Gå til innhold
Hundesonen.no

dypfryst rå fisk og egg til hund.


Eva37
 Share

Recommended Posts

Hei har hørt at rått egg olivenolje og litt melk er bra for hund og dypfryst rå fisk er godt for pels til hund men noen sa til meg at rått egg og melk ikke er bra eller rå fisk at det må jeg ikke gi pga. Bakterier når fisken kommer rett fra sjøen.

Kan noen hjelpe meg.

Hva burde je gi og ikke gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei har hørt at rått egg olivenolje og litt melk er bra for hund og dypfryst rå fisk er godt for pels til hund men noen sa til meg at rått egg og melk ikke er bra eller rå fisk at det må jeg ikke gi pga. Bakterier når fisken kommer rett fra sjøen.

Kan noen hjelpe meg.

Hva burde je gi og ikke gi.

Egg og fisk kan du gi, melk ville jeg ikke gitt. Melk er ikke en naturlig del av kostholdet etter at man er blitt voksen og det er veldig vanlig med melkeallergi/inntolleranse i en eller annen grad.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Jeg gir rå fisk hele tiden, og veldig mange andre som også gjør dette (råfôrer), men den burde ha vært fryst i 2 uker før den gis når det er selvfisket for å være sikker på at parasitter er drept. Jeg gir heller ikke fersk fisk fra butikken, kjøper fra frysedisken.

Et rått egg nå og da er også bare fint, men laktoseintolerante er hunder generelt etter ammestadiet som nevnt, så de skal helst ikke ha noe melkeprodukt med laktose.

Planteolje er heller ikke å anbefale, da det er omega-3 du burde være ute etter her og ikke 6, samtidig som at hunder helt klart utnytter animalsk kost best, så fisk (gjerne fet) eller en fiskeolje som bare inneholder 3 (og ikke 6) er heller å anbefale.

Du kan bruke olje beregnet til mennesker, men ikke tran eller andre fiske(lever)oljer da de inneholder altfor mye fettløselige vitaminer for en hund, så skal du kjøpe beregnet til mennesker (som da kan være billigere, gir det selv) må du passe på at den er ren og uten vitaminer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir dere hele fisken? Hodet og alt? Eller filiterer dere?

Leste på en artikkel at råfisk skulle ikke hundene ha pga beina og de kunne sette dem i halsen :icon_confused: Men vist det er feil, vil jeg gjerne prøve rå fisk!

Så lenge beina er helt rå (fryste går også bra, men ikke varmebehandlet) så går det helt fint :) Min har spist fisk siden han var valp, og lever enda som treåring ;):) Rå bein er mykere og tygges lett opp.

Dette gjelder stort sett alt av bein, også får og fugl som har fått et ufortjent dårlig rykte. Bra mat er det :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syrnet melk går som regel fint. Da er det meste av laktosen spaltet av melkesyrebakterier. Litt naturell yoghurt, surmelk, biola e.l. er både næringsrikt og bra for tarmhelsen. Syrnet melk finnes naturlig i magesekken på unge byttedyr, så det er kanskje ikke så helt unaturlig næring for en hund heller.

Det sies at eggeplommen bør gis rå, mens hvitene bør være varmebehandlet. Det er fordi hvitene hemmer opptaket av biotin om de er rå. Selv gir jeg bare plommene, og så bruker jeg hvitene selv til omelett e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Gir hele småørret fra frysedisken, dvs. uten innmat, men ellers hel. Kjenn på et rått fiskebein selv neste gang du kommer over det, det er ofte ork å lete etter da de er så myke og tøyelige. Så ikke farlig, nei. :)

Syrnet melk går som regel fint. Da er det meste av laktosen spaltet av melkesyrebakterier. Litt naturell yoghurt, surmelk, biola e.l. er både næringsrikt og bra for tarmhelsen. Syrnet melk finnes naturlig i magesekken på unge byttedyr, så det er kanskje ikke så helt unaturlig næring for en hund heller.

Det sies at eggeplommen bør gis rå, mens hvitene bør være varmebehandlet. Det er fordi hvitene hemmer opptaket av biotin om de er rå. Selv gir jeg bare plommene, og så bruker jeg hvitene selv til omelett e.l.

Laktoseinnhold (gram/100g vare)

Biola yoghurt naturell: 6,2

Yoghurt naturell: 5,8

Melk generelt: 4,5-4,8

Og det med egget er bare delvis sant, det nullstiller seg med hviten og plommen enkelt forklart, så ikke noe i veien for å gi hele, rå egg nå og da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syrnet melk går som regel fint. Da er det meste av laktosen spaltet av melkesyrebakterier. Litt naturell yoghurt, surmelk, biola e.l. er både næringsrikt og bra for tarmhelsen. Syrnet melk finnes naturlig i magesekken på unge byttedyr, så det er kanskje ikke så helt unaturlig næring for en hund heller.

