Gå til innhold
Hundesonen.no

Frekvens i fløyte ved rundering


Recommended Posts

Hei!

Ved innlæring av innkalling på fløyte, ville dere kjøpt en fløyte med høy frekvent lyd (211,5), eller en fløyte med meget høy frekvent lyd (210,5)? Forøvrig så skal fløyten brukes i runderingsløypa hvis det var interessant å vite. Lyden må bære godt i terrenget.

Tenkte å kjøpe herfra:

http://www.hundevarehuset.no/products/acme-hundeflyte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 211,5 til min retriever, i jakttreninga. Jeg vet ingenting om avstander i rundering, men det er vel noenlunde det samme kanskje? Lyden i fløyta mi bærer i hvert fall veldig godt.

Eller så vil jeg tipse deg om at der hvor du vil bestille fra er fløytene dyre og frakta vannvittig (138 kr!), mens en sjekk på første stedet jeg kom på som fører samme fløyta tar 79 for fløyta og 28 i frakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte nå nylig og da valgte jeg 211,5. Aner ikke hvorfor ;)

Mens min venninne har 210,5

Tipper man kommer langt med 211,5 i en runderingsløype, om ikke hunden runderer litt lenger ut en de skal ;)

Ps:

Dere som bruker fløyte i runderingen, har dere lært inn den på forhånd, eller bare tatt det rett i løypa?

Kjøpte hos retreq. levert dagen etter bestillingen :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte nå nylig og da valgte jeg 211,5. Aner ikke hvorfor ;)

Mens min venninne har 210,5

Tipper man kommer langt med 211,5 i en runderingsløype, om ikke hunden runderer litt lenger ut en de skal ;)

Ps:

Dere som bruker fløyte i runderingen, har dere lært inn den på forhånd, eller bare tatt det rett i løypa?

Kjøpte hos retreq. levert dagen etter bestillingen :D

Jeg tenker å trene på at hun kommer inn til meg når jeg fløyter, før jeg tar det i runderinga. Når jeg vet at hun kommer hver gang jeg fløyter, så skal jeg starte med det i runderinga. Belønne når hun kommer inn til meg, og sende henne ut på andre siden relativt kjapt. Deretter så kan man starte å avvenne med belønning, slik at hunden bare starter med runderinga på andre siden med en gang hunden kommer inn. Dette er i allefall min foreløbige plan :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første dag med fløyte i runderinga i dag, og jeg bare fløytet ivei jeg :innocent:

Vi har ikke kommet så langt som til tomslag, så jeg bare fløytet etter hun har tatt fastbittet hos figurant, eller når vi trente passering og jeg satte henne igjen ute i skogen, for så å sende over midtlinjen og ut på andre siden. Fungerte som bare det :thumbs:

Vi har brukt plystring som innkallingslyd i alle år, så det er egentlig ikke noe nytt for henne da...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første dag med fløyte i runderinga i dag, og jeg bare fløytet ivei jeg :innocent:

Vi har ikke kommet så langt som til tomslag, så jeg bare fløytet etter hun har tatt fastbittet hos figurant, eller når vi trente passering og jeg satte henne igjen ute i skogen, for så å sende over midtlinjen og ut på andre siden. Fungerte som bare det :thumbs:

Vi har brukt plystring som innkallingslyd i alle år, så det er egentlig ikke noe nytt for henne da...

Her hvor vi trener, så trener vi blindslag før vi begynner med melding/løsbitt :P Og vi har ikke trent passering heller, det tenker jeg at hun lærer seg etterhvert når jeg roper på henne, og sender henne ut på motsatt side :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hvor vi trener, så trener vi blindslag før vi begynner med melding/løsbitt :P Og vi har ikke trent passering heller, det tenker jeg at hun lærer seg etterhvert når jeg roper på henne, og sender henne ut på motsatt side :)

Nei sier du det? Aldri hørt om det varianten før. hihi

Vi har forsøkt tomslag, men har ikke planer om noen planlagte tomslag før vi har mer system i rotet. Vi begynner med melding så fort det er innlært.

Går hunden rett i belønning da?

Ser jo man får trent passering fortere når man trener tomslag så tidlig da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei sier du det? Aldri hørt om det varianten før. hihi

Vi har forsøkt tomslag, men har ikke planer om noen planlagte tomslag før vi har mer system i rotet. Vi begynner med melding så fort det er innlært.

Går hunden rett i belønning da?

Ser jo man får trent passering fortere når man trener tomslag så tidlig da :D

Jeg hadde for første gang tomslag i runderinga i dag. Jeg sendte henne ut, og jeg viste at det ikke var figurant ute verken på den ene eller andre siden. Jeg lot henne lete litt, før jeg gikk litt fremover på midtlinja, og ropte henne inn. Jeg roste henne mye når hun kom inn. Så sendte jeg henne ut på tomslag ut på andre siden, og mens hun lette der, ble det satt ut figurant på andre siden. Jeg ropte henne inn etter å ha gått litt frem på midtlinja, og belønte når hun kom inn til meg. Så sendte jeg henne ut på andre siden, hvor hun fikk et funn. Vårt lag har erfart at det er viktig å ikke vente for lenge på å legge inn blindslag, fordi hunden blir så hjernevasket på at det bestandig er figurant der ute, at hunden leter febrilsk uten å ville komme inn til deg. Hunden kan da krysse midtlinja på eget initiativ både lengre bak eller fram i løypa, og dette ønsker man jo ikke. Vi har hatt noen hunder som er blitt slik - fordi den bestandig har fått funn på figurant på hvert slag - og aldri fått opplevd at det ikke er alltid det er folk der ute, og at det da er viktig å komme inn til mor når hun roper.

