Gå til innhold
Hundesonen.no

Øyebetennelse hos valp - dryppe mens hun sover


Krimman
 Share

Recommended Posts

På 12-ukerskontrollen fikk Vega påvist øyebetennelse, og det ble dermed drypping i to uker. Det var ikke så lett med denne valpen.. Første uka gikk greit, vi avleda med leverpostei og fikk lurt i dråper ved å holde flaska over fra siden og satse på at vi traff øyet til slutt. Så slo hun seg vrang på det (vrei hodet kjapt fra side til side mens hun slikka leverpostei... umulig å treffe!), og vi sleit med å få gitt dråpene. Så jeg har begynt å gi de mens hun sover.. setter meg ved henne og koser masse med øyne og ører, og da får jeg åpnet øyet etter hvert og gitt en dråpe. Men er det veldig dumt å gjøre det mens hun sover? Av og til renner det litt ut igjen (prøver holde øyet lukka rett etterpå, men av og til skifter hun stilling). Eller har det ikke så mye å si? Noe må vel komme nedi nedre øyelokk der?

Problemet er at jeg syns ikke hun har blitt så mye bedre, vi er over halvveis i kuren og hun er fortsatt ganske rød.Ble nok et par ganger uten dråper fordi vi ikke traff/fikk gitt. :( Så jeg tror jeg må bestille kontroll og da blir det sikkert mer drypping, og dette er den eneste metoden som så langt fungerer..

Og ja, jeg skal fortsette trene håndteringstrening, men nå er det liksom om å få gitt de hersens dråpene... ;)

Kan legge til at vi har prøvd ikke noe dill-metoden, men det var ikke noe for oss..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ta den ene armen under hodet til hunden, den andre over nakken og på den andre siden, da har jeg god kontroll på hunden, har flasken i hånden som er over nakken og hånden under hodet "åpner" du øyet med, så drypper du.

Dersom den kniper igjen øynene så dråpene renner ut igjen så ville jeg ringt dyrlegen for å få en salve :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dryppet min hund i noen måneder nå. Til og begynne med var det en kamp. Hun er 18kg. Jeg holdt henne fast med makt, holdt under snuten med venstre hånd, og på hodet, og åpnet øyet med høyre hånd. Dryppet fort i. Slapp henne aldri før hun lå i ro. Nå går det som en dans. To sekunder på hvert øye uten å holde annet enn øyet åpent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sett en valp som har vridd seg så mye som denne... jeg syns ikke noe om å få denne kampen, for å være helt ærlig, jeg syns det er så ekkelt... (Og det er helt fint om det fungerer for dere, men det er meg som person som blir usikker, og da greier jeg ikke "gjennomføre".. hun har greid å vri seg ut to-tre ganger nå, så hun har erfaring med at det lykkes...). Hun vrir, åler, hyler..og er allerede 17 kg nå og blir stadig tyngre, så jeg har lite lyst på slike kamper jeg.. vi var to stk, og det gikk ikke.

Har et håp om å heller få en positiv assosiasjon ved å trene inn å få holde fast hodet, holde fast og få se på øyet osv osv skritt for skritt (slik jeg har gjort det før, det gikk fra å ha en hund som sprang sin vei når hun så salven, til ei som lå rolig og lot meg legge salve på øyet), men jeg er mest bekymret for at betennelsen blir ubehandlet fordi jeg ikke får gitt dråpene mens vi trener (altså at fremgangen ikke er kjapp nok for drypping 2x dagen). Derfor jeg gir mens hun sover. Kan legge til at kullsøstra hadde like store problemer med å dryppe ører, så de er litt spesielt sære på det der... :/

Men hvis dråpen havner i øynet mens hu sover, og ikke renner ut, er det bra nok? Jeg skal konsultere med dyrlege igjen altså, men.. ingen andre som har gitt mens de er "borte"? Syns det er lettere med dråpe enn salve, siden jeg kan dryppe på litt avstand, altså ikke må ha tuppen helt inntil øyet, men ser poenget med salve hvis dråpene renner ut ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi holdt også på med øyedråper i mange uker, 5 ganger om dagen. I begynnelsen var det en liten kamp, holdt henne fast så jeg fikk dryppet, hun fikk alltid godbit etterpå. Etter ca 1 uke kunne jeg si "øyedråper" og hun kom og satte seg ned foran meg. Holdt da bare hodet stabilt i tilfelle hun skulle vri seg, og fikk dryppet kjapt og greit. Men alltid godbit etterpå ;) Etter lang tid med øyedråper måtte hun fjerne follikler nede i øyekanten kirurgisk, etter inngrepet har hun ikke hatt problemer med øynene! :)

