Gå til innhold
Hundesonen.no

uhel eller ikke


Ahkku
 Share

Recommended Posts

hei hei

jeg har en tispe på snart 2 år, og de siste dagene har hun virket nervøs og usikker men i går fikk hun mye vann på grunn av det var over 30 grader, hun fikk forskjellige isbiter og godt i de. vi var kun ute 4 ganger i går på grunn av varm og hun viste ikke interese for å gå ut. hun tisset inn 2 ganger i går uten å vise tegn til at hun vil å tisse. hun har en stram lukt på urin sin hele tiden. hun er ferdig med løpetiden nå, hun har hatt tiligere innblit derektighet. i dag har vi vært å gått tur 6 ganger og 5 ut av turene har hun pisset / markert, i dag sir hun i fra at hun må ut. hun er veldig dominat tispe hun makere mest enn å tisse. i dag hat har hun drukket 2,5 liter vann.

kan det være løpetidene horemoner eller noe anna? hun bruker ikke å gjøre sånne ting som å tisse inne. så er litt beskymret for om det er noe som er galt med henne og at hun har det vondt.

hva burde vi å gjøre? noen råd på hva det kan være med henne??

håper på svart fort fra dere andre hundene eiere der ute;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt at de tisser mer når de drikker mer, som i denne sommervarmen. Det er også normalt at de blir mer apatiske og mindre interessert i normal aktivitet, om varmen tar dem.

Mørk urin med lukt kan bety at hun drikker for lite.

Men om du er bekymret, kan du ta med en urinprøve til veterinæren for å sjekke urinveisinfeksjon. Det er ikke uvanlig at det kan dukke opp i forbindelse med løpetid.

Om du ikke får gjort det med det første, har mange meget god erfaring med å gi tranebærkapsler for å nøytralisere pH-verdien i urinen og stoppe gryende UVI. Dette finner du til salgs i både dagligvareforretning og på apotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei;)

takk for råd;)

hun har badet mye i vann som ikke har vært så rent om det kan gjøre noe med urinveisinfeksjon?

skal prøv å ta urinprøve av henne;)

og prøvde råd om tranebærkapsler;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Vil tippe UVI, ja. Og det er vondt og krever antibiotika, har ingen tro på at tranebær hjelper om man allerede har fått det, men at det derimot kan hjelpe for å unngå problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Tranebær hjelper på mennesker i starten av en uvi, er man kjapp nok i gang så hjelper det nok på hunder også. Sent from my iPhone using Tapatalk

Har det gått så langt at man får uhell man ikke klarer å kontrollere er det uansett ikke i startfasen, og jeg ville ikke tatt sjansen selv å vente og se om det kan bli bedre med dager på tranebær da det gjerne kan spre seg veldig raskt til nyrene etter man har merket symptomene.

Dessuten er det ingen leger som anbefaler det, nei, så tror ikke det er vanlig at det kan hjelpe, men et godt middel å bruke for å forebygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det gått så langt at man får uhell man ikke klarer å kontrollere er det uansett ikke i startfasen, og jeg ville ikke tatt sjansen selv å vente og se om det kan bli bedre med dager på tranebær da det gjerne kan spre seg veldig raskt til nyrene etter man har merket symptomene.

Dessuten er det ingen leger som anbefaler det, nei, så tror ikke det er vanlig at det kan hjelpe, men et godt middel å bruke for å forebygge.

Enig :)

Jeg hadde IKKE ventet på om tranebærene skulle virke, tisser hun inne så kan det ha gått langt, så naturmiddel ikke fungerer.

Er ikke skeptisk til tranebær og virkningen av den ved å regulere ph'en i urinen, men å kurere en urinveisinfeksjon hadde jeg ikke stolt på, i hvertfall ikke på hunden som ikke kan fortelle om den blir bedre eller ikke :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei;)

takk for råd;)

hun har badet mye i vann som ikke har vært så rent om det kan gjøre noe med urinveisinfeksjon?

skal prøv å ta urinprøve av henne;)

og prøvde råd om tranebærkapsler;)

Fordi de blir mer åpne i kjønnsåpningen under løpetiden, så kan selvfølgelig bakterier lettere ha kommet til - men det er mange årsaker til at en hund får urinveisinfeksjon. Jeg ville ikke latt henne fortsette å bade før hun er frisktmeldt, derimot.

Vil tippe UVI, ja. Og det er vondt og krever antibiotika, har ingen tro på at tranebær hjelper om man allerede har fått det, men at det derimot kan hjelpe for å unngå problemet.

Jeg mente overhode ikke at tranebærkapsler skulle erstatte veterinærbesøk - men om trådstarter ikke kommer seg til veterinær før på mandag, ville jeg gitt kapsler i helga - det kan jeg få på Kiwi fram til 2300 i kveld. Jeg har selv klart å avbryte en gryende UVI ved hjelp av tranebær, de er gode som forebyggende, og de gjør i hvert fall ingen skade om hunden allerede har en velutviklet UVI.

X'en hadde mye urinveisinfeksjon som ung, og det kommer lettere tilbake om en først har hatt det en gang - så da ga jeg tranebær og ester-C forebyggende før jeg ventet løpetid, da det gjerne kom tilbake da. Nå har hun - bank i bordet - ikke hatt det siden... mars 2009, tror jeg.

Jeg ga ikke til forrige løpetid i februar, men kommer til å gi før neste om det er en veldig våt høst da, siden det virker som om slikt vær påvirker frekvensen. En regnvåt høst er verre enn en jevnt kald og snøtørr vinter, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei;)

ingen bading på frøkna nå, men kommer oss ikke til dyrlege før på mandagen, inn til da noe råd å tips?

hun virke mer avslappet og mindre urolig nå som vi har gått felere tisse turer, når henne våkner om det hjelper for at uhel inne skal skje ja. Men er det farlig om vi ikke får kommet te dyrlege før mandagen?

tranebær kan det være noe som kan forebygge te mandagen om hvis hun har UVI?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Personlig synes jeg ikke at det kan vente enda 2 dager altså, da det som sagt gjør forferdelig vondt når det har gått så langt og det kan spre seg raskt oppover til nyrene.

Venter du 2 dager til er du hvertfall nødt til å kontrollere nyrer i tillegg.

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg ikke at det kan vente enda 2 dager altså, da det som sagt gjør forferdelig vondt når det har gått så langt og det kan spre seg raskt oppover til nyrene.

Venter du 2 dager til er du hvertfall nødt til å kontrollere nyrer i tillegg.

God bedring!

Helt enig. UVI er fryktelig vondt for mennesker, tenk hvor fælt det er for en hund som ikke forstår hvorfor det gjør vondt engang :(

Behandlingen pleier å fungere ganske raskt. Vår ble merkbart bedre etter bare noen timer (medisin & smertestillende).

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...