Angående melding, så er dette totalt uavhengig av blindslag egentlig. Vi har såvidt begynt meldingstrening hjemme på plena, med bare noen meter mellom oss og figurant. Så det blir nok en stund før vi tar det inn i runderinga. Jeg tror det er dette vi blir å slite mest med, fordi bikja mi er så sykt selvstendig, og forsterkeren er ikke all verden - men grei nok.. Uansett, når vi kommer så langt at vi tar det med i runderinga, så spiller det jo ingen rolle om det kommer et blindslag av og til :) Hun skal kun melde når det er folk der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde for første gang tomslag i runderinga i dag. Jeg sendte henne ut, og jeg viste at det ikke var figurant ute verken på den ene eller andre siden. Jeg lot henne lete litt, før jeg gikk litt fremover på midtlinja, og ropte henne inn. Jeg roste henne mye når hun kom inn. Så sendte jeg henne ut på tomslag ut på andre siden, og mens hun lette der, ble det satt ut figurant på andre siden. Jeg ropte henne inn etter å ha gått litt frem på midtlinja, og belønte når hun kom inn til meg. Så sendte jeg henne ut på andre siden, hvor hun fikk et funn. Vårt lag har erfart at det er viktig å ikke vente for lenge på å legge inn blindslag, fordi hunden blir så hjernevasket på at det bestandig er figurant der ute, at hunden leter febrilsk uten å ville komme inn til deg. Hunden kan da krysse midtlinja på eget initiativ både lengre bak eller fram i løypa, og dette ønsker man jo ikke. Vi har hatt noen hunder som er blitt slik - fordi den bestandig har fått funn på figurant på hvert slag - og aldri fått opplevd at det ikke er alltid det er folk der ute, og at det da er viktig å komme inn til mor når hun roper.

Angående melding, så er dette totalt uavhengig av blindslag egentlig. Vi har såvidt begynt meldingstrening hjemme på plena, med bare noen meter mellom oss og figurant. Så det blir nok en stund før vi tar det inn i runderinga. Jeg tror det er dette vi blir å slite mest med, fordi bikja mi er så sykt selvstendig, og forsterkeren er ikke all verden - men grei nok.. Uansett, når vi kommer så langt at vi tar det med i runderinga, så spiller det jo ingen rolle om det kommer et blindslag av og til :) Hun skal kun melde når det er folk der :)

Spennende å lese om andre metoder.

Er selv ganske fersk i rundering, og har ikke så mye erfaring med ulike metoder. Begynte med nåværende hund i april. Trener du NRH eller NBF?

jeg ser den med at hunden leter febrilsk etter figurant om de er vant til at det er noen der. Så skjønner tankegangen der :)

Men hvordan får dere hunden til å beholde motivasjonen til å fortsette rett ut til 50m, vinkle fram også fortsette fram til de får beskjed om annet ? påvirkning av fig som dere så tar inn igjen?

Hos oss satt meldingene på en-to-tre, så det var veldig enkelt å sette den inn i runderingen. Og meldingen med fastbittet tok hun på økt 2 på dag 1 på sølen uka :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å lese om andre metoder.

Er selv ganske fersk i rundering, og har ikke så mye erfaring med ulike metoder. Begynte med nåværende hund i april. Trener du NRH eller NBF?

jeg ser den med at hunden leter febrilsk etter figurant om de er vant til at det er noen der. Så skjønner tankegangen der :)

Men hvordan får dere hunden til å beholde motivasjonen til å fortsette rett ut til 50m, vinkle fram også fortsette fram til de får beskjed om annet ? påvirkning av fig som dere så tar inn igjen?

Hos oss satt meldingene på en-to-tre, så det var veldig enkelt å sette den inn i runderingen. Og meldingen med fastbittet tok hun på økt 2 på dag 1 på sølen uka :D

Jeg er også fersk i rundering, men har fått mye input og gode råd hos instruktører og andre som trener :)

Jeg trener i NRH :) Enn du?

Altså vi sender hunden ut, hunden leter 50 meter ute, og etter kort tid (la oss si max 1 minutt) så roper vi den inn. Her må man jo variere også, på hvor lang tid den skal få lete før man roper inn. Men i starten trenger det ikke å gå mange sekundene - bare at hunden har fått lett litt i allefall. :) Også siden vi beveger oss frem i løypa før vi roper hunden inn, så vil også hunden etterhvert forstå at dette er et fast mønster, at vi hele tiden beveger oss fremover. Så et blindslag hos en helt fersk hund varer ikke lenge, også er det da viktig at hunden får et "lett" funn på andre siden - slik at det lønte seg å høre på mor, og gå rett ut der hun pekte på andre siden :)

Er det en aussie du runderer med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å høre andre måter å trene på, hos oss trener vi ikke tomslag før hunden er ganske trygg, ingen i gruppa vår trener det ennå, men melding og småting hver enkelt ekvipasje må trene på :)

Kanskje det bare er vi som trener slik da :o Hva mener du med at hunden må være ganske trygg? Trygg på hva da? Vi lærer jo hundene at det lønner seg alltid å springe rett ut, og frem til vi begynner med blindslag så får den jo funn på hvert slag. Den har skjønt at når vi sier "runder" så er det folk vi leter etter. Om hunden ikke viser interesse for figurant, eller at den ikke løper ut rett frem, så må dette trenes på før vi går videre til tomslag :) Så ikke missforstå - tomslag er ikke det vi starter med for å si det slik :P Men jeg har ikke startet med melding enda, men likevel har vi begynt med tomslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei altså, jeg er ganske fersk i dette, men det jeg tror instruktørene ønsker er at de skal ha figurantsuget inne først og mestre det å melde og så kjører de på med tomslag (de trener selv tomslag med sine). At de kan bli usikre av å ikke finne noen og miste motivasjonen (men vi har også lagt på melding ganske raskt). Tror jeg de mener da. Jeg har ikke tenkt så mye over det, har nok utfordringer med å få min til å forstå at han skal melde og ikke stresse seg opp fordi han tror han skal jakte :P Så vi er ikke helt på tomslagnivå enda :P