Ville ikke gjort det mens valpen sov, da man ikke skal forstyrre en sovende valp ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså du kan jo synes hva du vil egentlig, men når det gjelder å få gitt medisiner så er det ikke noe som man kan si "det er ikke noe for oss" om egentlig. Fungerer andre ting så er jo det flott, men det viktige her er jo å sørge for at man får distribuert medisinen på rett måte og til rett tid, slik at hunden blir frisk. Viss det ikke går på hyggelig vis så må man faktisk bare gjøre det på den "ikke dillete måten", det er ikke noe annet valg egentlig. Så får du heller ta treninga etterpå slik at det går bedre for seg neste gang, om det skulle være behov senere.

Du får se an selv, jeg hadde nok vært litt forsiktig med å gjøre slike lite hyggelige ting når hunden sover, fordi jeg ønsker at hundene skal kunne slappe av fult og helt når de sover, de skal kunne føle seg trygge. Men du må jo evt bare se an hunden din, om det skaper noe uønsket reaksjon eller ikke. Hvorvidt det fungerer eller ikke eller hvorvidt noe kommer dit det skal eller ikke er jo helt umulig å svare på uten å ha sett det, men viss du ikke er sikker så kan en salve være bedre. Ikke renner den ut like lett og du ser godt om du har truffet eller ikke og evt med hvor mye.

Edit: Det gjør ingenting om de sover så lenge du treffer øyet, det er det som er viktig.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig hadde ikke giddet og dille sånn med en valp når det gjelder medisin.

Medisinen MÅ den ta og det får den respektere, diller du kjempe masse med hunden nå når den er valp, tenk hvordan det blir når den er voksen, en Ridgeback blir STOR og STERK når den er voksen, og når den ikke vil noe, da kan det være kjekt at den vet at å nekte å ta medisiner ikke er så veldig diskutabelt tema ;)

Jeg har veldig gode erfaringer med dette fra klinikken og hunden vil ikke hate deg fordi du er litt konsekvent på det at den må være flink å ta medisinen sin.

Edit for å si at det er nesten litt slemt å putte noe i øynene på den når den sover, tenk om den våkner og blir skremt av det, der kan tilliten til deg få seg en liten trøkk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...det er meg som person som blir usikker, og da greier jeg ikke "gjennomføre".. hun har greid å vri seg ut to-tre ganger nå, så hun har erfaring med at det lykkes...).

Hun merker helt sikkert at du blir usikker ja! Finn et grep hun ikke vrir seg ut av, så skal det ikke mange gangene til før hun skjønner at "dette er noe jeg faktisk MÅ", og med belønning så blir hun med på det frivillig etter hvert.

Men skjønner problemet altså, min valp var sikkert like sprellen som din de første gangene. Men at det skulle klaffe med at hun sov hver gang hun skulle ha øyedråper fem ganger om dagen hadde aldri gått her ihvertfall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså du kan jo synes hva du vil egentlig, men når det gjelder å få gitt medisiner så er det ikke noe som man kan si "det er ikke noe for oss" om egentlig. Fungerer andre ting så er jo det flott, men det viktige her er jo å sørge for at man får distribuert medisinen på rett måte og til rett tid, slik at hunden blir frisk. Viss det ikke går på hyggelig vis så må man faktisk bare gjøre det på den "ikke dillete måten", det er ikke noe annet valg egentlig. Så får du heller ta treninga etterpå slik at det går bedre for seg neste gang, om det skulle være behov senere.

Du får se an selv, jeg hadde nok vært litt forsiktig med å gjøre slike lite hyggelige ting når hunden sover, fordi jeg ønsker at hundene skal kunne slappe av fult og helt når de sover, de skal kunne føle seg trygge. Men du må jo evt bare se an hunden din, om det skaper noe uønsket reaksjon eller ikke. Hvorvidt det fungerer eller ikke eller hvorvidt noe kommer dit det skal eller ikke er jo helt umulig å svare på uten å ha sett det, men viss du ikke er sikker så kan en salve være bedre. Ikke renner den ut like lett og du ser godt om du har truffet eller ikke og evt med hvor mye.

Edit: Det gjør ingenting om de sover så lenge du treffer øyet, det er det som er viktig.

