Gå til innhold
Hundesonen.no

hva trener dere på nå?

MarieR

Recommended Posts

vi trener en del på innkalling,og han begynner å bli skikkelig flink også :) idag var vi i skogen,og Ike var løs. det er veldig fint og lett og se om det kommer noen,så som regel ser jeg andre hunder før han(men det er også sjelden det kommer hunder i bånd). Men idag kom det ei jente med en hund i bånd,og Ike så dem først #-o han stoppet opp og ble stående og se på dem.jeg ropte,men han sto fortsatt i ro og kikka.Da begynte jeg å gå litt bakover,og ropte en gang til,og jammen kom han løpende! :) det er gutten sin det! etterpå fikk de to hundene leke litt sammen,før vi gikk videre,strålende fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trener på fri ved fot, med forstyrrelser. sitt og bli, ligg og bli mens jeg hopper og svinser rundt ham. innkallning trenes også på, trener på at han skal komme mer inntill meg. Og noen triks da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener med årestdebutt i klasse C og B i bruks.

Mangeler nå bare 1 øvelse i C. Det er kryp, vi er fortsatt på nyinnlæring. Hals jobber vi med å få fram. Fremadsending og apportering (av det meste)

Ellers så har vi prosjektet hvor jeg prøver å få bedre form på hunden under fri ved fot og veldikehold av alle innlørte kl.3 øvelser vi trenger i Elite/videre i Bruksen.

så snart snøen blir vekke så blir det også spor og runderings trening.

*Puh* var mye det her tomato

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, har nok hunder helt meningsløst jeg.. (vel ikke helt, den ene brukes faktisk til jakt - jaktbasenji er greia!) - men vi trener da på ting allikevel.

Nå om dagen forsøker jeg å lære basenjien å bygge tårn, bruker diverse "klossete" småting som kan stables. Vi er kommet et stykke på vei, basenjien forstår at den ene skal legges oppå den andre, men noen ganger så havner klossen skjevt og detter av. Så jeg forsøker å trene henne til å legge tingene oppå hverandre slik at de ikke velter - men det er mulig at det ikke går, vet ikke om hunder kan forstå konseptet "velte"!

Flattegutt driver jeg å forsøker å lære å hoppe opp på ting og balansere. Inntil videre jobber vi med balansering - har funnet en 30 cm bred støpekant (skal sikkert brukes til garasjoe eller noe sånt..). Så langt fatter han ikke hva jeg mener, tror visst at jeg vil at han skal spise snøen som ligger oppå kanten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går vi rolige turer og i bakker med litt skråning.

Chicka har jo vært skadet så vi driver med rehablitering. :)

Vi øver også på kontakt, inkalling og skikkelig utgangstilling.

Har også øvd litt på lineføring, men har ventet litt med det og gått tilbake til kontakt, da jeg ikke er helt fornøyd med kontakten nå for tiden. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i ferd med et skikkelig skippertak når det gjelder grunnferdighetene. Holder mest på med bakpartskontroll og "hold fast" akkurat nå.

Målet er å ha grunnlaget ganske bra på plass til våren, da jeg planlegger å trene inn øvelsene til bronsemerket i første omgang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...