Ser argumentet for å gjøre det andre veien også, kommer vel litt an på hva slags hund man har :) På Bris vil jeg ikke kjøre tomslag før melding, men kan hende noen av de andre på gruppa kunne ha gjort det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei altså, jeg er ganske fersk i dette, men det jeg tror instruktørene ønsker er at de skal ha figurantsuget inne først og mestre det å melde og så kjører de på med tomslag (de trener selv tomslag med sine). At de kan bli usikre av å ikke finne noen og miste motivasjonen (men vi har også lagt på melding ganske raskt). Tror jeg de mener da. Jeg har ikke tenkt så mye over det, har nok utfordringer med å få min til å forstå at han skal melde og ikke stresse seg opp fordi han tror han skal jakte :P Så vi er ikke helt på tomslagnivå enda :P

Ser argumentet for å gjøre det andre veien også, kommer vel litt an på hva slags hund man har :) På Bris vil jeg ikke kjøre tomslag før melding, men kan hende noen av de andre på gruppa kunne ha gjort det :)

Skjønner :) Poenget er i allefall at dersom hunden mestrer å springe et "vanlig" slag, rett ut og funn - så skal man ikke vente så alt for lenge før man begynner med tomslag, fordi da kan hunden bli hjernevasket på at det alltid er noen der. Og det er jo langt fra tilfelle på prøver og redningsaksjoner :) Og noen hunder som er ganske selvstendig i søket har lett for å bli slik hjernevasket, og vil da ikke lystre på eier. Men så lenge treningsmetoden man bruker fungerer, så er jo alt "lov" :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også fersk i rundering, men har fått mye input og gode råd hos instruktører og andre som trener :)

Jeg trener i NRH :) Enn du?

Altså vi sender hunden ut, hunden leter 50 meter ute, og etter kort tid (la oss si max 1 minutt) så roper vi den inn. Her må man jo variere også, på hvor lang tid den skal få lete før man roper inn. Men i starten trenger det ikke å gå mange sekundene - bare at hunden har fått lett litt i allefall. :) Også siden vi beveger oss frem i løypa før vi roper hunden inn, så vil også hunden etterhvert forstå at dette er et fast mønster, at vi hele tiden beveger oss fremover. Så et blindslag hos en helt fersk hund varer ikke lenge, også er det da viktig at hunden får et "lett" funn på andre siden - slik at det lønte seg å høre på mor, og gå rett ut der hun pekte på andre siden :)

Er det en aussie du runderer med?

Det er jo egentlig slik vi også gjør det, bare at vi da i starten alltid har figurant rett ut på 50m, også flytter vi den gradvis lenger fram. Og varierer mellom de to. Vi vil hjernevaske hunden på at når jeg sier "runder, så skal du løpe ut til jeg sier du skal løpe fram, og fortsette fram til jeg sier kom hit"

Vi trener NBF sammen med NRH/NBF folk Det finnes jo utrolig mange metoder der ute, og jeg tipper mange fører fram til målet.

Vi som trener NBF er jo litt mer avhengig at det "ser pent ut" også i tillegg til at vi får funn.

Ja det er Aussie. liten frøken på 16 mnd :)

Spennende å høre andre måter å trene på, hos oss trener vi ikke tomslag før hunden er ganske trygg, ingen i gruppa vår trener det ennå, men melding og småting hver enkelt ekvipasje må trene på :)

Ja det er slik vi også tenker. Jeg har som sagt bare forsøkt tomslag ett par ganger, og kommer nok ikke til å trene det før kommandoene mine for "fram" og "hit" (fløyta) er sikre.

Vi trener melding, rette slag og framdrift.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo egentlig slik vi også gjør det, bare at vi da i starten alltid har figurant rett ut på 50m, også flytter vi den gradvis lenger fram. Og varierer mellom de to. Vi vil hjernevaske hunden på at når jeg sier "runder, så skal du løpe ut til jeg sier du skal løpe fram, og fortsette fram til jeg sier kom hit"

Vi trener NBF sammen med NRH/NBF folk Det finnes jo utrolig mange metoder der ute, og jeg tipper mange fører fram til målet.

Vi som trener NBF er jo litt mer avhengig at det "ser pent ut" også i tillegg til at vi får funn.

Ja det er Aussie. liten frøken på 16 mnd :)

Ja det er slik vi også tenker. Jeg har som sagt bare forsøkt tomslag ett par ganger, og kommer nok ikke til å trene det før kommandoene mine for "fram" og "hit" (fløyta) er sikre.

Vi trener melding, rette slag og framdrift.

"Fram" er aldri en kommando hos oss :P Vi sier kun "runder" og innkalling :P Resten skal de kunne på egenhånd :P

Så flott da, min neste hund skal være en aussie - som skal trenes i NRH samt andre aktiviteter. Kanskje du har tips til oppdrettere som avler på gode brukshunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fram" er aldri en kommando hos oss :P Vi sier kun "runder" og innkalling :P Resten skal de kunne på egenhånd :P

Så flott da, min neste hund skal være en aussie - som skal trenes i NRH samt andre aktiviteter. Kanskje du har tips til oppdrettere som avler på gode brukshunder?