Jo, absolutt gode poeng. Jeg vet jo det viktigste er at vi får gitt medisinen. Men tenker det beste hadde vært en metode vi begge var komfortable med, og som man lykkes med - har som sagt prøvd å holde, men det gikk heller dårlig..

Godt poeng også med søvn = trygghet. Men hun reagerer veldig lite da.. skifter kanskje litt stilling. Jeg sitter lenge og koser først, og lenge og koser etterpå. Da jeg dryppet i våken tilstand reagerte hun også veldig lite på selve dryppingen, det var at flasken nærmet seg som var ubehagelig..

Men okei, skal prøve mer på å gi i ikke-sovende tilstand! Takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig hadde ikke giddet og dille sånn med en valp når det gjelder medisin.

Medisinen MÅ den ta og det får den respektere, diller du kjempe masse med hunden nå når den er valp, tenk hvordan det blir når den er voksen, en Ridgeback blir STOR og STERK når den er voksen, og når den ikke vil noe, da kan det være kjekt at den vet at å nekte å ta medisiner ikke er så veldig diskutabelt tema ;)

Jeg har veldig gode erfaringer med dette fra klinikken og hunden vil ikke hate deg fordi du er litt konsekvent på det at den må være flink å ta medisinen sin.

Edit for å si at det er nesten litt slemt å putte noe i øynene på den når den sover, tenk om den våkner og blir skremt av det, der kan tilliten til deg få seg en liten trøkk...

Skjønner poenget, helt klart! Men har erfaring fra tidligere hund som også var skeptisk, og vi fikk det til vi altså,øyedråper, kloklipping, sårrens, ørerens, alt gikk veldig bra med litt tålmodighet, uten kamp. 40 kg stor og med veldig egen vilje... til og med dusjing fikk vi inn - til slutt ;) Men hun jeg har nå er litt anna type..

Er nok redd hunden skal hate meg ja :( Miste tillitt. Jeg må nok tøffe meg litt opp :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, absolutt gode poeng. Jeg vet jo det viktigste er at vi får gitt medisinen. Men tenker det beste hadde vært en metode vi begge var komfortable med, og som man lykkes med - har som sagt prøvd å holde, men det gikk heller dårlig..

Godt poeng også med søvn = trygghet. Men hun reagerer veldig lite da.. skifter kanskje litt stilling. Jeg sitter lenge og koser først, og lenge og koser etterpå. Da jeg dryppet i våken tilstand reagerte hun også veldig lite på selve dryppingen, det var at flasken nærmet seg som var ubehagelig..

Men okei, skal prøve mer på å gi i ikke-sovende tilstand! Takk for innspill!

Valper sover ofte tungt, men hva når hun blir eldre og kanskje trenger lignende behandling? Da sitter man plutselig litt i saksa. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun merker helt sikkert at du blir usikker ja! Finn et grep hun ikke vrir seg ut av, så skal det ikke mange gangene til før hun skjønner at "dette er noe jeg faktisk MÅ", og med belønning så blir hun med på det frivillig etter hvert.

Men skjønner problemet altså, min valp var sikkert like sprellen som din de første gangene. Men at det skulle klaffe med at hun sov hver gang hun skulle ha øyedråper fem ganger om dagen hadde aldri gått her ihvertfall :P

Hi hi, ja, nei, hun har et meget godt sovehjerte.. ;) men vi har jo "bare" 2x om dagen. Skal prøve det grepet dere foreslår, kanskje ta bånd på henne? og ha godbit klar :) Ingenting blir bedre uten øving? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper sover ofte tungt, men hva når hun blir eldre og kanskje trenger lignende behandling? Da sitter man plutselig litt i saksa. :)

Godt poeng! :) Men sove-drypping var "nødløsning" nå, øver på håndtering av hodet, øyne, ører... men det tar bare litt lengre tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips, ikke hold henne på fanget, da blir det bare sprelling. Hun må stå på gulvet, du stiller deg over med et bein på hver side av magen, da kommer hun seg verken framover eller bakover. Da får du et godt grep på hodet og det blir vanskelig å vri seg løs. Gjorde det slik de første gangene her, høres litt voldsomt ut å "stå over" hunden, men det var eneste grepet hun ikke sprellet seg ut av.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær alltid to, da har du mye større sjans til å lykkes. Klarer hun å vri seg unna lærer hun jo seg at det nytter å kjempe, og jeg ville ikke latt en rr få så mange negative opplevelser med eier, de er nokså hårsåre på mange måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips, ikke hold henne på fanget, da blir det bare sprelling. Hun må stå på gulvet, du stiller deg over med et bein på hver side av magen, da kommer hun seg verken framover eller bakover. Da får du et godt grep på hodet og det blir vanskelig å vri seg løs. Gjorde det slik de første gangene her, høres litt voldsomt ut å "stå over" hunden, men det var eneste grepet hun ikke sprellet seg ut av.

