Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdretter "frikjent" av NKK

Argyr

Recommended Posts

Skrevet

Det har versert en del rykter og påstander om en oppdretter som stort sett går ut på at hun er eksludert fra NKK med påfølgende registreringsforbud (tilogmed NKK har gitt ut informasjon om dette på forespørsel).

For å legge antakelser og rykter døde, legger jeg nå ut denne linken, så folk kan se det med egne øyne. Den eneste grunnen til at jeg legger det ut her, er at ryktene også har gått blant folk som "befinner seg" her inne, og da er det rett og rimelig å få lov å opplyse om hva som er fakta.

Jeg poster IKKE dette for å starte en diskusjon.

Jeg poster dette i informasjonens navn, fordi oppdretteren fortjener å bli renvasket, og folk bør få vite hvordan dette har gått.

Slik kan også folk bedre ta stilling til hva de skal tro, når de får høre rykter.

For de som ikke kjenner saken, eller er en smule forvirret, vil jeg derfor fortelle i korte trekk hva som har skjedd.

NKKs Disiplinærkomité (DK) valgte å ekskludere NN, på bakgrunn av hendvendelser de mottok (om at NN skulle ha gjort slik og sånn, og dette var i strid med NKKs reglement).

NN anket denne saken, som da havnet hos Samordningsutvalget (SU).

Det er slik at når man anker, frafaller beslutningen midlertidig, og alt vil bli praktisk gjennomført på samme måte som før, så lenge ankesaken pågår.

Det gikk lang tid uten at noe særlig skjedde, og så kom beslutningen fra SU om at NN hadde fått medhold i sin klage (anke) og at DKs beslutning om eksklusjon oppheves.

Dermed er NN, som hun hele tiden har vært, fullgodt medlem av NKK, og har alle rettigheter det medfører

Personen er navngitt i brevet (som jeg linker til), og for de som kun kjenner saken via kennelnavn er det, i opplysningens navn, praktisk å fortelle at kennelen det gjelder, heter Little Merlin.

Linken er lagt ut med vedkommendes tillatelse.

Jeg vil igjen minne om at jeg på ingen måte ønsker å starte en diskusjon.

Jeg anser dette som en gledelig nyhet, på lik linje med de som forteller at noen har fått valper.

http://img355.imageshack.us/img355/3605/sa...beslutning9.jpg

Jeg vil presisere noe som står i brevet (for å unngå misforståelser), fordi det er skrevet litt kronglete.

"SU vil til saken uttale at SU anser det som en selvfølge at en oppdretter skal[...]

...SU kan dog ikke i sakens dokumenter finne sannsynliggjort at dette ikke er gjort."

Her er det dobbel benektelse, og kan fort tolkes omvendt.

Det betyr at SU ikke kan finne det sannsynliggjort at NN har gjort noe galt, slik det ble påstått.

Hvis noen fortsatt føler at deres nyskjerrighet ikke er tilfredsstilt, synes jeg de skal kontakte oppdretteren det gjelder.

Hvis de ikke har telefonnummer, kan de få det av meg (NKK har det sikkert også).

Ha en opplyst dag! :lol:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Var ingen av dem fine?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...