Gå til innhold
Hundesonen.no

Øyeproblemer


Ane
 Share

Recommended Posts

Ida har i noen mnd. hatt problemer med øynene. Først det ene, og i det siste også det andre. Hun holder øyet halvveis igjen, mens en slags hvit hinne som er inne i øyekroken dekker 1/4 av øyet. Ender med at hun lukker begge øyene sine. Det varer alt fra noen minutter/timer før det er borte og kan være borte en dag eller tre uker. Vi har vært hos veterinær, tatt øyeprøver som ble sendt til dyrking i England som påviste en bakterie på det nyeste plagede øyet, og to ulike bakterier på det som har vært lengst. Fikk noen øyedråper hun fikk i 10 dager. Deretter skulle vi på kontroll for nye prøver for å se om de var borte. De mente også at Idas øyenvippene pekte litt innover og det kunne være det som irriterte øynene. Men de synes det kanskje var litt rart at de var så på og av om det var grunnen. Dagen før vi skulle på kontroll igjen var det ene øyet slik igjen, så dråpene hadde ikke virket. Vi var inne, fortalte dette, tok mye prøver og sende de inn. Igår ringte de, og hun hadde forsatt bakterier på øynene. Hun hadde ikke de forrige prøvesvarene foran seg, men trodde det var de samme som sist. Vi fikk beskjed om å forsette med dråper tre ganger om dagen som vi har gjort siden vi var inne sist for en uke siden. Men hun mente vi mest sannsynlig måtte operere, skjære litt bort ved øyenvippene. Dette vil hun ikke gjøre før Ida er over et år uansett. Problemet er at jeg absolutt ikke kan se at øyenvippene ligger noe tett inntil øyne i det hele tatt. Og hadde ikke øynene vært mye mer plaget om det var slik? Jeg lurer på å få en time hos øyespesialist her i Bergen. Men jeg føler nesten jeg er "utro" mot veterinærer mine :P Jeg burde kanskje hatt med prøvesvarene fra England til spesialisten, men tror dere veterinæren min synes det er ok? Har aldri hatt en annens veterinær mening på noe slikt før, så et ikke hva en gjør ved slike tilfeller. Har fått beskjed av min faste veterinær at dette dekkes av Agria, men tenkte å høre med Agria selv. Hittil er vi passert 5000,- på øynene, og operasjon vil vel heller ikke være billig. Noen som vet hvordan Agria er med øyne? Noen som har hatt noe slikt på egen hund som har tips til hva det kan være? Har bilde av Ida med øyet slik, men fant det ikke akkurat nå. Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Første tanken min er at du bør øyelyse.

Der vet jegat vetrinær har sett om det har vært innovervendt øyehår elelr andre ting som gjør at bakterien dukekr opp igjen. Hvor er det vanlig at bakterien er? er det en som lett komemr på øynene så blomstrer den jo opp hvis det er innovervendte hår som lager små sår i hornhinna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger å svare isolert på "(...) tips til hva det kan være":

Jeg er ikke veterinær. Noe av det jeg først tenker på, når jeg leser innlegget ditt, er imidlertid resistente bakterier. Du skriver at hun fikk øyedråper (kloramfenikol?) i 10 dager, men at plagene er tilbakevendende, og at ny dyrkning fremdeles viste bakterier (jeg antar at det da er snakk om noe som går ut over øyets normalflora). Dersom øyedråpene ikke virker i lengden, vil det kanskje være en idé å få byttet antibiotikum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til spesialist. Har selv en hund jeg har drypet fra den var under året og resten av livet (nå 11 år) pga man begynnte lete i feil ende og tårekanalene hennes ble ødelagt av stafylokokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til øyespesialist :) 

Ja, skal det :)

Første tanken min er at du bør øyelyse.

Der vet jegat vetrinær har sett om det har vært innovervendt øyehår elelr andre ting som gjør at bakterien dukekr opp igjen. Hvor er det vanlig at bakterien er? er det en som lett komemr på øynene så blomstrer den jo opp hvis det er innovervendte hår som lager små sår i hornhinna

Ok. Det vil jeg tro en øyespesialist kan gjøre? :)

Velger å svare isolert på "(...) tips til hva det kan være":

 

Jeg er ikke veterinær. Noe av det jeg først tenker på, når jeg leser innlegget ditt, er imidlertid resistente bakterier. Du skriver at hun fikk øyedråper (kloramfenikol?) i 10 dager, men at plagene er tilbakevendende, og at ny dyrkning fremdeles viste bakterier (jeg antar at det da er snakk om noe som går ut over øyets normalflora). Dersom øyedråpene ikke virker i lengden, vil det kanskje være en idé å få byttet antibiotikum.

Ja, bakteriene var resistente eller hva de sa, og hun skulle få noen dråper som de trodde skulle ta de. Vet ikke hva de heter. Står "Garamicin øyedråper" på kvitteringen og "infectoGenta" på dråpene. Og noe mer på tysk tror jeg.

Gå til spesialist. Har selv en hund jeg har drypet fra den var under året og resten av livet (nå 11 år) pga man begynnte lete i feil ende og tårekanalene hennes ble ødelagt av stafylokokker. 

Ja, har tenkt til det :) Æsj, håper vi blir kvitt det, fordi dråpene fungerer jo ikke heller.

