Gå til innhold
Hundesonen.no

Frekvens i fløyte ved rundering


Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Bruker ikke fløyte i det hele tatt i rundering jeg. Strent tatt ser jeg ikke helt poenget heller. Eldstemann roper jeg hvor jeg er til, mest for å minne han på å ikke ta så lange slag. Yngstemann går jeg bare fremover på linja uten å si noe. Det er hans jobb å følge med på hvor langt jeg har gått. Roser han gjerne når jeg ser han, og da lokaliserer han helt tydlig hvor langt fram jeg har gått hvis det er litt tett ved midtlinja.

Tomslag legger jeg, som Carina, inn relativt seint, når hunden her helt sikker på at den vil finne noe der. Som Carina opplever jeg da en kort periode hvor de søker veldig lenge, men det poenget tar de relativt kjapt og kommer inn når de har løpt slaget sitt.

Jeg er relativt treig med å legge på flyer også, men opplever ikke noe problem med at de søker meg for mye og stopper opp. At de søker nært meg er halve poenget med å lære dem det seint. Jeg vil de skal krysse linja nær meg. Og innen den tid, så har de så stort drag ut på andre sida at det aldri er noe problem at de stopper opp på linja med riktig innlæring (og det går veldig kjapt når de kan alt det andre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er relativt treig med å legge på flyer også, men opplever ikke noe problem med at de søker meg for mye og stopper opp. At de søker nært meg er halve poenget med å lære dem det seint. Jeg vil de skal krysse linja nær meg. Og innen den tid, så har de så stort drag ut på andre sida at det aldri er noe problem at de stopper opp på linja med riktig innlæring (og det går veldig kjapt når de kan alt det andre).

Ja, selvsagt når man lærer inn passeringene, uansett når man gjør det, så er det viktig å trene på at hunden passerer der den skal. Det regnet jeg med var en selvfølge.

Som et svar til poeng med fløyte, så er det jo lettere for hunden å komme pent inn hvis den vet hvor du er på linja, kommer den pent inn er det også lettere å få en fin flying over til andre siden. Jeg foretrekker fløyte over roping fordi det virker mye "ryddigere", og gir et for meg bedre helhetsinntrykk mtp på konkurranser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ja, selvsagt når man lærer inn passeringene, uansett når man gjør det, så er det viktig å trene på at hunden passerer der den skal. Det regnet jeg med var en selvfølge.

Som et svar til poeng med fløyte, så er det jo lettere for hunden å komme pent inn hvis den vet hvor du er på linja, kommer den pent inn er det også lettere å få en fin flying over til andre siden. Jeg foretrekker fløyte over roping fordi det virker mye "ryddigere", og gir et for meg bedre helhetsinntrykk mtp på konkurranser.

Dommerne bryr seg ikke om du bruker fløyte eller roper. Det er bare smak og behag. Det de bryr seg om er om bikkja hører på deg eller ikke. Men det er kanskje mer fristende for mange å drive å smårope litt flere ganger. Hvis du først tenker på hvordan inntrykk det kan gi, så kobler de fleste fløyte til innkalling, mens med ett ord kan du si noe som ikke er innkallingsord også.

En hund som følger godt med og er mer gira på samarbeid enn å jobbe selvstendig (du trenger selvfølgelig litt selvstendighet også), så trenger du ikke å fløyte/rope for at den skal vite hvor på linja du er. Er det ekstremt tett, så kanskje, men de lærer seg systemet og vet omtrent hvor langt fram du går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dommerne bryr seg ikke om du bruker fløyte eller roper. Det er bare smak og behag. Det de bryr seg om er om bikkja hører på deg eller ikke. Men det er kanskje mer fristende for mange å drive å smårope litt flere ganger. Hvis du først tenker på hvordan inntrykk det kan gi, så kobler de fleste fløyte til innkalling, mens med ett ord kan du si noe som ikke er innkallingsord også.

En hund som følger godt med og er mer gira på samarbeid enn å jobbe selvstendig (du trenger selvfølgelig litt selvstendighet også), så trenger du ikke å fløyte/rope for at den skal vite hvor på linja du er. Er det ekstremt tett, så kanskje, men de lærer seg systemet og vet omtrent hvor langt fram du går.

