt ofter når den bytter fra valpepels til voksenpels, og det kan hende du må dra gjennom skjegget oftere for å holde floker unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Min veide 11.1 ved 16 uker og endte på 19.
    • Hei, har selv samojed, men har vært borti noen lapphunder og har litt erfaring med dem. (Ikke noe erfaring med Islandsk fårehund). Men ut fra hva du skriver så tror jeg finsk lapphund kan være en god kandidat om det er den hunden du har sett litt på nå og ønsker deg😊 Men for å prøve å svare på spørsmålene dine: Kløv og trekk: - Finsk lapphund er en robust og allsidig rase som historisk har vært brukt som gjeterhund for rein. Dette gir jo den et godt grunnlag for å kunne brukes til kløv. Vil si de fleste raser kan brukes til kløvning. Men med riktig trening kan den bære en kløv på opptil 1/3 av sin egen kroppsvekt. Så ser ingenting problemer ved å la en finsk lapphund bære kløv. - Samme gjelder jo samojed, allsidig og robust rase, men kanskje litt mer egnet for kløving, men også trekking. Samojeder er jo trekkhunder, så om trekking er noe du ikke ønsker så mye fokus på er nok finsk lapphund et bedre valg. Kan jo lære en samojed å ikke trekke å, men er nok betydelig vanskeligere enn å trene en lapphund til det.   Reaksjon på sau - Finsk lapphund har mer naturlig gjeterinstinkt, så vil si med trening så er det nok lettere å trene dem til å være rolig rundt sauer enn for eksempel samojeder, som generelt har høyt jaktinstinkt og gjerne vil reagere og «ta» sau. Så klart finnes det individer som er rolige rundt sauer, og ved trening fra de er små fint kan være rundt sauer. Men generelt vil jeg si lapphund er mer pålitelig rundt sau enn samojed.   Varme - Samme som samojed så har finsk lapphund en tykk pels som gir beskyttelse mot kulde, men dette kan også gjøre den utsatt for overoppheting i varme værforhold. Som du nevner, kan dette håndteres fint med pauser, mindre vekt i kløven, og kjøling av potene.    Utholdenhet Finsk lapphund har god utholdenhet, men som med alle hunder, vil individuell kondisjon og trening påvirke hvor godt den takler lange turer med kløv. Hvis du trener hunden jevnlig og gradvis øker belastningen på kløv og lengde på tur, så vil den fint kunne håndtere lange turer over flere uker.   Trekk Selv om du primært ønsker en kløvhund, kan Finsk lapphund også trenes til å trekke, for eksempel pulk om vinteren. Dette kan gi god variasjon i treningen og hjelpe til med å bygge styrke og utholdenhet. Rasen er ikke spesielt avlet for trekk som samojeder, men med riktig trening kan den fint utføre lettere trekkoppgaver.  
    • Hva tenker dere om å bruke hund som er strømmet mot sau som kadaverhund? Har litt lyst å prøve å trene hunden min til å bli kadaverhund, men han er strømmet mot sau. Og hvis vi begynner med kadaversøk på sau, er ikke det veldig dumt? Han har jo på en måte nå lært å holde seg langt unna sauer, mens kadaverhunder vanligvis skal søke opp og finne døde sauer. Ødelegger det ikke da? Vil han ikke få interesse for sauer igjen? Tenker hvis det er en dum ide, så holder vi oss heller unna å bli kadaverhund. Viktigere for meg at han ikke har interesse for å «ta» sau.
