Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundesonen...

Guest Bølla
 Share

Recommended Posts

Men så ta det opp med eierne av forumet da, er ikke verre enn det. Det er tross alt opp til dem hvordan de vil ha det.

Om det fremkommer forbedringer etter en diskusjon, så er den naturlige tjenesteveien at mod-admin tar dette videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 275
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg synes det er problematisk at noens følelser teller mer enn andres og at moralpekefingeren heves umiddelbart med skadefro undertone dersom noen ikke følger "røkla", sånn at sjølsensuren er høy til

Jeg har skrevet ett innlegg der inne nå, og jeg mener det som står der. Så du, Bølla, *peke dirrende på* har hard hud! Du henger med selv så mye juling du får av og til, både av meg og andre, det står

Å slette innlegg er sjelden riktig, gjør bare saken verre.

Det må du gjerne mene, vi har tidliger i tråden her fått pes for at i ikke sletter mer (nei, fremdeles ikke spydig) - alle blir faktisk ikke fornøyde, det er ikke en mulighet. Vi prøver så godt vi kan til å oppmuntre til en god tone, at retninglinjene overholdes, og når de ikke overholdes så sletter vi det vi ser behov for å slettes. Er faktisk veldig sjelden vi får tilbakemelding på at vi modererer for hardt og sletter for mye.

Jeg vet ikke hva mer jeg skal si. Vi nattestenger tråder når vi ser ting går over styr, om du har lest hele tråden så vil du jo se at nettopp det er det det klages mest på her inne, at tonen ikke er bra nok. At det ikke slås hardere ned på sarkasme, ironi, spydigheter, hersketeknikker.

Det var en flåsete kommentar av meg om at jeg håper jeg ikke angrer på at jeg lar den stå åpen - les: jeg håper folk forholder seg sivliserte selv om moderatorene har gått og lagt seg. Det kom som en direkte respons på gjentatte beskjeder om å kutte ut å kommentere modereringen som foregikk her. og faktisk forholde seg til reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@raksha du har flere ganger nå nevnt "vi har retningslinjer vi modererer etter". Kan du linke til retningslinjene og vise hvor f.eks nattestenging av tråder er en retningslinje dere følger - det må da være det enkleste for alle så slipper det å bli så difust :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@raksha du har flere ganger nå nevnt "vi har retningslinjer vi modererer etter". Kan du linke til retningslinjene og vise hvor f.eks nattestenging av tråder er en retningslinje dere følger - det må da være det enkleste for alle så slipper det å bli så difust :)

Det står ikke spesifisert i en retninglinje, det går vakkert inn under

§3.1

Respekter moderatorene. Disse er her for å holde orden i forumet og for å hjelpe brukerne. Dersom en tråd redigeres, stenges eller slettes så har dette en god grunn. Om du skulle være uenig i en moderators avgjørelse kan du rette din klage per e-post eller i en PM til en Administrator. Du skal IKKE starte en åpen diskusjon om dette på forumet. Klager skal begrunnes og fremlegges saklig. Eventuelle spørsmål eller kommentarer til moderatorenes jobb skal rettes per PM til administrator.

Nattestenger vi tråder så er det for å holde en bestemt tråd som vi ikke liker utviklingen til under kontroll - eksempelvis hete diskusjoner med mye personangrep og/eller andre regelbrudd. For eksempel kommentarer om moderering. Som dere helt sikkert vet så er det ikke ofte vi nattestenger tråder, men det har skjedd og kan definitivt skje igjen.

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å slette innlegg er sjelden riktig, gjør bare saken verre.

Håper ikke du oppholder deg på kvinneguiden, da hadde du nok fått fnatt :-P

Ellers syntes jeg modereringen her inne er ok! Takhøyden er mye høyere enn der jeg er mod og da blir vurderingene brått litt vanskeligere å ta (noe jeg vet siden jeg også har hatt rommet på kg med høyere takhøyde). Modding er en drittjobb, uten tvil, selv sitter jeg 1-2 timer hver dag og leser over rommet mitt, og det er noe herk!

