Gå til innhold
Hundesonen.no

Forsvar?


sham
 Share

Recommended Posts

Border collie FixIt 15 mnd, konkurrerer i klasse 2 i LP. Ønsker å komme langt med han, han er absolutt en unghund som merkes, dog er det en ting jeg absolutt ikke liker og kjenner jeg blir litt rådvill.

Jeg har 2 andre hanhunder, Tassen på 6 år og Chanto på 7 år. Mine hunder har vært perlevenner uten noen problemer, før en dag border collien plutselig angriper den eldste. Dette var rundt et års alderen, så vi har jo tenkt at han har mye hormoner og at dette er en fase. Slosskampene ble hyppigere, Tassen (den minste) fikk gå i fred, før en dag vi passet en tispe. Etter det var det flere uker med å stenge de i et rom hver for seg (FixIt var på soverommet, mens de to andre var i stua og omvendt) Så prøvde vi litt igjen å ha alle sammen, med streng regime med at han ikke fikk leke med de andre, legge seg med en gang og nesten ikke se på dem en gang. Funket kjempe bra, de kunne være sammen uten problemer i mange uker, før det plutselig skar seg igjen. Denne gangen begynte det med Tassen. Vi begynte igjen med å skille dem, og bare ha de sammen når de var skikkelig slitene og vi hadde full kontroll.

Vi har en periode igjen som er fin, fått "tatt" han når jeg ser han tenker på det (tatt mener jeg ikke fysisk, men fysisk fjernet han fra situasjonen og fortalt han at dette er absolutt ikke lov(psykisk))

I går var vi hos mine foreldre og da skulle han ta Tassen igjen fordi han koset med faren min.

Sånn vi har sett situasjonen og snakket med andre erfarende hundefolk så er dette forsvar. Gjerne av meg eller noe annet viktig. Det skjer gjerne i situasjoner rundt meg, men jeg VET jo ikke om dette er forsvar. Det er nesten "best" at han krangler med Tassen, for der er det mye lettere å få han vekk, det er det ikke med Chanto for han tar igjen… Det har dog aldri stygge sår og masse blod heldigvis, bare små kutt.

Vi har prøvd å fortelle at dette ikke er lov, ganske strengt, skille de en periode, gitt mye kos og oppvartning til andre slik at han skal forstå at han ikke eier meg :P For første gang vurdert å kastrere han, men noen sier at det kan bli verre hvis det er forsvar. Har hørt flere har sagt at det er vanlig på border collie når de er unghunder, men vet ikke jeg??

Noen som har noen tips?

Edit: Glemte noe. Han har også kranglet med en hund, jevngammel, som kom til oss mens vi trente/lekte.

+ at han en dag lekte med favoritt tispa si, de gikk i bilen etter å lekt en stund, en venninne hadde en valp på 4-5 mnd som vi også ville at de skulle leke. Det var rett i angrep når jeg tok han ut av bilen. (dette var samme sted som tispa og han hadde lekt, med tispa i bilen) så dette var nok forsvar av tispa?

Han går så mye bedre sammen med tisper.. ååå skulle ønske jeg hadde tisper :lol:

Edit 2: Han har aldri gjordt noe i fellesdekk, da er han på jobb..

Edit 3: Han er verdens beste hund utenom akkurat dette, jeg er egentlig kjempe fornøyd med han, så er så sårt at dette ødelegger for husfreden hjemme.
Jeg driter i om han ikke liker andre hanhunder utenfor flokken, men det må fungere hjemme!

Endret av sham
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder blir aldri helt fungerende, og kjønn spiller ingen rolle om det er snakk om ressursforsvar, som det høres ut som det er. Dvs det kan jo ofte kontrolleres, men det det forutsetter jo at man faktisk hele tiden må kontrollere det, og det kan jo bli slitsomt.

Det man må gjøre isåfall er jo å finne ut hva som trigger adferden og deretter rydde vekk ting og unngå situasjoner som trigger(føre var), samt være klar og tydelig på hva som ikke er ok oppførsel når det smeller/man ser at det kommer til å smelle. Og skille dem når dere ikke er hjemme etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder blir aldri helt fungerende, og kjønn spiller ingen rolle om det er snakk om ressursforsvar, som det høres ut som det er. Dvs det kan jo ofte kontrolleres, men det det forutsetter jo at man faktisk hele tiden må kontrollere det, og det kan jo bli slitsomt.