Jeg sier ikke at dommere slår ned på roping, men det er helt klart mer "slitsomt" å gå bak når det hele tiden er "Fiiiiiiiiiiiidoooooooooo, her er haaaaaaaaaaaaaaaaaan". Alt av detaljer betyr noe for helhetsinntrykket, enten det er bevisst eller ikke. Den siste setningen din angående dette skjønte jeg ikke poenget med?

Og, en hund som er 50+ meter ute, dersom det er tett el, vet faktisk ikke hvor du er hen - spesielt ikke i konkurranse hvor det ofte er musestille på midtlinja. Er det tett vil du gjerne også ha kortere slag for å være sikkert på at alt er dekket. Så er det jo ikke alle løyper som er rette heller, det er vinkler, buer osv. Helt klart en fordel å kunne fortelle bikkja at det er her jeg er, ved et pip eller to i fløyta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg har startet med fløyte, er at mine rop ikke lengre har noen betydning - fordi jeg ikke har klart å gjort innkallingsjobben ordentlig fra hun var valp. Så derfor har vi startet på nytt med innkallingstrening - med fløyte :) Dessuten syns jeg også det høres litt bedre ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder hører bedre enn man tror. Til Talli kan jeg prate med normal stemme på midtlinjen i flatt terreng :)

X antall ganger roping vs X antall ganger fløyting og ulydighet blir slått like mye ned på. Og dommerene forstår fort hvilken lyder som er retningsgivende og hvilken som er innkalling. Selv bruker jeg fløyten kun som retnings angivelige utenom en spesiell "melodi" som betyr "kom NÅ!" (Bruker samme på tur).

Bruker forøvrig gjeterhund fløyte, en i metall og en i plast (plast for minusgrader)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er det som er litt trist med valpetiden, de blir så raskt store😄 Her blir det kanskje litt størrelse også, ganske store poter😍 Treningstips for sommeren: start på skiltene i RL, ta ett og ett om gangen. Sånn, trenings-sommeren er i boks😄
    • Hei, har noen tips til brae kenneler til stor hund? Fra Trondheim ned til Oslo området/Kristiansand? 
    • Det er fullt mulig å lære hunden å leke og ta leke som belønning. Jeg hadde en hund lik din, og fikk ham like fokusert på lek. I hovedsak gjøres det ved å belønne fokus på lek med mat. Legg en leke på gulvet, vent til hunden ser på den, belønn. Vent videre til han tar borti den med snute eller pote, så til han plukker den opp, osv. Bruk mat med "lav" verdi. Bruk tørrfôr som belønning, og jobb mye med ro når mat er involvert. Jeg tenker at her spiller mange faktorer inn. Hvordan er det på stuegulvet, hjemme? I hagen, på kjente områder? Begynn i lette omgivelser uten distraksjoner for hunden. Start med lave kriterier, enkle øvelser han kan. Hvis du bor i nærheten av en god hundeskole, sjekk om de har kurs i belønningsutvikling eller kan hjelpe deg med dette kanskje med en privattime eller to?  
    • Jeg tror nok løsningen her er å være tålmodig, og gi ham tid til å forstå hva som er forventet av ham. Du har åpenbart en matmotivert hund, som i seg selv er en stor fordel i lydighetstrening Vær nøye med å ikke gi godbit før han viser ønsket atferd, og gjør nok repetisjoner slik at han forstår mønsteret.    Gi det litt tid, så forstår han at det ikke hjelper å hoppe etter godbiten for å få den, iallfall!
    • Jeg har en hund som er veldig glad i mat og alt med mat skaper stress. Lydighet er vanskelig fordi uten godbiter så vil han ikke gjøre noe og med godbiter så blir han så stressa og kun opptatt av godbit og da hører han ikke etter hva han skal gjøre. Hvordan kan jeg trene lydighet da? Han liker ikke leker så det utgår. Han er ikke stresset uten mat men med en gang mat er med i bildet så stresser han fullt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...