Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene opp bedre reach and drive?


Mumle Mu
 Share

Recommended Posts

Det er ikke så lett å gjøre noe med det de har fått utdelt fra fødselen av, men du kan jo bygge muskler i frontpartiet for å skape en illusjonsmessig forbedring. Men en hundekjenner vil alltid kunne kjenne seg frem til framskutt skulder.

Løping i motbakke med sviktende underlag, f eks gjørme, sand eller veldig myk grus.

Sykling og tredemølle er supert, det sistnevnte er dog et utrop for latskap (med mindre man er fysisk hemmet selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuftig.

Veldig mange eksteriørdommere ønsker å se en travhest likegyldig av hvilken rase det er.

@tulip

Reach and drive gjelder både driv og steglengde, foran OG bak. Det er dog veldig mange hunder som sliter med dårlig bakbensaksjon, og det påvirker drivkraften enormt ettersom mye av kraften genereres der. Men fremskutt skulder er noe man absolutt ikke bør overse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det i hele tatt an på en hund med strak front (nromalt vinklet også, for den del)? Verserer jo en del teorier om at f.eks masse sykling i ung alder kan gjøre saken bedre (men jeg har mine tvil, jeg da).

At trening gjør begge deler bedre kontra en utrent hund, tror jeg på. Men fysikken vil jo sette sin begrensning uansett ;) Jeg ser feks. stor forskjell på nest yngste her (11mnd) fra jeg begynte å øke kondisjonstreningen for ca 3 mnd siden og til nå. Og tror ikke utviklingen hadde vært like god om hun bare ruslet rundt på tur ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At trening gjør begge deler bedre kontra en utrent hund, tror jeg på. Men fysikken vil jo sette sin begrensning uansett ;) Jeg ser feks. stor forskjell på nest yngste her (11mnd) fra jeg begynte å øke kondisjonstreningen for ca 3 mnd siden og til nå. Og tror ikke utviklingen hadde vært like god om hun bare ruslet rundt på tur ;)

Her føler jeg det motsatte har skjedd med den yngste, faktisk :o Som knøtt hadde hun god steglengde, men den har blitt dårligere etterhvert som hun har blitt eldre. Skulder ligger bedre enn den gjorde som følge av mer muskler, brystbeinet stikker også mer ut enn det gjorde før. Helt merkelig, lurer nesten på om selen hun bruker kan ha spilt litt inn (en slags brystsele for nebbdyr).

Jeg tror vi skal klare å rette opp i det her, for håper og tror at noe av det er tilært.

Verre med de anatomiske begrensningene, en strak front er jo en strak front, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her føler jeg det motsatte har skjedd med den yngste, faktisk :o Som knøtt hadde hun god steglengde, men den har blitt dårligere etterhvert som hun har blitt eldre. Skulder ligger bedre enn den gjorde som følge av mer muskler, brystbeinet stikker også mer ut enn det gjorde før. Helt merkelig, lurer nesten på om selen hun bruker kan ha spilt litt inn (en slags brystsele for nebbdyr).

Jeg tror vi skal klare å rette opp i det her, for håper og tror at noe av det er tilært.

Verre med de anatomiske begrensningene, en strak front er jo en strak front, liksom.

Hvis hun har hatt bedre steg, så kan det jo være at ikke kroppen er 100% ? Tenker låsninger, muskelvondter el. Slikt kan jeg ikke noe om, men om de fysiske forutsetningene er der, så bør jo ikke steget bli dårligere uten en grunn??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En strak front påvirker jo steglengden foran, og dermed hele bevegelsen. Veldig mange undervurderer viktigheten av en godt tilbakelagt skulder. Nå vet jeg ikke hvordan hun er konstruert bak, men jeg vil heller tippe at det er anatomiske begrensninger som ligger bak. Evt kan du jo forsøke å løpe ved siden av henne i 15-20 km/t og se om det bedrer seg... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun har hatt bedre steg, så kan det jo være at ikke kroppen er 100% ? Tenker låsninger, muskelvondter el. Slikt kan jeg ikke noe om, men om de fysiske forutsetningene er der, så bør jo ikke steget bli dårligere uten en grunn??

Usikker! Hun blir jevnlig gått over og viser ingen tegn på vondt noe sted, hun er jo ikke ferdig grodd heller, forsåvidt. Jeg tenker det kan være selen + at hun er litt for god på kontakt i ringen, noe som påvirker steget voldsomt ( i alle himmelretninger :P).

Men jeg har liksom ikke helt trua (eller lyst til) å sykle flere mil med en hund som ikke er ferdig utvokst for at det kanskje muligens skal hjelpe på steglengden. Har liksom fått for meg at det ikke vil hjelpe noe på steglengde, men at det kan funke bra på passgjengere. Har vel mer trua på at cavalettier kan hjelpe da.

Er uansett ikke et stort problem, da, bare artig å høre andres tanker rundt det her. Man hører jo så mye rart rundt omkring, ørene mine er festa med hyssing, liksom :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang front så har jeg erfart med egne hunder at stegene blir bedre med modning og bedre muskler i både bryst og skuldre :)

Har ikke gjort noe annet enn å gi hunden variert trim og trening, samt la hunden modnes i sitt eget tempo.

Edit: variert trim og trening for oss er sykling, svømming, ulendt terreng - både løs og i bånd, ski, løpe i myr, kjettingtrekk, kløv, bakketrening (bratt bakke og hunden i sakte skritt bygger opp de små støttemuskelene bak - brukte dette mye når jeg hadde HD hund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang front så har jeg erfart med egne hunder at stegene blir bedre med modning og bedre muskler i både bryst og skuldre :)

Har ikke gjort noe annet enn å gi hunden variert trim og trening, samt la hunden modnes i sitt eget tempo.

Edit: variert trim og trening for oss er sykling, svømming, ulendt terreng - både løs og i bånd, ski, løpe i myr, kjettingtrekk, kløv, bakketrening (bratt bakke og hunden i sakte skritt bygger opp de små støttemuskelene bak - brukte dette mye når jeg hadde HD hund).

Jepp, er det jeg tenker også. Vi trener variert (ikke så mye ekstern belastning enda, siden hun ikke er ferdig utvokst) og mye kjernemusklatur.

Bevegelsesmafian sier forøvrig at for mye muskler ødelegger bevegelsene, så det vil de ikke ha for mye av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...