Takk for tips! :) Kan jo kanskje øve litt på å bare stå slik også, uten dryppingen, først kanskje. Og så ha godbiten klar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær alltid to, da har du mye større sjans til å lykkes. Klarer hun å vri seg unna lærer hun jo seg at det nytter å kjempe, og jeg ville ikke latt en rr få så mange negative opplevelser med eier, de er nokså hårsåre på mange måter.

Jeg vet....! De blir faktisk kjempefornærma og sure. Derfor jeg har villet gjort det steg-for-steg og positive assosiasjoner... Men vi var to stk og det hjalp ikke. Men kan kanskje begynne med å øve på å stå rolig, belønne masse, og øve med en tom dråpeflaske jeg har (redd for å søle ut alle dråpene jeg har igjen)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet....! De blir faktisk kjempefornærma og sure. Derfor jeg har villet gjort det steg-for-steg og positive assosiasjoner... Men vi var to stk og det hjalp ikke. Men kan kanskje begynne med å øve på å stå rolig, belønne masse, og øve med en tom dråpeflaske jeg har (redd for å søle ut alle dråpene jeg har igjen)...

Jeg har hatt håndteringsvanskelige hunder selv, det tok 5-6 mnd før de var der jeg ville ha dem. Ha et halsbånd som er kraftig, gjerne av tykt lær eller lignende (de glir ikke så lett), en person holder i båndet på begge sider og den andre drypper. Bruk den ene hånden som støtte, og drypp med den andre. De lærer dette nokså kjapt dersom de skjønner at slaget er tapt, gir du henne mulighet til å vri seg unna kommer hun til å fortsette å prøve seg på det.

Ta også frem flasken uten å dryppe, om hun snuser på den eller nærmer seg kan du gi henne godbit. Hun må forbinde den med noe bra, og bruk de godbitene hun liker skikkelig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha dryppet mens hun sover hvis det fungere for dere og hun ikke våkner og blir stressa av det.

Hvis det ikke går ville jeg ha bestemt meg for at dette skal gjennomføres og hunden skal ikke få bestemme at den ikke vil ha øyendråpene ;) Jeg måtte ha salve på øyene til ei ku to ganger om dagen i 14 dager i fjor vinter - kua veier litt mer en en ridgeback og var ikke veldig interessert i å få på øyesalve for å si det sånn ;) Ikke i godis heller :P Da må man bare ta tålmodigheten frem samt at man allerede før man starter har bestemt seg (de kjenner jo fort at man egentlig er usikker på hele greia). Etter noen ganger forsto kua at denne skrotten kom ikke til å gi seg så det var bedre å stå i ro og heller bli fort ferdig og få kraftforet sitt til belønning.

Så istedet for å dulle og dalle med godbiter og belønning underveis ville jeg bare ha dryppa og så belønnet når dere er ferdige :) (eller bare dryppet når hun sover hvis det fungerer)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt håndteringsvanskelige hunder selv, det tok 5-6 mnd før de var der jeg ville ha dem. Ha et halsbånd som er kraftig, gjerne av tykt lær eller lignende (de glir ikke så lett), en person holder i båndet på begge sider og den andre drypper. Bruk den ene hånden som støtte, og drypp med den andre. De lærer dette nokså kjapt dersom de skjønner at slaget er tapt, gir du henne mulighet til å vri seg unna kommer hun til å fortsette å prøve seg på det.

Ta også frem flasken uten å dryppe, om hun snuser på den eller nærmer seg kan du gi henne godbit. Hun må forbinde den med noe bra, og bruk de godbitene hun liker skikkelig godt.

Altså, jeg kan ta fram dryppeflaska og så springer hun til buret (vi sto der og dryppa istarten), fordi hun forbinder flaska med leverpostei (det beste i verden!!). Har fryst ned en del porsjonsbokser, så hun kan slikke det i seg uten at det forsvinner for fort.. Så hun er på'n, stikker ikke av. Blir kanskje litt vel ivrig og oppspilt av godbitene Så jeg tror jo absolutt det er mulig å jobbe fram håndteringa, og det er målet!! :) Hun har dessverre fått vridd seg ut to-tre ganger allerede.. så må vel starte på nytt og vel så det. Takk for gode tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha dryppet mens hun sover hvis det fungere for dere og hun ikke våkner og blir stressa av det.