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være moderator her må være en møkkajobb, you are damned if you do and you are damned if you don't. Jeg forstår ikke klagene på moderatorene her, jeg synes de er fantastiske, tålmodige og håper de har elefanthuden på plass (kan ellers få noe av meg!).

Og så vil jeg at moderatorene husker på en ting - det er lettere å klage enn å skryte. Ser dere får pepper av noen få her i denne tråden, veldig få, mens den fornøyde (eventuelt likegyldige) brorparten sier ingenting - det må dere huske!

Vedr nattestenging av hissig-tråder, det synes jeg er helt forståelig og fornuftig. Moderatorer må få sove de også, og slike tråder kan sikkert utvikle seg til det hinsidige og da er det greit at det slettes mer eller mindre fortløpende.

:flowers:

• Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte en liten ting: liker ikke at man ikke kan kommentere når man er uenig i modereringen, det blir en knebling som jeg synes er uheldig

Jeg liker ikke at jeg må søke permisjon for en halv dag, når tannlegetimen tar en time. Men sånn er reglene på jobben min og det er èn av mange småting man bare forholder seg til. Det er da ikke rektor (moderator) som har laget reglene, han har bare et ansvar for å se til at vi følger dem.

Fin sammenlikning om jeg må si det selv :P

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden tok litt av en vending...

Selv synes jeg moderatorene jevnt over gjør en veldig god og utakknemlig jobb. Dog vil jeg si at jeg også reagerte på at bare den ene siden i diskusjonen ble fjernet. Det kan virke som forskjellsbehanding om at som at moderatorene har valgt en side, selv om det ikke var ment slik. (På samme måte som jeg nevnte tidligere - at påpeking av ufin debatteknikk ble slått hardere ned på en ufin debatteknikk i seg selv).

Jeg bryr meg ingenting om reglene er litt strenge, om man ikke får diskutere moderatoravgjørelser i tråder eller at de nattestenges - det jeg bryr meg om er hvis det modererers på en måte som kan oppfattes som urettferdig og som forskjellsbehandling. Da får jeg en uggen følelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og når man da føler at en mod-avgjørelse er guffen, så kan man ikke få ta det opp offentlig, men må diskutere videre med de som tok avgjørelsen? Om man føler seg urettferdig behandlet, så burde man ikke knebles Og det ser ikke ut som jeg er den eneste med denne tanken

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk ikke jeg med meg den diskusjonen, men om det stemmer hva folk sier, at en gikk på situasjonen, mens en gikk på person så er det helt god grunn for å rydde! Det er alltid det som er problemet og har selv blitt anklaget tusen ganger for det samme, at jeg tar innlegg fra en side. Men så fortsatt man gjør om fra det og det er dust, til du er dust så blir det slettet, enkelt og greit, og jeg håper det er slik her inne også, for er det jeg selv evt rapporterer etter :)

Ja, og når man da føler at en mod-avgjørelse er guffen, så kan man ikke få ta det opp offentlig, men må diskutere videre med de som tok avgjørelsen? Om man føler seg urettferdig behandlet, så burde man ikke knebles Og det ser ikke ut som jeg er den eneste med denne tanken

Det er vel to adminer her? Jeg ville tatt det opp med de hvis jeg følte emg urettferdig behandla hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler du at både moderatorer og admins behandler deg ufint eller knebler forumet så sender du pm til line og marius, de eier forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på generell basis.

Om et innlegg slettes, og man ikke er enig, og kanskje synes av moderatorene har tatt side, så kan man ikke si: "hei dere andre her inne, nå driver moderatorer å sletter ting jeg skriver, mens de lar andres innlegg bli stående"

Kanskje det er en situasjon som også andre her inne finner underlig, og heller ikke er enig med moderering.

Dette kommer ikke frem noen plasser om man ikke får si det.

Det er en knebling som ikke er lov, og hvorfor er moderatorer så redd for å få protester som flere er enige i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper da virkelig ikke det blir slik at moddisene må stå skolerett hver enhver avgjørelse de tar i hver tråd det gjelder. Det bidrar neppe til bedre debatt om trådene skal spore av til diskusjoner om moderering.

