Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstyr til bichon havanais


Tempus
 Share

Recommended Posts

Vi skal hente vår første valp 10. oktober, en bichon havanais :D

Jeg har ventet leeenge på å få hund!

Vi tenker å holde pelsen kort da vi ikke har noe interesse av å stille ut. Jeg har søkt utrolig mye på Internett, men det er jo en jungel der ute så da spør jeg her!

Hvilke sakser/kammer/maskin er lurt å kjøpe? Jeg lurer også veldig på når vi kan begynne å klippe valpen? Når den har begynt å få litt lengde, eller er det lurt å vente? Har spurt oppdretter om dette men synes ikke jeg fikk et godt nok svar.

Jeg lurer også på hvilken type madrass/seng jeg burde kjøpe til valpen? Den kommer jo garantert til å ha en del uhell, så er det lurt å legge en kladd over senga/teppene som kan suge opp fuktigheten, eller er det like greit å vaske teppene hver dag?

Er det ellers noe jeg burde kjøpe inn/huske på? Sele, vann/matskål, shampo, noen leker, en grov/fin kam og litt fôr får vi med fra oppdretter.

Det eneste jeg har kjøpt av utstyr til nå er en kong og en tannbørste, så jeg trenger litt hjelp med andre ord!:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående dette med seng, så pleier ikke de fleste valper å gjøre fra seg i sengen sin. Så å vaske tepper hver dag høres vel voldsomt ut. Unntak finnes dog, bl.a. Min siste valp som foretrakk å tisse på alt av tepper og hundesenger. Stort sett så pleier de å ha uhell andre steder i huset enn i sengen sin.

Jeg pleier gjerne å anbefale ikke ikke bruke så mye penger på seng til valpen. En pappeske med tepper i, en gammel dyne som man egentlig hadde tenkt å kaste(ikke dundyne, hehe, med mindre du synes st det er greit med fjær over alt hvis valpen tygger hull), noen tepper etc. duger gjerne fint i starten. Faren med å kjøpe ny dyr hundeseng er jo at valpen ofte synes at den er kjempefin å tygge på...

Jeg pleier ikke å kjøpe så mye utstyr til valpene mine. Sele, halsbånd, bånd, vannskål, en kloklipper, noen tyggeben, matskål og hundemat pleier å være det som trengs. Noen leker av noe slag, og de trenger slett ikke å være dyre.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstyret jeg bruker mest til min nedklippede havanais:

Når jeg hadde min langhåret kjøpte jeg inn ganske mye forskjellig. Men etterhvert er det stort sett en kam og en børste jeg bruker (har klippet han nå men det var de to jeg endte opp med å bruke når han var langpelset også) :)

Jeg har en metallkam med to forskjellige størrelser, denne er den jeg bruker aller mest og liker den veldig godt:

lillastort_6.jpg

( http://www.2dogs.no/product-info.php?pid1920.html)

Også har jeg en Mason Pearson børste. Dyr men kvalitet, skal man klippe kort helt fra starten trenger man den kanskje ikke men jeg bruker den på begge hundene pluss meg selv og synes den er genial :P

pocketblandingstort.jpg

Valpen klipper dere når dere synes pelsen er blitt for lang. Kanskje etter seks syv mnd? Klippemaskinen jeg bruker er en Andis double speed (tror den heter noe sånt) og ser ca sånn ut:

75_-29702004.jpg

Ellers ville jeg kjøpt inn sele og bånd, noen leker, en billig hundeseng kanskje (pappeske er upraktisk å komme seg opp i i begynnelsen for en havanaisvalp fordi de er jo så små - på størrelse med et marsvin nesten :P ), mat og vannskål, noen tyggegodiser, og sjampo og balsam av god kvalitet (du kan gjerne spørre oppdretter hva slags merke h*n bruker på sine).

Gratulerer med havanais valp :D Hvilken oppdretter skal du ha i fra?

PS: Jeg brukte negleklipper det første året når jeg klipte klør på min og syntes det fungerte veldig godt, klørne er så små at en stor kloklipper ofte blir litt upraktisk å bruke den første tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to!

Har du noe godis å anbefale for en liten valp? Har sett litt, men vil jo gjerne at det skal være et så naturlig produkt som mulig, og ikke minst små biter ^^

Lurt tips det med neglklipper, det fungerer jo kanskje bra i begynnelsen ja!

