Gå til innhold
Hundesonen.no

Melk, var det farlig for hunden igjen???


Vala

Recommended Posts

Hei folkens!!

Etter en liten happening, hvor jeg måtte forsøke å få Sofus til å kvitte seg med noe, så fikk jeg beskjed av vet om å blande vann og salt og få det i ham for å få ham til å brekke seg. Greit nok.

MEN, problemet nå er at han ikke lenger vil ta i mot noe som skal bli sprøytet inn i munnen hans via en sånn "sprøyte". Altså ikke med nål, men en sånn sak (sorry, hehe, klarer ikke å beskrive det men håper dere skjønner meg). SÅ, derfor, tenkte jeg at jeg må gi ham noe "Koselig" via denne "sprøyten" for å snu denne trenden før den setter seg helt fast i ham. Og da tenkte jeg på melk.

Et sted (søkte på melk) her inne sa en noe som kunne forstås som om hunder var allergiske mot melk, på samme måte som druer.... Dette var rimelig nytt for meg, så FØR jeg setter meg ned og sprøyter dette inn i munnen til Sofus, så må jeg høre med dere om hva dere sier?

Jeg kunne seff ha tatt vann i, men det vil definitivt ikke gjøre samme nytten :)

Noen råd? Anybody?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke åssen det er med melk, har hørt litt forskjellig. Men du kan jo eventuelt bløte opp et par-tre forkuler (kommer an på størrelsen) i vann og gi det. Om det ikke er bra nok for ham, kan du tynne ut litt saus eller noe.

Syrnet melk (Biola, Kefir osv) er ikke farlig, så du kan jo eventuelt gi det. Om det blir for tjukt kan du jo tynne ut med vann. Eller så kan du kjøpe sånn med ferskensmak, det er fire små bokser med Biola med ferskensmak som selges sammen, ikke bare er det tynnere enn vanlig Biola, men det smaker jo også bedre (de fleste syns i alle fall det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest og hørt at om hunden din får (søt)melk fra den er liten, ved jevne mellomrom, (et par ganger i uka?), da kan du trygt gi han melk. Grunnen til dette er at hunden slutter å produsere enzymet(?) som spalter opp melken når den blir eldre, da den ikke trenger dette enzymet mer, med mindre den fortsatt får melk. Litt rotete forklart, men det er det beste jeg får til..

Uansett ville jeg ikke gitt hunden din vanlig søtmelk, men heller prøvd med litt biola uten tilsatt smak, det tåler hundemager mye bedre en søtmelk. Du kan jo også koke opp litt oksebuljong, vanne den litt ut, (den er ganske salt) og så gi det til han i "sprøyta".

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både surmelk og biola er veldig populært her, ellers kan du kjøpe yoghurt naturell å gi - stor stas! Melk er vel ikke farlig, men kan fort gjøre hunder løse i magen.

Eventuelt kan du gi geitemelk - det er ikke farlig og hundene mine er veldig glade i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å løse opp litt lever/leverpostei i vann og ha inn på sprøyten da?

Hehe, pinlig å si det, men hadde ikke tenkt i de baner engang! DET må jo være det mest supre han kunne ha tenkt å åpne munnen sin for! Det skal jeg forsøke i kveld;-)

Tusen takk for alle ideene folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...