Det handler ikke om å stå skolerett for enhver avgjørelse. En slik overdrivelse ødelegger sakligheten i diskusjonen

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, personlig, hadde sendt moderator en melding og spurt hvorfor, hadde jeg vær uenig i avgjørselen hadde jeg spurt admin, og hadde de også kommet med et "tullesvar" hadde jeg gått til eierne, enkelt og greit! Man kan ikke bare slette innlegg på skjønn, det må jo faktisk være regelbrudd, og da skal det ikke være vanskelig og si at det og det innlegget ble slettet fordi det brøt med den og den regelen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si fra om dere noen gang blir enige om noe dere i mellom da. For nå skal det ikke slettes innlegg, ikke knebles, moderatorer skal stå skolerett og ta i mot pes fra alt og alle som er uenig, men sarkasme, ironi, og gudforby at enkelte bruker hersketeknikker bevisst - det skal det slås beinhardt ned på, og ja selvsagt, man må få lov til å ødelegge alt av diskusjoner med kverrulering på både diskusjonsteknikker og moderering. Men at tråder spores av og blir OT? Nei det er fy fy.

Ja, syns jeg det krangles over fiktive problemer. Har man problemer med moderering så sender man en pm, den får man svar på. Man må regne med at moderatorene har grunner for det de gjør, og enkelte grunner blir faktisk mellom den brukern som er moderert og moderatorteamet. Man må tåle å være uenig i moderering. Og ja, her kommer det dypt avskydde argumentet - det er faktisk frivillig å være på sonen. Det er ikke et reelt demokrati her inne, det har det aldri vært og kommer aldri til å bli. Brukerne er med og bestemmer, men brukermassen gjenspeiler at folk stort sett er fornøyde med tingenes tilstand nå. Vi prøver å rette på ting som ikke er bra nok, prøver å finne en middelvei som gjør flest mulig fornøyde. Er det ikke bra nok? Neivel - da er eiere av forumet neste plass å hendvende seg.

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte le med en gang jeg leste: "antikt er bedre enn samlested for ekle kjerringer og sladrehøner ;)"

Åh, kjære anonyme internett-bruker. Det er så smålig og unødvendig å poste slike meldinger som om dette er fasiten, det må jo være åpenbart at sonen ikke er et slikt sted når Canis' medlemmer sakte men sikkert har forflyttet seg over hit? Det blir som å kalle en hel lærerstab megger fordi én av dem ga deg en dårlig karakter.

Lukk øynene, folkens, er ingen vits i å bry seg for mye om hva folk uten erfaring slenger ut av seg. De som elsker sonen er her, de som ikke elsker sonen er her ikke. Og hadde de vært det, hadde de kanskje hatt en annen oppfatning.

EDIT: Orket forresten ikke kaste meg på moderatorkommenteringen. Kanskje vi skulle slutte å kritisere de som faktisk gjør en innsats her inne. Alle er ikke enige om alt, finito. *fredsmegler*

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si fra om dere noen gang blir enige om noe dere i mellom da. For nå skal det ikke slettes innlegg, ikke knebles, moderatorer skal stå skolerett og ta i mot pes fra alt og alle som er uenig, men sarkasme, ironi, og gudforby at enkelte bruker hersketeknikker bevisst - det skal det slås beinhardt ned på, og ja selvsagt, man må få lov til å ødelegge alt av diskusjoner med kverrulering på både diskusjonsteknikker og moderering. Men at tråder spores av og blir OT? Nei det er fy fy.

Selvsagt blir vi ikke enige oss i mellom. Folk er forskjellige og har ulike oppfatninger om hvordan reglene bør være og hva som skal til for at et forum skal være trivelig. Da er det admins jobb å lese og ta til seg alle innspil og så sette foten ned og ta en avgjørelse basert på hva medlemmene har sagt, hva slags forum admins/eiere ønsker og hva de mener er best for forumet. Også er det moderatorene sin oppgave å håndheve disse reglene.