    • Er helt enig i at det er vanskelig å velge riktig hundefôr, og mange faktorer å ta hensyn til. Synes det selv er vanskelig å finne og velge det «beste» hundefôret. Her er i alle fall en slags liste med punkter jeg prøver å tenke på når jeg velger hundefôr: 1. Alder/Livsstadie: Valper, voksne og seniorhunder har forskjellige ernæringsbehov. For din valp, som er en stor raseblanding, bør du velge et fôr formulert spesielt for valper av store raser. Dette sikrer at hun får riktig mengde kalsium og fosfor for sunn beinvekst og utvikling. 2. Rase og størrelse: Siden din valp er en blanding av langhåret Schæfer og jakt Golden Retriever, vil hun sannsynligvis vokse opp til å bli en stor hund. Fôr spesifikt laget for store raser inneholder ofte ingredienser som glukosamin og kondroitin for leddhelse. 3. Ingredienser: Se etter fôr med høy kvalitet på ingrediensene. Dette betyr at kjøtt eller fisk bør være de første ingrediensene, og at fôret inneholder alle essensielle næringsstoffer som proteiner, fett, vitaminer og mineraler. Unngå fôr med unødvendige fyllstoffer som mais, hvete eller soya. Nylig har jeg hørt kaldpresset fôr kan være et godt alternativ fordi det beholder flere næringsstoffer på grunn av den skånsomme produksjonsprosessen. 4. Spesielle behov: Hvis valpen din har sensitiv mage eller allergier, se etter hypoallergent fôr eller fôr laget for hunder med sensitive mager. Råfôr som Vom er et godt supplement hvis det fungerer bra for hunden din. Mulig fremgangsmåte hvis bytte av fôr:     1.    Start med nåværende fôr: Begynn med å fortsette med det fôret oppdretteren bruker, Hills Vet Essentials for valper av store raser, og Vom. Dette sikrer en stabil start for valpens fordøyelse.     2.    Gradvis overgang: Hvis du bestemmer deg for å bytte fôr, gjør det gradvis over 7-10 (eller mer) dager for å unngå fordøyelsesproblemer.     3.    Observasjon: Følg nøye med på valpens helse, energinivå, pels, hud og avføring. Disse indikatorene vil gi deg innsikt i hvordan fôret fungerer for henne. Men også gi det tid, ved rask overgang kan valpen få mageproblemer som diare. Fôr begge hundene på samme fôr? Hvis det er praktisk, kan du vurdere å finne et fôr som passer for både valpen og din 3 år gamle Border Collie. Eukanuba for working dogs kan være et godt alternativ når valpen blir eldre, men i valpeperioden er det viktig å gi et fôr som er spesifikt formulert for valper.   Så denne videoen hvor noen anbefalte hundefôr (https://vm.tiktok.com/ZGegMAyVJ/), hvor pålitelig den er vet jeg ikke.    Selv har hunden min prøv litt av hvert. Vi begynte å fôre Royal Canin siden det var det han var vant med fra oppdretter. Når han ble eldre ville jeg prøve gå over på vom, men så flyttet jeg, og på grunn av økonomi og mangel på tilgang til stor nok fryser gikk jeg over til tørrfôr. Har prøvd labb, men det fôret likte ikke hunden min av en eller annen grunn. Hunden til faren min spiser labb, og han elsker det og har ingen problemer med fôret. Spiser godt, fin i pels og hud, holder vekten stabil og fin avføring. Har prøvd wolf of wilderness, Alpha spirit, Essential dog food, Markus muhle, Rocco våtfôr. Har egentlig ikke merket noe spesiell stor forskjell på han når han har spist de ulike fôrene. Vil ikke si at det ene fôret ga han mye bedre pels enn det andre for eksempel. Eneste er at noen fôr smakte bedre enn andre. For eksempel likte han smaken av Alpha spirit mye bedre enn Wolf of wilderness. Skal nå prøve de fôrene som ble anbefalt i videoen for å se om det er noen hunden min liker bedre, eller om jeg ser andre forskjeller når han går på det. Har bestilt Kobers og Barfit, så får vi teste å se. Men trolig blir ikke Barfit noe vi kommer til å gå på i lengden da det er svært dyrt kontra andre fôr.
    • Har hørt det er flere fordeler ved å gi lakseolje til hund. Blant annet bedre pels og hud, bra for leddene og hjertet på grunn av omega 3, og styrker immunforsvaret. Gir selv lakseolje til hunden min. Vet ikke om merket fauna er noe bedre eller dårligere enn andre lakseoljer, men vil tro de fleste lakseoljene på markede er av ca. samme kvalitet. Selv så har jeg prøvd litt forskjellige merker (norsk dyrehelse, brilliant, dr baddasky, Lofoten lakseolje) og merker egentlig ikke noe forskjell på dem😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...