Jeg får valpen fra Førstadheimen i Sandefjord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder seng så kjøp en billig en som kan vaskes.. Når min hund var valp tissa hun gjerne i senga si. Så da var det greit å bare kunne kaste hele greia i vaskemaskinen og kaste den etterhvert når hun lærte å tisse ute og ikke hadde hatt noen uhell i senga på en stund :)

Når det gjelder godbiter å er det vanskelig å finne noen som er kjempesmå. Anbefaler å finne noen som er myke, så kan du klippe de i småbiter med en saks.

Du kan kjøpe en spray som du kan spraye når du vasker bort tiss på gulvet. Tror den heter Urine-off. Den tar bort lukta helt. Tror man kan bruke eddik til samme formål. Men sprayen er drøy og tror ikke de var så veldig dyr heller.

Lurt å kjøpe en hundetannbørste og hundetannkrem(hunder kan IKKE få mennesketannkrem), slik at du kan øve på å pusse tenner helt fra starten sammen med kloklippinga.

Hvis behovet melder seg etterhvert så kan du kjøpe kompostgrinder på Biltema(koster 49 kr eller noe). De er kjekke å bruke hvis du vil sperre noe inne for valpen eller hvis valpen er en liten pøbel så kan den være inni grinda(med seng, vann osv) mens du feks dusjer osv. Synes det er bedre å bruke enn bur. Jeg kjøpte det til min valp, men fikk ikke brukt for den i det heletatt, da hun ikke kunne bry seg mindre om å tygge på andre ting enn lekene sine. Men de fleste valper liker jo å tygge litt på alle andre ting enn lekene sine :D

Ellers, lykke til med valp! :) Husk å ta maaange bilder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips!:) Tror jeg går for en billig hundeseng/tepper i begynnelsen for å se hvor mye valpen ødelegger.

Jeg får krysse fingrene for at valpen blir som din og kun biter på lekene sine, men sannsynligheten er vel ikke så stor for det!:P

Mange bilder er et must! Kommer nok til å ha hundrevis allerede de første dagene..^^

Grugleder meg!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei sannsynligheten for det er nok ikke stor, jeg var nok veldig heldig akkurat der :ahappy:

Skjønner at du grugleder deg! Jeg gleda meg sykt, helt til dagen vi skulle hente hun.. Da angra jeg helt forferdelig, men jeg kunne jo ikke si det til noen. Det varte til det sekundet jeg fikk hun i hendene, og da var det helt glemt og jeg har aldri angra ett sekund siden :) Så det kommer nok til å gå kjempebra! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to!

Har du noe godis å anbefale for en liten valp? Har sett litt, men vil jo gjerne at det skal være et så naturlig produkt som mulig, og ikke minst små biter ^^

Lurt tips det med neglklipper, det fungerer jo kanskje bra i begynnelsen ja!

Jeg får valpen fra Førstadheimen i Sandefjord :)

Enkelt å lage selv av rent kjøtt når du er opptatt av at det skal være naturlig. :) Enten bare koke en bit kjøtt for så å klippe opp i passende biter, tørke biter på svak varme i ovnen til de er passe tørre, eller legge små biter på en tallerken i kjøleskapet i ca 12 t, snu og la de ligge på andre siden like lenge.

Ellers gjør valpen neppe fra seg på liggeplassen med mindre valpen er låst inne i bur og dermed ikke har noe valg. Andre tepper burde fjernes den første tiden.

Sele, kobbel, langline, mat, bæsjeposer, masse Jif og tørkepapir, en leke eller to som tåler litt, tannbørste + tannkrem, børste (jeg bruker nesten bare naturbust til min), mild shampoo og balsam (+ evt. noe annet å vaske med dersom du skal vaske hodet til valpen for vanlig shampoo skal ikke i nærheten av øyne), kloklipper, saks, seng, skåler er ting som er lurt å ha, men ikke alt som må være i hus første dagen. Du vil også trenge klær, Havanais er kjent for å fryse lett, og små valper fryser nok enda raskere.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det hørtes jo ikke så altfor vanskelig ut å lage godbiter selv, må nok prøve meg på det etterhvert :)

Har nå fått kjøpt en billig seng og teppe og skrevet en liste med ting jeg skal kjøpe av oppdretter når vi henter valpen.

I dag er det akkurat to uker til vi skal hente Charlie! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer forresten disse kompostgrindene fra Biltema til å sette rundt ting som valpen ikke skal i nærheten av? Det er jo noen områder/ting han ikke burde komme nær.

En veninne av meg satte kompostgrinder rundt et par ting de var redd valpen skulle tygge istykker og det funka bra for dem :) selv har vi inngjerdet hage av kompostgrinder og det funker bra og holder han inne uten problem så vil uten tvil tro det går an å bruke det for å holde valpen unna forskjellige områder :) spesielt for litt mindre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...