Man kan aldri gjøre alle til lags fordi folk er forskjellige. Derfor vil tråder som dette alltid dukke opp med jevne mellomrom. For det må være lov for medlemmene å komme med innspill, så er det opp til admin om hvilke innspill de ønsker å følge opp eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo lese gjennom denne tråden - og tidligere tråder om emnet - og se hvor mange som synes at det fungerer helt utmerket, og så kan man se hvor mange som synes det er problematiske tilstander. Så kan man vel igjen gjenta at hvis noen opplever konkrete ting de ikke synes noe om så oppfordres det til å rapportere. Det er et privateid forum, så det er opp til eierne å bestemme hvordan de vil ha det her.

Og det er vel på dette stedet i disse diskusjonene det meste begynner å koke bort i kålen?

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt blir vi ikke enige oss i mellom. Folk er forskjellige og har ulike oppfatninger om hvordan reglene bør være og hva som skal til for at et forum skal være trivelig. Da er det admins jobb å lese og ta til seg alle innspil og så sette foten ned og ta en avgjørelse basert på hva medlemmene har sagt, hva slags forum admins/eiere ønsker og hva de mener er best for forumet. Også er det moderatorene sin oppgave å håndheve disse reglene.

Man kan aldri gjøre alle til lags fordi folk er forskjellige. Derfor vil tråder som dette alltid dukke opp med jevne mellomrom. For det må være lov for medlemmene å komme med innspill, så er det opp til admin om hvilke innspill de ønsker å følge opp eller ikke.

Yep, uansett ha vi gjør så er det noen som ikke er fornøyde. Og sier vi at det er frivillig å være på forumet er vi slemme. Vi er ikke det, vi VET innmari godt at uansett hvordan vi endrer ting og prøver, så er det noen som er like misfornøyd som før, om ikke mer. Mens noen er mer fornøyde. Man ser jo at brukere som ikke er spesielt aktive i denne tråden påpeker at for de som er fornøyde med forumet slik det er, så ødelegger endringer for dem. Hvem skal vi høre på? Den som roper høyest? Flertallet? Det vi er komfortable med som moderatorer?

Se på denne tråden da, her er det rett over 200 svar, fordelt på drøyt 40 brukere. 15 av disse brukerne har svart med kun ETT innlegg. 5 Brukere, inkludert meg, har mer enn 10 innlegg. 4 brukere har 6-10 innlegg - inkludert @IW - dvs at denne tråden baserer seg på 4 brukere som roper "høyest" og gjerne da ikke er bittelitt enige seg i mellom en gang. Er DET et representativt utvalg av den gjengse sonis?

Jeg tror i grunnen det som skal sies er sagt i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"You can't change people, so be the change you want to see."

Seriøst, og dette gjelder begge sider, å drive å fortelle andre hvordan de skal opptre har så utrolig lite for seg. Ingen mener om seg selv at de selv er ufine og mobbete, man vil ikke nå de man ønsker å nå. Dette kommer så soleklart fram ved at en som i min mening er av de aller krasseste og ivrigste brukerene av sarkasme og å sette ting på den ytteste spiss, er en som argumenterer for at andre er slemme.

Problemet er at det er så subjektive meninger om hva som er krasst, herskete, for mye, for lite, saklig, usaklig. Det er helt plent umulig å finne en middelvei hvor alle er fornøyde.

Noen vil alltid bli støtt, noen vil alltid støte. Det er uheldig og urettferdig, men en naturlig konsekvens av at mange forskjellige mennesker møtes på en plass.

Så hva kan man gjøre?

1) Man kan moderere hardere. Dette er det tydelig uenighet om. Noen mener at tonen er stygg fordi det modereres, noen mener den er stygg fordi det modereres for lite. Å være moderator er en utakknemlig jobb. Heldigvis tror jeg alle setter pris på dere, selv om vi er uenige i hvordan ting gjøres innimellom.

2) Man kan suck it up, buttercup til de som ønsker endring. Kjipt fordi man ikke tar folks meninger på alvor.

3) Man kan si suck it up, buttercup til de som er krasse. Kjipt fordi man ikke tar folks måte å ytre seg på på alvor.

