Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund som skjelver.


Rocket
 Share

Recommended Posts

Vet ikke helt hva som er galt med Rocky, men han skjelver, liker ikke å gå trapper. Verken opp eller ned, men kan pipe når han går nedover. Ingen tydelig reaksjon på noe når jeg kjenner rundt om kring på kroppen hans, syns kanskje buken hans er stram og får en bitteliten reaksjon når jeg kommer litt brått på og kjenner helt bakerst på buken, men usikker på om det er fordi han skjelver og spenner seg at han er stram der. Han vil ikke ha mat nå, men har spist 2 normale måltider tidligere idag. Han vil heller ikke ut å gå på do, generelt vil ikke bevege seg noe særlig. Ligger eller står og skjelver.

Syns han går littegranne ujevnt i skritt, men ikke når han traver (slår selv over i trav, ingen press fra meg) Igår på kveldstisserunden (kanskje 100 - 200 meter) pep han ca når vi hadde gått halveis og ble "stivere" i ganglaget og på grensen til å halte etter at ha pep. Når vi kom inn gikk han å la seg i sengen og skalv, fikk litt mat. Idag tidlig virket han helt ok igjen, gikk ikke tur idag eller igår iom jeg tenkte han ville bli bedre med ro, men nå ikveld er vi tilbake på samme stadie som igår kveld igjen. Hadde tenkt å gå en liten tur idag, men syns han vegret seg en smule i trappen på vei inn tidligere så ville vente til i morgen.

Fikk seg en liten trøkk i bilen på vei hjem fra tur på Søndag, og da mener jeg liten. Han ville opp og se ut vinduet så jeg dyttet ham ned igjen slik jeg pleier. (Han hører ikke på kommando i den situasjonen) Ikke noe voldsomt, bare holdt på brystet og la press på så han satte seg ned igjen. Idet han setter seg så piper han litt, og det var det. (samboer sin bil, så har ikke bur i bilen) Ingen ting unormalt som skjedde på tur, ingen voldsom lek, ingenting, bare vanlig tur i langline. (Noen bråe stopp når jeg tråkket på lina, men han går i sele og går aldri raskere enn trav) Tråkker kun på lina når jeg må og han ikke hører på kommando.

Hadde for 2 år siden "gangsperr" el, både jeg og vet var enige i den konklusjonen. Hadde litt for hard aktivitet for fort, roet opptreningen flere hakk og så ikke mer til det. Eneste symptomet var egentlig vegring for å gå trapper og piping når han gikk ned dem. Ingenting utover det.

Noen som har noen tanker?

Hadde tenkt å ringe veterinær idag, men gjorde ikke det iom han virket helt ok idag tidlig. Skal ringe dem i morgen tidlig når de åpner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ville forøvrig ha mat når han fikk det helt bort til seg, men ville altså ikke bevege seg 1 meter bort til matskåla fra der han lå. Noe jeg vil kalle unormalt, han er et matvrak til vanlig.

Skjelver mye mindre nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrelegen kunne ikke konkludere med noe mer enn smerte i bakpart. Avventer blodprøve osv iom ha spiser og bajser normalt samt ingen spying. Fikk sprøyte med smertestillende hos vet samt fikk med tabletter for 9 dager. Hvile så mye som mulig, kun korte rolige turer i kort bånd disse dagene. På neste fredag skal han til kiropraktor tilhørende klinikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så merkelig. Noen ganger er det jo nesten så man håper de finner noe. Men bevares, smerter kan da være diagnose ille nok :hug:

Jupp, hun holdt på lenge og trykte og strakk på foter og sjekket reaksjonsevne osv. Han var veldig stram i musklaturen, spesielt i rygg, så tydelig at det er noe der som gjør at han spenner seg sånn. Kunne trykke kjempehardt uten å få noen reaksjon helt til hun traff "rett" punkt, da hylte han. Så et par minutt etterpå kunne han reagere bare hun var såvidt borti en helt annen plass. Veldig merkelig, han reagerte på samme måte i går, kunne klappe og kjenne uten å få en eneste smertereaksjon, men så la jeg over et håndkle etter vi hadde vært ute en liten tur og da hylte han til pga håndkleet var borti ham. Høyre bakfot/hofte var definitiv vond når hun strakk ut bakfoten, så det ligger nok bak i det området. Hun lurer på om det kaaaanskje kan være prolaps, men ville avvente og se hva kiropraktoren sier også, og hvordan han er når han er ferdig med smertestillende og hvile.