Skal man konkurrere så må man ha litt mer kontroll, så det å kunne få de til å bryte av framover er kjekt. Vi leker jo bare rundering, mens NRH sin rundering er litt mer "om hunden sier her er det noe- så er det litt viktig at vi lar den gå"

har litt tro på å faktisk hjernevaske hunden på at jo, jeg sier det er en figurant der ute, om den ikke er der på første slaget, så er den på andre, eller tredje- men den ER der- og det er den jo i NBF ;)

Aussien er super til både lp og bruks om man finner en oppdretter som legger fokus på de egenskapene. men dessverre finnes kun ett par oppdrettere i Norge som jeg ville kjøpt hund til bruks/lp av, mens i Sverige har de endel flere. Sugarwind, Tillihills, Windedos, Blue Wingfires er noen jeg kommer på i farten :D

Lykke til med letingen etter valp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man konkurrere så må man ha litt mer kontroll, så det å kunne få de til å bryte av framover er kjekt. Vi leker jo bare rundering, mens NRH sin rundering er litt mer "om hunden sier her er det noe- så er det litt viktig at vi lar den gå"

har litt tro på å faktisk hjernevaske hunden på at jo, jeg sier det er en figurant der ute, om den ikke er der på første slaget, så er den på andre, eller tredje- men den ER der- og det er den jo i NBF ;)

Aussien er super til både lp og bruks om man finner en oppdretter som legger fokus på de egenskapene. men dessverre finnes kun ett par oppdrettere i Norge som jeg ville kjøpt hund til bruks/lp av, mens i Sverige har de endel flere. Sugarwind, Tillihills, Windedos, Blue Wingfires er noen jeg kommer på i farten :D

Lykke til med letingen etter valp :D

Til uthevet skrift:

Ja det har jeg også tro på, men fører må styre hunden til funnet. Så om man sender ut på tomslag, så skal hunden avbryte søket innen kort tid når eier roper, returnere til eier og få nye kommandoer derfra. Men hunden bør få et funn etter et visst antall tomslag, slik at den alltid avslutter med et funn :)

Takk for tips, har skjønt at det er sverige som gjelder når man skal ha bruks aussie :) Skal se nærmere på forslagene dine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi legger også inn tomslag rimelig fort. Et kriterie er at den første innlæringsperioden er over og at hunden faktisk kan rundere uten verken synspåvirkning eller lydpåvirkning. Når hunden kan dras med til midtlinja, stilles opp og springer godt og dypt ut for å lete etter figurant så kommer tomslagene som er naturlig del for oss etter veldig kort tid. Den første delen med påvirkning bruker vi somregel aldri lang tid på heller med unghunder og voksne hunder. Begynner du med valp blir det litt annerledes. For min del så begynte med voksen hund som den første så kjørte vi 2-3 slag med synspåvirkning, et par med lydpåvirkning og så ingen påvirkning på første trening. Tok et par med påvirkning i starten av de neste 2-3 treningen så sluttet vi helt med det for da var det veldig tydelig at han visste hva det gikk i :) Det gikk nok max et par mnd før vi hadde vårt første tomslag :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til uthevet skrift:

Ja det har jeg også tro på, men fører må styre hunden til funnet. Så om man sender ut på tomslag, så skal hunden avbryte søket innen kort tid når eier roper, returnere til eier og få nye kommandoer derfra. Men hunden bør få et funn etter et visst antall tomslag, slik at den alltid avslutter med et funn :)

Takk for tips, har skjønt at det er sverige som gjelder når man skal ha bruks aussie :) Skal se nærmere på forslagene dine :)

Om eier roper så skal jo hunden avbryte søket- om den da ikke har figuranten i nesen. Heldigvis mange veier som fører til målet :)

Man trenger nødvendigvis ikke reise til Sverige for å få tak i en god Aussie, man må bare gå til de få oppdretterne i Norge som faktisk legger vekt på Aussien som en brukshund. Dessverre alt for mange som har kjøpt Aussie til bruksarbeid uten å vite noe som helst om egenskapene til foreldrene, også gått på en "smell" og fått en hund uten de drifter og egenskaper som er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om eier roper så skal jo hunden avbryte søket- om den da ikke har figuranten i nesen. Heldigvis mange veier som fører til målet :)

Man trenger nødvendigvis ikke reise til Sverige for å få tak i en god Aussie, man må bare gå til de få oppdretterne i Norge som faktisk legger vekt på Aussien som en brukshund. Dessverre alt for mange som har kjøpt Aussie til bruksarbeid uten å vite noe som helst om egenskapene til foreldrene, også gått på en "smell" og fått en hund uten de drifter og egenskaper som er nødvendig.

Ja det er akkurat det jeg vill unngå. Heldigvis har jeg ingen hastverk, så jeg skal være 100% sikker på oppdretter når jeg kjøper valp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg tror på å omtrent hjernevaske hunden til å tro at det alltid er noen der ute. De første tomslagene du tar vil du muligens få en hund som ikke vil komme inn med det samme, men det er noen få ganger og så skjønner den tegninga. Sånn har iallefall jeg gjort det, og jeg har aldri hatt en hund som har misset figurant, de er overbeviste om at det er noen der ute. En hund som man går for mye tomslag med kan bli litt nonchalant, og løpe mer enn den leter.

Når det gjelder passeringer ville jeg begynt tidlig med det, da du risikerer en hund som kommer inn til deg og vil bli stilt opp og sendt ut på hvert slag, et mønster jeg har sett flere ganger har vært vanskelig å bryte. Det er også mye lettere å få en fin flyt i runderingen når du har en god flying.

