Gå til innhold
Hundesonen.no

Dundekken til hund - finnes det?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Jeg har en liten fysepinne av en kortpels, og når gradestokken kryper under null er det få ting som er varmt nok når vi skal sitte i ro over lengre tid.

Ikke veldig gjennomtenkt valg av rase akkurat på den biten kanskje :P MEN vi prøver å gjøre det beste ut av det, jeg trives veldig godt utendørs og jeg vil jo gjerne dele den gleden med hunden min også om vinteren. Det eneste som har fungert hittil er at han får dunjakka mi rundt seg. Da kan han ligge i ro ved bålet og slappe av.

Finnes det noe sånt til hund? Uten at det koster skjorta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterdekkenet til Hurtta syntes jeg er veldig godt og varmt til vinteren.

Tror ikke jeg har sett dundekken til hunder, men det finnes "en million" dekken som er gode vinterdekken der ute ;)

Ja kanskje vi får prøve det. Og evt ha et ullpledd/skinn av noe slag han kan ha under seg. Er veldig lite keen på å donere dunjakka mi til et par tusen som hundeutstyr merker jeg :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger jo ikke være dun bare du finner noe som er tykt nok og dekker godt nok. Har du forsøkt med fleece/ull inn mot kroppen og bobledekken utenpå?(og gjerne en fleece/ull dress som dekker magen og bena også). Fleece ull inn mot huden vil nok være bedre enn bare dun, fordi dun virker ikke så veldig bra om man blir fuktig, og det kan man jo raskt bli på vinteren om det kommer litt snø innenfor e.l. Katahdindekken (viss de finnes i små nok str)? Jervenhiet vinterpose? Det finnes jo mange muligheter :)

Red: Og selvsagt noe godt og isolerende underlag, feks ligge/sitteunderlag i neopren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen ganger hatt en back on track dekken under et fleecedekken når det har vært skikkelig kaldt ute.

Det finnes mange ulldekken der ute også, de er varme og gode, og har du feks et tynt dekken under dette så tror jeg det varmer de fleste raser, det er STB du har, eller husker jeg helt feil? Melvin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulldekken har vi (et sånt rutete fra Richo) men har aldri prøvd det i kombinasjon med andre dekken, altså i flere lag, det var lurt. Men da må jeg på shopping og kjøpe litt større størrelser tror jeg :)

Og Jervenhivet har vi jo faktisk, det hadde jeg helt glemt. Da går vi vinteren i møte med nytt mot ;)

Når vi er i bevegelse går han helst helt naken, da har han null trøbbel med å holde seg varm. Nekter forsåvidt å bevege seg med klær på uansett, så han har jo ikke så mye valg :P

det er STB du har, eller husker jeg helt feil? Melvin?

Helt riktig :)

@ Tja, da skal det jammen være en stor ullgenser :lol: Han fikk plass inni sånt når han var liten! Men kan jo strikke en egen genser til han da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Tja, da skal det jammen være en stor ullgenser :lol: Han fikk plass inni sånt når han var liten! Men kan jo strikke en egen genser til han da :)

De strekker seg ganske mye da, en jeg kjenner brukte armen fra mannens villmarksgenser til sin labradorvalp :)

Og det ulldekkenet fra Ricoh er jo supert!

Bruker han potesokker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal sove ute i morgen, og jeg gruer meg litt på Bris sine vegne :P Jeg tipper han blir like fort kald som Melvin, så jeg tenkte å ta med ullgenser (han har en strikket en), ulldekken fra Richo (sikkert det samme som du har) og vinterdekken fra Richo. Jeg har ikke noe de kan sove i, så tenkte ulldekken under vinterdekken og sove oppå dyne/ullpledd og så håper jeg de overlever natta, er nedi 5 grader her nå. Vi skal ligge i gapahuk med tregulv, så vi slipper at det blir fuktig i hvertfall :)

Kan gi deg en statusoppdatering på lørdag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De strekker seg ganske mye da, en jeg kjenner brukte armen fra mannens villmarksgenser til sin labradorvalp :)

Og det ulldekkenet fra Ricoh er jo supert!

Bruker han potesokker?

Tja, jo, bruker og bruker. Han river de nå av hvis han må ligge stille :P Men hvis jeg snurper jervenhiet rundt halsen hans kommer han jo ikke til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en gammel dundyne kan du jo klippe den opp og sy et dekken til ham :)

Du kan jo sy dundekken selv til han :) Er ikke umulig å få fatt i stoff og dun, samt greie oppskrifter på dekken :)

Det var ikke en så dum ide egentlig det altså, jeg har jo faktisk symaskin! Mangler bare en gammel dundyne :P Har ikke bodd alene lenge nok til å opparbeide meg "gammel" av noe som helst, men skal snooke litt på loftet hjemme hos mamma og pappa til helgen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polyester og andre syntetsroffer holder veldig dårlig på varmen, og Hurtta er også laget av dette, dog har vel dekkene fleece inni og som holder litt ekstra på varmen. Men veldig varm synes jeg heller ikke den dressen er altså, men den er vanntett og dermed bra og holder jo enda bedre på varme enn dekken, men min er fryktelig frysepinne.

Men søk på saueskinnsdekken, eller som nevnt tynn ull-/alpakkagenser (gjerne med hals) og et vindtett og fôret dekken utenpå der igjen på de kaldeste dagene. Heldress varmer dog mye bedre enn bare dekken, men om man bruker dekken er det viktig at det er langt nok.

La til: Se her:

http://petshopgirls.no/index.php/hundekl-r/vinterdekken-hund/hundedekken-down-parka-brun-hund.html

Finnes også i noen andre farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi kommet hjem fra tur :) Jeg vet ikke hvor kaldt det har vært, men et sted mellom 5-10 grader i natt, hvor det var ganske grei temperatur fram til ca klokka seks i dag tidlig, da kom det en kald vind og det ble iiiiskaldt. Vi har sovet i en gapahuk, på tregulv, og Bris lå oppå ei dyne og et saueskinn med strikket ullgenser under et Richo ulldekken :) Han har vært varm og god i hele natt, og ikke klaget, og han er en frysepinne :)

Så da har du noe å sammenlikne med, jeg regner med jeg hadde måtte tatt på vinterdekkenet også om det hadde blitt nærmere null/minusgrader :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...