Hvis det ikke går ville jeg ha bestemt meg for at dette skal gjennomføres og hunden skal ikke få bestemme at den ikke vil ha øyendråpene ;) Jeg måtte ha salve på øyene til ei ku to ganger om dagen i 14 dager i fjor vinter - kua veier litt mer en en ridgeback og var ikke veldig interessert i å få på øyesalve for å si det sånn ;) Ikke i godis heller :P Da må man bare ta tålmodigheten frem samt at man allerede før man starter har bestemt seg (de kjenner jo fort at man egentlig er usikker på hele greia). Etter noen ganger forsto kua at denne skrotten kom ikke til å gi seg så det var bedre å stå i ro og heller bli fort ferdig og få kraftforet sitt til belønning.

Så istedet for å dulle og dalle med godbiter og belønning underveis ville jeg bare ha dryppa og så belønnet når dere er ferdige :) (eller bare dryppet når hun sover hvis det funger

Hun blir ikke stressa, hun grynter litt eller våkner litt og snur seg og sover videre :) Men jeg syns jo ikke det er en varig løsning, så det var tenkt som en litt nødløsning for å få gitt dråpene.

Jeg tror jeg må være litt mer bestemt, ja, men det går altså ikke å "bare dryppe" kjapt og effektivt pr nå, hun er seriøst en ål...!! Så jeg troooor jeg skal ta det litt steg for steg i hvert fall.. men likevel være bestemt. *tøffe seg opp* :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, absolutt gode poeng. Jeg vet jo det viktigste er at vi får gitt medisinen. Men tenker det beste hadde vært en metode vi begge var komfortable med, og som man lykkes med - har som sagt prøvd å holde, men det gikk heller dårlig..

Godt poeng også med søvn = trygghet. Men hun reagerer veldig lite da.. skifter kanskje litt stilling. Jeg sitter lenge og koser først, og lenge og koser etterpå. Da jeg dryppet i våken tilstand reagerte hun også veldig lite på selve dryppingen, det var at flasken nærmet seg som var ubehagelig..

Men okei, skal prøve mer på å gi i ikke-sovende tilstand! Takk for innspill!

Jeg skjønner godt poenget ditt, men noen ganger så blir det ikke slik vi ønsker å da må vi bare. Så fremt man ikke finner en annen løsning. Slike ting styrer man jo ikke å er man ikke klare når de intreffer så er det gjerne for sent ifht trening, denne gangen, men man kan og bør selvsagt trene på det etterpå i tilfelle man trenger det til senere.

Men som sagt om du har funnet en måte som fungerer så trenger du ikke å slutte med det å gå over på tvang, da har du jo en grei løsning da, så lenge hunden ikke får noen negative reaksjoner når den sover, og så lenge du treffer der du skal så er det jo greit :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt poenget ditt, men noen ganger så blir det ikke slik vi ønsker å da må vi bare. Så fremt man ikke finner en annen løsning. Slike ting styrer man jo ikke å er man ikke klare når de intreffer så er det gjerne for sent ifht trening, denne gangen, men man kan og bør selvsagt trene på det etterpå i tilfelle man trenger det til senere.

Men som sagt om du har funnet en måte som fungerer så trenger du ikke å slutte med det å gå over på tvang, da har du jo en grei løsning da, så lenge hunden ikke får noen negative reaksjoner når den sover, og så lenge du treffer der du skal så er det jo greit :)

Takk for det. Nei, når det skjer så må man jo bare.. Vi har trent en del håndtering, så å se på øyne, ører, tenner osv har alt gått veldig fint, hun stod veldig fint hos dyrlegen og ble undersøkt, kloklipping går bedre og bedre med tålmodighet og godis og kos, men da har man litt mer tid på seg.. så litt dumt at vi måtte dryppe "allerede".. Det var det med å bli holdt fast hun reagerte litt på. Pluss jeg kanskje spruta i stedet for å dryppe en gang.. ups :ermm:

Jeg tror konklusjonen min blir å dryppe mens hun sover ut kuren for å sikre at hun får i hvert fall noe av dråpene, og samtidig trene håndtering/holde fast, men steg for steg og med godis.. en RR er sta, så da må vel eieren være staere... ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...