Men som noen allerede har sagt, det er mange veier til Rom. :)

Og forresten, til det opprinnelige spørsmålet, jeg har aldri tenkt over frekvensen på fløytene mine. Tror egentlig ikke det har sånn enorm betydning for de avstandene det gjerne er snakk om i rundering.

Edit: Den siste min kjøpte jeg på felleskjøpet.
https://butikk.felleskjopet.no/Hest-kjaledyr-og-fugl/Hund/Sikkerhet/floeyte-liten-2-toner-pip-og-k-50244771

De har også en lik her (jeg hadde den i midten)
http://www.zooprodukter.no/default.pl?showProduct=52&pageId=110

Edit2: Det er også de fløytene vi brukte på fuglehundene våre, som stort sett hadde mye større radius enn runderingshundene.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
    • Skal sjekke den sida da jeg får tid.  Når det kommer til aktivisering har det vært lite i det siste, men alle problemene jeg viser til er helt uavhengig av hvor mye aktivisering han har fått i det siste. I hele sommer feks var det 2 5-minutters turer hver dag, en tur på en halvime og 1 til 1,5 time i en hundepark hvor han kunne springe og lukte og utforske, hvor mellom 10 og 40 minutter hver gang ble brukt til agility, rally lydighet og andre øvelser. Det var da altså 6 av 7 dager i uka i månedsvis. Før også har han fått minst en time hver dag pluss trening. Ren hundetrening vi drev med ellers gjorde han mer sliten, men det hjalp som sagt ikke på noen av problemene nevnt over. Ikke på bjeffing, piping, aggresjon eller noe annet. Nå siste måneden har det ikke vært tid til å følge opp det med så mye aktivisering dessverre.  Så selv om det ikke har vært direkte trening så har det ihvertfall vært aktivisering med egentrening fra min side.  Jeg vil tro at hvis noen har tid til mer aktivisering enn dette så kan han nok være en "bedre" hund. Men det krever vel også at noen er i en situasjon hvor dem ofte kan få besøk av noen som er vant med hund.  Sånn som situasjonen er nå har jeg heller ikke mulighet til å følge opp med veldig mye fysisk aktivitet, fordi skaden jeg har begrenser det til at selv 30 minutter lange turer er å strekke ting og selv det er vanskelig noen dager.  Hvis det hadde vært mulig hadde jeg skulle ønske jeg kunne hatt han videre. Jeg vil fort være i en situasjon hvor dette er et problem som ikke vil fungere videre i hverdagen. Utenom det så har jeg først nå egentlig innsett hvor store verdier på eiendommen som har forfalt fordi jeg ikke takler konstant bjeffing hele tiden. Bjeffingen, sånn utenom hørselskaden, tærer enormt mentalt for det føles som om noen skriker konstant. Jeg har forsøkt noen som har han noen helger innimellom og han er roligere der enn han er hos meg, foreldrene mine og flere anre som har passet han. Eller ihvertfall etter første dagen. Jeg har kontakt med oppdretteren, så kan jo høre om det. Han har prøvd litt gjeting, hvor han spredte flokken i alle retninger og kun var opptatt av å jage. Er også en del jaktinnsikt, så ikke sikkert det er noe han fungerer veldig godt med.  Men ja, jeg ser for meg omplassering er vanskelig. Det krever noen som har erfaring med lignende hunder og som i tillegg har mye tålmodighet. Absolutt alt annet enn lyden er noe som fint hadde gått ellers også
    • Her trenger du definitivt hjelp. Jeg vil anbefale å sjekke https://atferdskonsulenter.no/,  det er mange flinke der over store deler av landet. Jeg er på reise og har ikke hatt tid til å lese nøye gjennom, men mitt første spørsmål er hvor mye aktivisering får han på regelmessig basis? Dette høres ut som en gjeterhund med mye kapasitet, og ta tenker jeg at det er en hund som må få brukt seg nok både fysisk og mentalt hver dag. Du beskriver noe hundetrening "som kolliderte med andre ting", og enkelte episoder/tilfeller, men en aktiv gjeterhund trenger jo fort god trening ihvertfall noen dager i uken og litt småtrening til daglig. I tillegg til nok fysisk. Folk jeg kjenner med border collier og andre aktive hunder trener jo gjerne hundesport et par timer to-tre dager på ukedagene, i tillegg til kurs og/eller konkurranser i helgene, samt lange turer enten med sykkel eller løping.  Av måten du skriver på høres det veldig ut som det eneste du ønsker er å slippe å ha hunden. Det vil være en ganske stor jobb å trene bort mye av denne adferden, og jeg tenker det må være en helt fair vurdering om du ønsker å leve med denne jobben. Å ha hund er en livsstil, og en hund med adferdsproblemer legger mange føringer i hverdagen. Jo mindre mulighet du har til å tilrettelegge hverdagen etter hundetreningen, jo lengre tid vil det ta å få bukt med problemene. Dessverre kan det være vanskelig å omplassere en slik hund, men HVIS det i hovedsak er mangel på aktivisering som er utfordringen så kan det være aktuelt for noen som vil ha en arbeidshund med mer kapasitet. Er han prøvd til gjeting? Har du kontakt med oppdretter? Det kan jo være verdt å høre om de vet om noen som kan være aktuell for å ta over hunden. Eventuelt kan du jo ta kontakt med en av adferdskonsultentene på lenken over og få en vurdering av hunden. 