4) Man kan forsøke å åpne for at begge sider har litt rett. At noen ganger er tonen såpass unødvendig og lite konstruktiv at det tar vekk fra gode tråder og tramper på andre mennesker (jeg synes iallfall det). OG at noen ganger tar folk ting til seg som hverken var ment personlig eller trengtes å ta ille opp, men som snur en god diskusjon til å handle om diskusjon i stedet for tema (jeg synes iallfall det).

Kan man enes om det? Eller man trenger kanskje ikke enes engang men heller akseptere at det åpenbart er sånn - ergo denne tråden - og derfor forsøke å ta litt hensyn til hverandre og at vi har forskjellig måte å fungere og uttrykke oss på? Noen jobber litt med å dempe seg, andre jobber litt med å akseptere at noen er mer frampå enn det en selv ønsker å se.

Jeg håper at vi har plass til mangfold her inne og at alle kan finne det i seg å gi plass til de en selv ikke liker best som meddebattanter.

Jeg personlig tenker at jo, noen ganger så himler jeg litt med øya over folk som bruser veldig med fjær, eller tar den minste lille ting personlig. Andre ganger har jeg selv misforstått og trodd at innlegg var ment annerledes enn det de var og reagert deretter, jeg har også blitt moderert for noe som ble oppfattet som et personangrep. Men jeg har aldri opplevd noe i den grad at jeg har følt det som problematisk. Jeg har alltid trivdes på sonen. Gjør vi ikke alle egentlig det? Eller hadde neppe denne tråden engasjert en i 11 sider? Jeg vet ikke.

Oppdragelsestråder som dette er utrolig destruktivt for tonen og trivselen her inne. Samtidig er det bra at de kommer fram en gang i blant. Et paradoks det der.

• Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nei, en slik statistikk finnes ikke. Vi kjenner til titalls antall hunder som er avlivet, noen bare for bagateller og andre uten bevis, vi vet siden vi har fulgt med i sakene hva som lå til grunn og hvordan de endte. Ifølgje Martinsen har alle som har klaga på avlivingsvedtak sidan 2014 fått avslag. Det finst ingen nasjonale tal for kor mange hundar som blir avliva kvart år. Berit visste ingenting då hunden vart avliva Quercus og Nala De siste fire årene har politiet sørget for at 77 hunder er blitt avlivet på bakgrunn av den nye hundeloven. Fra 2014 til 2018   Det har ikke blitt bedre etter den nye hundeloven kom i 2021 - 2022 for politi og rettsvesen som selv mangler kompetanse på hunder og hundeatferd bruker bare klipp og lim fra tidligere vedtak og domsavgjørelser. Dette er bare så trist både for hundene og deres eiere og jeg lurer på hvor mange saker vi ikke har hørt om enda. Noen av sakene er tilfeldig at vi fikk høre om og det var dette som var bakgrunn for å spørre her på forumet.                
    • Utallige? Hvor mange hunder har blitt avlivet i Norge etter anmeldelser de siste 10 årene? Jeg antar det finnes klar statistikk på dette?
    • "Vi" er to uavhengige personer, se brevet jeg linket til for våre fulle navn, som selv ikke har hatt noen hendelser med egne hunder eller hunder jeg har hatt for trening før omplassering. Vi har kun fulgt sakene fra sidelinjen, for min del fra rundt 2010, og har gjennomgått vedtak og dokumentasjoner vi har fått fra hundeierne. Jeg skulle virkelig ønske at det var slik som du tror, men sånn er det dessverre ikke. Det er derfor vi har valgt å engasjere oss for bak dette finner man utallige døde hunder og ruinerte hundeeiere som har mistet alt de eide hvor de prøvde å redde livet til hunden sin som betydde alt for dem, men alene har de ikke hatt en sjanse mot maktapparatet som overkjørte dem på en skremmende kynisk og ulovlig måte. Hvis du har Facebook, jeg er ikke der, så er det en gruppe Hund hjelper hund hvor flere av sakene er omtalt. En hund Tonic som var i bånd hvor en unge kom løpende og tråkket ham på poten, Tonic glefset og det ble et rift i buksa til gutten, Tonic ble avlivet. Luna sitter på kennel nå hvor eier kjemper i retten, en nabo påsto Luna lagde et lite blåmerke på ham, men det finnes ingen bevis. En annen hund, Rex i bånd som forsvarte seg selv mot en løs hund som bet den, begge hundene ble skadet, men Rex ble avlivet fordi han var størst. Huskyen Luk, også i bånd, slåss med en annen hannhund og der ble Luk avlivet fordi politiet trodde en husky er større enn en tervueren. Sistnevnte hendelse har jeg beskrevet i en kommentar under dette innlegget publisert i avisa Nordlys. Saken om Milo beskrives i selve innlegget og i brevet til justisministeren. I denne videoen er Luk, Luna og Milo.
    • Hvem er "vi" i denne saken? Det har vært flere avlivingssaker de siste årene, og mange som kjemper mot. Enkelte av sakene har virket ganske urimelige, men uten å ha førstehåndskjennskap til situasjonen og saksbehandlingen så er det vanskelig å si hva som er riktig. Politiet har rutiner for dette, og jeg vil tro at det langt oftere er tilfelle at slike saker blir henlagt, enn at en hund avlives. Både på grunn av kapasitet, bevissituasjon og fakta. En avliving foretas ikke normalt etter vurdering av en enkelt saksbehandler og om de har en god eller dårlig dag. Politiet har hundekyndige folk der minst to ulike vurderer en hund før et slikt vedtak. Jeg er sikker på at noen som kjenner systemet bedre enn meg kan beskrive prosessen fra anmeldelse til potensiell avliving av hund. Likevel er politiet også mennesker med ulike meninger og motivasjoner og systemet kan svikte.  Jeg har vært på forumet her en del år nå, og kan ikke huske at noen her har fått hunden sin avlivet etter anmeldelse, selv om noen har vært borti uheldige tilfeller med bitt. Men flere av sakene som har vært i media har selvfølgelig vært diskutert her også.
    • Jeg ønsker å høre om hundeeiere her på forumet har opplevd å få sin hund avlivet etter uhell hvor saken ble anmeldt til politiet? Uansett, dette er viktig informasjon om du ikke har opplevd det - enda. Vi har fulgt en del slike saker over mange år og er sjokkerte over hvor små hendelser som skal til, et lite rift i et klesplagg eller et lite blåmerke, hunden blir omtrent alltid dømt til døden selv om den har opptrådt helt normalt i gitte situasjoner. Gjengangeren i sakene er at politi og rettsvesen helt uten kompetanse på hund bryter hundeloven, forvaltningsloven og dyrevelferdsloven for å gå til slike drastiske skritt. Nå har vi sett så mye urett er blitt begått at vi har valgt å skrive brev til justisministeren, der har vi tatt for oss den siste saken hvor hunden Milo skal avlives selv om han sto fastbundet i et bånd på ca. en meter og uten fluktmulighet bet han en unge. Det finnes sprikende forklaringer på hendelsen, men felles for de to vitnene som ble avhørt er at hundens handlinger ikke kan betegnes som uprovosert, og det var ikke flere bitt eller skadeomfang som oppfyller kravet til betydelig skade. Andre tiltak skal da etter loven prøves først, men politiet går rett til avliving som de nesten helt uten unntak gjør uansett foranledning og skadeomfang. Et fåtall, kan telles på en hånd, har hatt flaks og truffet en menneskelig saksbehandler eller noen som kan litt om normal hundeatferd, men sånn skal det ikke være at hundens liv avgjøres av hvilket politidistrikt som får saken. Brev til Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen ligger her: Vi krever at politi og rettsvesen følger loven Vil du forebygge at din hund blir neste offer for offentlig maktmisbruk anbefales det på det sterkeste å underskrive brevet. Alle kan være uheldige og neste gang er det kanskje deg og din hund det gjelder, men da er ingen der som vil kunne gjøre noe for dette er siste mulighet for å få stanset denne praksisen. Alt annet er prøvd.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...