Det sies at eggeplommen bør gis rå, mens hvitene bør være varmebehandlet. Det er fordi hvitene hemmer opptaket av biotin om de er rå. Selv gir jeg bare plommene, og så bruker jeg hvitene selv til omelett e.l.

Mengden avidin i eggehvite er så liten at den praktiske effekten - altså hemming av b-vitamin-opptak - ikke trenges å regnes med engang. Med mindre man forer på BARE egg selvfølgelig…. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laktoseinnhold (gram/100g vare)

Biola yoghurt naturell: 6,2

Yoghurt naturell: 5,8

Melk generelt: 4,5-4,8

OK, det var kanskje litt upresist. Dette sier Tine om laktose i yoghurt: "Yoghurt tåles ofte noe bedre av personer med laktoseintoleranse. Dette fordi bakteriekulturen bidrar til å øke fordøyelsen av laktosen i yoghurten." Det ser ut til å gjelde hunder også. I hvert fall har mine aldri reagert negativt på litt syrnede melkeprodukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Da er han jo ung, på godt og vondt, og kan formes mye. Kurs er uansett gøy og lærerikt.
    • Har litt erfaring med Japansk spisshund. Pelsstell: De 2 første jeg hadde slapp pels 2 ganger i året, hvor mesteparten av pelsen kom ut på veldig kort tid. Endel børsting da, men lite pelsstell ellers. Han jeg har nå gjør ikke det, men har de vanlige røytepriodene vår og høst.  Han krever ikke veldig mye pelsstell utenom røyteperiodene, pleier å børste ham når den blir badet. Anbefaler en hundeblåser for å lette pelsstellet og greit å få tørket dem når de har blitt dusjet.   Aktivitetsnivå: De er med på det meste men mine har egentlig ikke krevd mye. Stort sett fornøyd bare de får en god tur hver dag. Mine har også drevet med alt fra ID-spor til agility og kost seg med det. Lydnivå: Veldig induvidielt, men spisshunder er jo kjent for å ha litt lyd. Mine 2 siste har varslet når det kommer noen, noen ganger men ikke så ofte når noen har gått forbi, men jeg har flere hunder, bla en sheltie som bjeffer for alt så hvor mye lyd det ville vært uten ham vet jeg ikke. Første min bjeffet bare når noen ringte på. Min er stort sett rolig på hotell, når det bare er ham eller med den andre roligere sheltien min. Sjelden de bjeffer hele tiden, har bodd på motell med mange andre japanske spisshunder og ingen av de står å bjeffer hele døgnet. Vet det er flere i JS miljøet som har med sine på båt uten problemer.  
    • Han er snart tre år, men har mye ungdom i seg enda merker jeg. Takk for godt svar! Jeg har tenkt at vi burde gå på et kurs sammen ja. Som du nevner så er det noe med å bli kjent med treningen sammen.
    • @BusannKan kanskje si litt om det. De krever jo litt børsting og pelsstell, men er ganske selvrensende. Det blir fort litt støvsuging også.
    • Hvor gammel er han? At en hund "kan" en ting betyr ikke at den kan det i alle situasjoner. Alt må læres inn og vedlikeholdes, og generaliseres, det vil si, lære at det kan/skal gjøres under ulike forhold og på ulike steder. Jeg vil anbefale å finne et grunnkurs dere kan gå for å bli enda bedre kjent, og lære om hundetrening sammen. Start med å repetere kommandoene inne, hjemme, og belønn med godbit eller lek når han gjør det riktig. Prøv igjen utenfor huset, i hagen, innkjørselen e.l. Det er fortsatt kjente omgivelser, og kanskje mindre forstyrrelser? Når dere er på tur i kjente områder kan du gjerne stoppe på et rolig, uforstyrret sted og gå gjennom kommandoene igjen, alltid med belønning. Slik kan han gradvis lære at "kommandoene gjelder og lønner seg her også".  Gradvis, over flere dager og uker, kan du repetere kommandoene på ulike steder, med økt vanskelighetsgrad. Men husk også å gå tilbake å repetere på steder hvor det er enkelt for ham å følge kommandoene. Jo mer ukjent stedet er, jo mer lukter, lyder, folk og andre dyr det er, jo vanskeligere er det for ham å fokusere på deg og følge med. Dette må læres inn gradvis, og tar tid.  Det er selvfølgelig også superviktig at han ikke går løs når du ikke er helt sikker på at han kommer på innkalling. Bruk langline, og la ham eventuelt løpe løs på inngjerdede områder. I langline kan du jobbe likedan som med de andre kommandoene, men jeg vil anbefale å bruke enda bedre belønning, gjerne en "eksklusiv" belønning som han får kun på innkalling. Og ja, han vil merke at han har lina på og høre bedre etter da, men treningen vil like vel sitte i når du etterhvert tar av lina.  Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...