Gå til innhold
Hundesonen.no

Tannstell


Recommended Posts

Hva slags tannstell gir dere hundene deres?

Blondie er en 9 år gammel miniatyrhund med en del tannstein deretter. Vi var på tannsjekk rundt juletider og da sa dyrelegen at jeg burde gjøre henne vandt med å pusse tennene og komme inn for tannrens om ca er halvt år, altså nå. Hun virker ikke å ha vondt i munnen. Jeg tror neppe hun er noe lysten på tannpuss. Vi prøvde en periode, men det var ekkelt. Det er mulig jeg klarer å "tvinge" henne til det likevel. I tillegg har jeg unghunden Tidi som jeg ønsker å trene inn riktig tannstell hos om det trengs.

Jeg tenker mye på hva gjorde ulver? De pusset jo ikke tennene :P Spiste de bein? Er det nok for våre stueavlede ulver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven spiser ikke tørrfòr. Ulven blir vel heller ikke så gammel som hunden? Når ulvens munn blir dårlig, dør ulven, fordi munnen er dens våpen. Natulig seleksjon fører vel da til at det er de ulvene med sterkest munn, som lever lengst.

Gi henne rå bein å tygge på. Kylling er veldig fint!

Tvangspuss tennene på henne. Det gjør jeg med mine, i starten var det krig, nå bryr de seg ikke. De får alltid en dentasix eller bein etter tannpuss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karbohydrater er hvertfall snacks for plakkbakteriene, så en del tørrfôr kan gi en del mer plakk enn lavkarbo-fôr. Ulvene spiser svært lite karbohydrater ;) I tilleg spiser ulver rent kjøtt, fett og sener i store porsjoner. De må dytte tenna ned i kjøttet, og det sliper av plakk som gjør at det ikke får dannet seg tannstein. Dette er kanskje den viktigste forskjellen. Bein har lite å si for tannstein, for beina treffer stort sett bare tuppene av tenna, ikke oppe ved roten, hvor tannsteinen fester seg best.

Ico får en del kjøtt han må porsjonere selv (altså grave tenna ned i kjøttet), i tillegg til at han ikke får noe karbohydrater ellers siden han lever på vogh. Han er dog bare to år, og ingen minjatyr, men har ikke noe tannstein enda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Puttiva Hvor kjøper du kjøtt som han må jobbe med å spise? Blondie vil neppe spise rått kjøtt, hun er for fin for sånn :lol: Hun får litt V&H nå, men det er bare i blandet tørrforet. Hun er veldig følsom for ulike for, men jeg kan jo prøve å bytte ut et av måltidene med V&H og se om hun tåler det. Tidi derimot kommer sikkert til å bli glad for kjøtt!

@Red Merle Tvangstannpuss it is! Så skal jeg lære Tidi å elske det!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Puttiva Hvor kjøper du kjøtt som han må jobbe med å spise? Blondie vil neppe spise rått kjøtt, hun er for fin for sånn :lol: Hun får litt V&H nå, men det er bare i blandet tørrforet. Hun er veldig følsom for ulike for, men jeg kan jo prøve å bytte ut et av måltidene med V&H og se om hun tåler det. Tidi derimot kommer sikkert til å bli glad for kjøtt!

@Red Merle Tvangstannpuss it is! Så skal jeg lære Tidi å elske det!

Matvarebutikken :P kjøper en del koteletter, kyllinglår etc på tilbud. Faktisk mye billigere å fôre på det enn f.eks tørrfôr. Men det er ikke fullverdig fôr, så jeg gir det bare som tillegg. 39kr/kg er ikke uvanlig på f.eks nakkekoteletter, og de er ganske store og. Nå i sommervarmen får han de fryst da. Da blir det enda litt mer å jobbe med :)

Å lære en ni år gammel prippen dame å bruke kjevene sine til det de er laget for, er nok ikke barebare. Da må du nok gå veien via å skjære det i små nok biter til at hun slipper å bruke kjevene, men lærer seg å like smaken. Så kan du etterhvert øke størrelsen på bitene, f.eks noen små og noen store i samme skål. Gi det gjerne litt oppvarmet, ikke rett fra kjøleskapet/fryseren, da er det lettere å like. Noen må til og med gå veien via å steke det raskt på utsiden for å i det hele tatt få dem til å spise kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Råfôring var redningen for min hund ang. tannhelsen. Var noen år på rad etter at han ble voksen at det var nødvendig å fjerne tannstein årlig tiltross for ring som PlaqueOff daglig og tannpuss noen ganger ukentlig, etter at jeg kuttet tørrfôret har det ikke vært nødvendig på nå ganske mange år.

Men seig hud, større kjøttstykker, litt bein osv. er jo mye mer effektivt enn kvernet som VogH er, men VogH uten karbo i kosten ellers er gunstig for tannhelsen alene, og hvertfall om man gir det halvtint så det enda er hardt i midten.

Gir du tørt, som både gjerne har høy andel karbo og etterlater smuler i munnhulen, er det godt mulig du er nødt til å pusse hver eneste dag for å forebygge dannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billy får VH og vi pusser tre fire dager i uka. Han liker ikke pussinga men det er jo verst for han.

Han får koteletter og sånt også tidvis. Nå om sommeren får han fryste koteletter, eller VH i fryste blokker. Tannstell kamuflert. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...