Gå til innhold
Hundesonen.no

Engelsk Cocker Spaniel


Cockerjente

Recommended Posts

Cockiehode.jpg

Cockeren er en munter og glad hund som ofte får veldig livlige bevegelser når den får ferten av noe. Den er sporty og oppvakt som gjerne jobber sammen med sin fører. Halen går konstant og cockeren går i England under betegnelsen ”Merry Cocker”. Behovet for nærhet og kroppskontakt er stort. Den trives også veldig godt sammen med andre hunder. :lol:

Livlig, leken, morsom, lettlært og vennlig er ord som går igjen på cockeren. Den kan nok i mange tilfeller trenge en fast hånd til tross for sitt ”uskyldige” blikk og vesen. :oops:

Cockeren bare elsker å være ute. Veldig kjekt med tanke på at dette er en rase som krever en del pelsarbeid… Men den krever en del mer mosjon i forhold til hva den ser ut til å gjøre!

Engelsk cocker spaniel er en rase som skal være åpen og positiv, men mange spør seg om dette er en barnevennlig hund. Vel, det er ganske helt opp til barnefamilien!! DET FINNES IKKE NOEN BARNEVENNLIG HUND, MEN DET FINNES HUNDEVENNLIGE BARN!! Har man små barn og ikke er vant med hund, bør man vente til barna er gamle nok til å respektere hundens grenser. Dette gjelder alle hunderaser!! [-X

Sykdommer som man skal spesielt ta hensyn til når det gjelder Cocker Spaniel, er PRA (øyensykdom som fører til at hunden blir blind) og PNP (alvorlig nyresykdom som fører til en smertefull død). Disse er ikke så vanlig, men likevel er det viktig å være obs på de. Ellers finnes det noe HD (hofteleddsdysplasi), patella og andre øyensykdommer som for eksempel katarakt. Dette er ikke noe stort problem på rasen. Ellers finnes det som for alle raser, også en del andre ting som man kan være oppmerksom på. :lærer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjempe fin rase!! hvordan er det med pels stellet? tenker på å skaffe meg en selv, men ikke enda...

Det avhenger hva man skal bruke den til.. Det er klart at det er en del pelsstell om man skal være med på utstillinger eller liker å se cockeren i all sin prakt. Men man kan klippe henget ganske kort og da er det ikke så forferdelig mye.

Selv bader jeg de hver 14. dag fordi jeg reiser rundt på utstillinger. Jeg bruker da sjampo og balsam som passer til cockeren. Jeg har en hund som er ganske kortklipt og henne bader jeg ca. 1 gang i måneden. :D

Jeg bruker også barbermaskin i ansiktet, over 1/3 av øret, inni øret og nedover halsen. Resten effilerer jeg og bruker saksen. På ryggen kan man enten håndnappe eller bruke Mars King Coat som fjerner underullen. Da blir det minimalt med røyting og det er et pluss! :D

Jeg klipper også hårene på potene veldig kort, da slipper jeg at det kommer inn så mye gørr utenfra. Ellers er cockeren som langhårsraser flest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger hva man skal bruke den til.. Det er klart at det er en del pelsstell om man skal være med på utstillinger eller liker å se cockeren i all sin prakt. Men man kan klippe henget ganske kort og da er det ikke så forferdelig mye.

Selv bader jeg de hver 14. dag fordi jeg reiser rundt på utstillinger. Jeg bruker da sjampo og balsam som passer til cockeren. Jeg har en hund som er ganske kortklipt og henne bader jeg ca. 1 gang i måneden. :D

Jeg bruker også barbermaskin i ansiktet, over 1/3 av øret, inni øret og nedover halsen. Resten effilerer jeg og bruker saksen. På ryggen kan man enten håndnappe eller bruke Mars King Coat som fjerner underullen. Da blir det minimalt med røyting og det er et pluss! :D

Jeg klipper også hårene på potene veldig kort, da slipper jeg at det kommer inn så mye gørr utenfra. Ellers er cockeren som langhårsraser flest...

Er det ganske likt det Engelsk springer spaniel trenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ganske likt det Engelsk springer spaniel trenger?

Det er faktisk ikke så ulikt. Det er litt mer trimming på cockeren, men ellers er det ganske likt. Den eneste forskjellen som det er mellom springeren og cockeren er at cockeren er litt mer lavbent og dermed slites pelsen fortere når cockeren er ute i terrenget. Men dette er jo bare et problem for utstillingsfolk da! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...