Om det ikke blir noen forbedring så blir det muligens rønken for å se om der er forkalkninger, HD el. Hun snakket da om å bytte over til ledd for og starte med glukosaminer, men dette vil jo ikke være aktuelt før en eventuell diagnose er på plass. Noen som har peiling på om det egentlig har noe for seg med ledd for? Regner med det blir specific sitt i såfall, det er i hovedsak det klinikken selger svjv. Han får pr idag V&H og Orijen RR.

Det positive oppi dette her er at vi veide ham idag ifm smertestillendeinjeksjon og han er nede på 16 kg og vet mente han var i et veldig bra hold nå. Trenger ikke å tenke noe mer på slanking :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Tror du har laget en egen tråd om akkurat det med kosttilskudd før også? Men leddfôr har ingenting for seg på den måten at det enkelt kan tilsettes ved siden av, om du uansett f.eks bruker RC og de har en type for ledd med ellers ganske likt innhold, er det jo derimot lettere å bare bytte (men jo sikkert mye dyrere enn å bare kjøpe tilsetningene ved siden av og).

Røntgen er første steg her, ikke mye man kan få sagt før man hvertfall har fått utelukket ting som forkalkninger, HD, prolaps etc.

Har vært gjennom det der selv, virkelig ikke gøy, hos min hund ble det derimot konkludert med at det var muskulære smerter da ingenting annet ble funnet.

Ble helt seg selv og ganske raskt igjen med streng hvile og smertestillende + betennelsesdempende, og vært ekstra påpasselig med ryggen i ettertid og gir kosttilskudd.

Pass også godt på at hunden din ikke fryser nå, og bær i lengre trapper og ikke la han hoppe ned fra seng/sofa etc nå.

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg la fra meg leddfôr tanken, fôrer på Orijen 6 fish for øyeblikket, og har forsåvidt bestilt 20kg med sprint også.
Angrer på at jeg ikke kjøpte med glucosamin på sverigeturen i helga, typisk at han blir dårlig igjen rett etter at jeg har vært der.

Vi har ikke gjort noen utfordrene ting ifht rygg, kun normale turer. Dog har han gått med halsbånd istedenfor sele siste ukene, da jeg har solgt selen jeg hadde som var for stor.

Røntgen er min tanke også, kiro fant jo låsninger i bakerste del av ryggen og i nakken sist og fikk løst opp disse. (Hun mente det hadde gått inflamasjon i den i ryggen, derfor han var vond og det hjalp med 10 dager på rimadyl og total ro.) Fikk 2 timer hos kiro og det mente hun var nok, da de løste seg så fint opp. Ny time om jeg følte han trengte det, men han har jo ikke gitt noen forvarsler til dette her i det hele tatt. Fikk seg kanskje en liten trøkk i bånd i går, når han ble ivrig og hilste på noen bikkjer som var innom over natten i en annen del av huset. Dog absolutt ikke noe vondter før jeg tok ham ut i morges, da gikk han sakte i trappe og pep på vei ut døra/opp første trinnet. Jeg trodde egentlig han tråkket på noe bare.
Så kan jo hende det er noe undereliggende, fikk jo ett slag av en hestehov bak på korsryggen i februar i år ca.

Onsior funker ikke denne gang heller, fikk en i 18 tida, den virker ikke lenger nå. :hmm:



Noen som har anelse hva jeg kan forvente at røntgen koster? Usikker på om jeg faktisk har forsikring på ham eller ikke, pappa som ordna med If for oss når mamma døde ifjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg la fra meg leddfôr tanken, fôrer på Orijen 6 fish for øyeblikket, og har forsåvidt bestilt 20kg med sprint også.

Angrer på at jeg ikke kjøpte med glucosamin på sverigeturen i helga, typisk at han blir dårlig igjen rett etter at jeg har vært der.

