Gå til innhold
Hundesonen.no

Foring av kresen hund


Ane
 Share

Recommended Posts

Bløte foret helt og kjøre det sammen med det frystørkete med en stavmikset e.l?

Dette fungerer nok her hjemme ja, men forsatt ikke på hytten/ferie/hundepasser hvor problemene er størst. Her hjemme kan jeg jo bare fore på vom, men da har jeg hund som ikke spiser i ferier/pass/osv. Derfor vil jeg nå finne et tørrfor hun vil ha. Eventuelt en enkel ting jeg kan gjøre med det som fungerer ved disse anledningene. Vi er ganske mye på hytta feks, og da har vi ikke plass til hundemat i frys. Der pleier vi gå mye mer tur enn hjemme osv. og hund som knapt får i seg noe på flere dager. Er heller ikke noe kjekt for oss, eller hundepassere at bikkja inne spiser på flere dager.

Men skal prøve orijen, også se litt på de provitpølsene! :)

(Må jo få sagt at om jeg ser hun blir farlig tynn nå, så forer vi med vom, men prøver å få i henne noe tørt nå for å finne noe som fungerer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigers sin hund som fores på labb/apetitt, er veldig kresen og tidvis så tynn som du beskriver. Han kom dog løpende hver eneste dag når jeg bodde der og skulle fore egen bikkje Orijen. Fikk han et måltid med Orijen gikk det ned på 2minutt. Vanligvis kan han bruke 10 - 20 minutt på et måltid.

Alle 3 typene går like fort ned hos begge bikkjene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! Vet du om hvilke? Kan vel gjerne finne det ut om jeg søker på nett. Men gjelder det alle steder hvor foret kjøpes da? Er det ikke litt dumt å prøve mange sekker og levere tilbake alle? Føler det er slemt :P Har aldri vurdert orijen, men er det smaksrikt? Trenger ikke pølsene kjøleskap/frys? De må jeg sjekke ut. Ja, var derfor vi kjøpte høyenergi nå sist, men det rørte hun ikke en kule av en gang. Spiste noen få av det vanlge når hun ikke hadde fått noe annet på flere dager. Nora spiste høyenergien da, så har en pinne og en bolle :P haha. Hvordan spiste Ida hos dere? Men da fikk hun vel litt skiver og vafler og :P haha
Eukanuba og rc er det smaksgaranti på overalt. Ellers vet jeg TAM og Tropehagen zoo har smaksgaranti på alt for, de har hills og Brit i tillegg :) Det er ikke slemt i det hele tatt, butikkene får returnert penger fra produsenten, så de lider ingen tap ;) Hos oss gir vi den åpnede sekken til et lokalt omplasseringssenter, så da er man til og med med på å gjøre en god gjerning ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: Dette er nok et svært utbredt problem på bikkjer som spiser fordi de må, ikke fordi de har lyst på mat hele tida. :) Jeg opplever ofte samme greia med mine to (tilogm den kastrerte som egentlig føler seg veldig sulten hele tida), og hemmeligheten for å få dem til å spise tørrfôr er rett og slitt hinsides mye lukt i maten. Det får du av feks Orijen. Lukta av de kulene kan ikke sammenlignes med lukta av feks ProPlan og Eukanuba (som jeg en gang leverte tilbake fordi ingen ville spise, akkurat samme reaksjon som om jeg prøver å gi dem Labb eller Apetitt som bare lukter mel, liksom), sjøl om mine får ProPlan til vanlig sammen med vom. Det kan jo også tenkes at hun spiser dårlig på hytta eller hos andre fordi hun blir litt opptatt av sceneskiftet og glemmer at det å spise er lurt? Aiko var litt sånn da hun var yngre. Den eneste måten hun viste meg at hun brydde seg om at jeg var hennes menneske (alle eier en liten bit av henne) var at hun nekta å spise om jeg ikke var der. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orijen. Etter at vi bytter til det i hanuar har Leo, *bank i bordet* , spisr hvert eneste måltid. Til og med når vi har vært på overnatting med andre hunder. Vi fikk smakaprøve på alle smakene, og han valgte seg ut Red Regional. Den med fisk ville han ikke smake på engang. Leo er super kresen og rygger gjerne unna om man prøver å gi ha noe han ikke vil ha, og han spytter ut om han har tatt i mot noe i iveren som han ikke vil ha. Han rygger unna vafler, boller, softis og diverse super gode hundegodbiter som "alle" hunder elsker :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begynt å gi hundene våre hermetikkmat en gang om dagen. Rinti tror jeg merket heter. Usikker på om noen i Bergensområdet selger det, vi kjøper på norflis i Kvinesdal (Vest-Agder). Hundene er helt ville etter det! Kanskje noe å sjekke ut?

Edit: Vi gir den med kylling. http://www.zoopermarked.no/rinti-

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr i grunnen hørt om og sett Alaska uskyer som ikke er noe storspisere, matvegrere og dem har aldri fått dem bedre

Ida spiste kjempe bra tørrfor før vi begynte å fore på vom. Så jeg tror det ligger på at det er kjipt å spise vom når hun er vandt til tørrfor :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to kresne unghunghunder har spist best av pro plan med laks, mye lukt og smak :)

(Har ikke prøvd Orijen på de.)

Ellers har jeg erfart at variasjon han vært gunstig for de i spisevegringsperioder. Har da vekslet mellom tørrfór, V&H og div kjøtt og bein fra butikk og slakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian polar holder jo lengre enn v&h uten frys siden det er varmebehandlet, kanskje det hjelper litt? Kjøp tunfisk i olje å tøm over tørrforet, la det stå så lenge at kulene blir bløte og hun ikke får til å skille ut (dette lukter jo også mye og har mye kalorier). Lage eget for? steik/kok kjøtt og div, holder lengre uten frys.. Evt for på noe hun spiser, selv om det ikke er fullfor, bare for å få inn kalorier om ikke annet, er jo ingen krise om det ikke er fullfor så lenge det er periodevis bare at de ikke fullfores, evt kjøpt vit tilsetning.

Edit: Eller gjør det enkelt, kjøp boksmat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...