Gå til innhold
Hundesonen.no

Alene hjemme


Minhund
 Share

Recommended Posts

Nå når jeg begynner på skolen og mamma begynner på jobb, hva skal jeg gjøre med 5,5 måneder gammel valpen min?

Hva skal jeg gjøre med tissingen? Kommer hun til å bli renslig hvis hun tisser inne når hun er alene hjemme? eller kommer det til å ta lengre tid på å bli renslig?

Og det med bjeffingen. Hun bruker å bjeffe når hun er alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sliter med å få valpen renslig så kan du fint trappe opp treningen :)

Gå ut med den etter den har sovet, drukket, spist og lekt, og gjerne litt oftere. Her hang vi plutselig litt etter (valpen er ca 5 mnd), og så snart vi trappet opp løste det seg fint. Jeg er fortsatt ute med han ofte i løpet av en dag, men han har god kontroll på blæra si nå, samt at han har begynt å si ifra når han vil ut (stiller seg foran grinda mot gangen som regel)

Det å være hjemme alene er gjerne en prosess, og er veldig individuelt fra hund til hund.

Hvis dere ikke har trent valpen til å være alene i det hele tatt, så er det bare å begynne.

Det ligger mange tråder her inne for den type trening, men jeg kan godt skrive hvordan vi har gått frem hos vår valp :)

Jeg startet med å lære han å være alene i et annet rom når vi var på badet, ryddet og liknende. Dette gjorde jeg en god stund og passet på at vi ikke gikk tilbake til han når han peip eller lagde lyd. Nå har jeg derimot begynt å ta steget videre til å være skikkelig alene hjemme.
Jeg satte opp et webkamera slik at jeg streamer fra gangen han oppholder seg i (ser via mobilen).
Før han skal være alene sørger jeg for at han er ferdig luftet i tillegg til at vi søker godbiter/fôr ute i hagen ca 5-10 minutter.

Når jeg går fra han får han en fyllt Kong som han bruker opp mot 10 minutter på, i tillegg til at han har litt vann stående og litt leker.
Gangen er skikkelig ryddet: sko i skoskap, ingenting på kommoder - jeg prøver å ha et så rolig miljø som mulig slik at han klarer å slappe av raskere.

I starten gikk jeg inn da han hadde lagt seg ned og var rolig uten at han lagde lyd. Dette gjorde jeg et par dager. Neste steg ble å vente til han var ordentlig rolig/halvsoving (når han tydelig ligger avslappet og puster tungt). Deretter var neste steg og vente til han hadde sovet en stund. Nå skal jeg bare vente lengre og lengre til han kan være alene flere timer.

Noen vil kanskje si at vi gikk litt fort fram - for dette gjorde jeg innafor ei uke, men jeg ser at valpen er trygg og fin, og overhodet ikke redd. Han legger seg bevisst ned foran døra for å sove og vente på meg.

Dette holder vi på med hver dag akkurat nå, slik at han skal bli vant med å være alene i gangen over lengre tid.

Mesteparten av tiden sitter jeg litt bortenfor huset og følger med via telefonen. Det gjør at jeg kan gå inn når det passer best. Sist gang kjørte jeg for eksempel på butikken.

Når jeg låser opp døra går jeg bare rett inn, og lager ikke noe styr utav at han har vært alene. Jeg hilser ikke før jeg har tatt av meg yttertøyet og kommet meg inn på kjøkkenet. Jeg ignorerer han til jeg synes han er rolig nok til å hilse på. Dette har resultert i at han løfter hodet såvidt når jeg går inn døra og kommer heller for å hilse på når jeg har satt fra meg butikkposene eller liknende :) Veldig behagelig!

Hvis det er skole- og jobbstart denne uken, ville jeg kanskje vurdert å hatt hundepasser de timene det er snakk om, eventuelt om din mor kan ha han med på jobb/ ha han i bilen. Så får dere bruke helgene på å trene :)
Jeg har hundepasser på min selv om det bare er snakk om en time, fordi jeg ikke ønsker å gå på en smell og gjøre hunden min uttrygg.

masse lykke til! :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært mindre bekymret for tissing og renslighet enn for å få en hund som er usikker hjemme. Renslighet kan jo kontrolleres ved å legge ut aviser eller pads så hunden tisser på visse plasser og ikke over alt når som helst. Er den ikle helt trygg på å være alene derimot så kan du lage deg storjobb ved å gå for raskt frem. Pluss at det ikke er noe hyggelig for hunden å være alene om den er usikker selvsagt.

Hvor mye har dere trent på å være alene tidligere? Hvor lenge går bra? Hvor lange dager er det snakk om å være alene?

Mulige løsninger, ta den med i bil (om man har), få noen til å lufte den eller holde den med selskap deler av dagen, hundepass etc.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...