    • God dag. Jeg skriver her fordi jeg trenger råd og tips for en hund som kan beskrives som vanskelig. Selve teksten kommer etter oppsummeringa: Oppsummert: Hund på 5 år. Hunden lager veldig mye lyd i de aller fleste situasjoner. Det er trent på å stoppe dette med ignorering, belønning for å være stille, rolig, det er brukt omvendt lokking , med mer. Ikke fungert. Hunden er aggresiv mot en del ander hunder. Trening og kjemisk kastrering har ikke hjulpet. Hundens adferd ødelegger de fleste aspekter av livet til eier.   Så jeg har en hund som er veldig energisk og med mye lyd. Det er en gjeterhund, hannkjønn, på 5 år. Energisk går fint. En hund som er hyper, vil leke, spretter rundt i sofaer og maser går egentlig helt greit. Det som derimot er et stort, stort problem, er lyd. Først og fremst bjeffing, men også mye piping. Ikke bare har jeg fått hørselskade av det som hvis verre kan gjøre at jeg sliter med å være sosial, dra på butikken, arbeide, med mer, men det går utover meg mentalt og påvirker alle aspekter av livet mitt svært negativt. Adferden går på at det bjeffes for eksempel når biler kjører forbi utenfor huset. Før var det bare en spesifikk nabo som det ble bjeffet mot og det var ingen måte å avverge det på som jeg fikk til selv de få gangene jeg visste bilen ville passere på forhånd. Nå er det de fleste biler. Det varer jo bare 2-3 minutter med intens bjeffing, stramline hvor han kveler seg selv og røsker tak i båndet hvis han står ute. Er han inne prøver jeg å avverge det, men han vet lenge før meg at en bil er på vei forbi og det er omtrent umulig å reagere fort nok. Men det er trent på at han var ros og belønning for å være stille når noen kjører forbi, når han bjeffer brukes det innkalling og han får ros og belønning for å komme til meg og for å være stille. Det virker til å ha null effekt utenom de gangene han reagerer. Andre ting som gir bjeffing ute er hvis jeg driver med arbeid utenfor rekkevidde for båndet hans. Han kan bjeffe i timevis uten stopp. Det skjer ikke alltid at det er timevis, men det alltid en del bjeffing og det varer alltid minst 10 minutter. Han kan fint ligge å se på og følge med, men det er sjeldent han gjør det uten at jeg blander meg inn. Han bjeffer også da mye mer mot naboen, hvis hunden der er i hagen, selv om han ikke ser den hunden, hvis jeg er ute. Hvis han ligger rolig og får ros for det vil det alltid, hver eneste gang, føre til at han bjeffer kontinuerlig etterpå. Jeg må dessverre si at den eneste måten jeg får han til å være stille, etter årevis med trening på at han får ros og belønning for å ligge stille å følge med, er å fysisk ta tak i han. Løfte han opp, eller legge han i bakken er eneste muligheten. Alternativet mitt eller ser å låse han i bilen mens jeg holder på ute. Selv om jeg ikke har naboer tett på, så forstyrrer det langt unna. Jeg har sett folk som jeg vet bor mange hundre meter unna kjøre forbi og snu hos naboen og tilbake igjen, som der ser ut som bare ville sjekke hvorfor det er så mye lyd her og om en hund står alene i en hundegård eller lignende. Så dette her plager folk som bor minst 400 meter unna. Hvis jeg skal gjøre ting ute, så vil jeg ikke låse hunden i bilen i 8 timer i strekk. Dette her har over de siste årene gjort at jeg på generell basis har gjort veldig lite ting ute. Annslagsvis har jeg ting jeg lett kunne ha fikset ute for et år siden, som har blitt verre og nå vil koste meg mye mer tid, energi og penger å fikse. Verdier for sikkert 50 000 er da ødelagt over at jeg verger meg mot å bevege meg ut for å gjøre ting. Så til dette punktet: Hva kan man gjøre? Jeg har i årevis prøvd å forsterke positiv adferd med å belønne og rose da han er rolig, men hver eneste gang det har blitt gjort i alle år, har det ført til bjeffing. Nå orker jeg ikke gjøre det da han er stille, så han får ikke ros for det, fordi da må jeg fysisk ta tak i han for at lyden skal gi seg. Det neste er jo å være hjemme alene. Han klarer seg helt greit med å være hjemme alene hvis jeg drar tidlig. Men det må være før 8, ellers blir det enormt leven som jeg ikke tror gir seg med det første. Før det er et par bjeff så ok. Det virker da heller ikke som han bjeffer like mye på alt som skjer utenfor huset, men det er nok en del på noe da også. I fjor, etter at han ikke hadde vært så mye alene på 3 måneder, fikk han det for seg at han skulle bjeffe da jeg kom hjem. Jeg har aldri gått inn da han har bjeffet. Det tok to uker før han roet seg og et par måneder før han nå igjen nesten ikke bjeffer da jeg kommer hjem. Første to dagene satt jeg og ventet i bilen i over tre timer før han ikke bjeffet mer. Nå bjeffer han kun da jeg først er ved dørhåndtaket. Dette er noe jeg synes er helt greit. Men den opptreningen igjen for at den bjeffinga skulle gi seg var ekstremt demotiverende. Jeg måtte avlyse alle andre planer for dagene og ofte gjorde det at jeg heller ikke hadde tid til å gå tur med hunden, fordi hele kvelden var borte. Reiser jeg bort senere på dagen og kvelden er det ekstremt slitsomt. Jeg får en hund som er hyper, bjeffer i et sett og som er stresset resten av dagen. Det virker da også som han bjeffer ekstremt mye på alt som skjer utenfor huset mens jeg er borte. Da han var valp trente jeg på å være ute i korte turer og kom inn igjen da han ga seg med å bjeffe. Jeg utvidet det gradvis, men det tok langt tid før han ga seg med å bjeffe. Før jeg til slutt bare måtte «hoppe i det» og la han være hjemme alene, så kom vi aldri under 10 minutter med bjeffing.  