Det man må gjøre isåfall er jo å finne ut hva som trigger adferden og deretter rydde vekk ting og unngå situasjoner som trigger(føre var), samt være klar og tydelig på hva som ikke er ok oppførsel når det smeller/man ser at det kommer til å smelle. Og skille dem når dere ikke er hjemme etc.

Ja de er ganske mye skilt, og de er på hvert sitt sted når de er hjemme alene.

Trigger gjerne når det skjer mye ting (feks samboer kommer hjem, derfor er de alltid skilt når han kommer hjem) eller hvis det skjer noe rundt meg som utløser det har jeg funnet ut!

Litt vanskelig å rydde vekk meg eller andre personer dessverre.

Men ja jeg tar mye forhåndsregler, og det er ikke helt dette hundeholdet jeg vil ha. Ønsker ikke å ha hunder som jeg må skille. Så håper virkelig at jeg får kontroll på dette altså, for han er en kjempe fin hund egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du beskriver "at det skjer mye" som er trigger så kan det jo være en god del stress også, ikke (bare) ressursforsvar. Stress kan jo føre mye dritt med seg.

Nei, du kan ikke rydde vekk personer, men der det er personer inne i bildet kan jo du/dere gå inn å si glem det, her bestemmer vi. Da er dere jo tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du beskriver "at det skjer mye" som er trigger så kan det jo være en god del stress også, ikke (bare) ressursforsvar. Stress kan jo føre mye dritt med seg.

Nei, du kan ikke rydde vekk personer, men der det er personer inne i bildet kan jo du/dere gå inn å si glem det, her bestemmer vi. Da er dere jo tilstede.

Altså, ja det kan være en trigger, men samtidig kan det også skje hvis vi ligger på sofaen og slapper av feks. Han er ikke en generell stressa border, han blir kanskje litt stressa i noen situasjoner, men da roer han seg fort ned. Og da har det ikke oppstått noe.

Hvordan evt kan man roe ned evt stress når jeg ikke opplever han som stresset?

Ja og det har jeg også gjordt, og det var funket noen ganger. Noen ganger ikke.. Ja, men da vet jeg iallefall at det er riktig det vi driver med :) det er jo en liten stund siden noe har skjedd utenom i går så. Kanskje på rett vei! Håper det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått snakket litt med oppdretter nå (har snakket med henne før også) og føler meg litt roligere igjen :) Snakket litt om hvordan jeg gjør det og hva jeg burde gjøre, så får håpe det hjelper :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være situasjoner som trigger stress uten at hunden er en typisk stressa hund, eller går rundt og stresser hele tiden. I såfall så gjelder det jo å være føre var i de situasjonene det gjelder og be han ta seg sammen/pass på så det ikke oppstår noe.

Ressursforsvar er vanskelig å få vekk (spesielt ovenfor andre hunder slik), men klare grenser og forebygging slik at det ikke oppstår noe negativt vil jo til en viss grad være hjelpsomt, fordi det bygger trygghet å ro. Jo mer han har å passe på, stresser, får negative opplevelser i klinsj med de andre hundene jo verre vil det bli. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være situasjoner som trigger stress uten at hunden er en typisk stressa hund, eller går rundt og stresser hele tiden. I såfall så gjelder det jo å være føre var i de situasjonene det gjelder og be han ta seg sammen/pass på så det ikke oppstår noe.

Ressursforsvar er vanskelig å få vekk (spesielt ovenfor andre hunder slik), men klare grenser og forebygging slik at det ikke oppstår noe negativt vil jo til en viss grad være hjelpsomt, fordi det bygger trygghet å ro. Jo mer han har å passe på, stresser, får negative opplevelser i klinsj med de andre hundene jo verre vil det bli. :)

Takk for hjelpa! Skal passe på fremover:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som malamuten sier; når det er stressede situasjoner som utløser angrepene, gjelder det å være i forkant hele tiden. Det behøver ikke synes på hunden at den stresser seg opp. En liten bevegelse kan for mange være nok.

Erfaringsmessig er dette tilnærmet umulig i praksis... Det går bra en stund, lenge kanskje. Men så oppstår det en eller annen rask situasjon, hvor man ikke rekker å reagere. Og når de først har fått disse erfaringene, så VIL det skje igjen. Eneste som duger er å holde dem adskilt, og kun ha dem sammen når du har 100% kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...