Vi har ikke gjort noen utfordrene ting ifht rygg, kun normale turer. Dog har han gått med halsbånd istedenfor sele siste ukene, da jeg har solgt selen jeg hadde som var for stor.

Røntgen er min tanke også, kiro fant jo låsninger i bakerste del av ryggen og i nakken sist og fikk løst opp disse. (Hun mente det hadde gått inflamasjon i den i ryggen, derfor han var vond og det hjalp med 10 dager på rimadyl og total ro.) Fikk 2 timer hos kiro og det mente hun var nok, da de løste seg så fint opp. Ny time om jeg følte han trengte det, men han har jo ikke gitt noen forvarsler til dette her i det hele tatt. Fikk seg kanskje en liten trøkk i bånd i går, når han ble ivrig og hilste på noen bikkjer som var innom over natten i en annen del av huset. Dog absolutt ikke noe vondter før jeg tok ham ut i morges, da gikk han sakte i trappe og pep på vei ut døra/opp første trinnet. Jeg trodde egentlig han tråkket på noe bare.

Så kan jo hende det er noe undereliggende, fikk jo ett slag av en hestehov bak på korsryggen i februar i år ca.

Onsior funker ikke denne gang heller, fikk en i 18 tida, den virker ikke lenger nå. :hmm:

Noen som har anelse hva jeg kan forvente at røntgen koster? Usikker på om jeg faktisk har forsikring på ham eller ikke, pappa som ordna med If for oss når mamma døde ifjor.

Få kjøpt en god sele asap og som ikke presser noe særlig på ryggen, i mellomtiden bare pass på at det ikke blir draing eller rykk og napp. :)

Hvor mye veier hunden din? Apoteket selger glukosamin, selv bruker jeg Orifarm kjøpt på Apotek1 til 158,- for 90 piller a 400mg (akkurat nå derimot Samin). Apotekhjem.no selger det billigere.

Blir billig til min lille hund hvertfall, men sikkert enda mer rimelig i Sverige såklart.

Dit jeg drar koster det 1000 for selve røntgenbildene, men det varierer fra sted til sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få kjøpt en god sele asap og som ikke presser noe særlig på ryggen, i mellomtiden bare pass på at det ikke blir draing eller rykk og napp. :)

Hvor mye veier hunden din? Apoteket selger glukosamin, selv bruker jeg Orifarm kjøpt på Apotek1 til 158,- for 90 piller a 400mg (akkurat nå derimot Samin). Apotekhjem.no selger det billigere.

Blir billig til min lille hund hvertfall, men sikkert enda mer rimelig i Sverige såklart.

Dit jeg drar koster det 1000 for selve røntgenbildene, men det varierer fra sted til sted.

Jupp, er dessverre dårlig med utvalg på den lokale dyrebutikken ifht ting som passer min (nettdyret), men har lyst å bestille en Zero DC Short sele, syns de ser gode ut.

Ligger ganske stabilt på 16kg. Hvordan er doseringen på de pillene ifht kg på hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, er dessverre dårlig med utvalg på den lokale dyrebutikken ifht ting som passer min (nettdyret), men har lyst å bestille en Zero DC Short sele, syns de ser gode ut.

Ligger ganske stabilt på 16kg. Hvordan er doseringen på de pillene ifht kg på hund?

Ble plutselig litt usikker på hvor jeg har fått doseringstall fra, men satte meg inn i det en gang og da skulle 200mg være bra dose til min hund på 6,5 kg. Ville gitt 400mg til din sammen med måltid, en pille daglig fra det merket jeg anbefalte da isåfall, men lag gjerne egen tråd eller sjekk mer nøye ut om du er usikker. :)

Fant selv at 20mg/kg var en veiledning, og det jo ikke er noen fare forbundet med noe overdosering da det er en naturlig stoff, mens andre som tar veldig ca. (fra 5-10 kg osv.), anbefaler mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært hos dyrelegen, hun ville helst ha oss over på leddfôr :P
Røntgen viste noe på skjelettet, hun sa det så ut som begynnende/små forkalkninger. Bildene er sendt inn til avleser + hun skulle få sjefen sin til å se på dem og ringe meg opp etter det.

Tok bilder av hele ryggen og deler av nakken såvidt jeg forsto det + hoftebilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...