Samme hvor mye mental trening som var gjort føre eller hvor lange turer som var gått. Så hva kan jeg gjøre her?  Hvilke andre tiltak er det? Neste punk er lyd innendørs. Han bjeffer ikke så mye inne, «sånn egentlig». Det er når det går forbi noen med hund, med søpledunker og på de fleste biler. Før var det som sagt bare en bil, men nå er det så å si alle. Til gjengjeld bjeffer han ikke like lenge inne som han gjør ute, men lyden er veldig, veldig høy. Det er trent på å avverge situasjoner med innkalling, holde oppmerksomheten borte fra det utenfor, hundetrening og generelt belønning når han er stille. Jeg har for lengst gitt opp muligheten for at han forholder seg rolig og ikke springer til vinduet for å følge med. Dette er samme problemene som ute, sånn generelt. Hovedproblemet, sånn generelt, er jo når det er besøk. Det her gjør at jeg nesten aldri drar på besøk til noen og så å si aldri har besøk eller inviterer folk hit. Det er få som takler å være hos meg, eller som takler å ha han i huset. Det betyr at i praksis må jeg sette han i bilen for seg selv de fleste ganger noen er på besøk. Det varierer fra dag til dag, person til person, men det er ekstremt slitsomt i til og med de beste tilfellene. Når noen kommer er det enormt med bjeffing og noen ganger også hopping. Det er trent på at han ikke får oppmerksomhet av de som kommer på besøk eller meg når han hopper, men hvis jeg ikke gir alle som kommer på besøk hit hørselvern før dem kommer inn døra, er det umulig å ignorere bjeffingen. Personer med apple watch får beskjed om at miljøet dem er vil gi varig hørselskade ganske kjapt etter dem kommer hit. Det er da trent på å ignorere han, så godt det lar seg gjøre, men det er umulig. Han kan som sagt bjeffe timevis på egenhånd hvis det ikke blir tatt tak i. Ingen jeg kjenner er villig til å stå i gangen min i timevis for å vente på at en hund gir seg med å bjeffe. Når man sitter og prater senere, da første runde har roet seg litt, bjeffer han hele tiden når det snakkes. Han har mye lettere for å være stille hvis ingen snakker. Han krever konstant oppmerksomhet og hvis ikke folk tar på han, leker med han, eller bruker kommandoer som han får noe for, så vil det være konstant lyd. Det er trent på at han skal ligge stille, uten å bjeffe, eller bare sitte rolig. Det funker helt til han får ei belønning eller helt til han føler det har gått for langt tid uten belønning. Han blir roligere etterhvert med besøk, men det tar timevis. Fort en 2 til 3 timer, noen ganger lengre. Jeg hadde flere på besøk her for en stund siden. Da hadde jeg før på dagen gått over en time med han, vært 1,5 timer i en hundepark vi hadde leid så han kunne springe fritt og drevet en halvtime med mental trening. Han begynte å bli rolig 4 timer etter at gjestene kom. Ikke har jeg tid til å bruk så mye tid hver gang jeg skal ha gjester over, men likevel er han ikke rolig før de fleste besøk er ferdig. Han har ikke blitt noe bedre på dette i det hele tatt. Jeg får også alt for sjeldent besøk til at det kan trenes på ofte og jeg har ingen måte å gjøre så jeg kan få besøk veldig ofte heller. En av grunnene til det er jo at det er umulig å snakke sammen eller på noen måte ha det normalt sosialt med noen hvis man også skal trene på dette. Dette medfører også store problemer med hundepass også, hvor da foreldrene mine generelt ikke orker bråket. Dem kan ikke ha besøk, det er lyd hver gang noen er ute og noen inne. Du kan ikke reise på butikken uten at den som er igjen hjemme omtrent mister hørselen. Det er blitt så dem ofte både gir kos, oppmerksomhet og belønninger når han bjeffer, fordi dem klarer ikke lengre lyden. Det forsterker jo så klart bare adferden, men alternativet for dem er å låse han ute i bilen mesteparten av døgnet. Alternativet for meg er at jeg aldri får møtt venner hvis jeg ikke har noen muligheter til hundepass. Hva og hvordan skulle man trent på det her? Hva kan man gjøre? For å gjøre lista enda lengre er det også et problem med aggresjon mot andre hannhunder, og i tillegg noen tisper. Forsøkte nå kjemisk kastrering for å se på effekten av det og det hjalp ingenting. Ikke på noen av punktene over og heller ikke på dette. Det virker faktisk som aggresjonen, spesielt mot noen tisper og visse hundetyper har blitt verre. Vi var en del i offentlige hundeparker da han var valp. Det gikk veldig bra veldig lenge, men det var noen krangler som han ble tatt i. I tillegg har det vært flere, da spesielt småhunder, som har gått rett til angrep på han. Senest i fjor vinter var den som sprang løs og kastet seg rett i strupen på han. Han har også blitt angrepet av en aggresiv labrador to ganger, men merkelig nok er ikke dette hundetypen han reagerer mest på. Han er også veldig dominant, noe som også gjør ting utfordrende for andre som også er det. Han deler ikke på godbiter eller leker med egentlig noen andre hunder, annet enn kanskje to. Her har jeg trent med omvendt lokking, avbryte blikkontakt, holde oppmerksomheten hans på kommandoer og oppgaver, belønne for å ignorere og andre ting. Det virker til å ha hatt minimal effekt på adferden. Det gjør at det