Men tror du jeg får med prøvesvarene til en annen veterinær? Eller trengs de ikke? Ble dine øyeproblemer dekket av forsikring?

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bakteriene var resistente eller hva de sa, og hun skulle få noen dråper som de trodde skulle ta de. Vet ikke hva de heter. Står "Garamicin øyedråper" på kvitteringen og "infectoGenta" på dråpene. Og noe mer på tysk tror jeg.

Godt å høre! De nye øyedråpene er forresten gentamicin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ta med det dere har gjort og funent til nå og hva dere har brukt til en øyespesialist for hunden. Så gjør spesialisten det som den mener er rett ut fra symtomer og det dere har prøvd og som ikke ahr fungert. Min opplevelse er at neste vetrinær liker veldig godt å få journale fra forige å bygge videre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med det dere har gjort og funent til nå og hva dere har brukt til en øyespesialist for hunden. Så gjør spesialisten det som den mener er rett ut fra symtomer og det dere har prøvd og som ikke ahr fungert. Min opplevelse er at neste vetrinær liker veldig godt å få journale fra forige å bygge videre på.

Men jeg har ikke prøve svarene osv. Men de kan jeg vel gjerne få tilsendt av veterinæren? Er redd de vil synes det er teit vi drar et annet sted. At vi ikke stoler på de liksom.. :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Men jeg har ikke prøve svarene osv. Men de kan jeg vel gjerne få tilsendt av veterinæren? Er redd de vil synes det er teit vi drar et annet sted. At vi ikke stoler på de liksom.. :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Bare til å spørre om det. Nei hvorfor skulle dem være det. Er tross alt øynene og bruksverdien på hunden vi snakker om. Altså får hun problemer med synet fordi du har drøyd vil hun ikke egne seg som trekkhund i samme grad som før.

Så jeg ville bestilt time hos spesialist og gjerne sakt det til den faste når du bestiller utskrift av journalen med medisider og navn på bakterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare til å spørre om det. Nei hvorfor skulle dem være det. Er tross alt øynene og bruksverdien på hunden vi snakker om. Altså får hun problemer med synet fordi du har drøyd vil hun ikke egne seg som trekkhund i samme grad som før.

Så jeg ville bestilt time hos spesialist og gjerne sakt det til den faste når du bestiller utskrift av journalen med medisider og navn på bakterier.

Takk! Var ikke så sikker på hvor vanlig det var osv :)

Har sendt forespørsel på time hos øyespesialisten gjennom nettsiden deres nå :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til spesialist :) Har du veldig god tone med vetn din så er det jo like greit å bare si det, at du er redd for øya og gjerne vil dra til spesialist og at du da trenger prøvesvarene. Vi mennesker må jo også noen ganger (ofte?) faktisk be legene våre om en henvisning til spesialister fordi vi ikke vil "vente 2 uker og komme tilbake om det ikke blir bedre" :)

red. Nå så jeg at du har bestilt time :) Det var bra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Er nok ikke så ofte det skjer men veten bør skjønne at du oppsøker spesialist for å finen ut av dette og ikke går for lenge med det. HAr hatt en fin rundans med Niri og vært borti fire vetrinærer og en kiropraktor og alel var intressert i det som var av journaler og jeg sa fra til dem andre at jo dit skal jeg. Ingen sure miner der. Det skal det helelr ikke være for det skal være dyret som står i sentrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til spesialist :) Har du veldig god tone med vetn din så er det jo like greit å bare si det, at du er redd for øya og gjerne vil dra til spesialist og at du da trenger prøvesvarene. Vi mennesker må jo også noen ganger (ofte?) faktisk be legene våre om en henvisning til spesialister fordi vi ikke vil "vente 2 uker og komme tilbake om det ikke blir bedre" :)

 

red. Nå så jeg at du har bestilt time :) Det var bra.

Vi har en god tone, men hun er litt krass og "streng" så derfor jeg ikke viste helt :) Sekretæren er veldig grei da, så er vel gjerne hun som skriver det ut osv :) Får bare spørre dem.

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva på Stend er godkjent øyelyser, hyggelig og flink dame :)
Ja, er Eva vi skal til :) Hun er jo øyespesialist :) Flott! Pappa har gått til henne med ene vorstheren, og var fornøyd :) Håper hun klarer finne ut noe så vi slipper operasjonen! :) Sent from my iPhone using Tapatalk
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til :) De sjekker innovervendte øyehår på øyenlysningen.

Åh! Det var bra. Får man dekket øyelysning på forsikringen? Hva er pris for en slik? Blææ, redd dette blir (mer) kjempe dyrt og plutselig redd det ikke dekkes av forsikring..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! Det var bra. Får man dekket øyelysning på forsikringen? Hva er pris for en slik? Blææ, redd dette blir (mer) kjempe dyrt og plutselig redd det ikke dekkes av forsikring..

En vanlig øyelysning til NKK koster vel ca 900 kr. Du skal jo ha en øyeundersøkelse/utredning, så det blir litt vanskelig å si hva det kommer til å koste, men du blir neppe ruinert etter konsultasjonen. Så får du se hva hun anbefaler å gjøre videre og ta det derfra. :)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi fått time til øyespesialist imorgen klokken 18. Må dra til veterinæren vår idag og få journal og slikt idag. Både for å sjekke om forsikringen dekker dette og for å ta med til Eva :).

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...