Gå til innhold
Hundesonen.no

Knappe baksteg i trav


Alvira
 Share

Recommended Posts

Arthur har alltid hatt et flott baksteg, men nå i det siste har det blir markant knappere og litt trippete. Han er ikke halt og viser ingen smerter.

Jeg har tenkt at det skyldes muskelvekst (han er 14 mnd), og derfor litt stramme muskler?

Jeg lar han løpe løs for å strekke seg, traver på grus, tøyer litt og masserer.

Er det noen andre som har vært borti dette eller har tanker om hva det kan skyldes og hva som kan hjelpe? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan baksteget blir er jo avhengig av hvordan han er konstruert. Hunder traver ikke hver gang de skal gå, de går i passgang for å spare energi og naturlig nok blir det ikke noe kvantesprang av det.

Nå har du en stor og tung hund som ikke bør belastes så tungt før han er ferdig utvokst og røngtet, men lett sykling frem til han viser tretthetstegn er super trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan baksteget blir er jo avhengig av hvordan han er konstruert. Hunder traver ikke hver gang de skal gå, de går i passgang for å spare energi og naturlig nok blir det ikke noe kvantesprang av det.

Nå har du en stor og tung hund som ikke bør belastes så tungt før han er ferdig utvokst og røngtet, men lett sykling frem til han viser tretthetstegn er super trening.

Ja, jeg vet. Jeg bare ble forundret av den plutselige endringen. Jeg belaster han ikke noe særlig, han får løpe løs slik at han styrer det selv pluss lett jogg (jeg har ikke sykkel) på grus til en av oss blir sliten - som oftest meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger jo ikke å bety noe særlig, men det kan selvsagt være tegn på underliggende sykdom som for eksempel hofteleddsdysplasi (det gjør vondt å ekstendere hoftene helt, derfor korte steg). Er greit å være obs på det, men jeg ville ikke fått panikk hvis hunden plutselig gikk litt rart en dag. De kan jo dunke seg og få litt vondt uten at det betyr at det er noe alvorlig.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene dvergpinscheren vår med høy grad PL fikk korte steg, slik @ beskrev over. Overlinjen ble også rar, fordi hun "understilte" seg når hun sto. Etter operasjon fikk hun tilbake de lange stegene sine, der bakfoten var helt strekt ut bak. Hun stiller seg også opp bra nå. Nå merket vi hennes PL av andre grunner enn steglengde, det var først noe vi la merke til etter hun var operert, og hun plutselig fikk tilbake steglengden og måten å stå på som hun hadde hatt som valp.

Det kan jo selvsagt også være ingenting. Hunder utvikler seg jo i rykk og napp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle!

Håper virkelig det hverken er HD eller PL - linjene hans er relativt fri for HD og usikker om PL er et veldig stort problem hos rasen.

Ja, meget mulig det er en låsning. Etter tre dager med massasje og tøying ser jeg bedring.

Nei, det er jo for all del ikke nødvendig at det er noe galt, men - driver jo aktivt med ustilling og da legger man merke til slikt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...