veldig få andre hunder jeg tørr å slippe han til. Her også lurer jeg på hva man kunne ha gjort for å forbedre dette? Det her er det desidert minste problemet, men det er heller ikke særlig positiv opplevelse for meg, andre hundeeiere eller de som vil passe han. Så er det effekten på meg da. Det her er ikke lett. Jeg har jobba mye med det i perioder, men nå er dette bare ting jeg finner meg i. Jeg har ikke energi, spesielt mentalt, til å forholde meg til det. Bjeffingen får meg som oftest sint og frustrert. Det kreves energi for å bare holde igjen når det bjeffes på det meste fra å fysisk slå, sparke og kaste hunden i veggen. Spesielt da fysisk bli holdt fast , bli skreket til ol er de eneste tingene som stopper adferden, annet enn tid. Jeg har ikke nerver igjen til å la det holde på og ikke energi igjen til å fikse det. Man må takke nei til en del sosialt, fordi det er vanskelig med hundepass og hunden sliter med å være alene på kveldstid. Det gjør at man blir invitert med på mindre ting og det sosiale nettverket minker. Drev på med noe med hundetrening, men det kræsjet med andre ting jeg prøvde på med trening og sosialt. I tillegg er hørselskaden sånn at slike miljøer, i hvert fall regelmessig, kan bli veldig slitsomt. Jeg har da heller ikke ofte besøk og det er så klart mer sjeldent pågrunn av alt bråket og styret. Bare det å dra på besøk hos noen betyr at hunden må være låst i bilen fordi lyden og energien blir alt for mye ellers. Jeg kan heller ikke generelt være med andre hundeeiere, fordi det er en større sjanse for at han reagerer negativt enn positivt på andre hunder. Av alle mine beste dager siste årene er alle uten hund. Har jeg en dårlig dag har den aldri blitt bedre, bare lik eller dårligere. Har jeg en god dag blir det aldri bedre, bare på det beste lik, men alt for ofte dratt ned til en middels eller dårlig dag. En middels dag er de eneste som innimellom blir bittelitt bedre, men alt for ofte blir også disse dagene dårligere. Det pipes også mye til tider, og det og bjeffingen har fått meg innimellom låst innpå badet for meg selv for å komme meg unna. Jeg kjenner at hele meg krymper sammen, hvor jeg nærmest søker en fosterposisjon og hvor jeg blir sittende å glane på ingenting på telefon, på noen dumme mobilspill eller lignende. Hjernen min «kortslutter» og jeg får bare ikke til å fungere ordentlig. Det går utover husarbeid, hunden så klart, og andre obligasjoner jeg har. Ikke minst tar det bort tid fra faktisk avslapping og restaurering, fordi jeg kjenner kropper er superstressa og jeg får ikke til å sette på en film eller gjøre noe som slapper meg av. Jeg har gått i lengre perioder med et stress som noen ganger presser i brystet, eller gir meg hodevondt nok til at jeg bare vil legge meg i et mørkt rom alene resten av dagen. Akkurat nå har jeg det siste året også hatt et problem med et bein som forhindrer meg fra å gå lengre turer uten å ta medisiner. Sånn som det ser ut nå vet jeg ikke om det vil bedre seg og det er ikke funnet noen reel årsak til problemet. Det gjør jo også at man må være mer kreativ på å få ut energi fra hunden, men at det også da generelt er vanskelig å gi det som trengs. I tillegg flyttes det til enten ei leilighet eller rekkehus pga jobb og den lyden vil ikke kunne fungere i noen av delene.   Så det her er det hele. Bare mer enn 3 hele A4 sider med tekst. Jeg har tenkt til å kontakte noen hundeinstruktører for å sjekke hva man kan gjøre noe med. Siste to dagene nå har han ikke vært så ille, så man glemmer fort hvordan det er på det verste. Jeg kunne også skrevet mye mer, men det her er alt for langt fra før.  Alle tips for hva man kan gjøre tas gjerne i mot, men jeg tror jeg må se på en løsning med omplassering, hvis mulig. Samme hvor glad man er i dyret, så tror jeg ikke jeg klarer mer. Spesielt da ikke mine foreldre orker å være hundepasser særlig mer og jeg også skal flytte.
    • Jeg ville ikke vært redd for mellompuddel. Ta dere en tur på puddeltreff og møt noen i ulike størrelser! Puddel er høyst undervurdert og jeg tenker det kan passe bra til kriteriene. Hundene krysses jo dessuten mellom størrelsene, og det er en del variasjon. Jeg har møtt mange fine mellompuddel de siste årene, siden jeg har veldig lyst på en selv. Det er også stor forskjell inad i kategoriene, jeg ser på mellom, men en liten storpuddel er et alternativ. Personlig har jeg dårlig erfaring med wheaten terrier. De kan være supre hunder, men de er terriere og har sterke, egne meninger, og jeg er usikker på om jeg har vært på et problemhund/passeringskurs uten en wheaten... Toller mener jeg bør brukes aktivt og det er litt mentalt rusk på dem, da ville jeg heller gått for golden eller labrador. Korthåret collie - passer kriteriene men røyter en del. Langhåret collie - må børstes. For førerorientert og samarbeidsvillig tenker jeg retriever, gjeterhund og noen typer jakthunder. Hvis det er mye unger og styr så kan gjeterhunder blir stresset. Jeg tenker litt på lagotto eller spansk vannhund - men sjekk veldig nøye gemyttet! Da jeg var aktivt var det ganske mye dårlig på dem, så mye at en aktiv lagottoeier med tre hunder advarte meg mot å vurdere det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...