Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor langt er ok å gå tur?

spiremor
 Share

Recommended Posts

Guest lijenta

Ta med sekk å putte den i når den blir sliten eller gira. Mange blir gira når dem blir overtrøtte.

Også kommer det ann på turen, er det gatelangs så blir turen monoton og kanske stressende for valpen er det i skogen gå i dens tempo og stopp når valpen vil gnage på kongler da kan du gå ganske langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med sekk å putte den i når den blir sliten eller gira. Mange blir gira når dem blir overtrøtte.

Også kommer det ann på turen, er det gatelangs så blir turen monoton og kanske stressende for valpen er det i skogen gå i dens tempo og stopp når valpen vil gnage på kongler da kan du gå ganske langt.

Takk! Det var et godt tips! Så "raptus" er et tegn på at valpen er sliten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Takk! Det var et godt tips! Så "raptus" er et tegn på at valpen er sliten?

aptus kan være tegn på at den blir sliten. Spesielt etter noe som er ekstra krevende for valpen. Men raptus kan jo også være dritkult jippi du må se ann situasjonen.

HA den gjerne løs men da i skogen. Husk å trene mye på innkalling selv om du bruker flexien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aptus kan være tegn på at den blir sliten. Spesielt etter noe som er ekstra krevende for valpen. Men raptus kan jo også være dritkult jippi du må se ann situasjonen.

HA den gjerne løs men da i skogen. Husk å trene mye på innkalling selv om du bruker flexien

Han går ikke langt fra meg, og innkallingen er nesten i boks allerede, men her er så mye store hunder og katter i området som går løs at jeg vil helst ha han under oppsyn hele tiden. Føles litt tryggere i bånd... På åpne områder hvor jeg har oversikt så får han gå løs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Han går ikke langt fra meg, og innkallingen er nesten i boks allerede, men her er så mye store hunder og katter i området som går løs at jeg vil helst ha han under oppsyn hele tiden. Føles litt tryggere i bånd... På åpne områder hvor jeg har oversikt så får han gå løs :)

inkalling bør det trenes jevnlig på i lang tid selv om det sitter. vil si at hvertfall det første året bør gå med pga utviklingen og det at du er tjent med en god inkalling senee i livet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se an hunden du å ta med deg sekk i tilfelle. Mange får raptus gjevnlig uten at de er overtrøtte eller slitne, bare koser seg, fant et digg underlag, gøy å springe i gresset osv, det er jo gøy. Derimot så ser man ofte forskjell når hundene er slitne slitne og når de bare leker og har det fint. Når de er skikkelig slitne i hodet så ser du det på dem, de blir liksom "ville" i blikket, biter i alt å man kommer ikke igjennom, altså helt ustyrlige og får ikke til å styre seg selv. Fysisk sliten eller om den bare ikke vil mer fordi det er litt kjedelig eller noe kan du jo også se på de som oftest. Enten at de setter seg ned, begynner å henge etter å være litt motvillig til å bli med videre, ikke ser ut som de koser seg like mye lengre osv, men de fleste valper på den alderen der både kan og tåler å gå en del, så lenge det ikke blir monotont og kjedelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...