Gå til innhold
Hundesonen.no

Tissing


Kristin_nord
 Share

Recommended Posts

Sist jeg hadde valp var jeg veldig heldig å fikk en som tissa inne ei uke, kanskje 2.

Nå har jeg ny valp. Hun sier ifra at hun skal ut, da går vi ut. Hun tisser, får masse skryt hver eneste gang. Men når vi kommer inn igjen, tisser hun igjen. Har ingenting å si om vi er ute ti minutt eller time.

Forslag?

Og når vi er hos foreldrene mine gjør hun ikke annet enn å tisse inne.

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen min (10 uker) tisser også inne uten forvarsel, og kort tid etter lufteturer.

Jeg har rullet sammen og bært bort alle tepper, og hver gang jeg tar henne i å tisse inne løfter jeg henne umiddelbart på de nærmeste avisene som er lagt ut for tissing, og sier "tisse"-stikkordet. Har måttet resignere og gå via aviser. Det begynner å fungere litt, men det er fortsatt feilskjær, og noen dager er verre enn andre.

Jeg sprayer også Get-Off over der hun har tisset - gud som jeg begynner å hate den lukten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke annet forslag enn å bare følge med, ha øyne i nakken og rundt hele og så fort den gjør tegn til å tisse så løfter du den opp og tar den ut og setter den på bakken. Noen er tregere med å bli husrene enn andre har jeg erfart, men de blir det etterhvert. :) Heldigvis skvaler de ikke litersvis... *finne lyspunkter* :ahappy:

Evt sjekke om dyret har urinveisinfeksjon, eller hva @Siri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen min (10 uker) tisser også inne uten forvarsel, og kort tid etter lufteturer.

 

Jeg har rullet sammen og bært bort alle tepper, og hver gang jeg tar henne i å tisse inne løfter jeg henne umiddelbart på de nærmeste avisene som er lagt ut for tissing, og sier "tisse"-stikkordet. Har måttet resignere og gå via aviser. Det begynner å fungere litt, men det er fortsatt feilskjær, og noen dager er verre enn andre.

 

Jeg sprayer også Get-Off over der hun har tisset - gud som jeg begynner å hate den lukten...

Vask med grønnsåpe/eddik blanding i stedet. Har blandet det på sprayflaske (:

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke annet forslag enn å bare følge med, ha øyne i nakken og rundt hele og så fort den gjør tegn til å tisse så løfter du den opp og tar den ut og setter den på bakken. Noen er tregere med å bli husrene enn andre har jeg erfart, men de blir det etterhvert.  :)  Heldigvis skvaler de ikke litersvis... *finne lyspunkter*  :ahappy:

 

Evt sjekke om dyret har urinveisinfeksjon, eller hva @Siri?

Rekker jo ikke det. Hu bare setter seg ned med en gang vi kommer inn. Også får jeg "haha, jeg gjorde det" blikket :P

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 mnd ;)

Høres ut som om du har en helt normal valp. Veldig mange er frustrerte over manglende husrenhet på det tidspunktet. De har gjerne hatt valpen noen uker uten synlig bedring, men det tar tid! Noen er heldige og har valper som blir tidlig husrene, men at en valp tisser inne i hytt og vær ved tre mnd er helt vanlig. Frustrerende? Ja! :P

Synes gjerne at valpen er nesten verre ved tre mnd enn ved to mnd(større volum...), men synes gjerne at det er stor forskjell fra tre til fire mnd. :)

Luft ofte og hold ut, det bedrer seg snart! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekker jo ikke det. Hu bare setter seg ned med en gang vi kommer inn. Også får jeg "haha, jeg gjorde det" blikket :P

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Du kan jo prøve å "snu i døren" når dere går inn, og gå rett ut igjen. Altså ikke stopp, pass på at hun ikke stopper, bare gå rett ut igjen og stopp like utenfor. Ha henne gjerne i bånd hvis det hjelper. Kanskje er hun da innstillt på å tisse og glemmer at hun ikke er inne likevel.

Ellers enig med de andre, helt normalt at en 3 mnd valp tisser inne :) Det går seg til etter hvert!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du har en helt normal valp. Veldig mange er frustrerte over manglende husrenhet på det tidspunktet. De har gjerne hatt valpen noen uker uten synlig bedring, men det tar tid! Noen er heldige og har valper som blir tidlig husrene, men at en valp tisser inne i hytt og vær ved tre mnd er helt vanlig. Frustrerende? Ja! :P

 

Synes gjerne at valpen er nesten verre ved tre mnd enn ved to mnd(større volum...), men synes gjerne at det er stor forskjell fra tre til fire mnd. :)

 

Luft ofte og hold ut, det bedrer seg snart! :)

Sånn blir det når man var heldig forrige gang :P

Og ja, er verre ved 3 mnd, for nå tisser hu inne på natta igjen å.

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å "snu i døren" når dere går inn, og gå rett ut igjen. Altså ikke stopp, pass på at hun ikke stopper, bare gå rett ut igjen og stopp like utenfor. Ha henne gjerne i bånd hvis det hjelper. Kanskje er hun da innstillt på å tisse og glemmer at hun ikke er inne likevel.

 

Ellers enig med de andre, helt normalt at en 3 mnd valp tisser inne :) Det går seg til etter hvert!

Hun venter til hun er inne, men ja forhåpentligvis blir det bedre etterhvert :)

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min valp er 4 mnd nå og tisser/bæsjer fortsatt inne, men hun er blitt litt bedre til å gå på do ute nå. Tidligere gjorde hun fra seg så og si bare inne, så det har gått fremover. Vet hvor frustrerende det kan føles, så du er ikke alene :P Jeg håper på at hun en dag plutselig skjønner at hun ikke skal gå på do inne, men ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun venter til hun er inne, men ja forhåpentligvis blir det bedre etterhvert :)

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Hvis hun holder seg ute, og venter med å tisse til dere kommer inn. Så har hun tydeligvis fått vanen med at det er der det skal gjøres. Denne vanen må du bryte, ved å være ute helt til hun gjør fra seg der. Evt. som andre sier - gå rett ut igjen når du har gitt opp å stå ute og vente.

Ellers er fast plass ute viktig. Gå til en flekk hun har tisset før, og stå der og vent. Ikke gå rundt med valpen, da glemmer den bare å gjøre fra seg. Evt. kan du tørke opp tiss inne med en avis (før du vasker), og legge den ut, slik at det blir lukt av det på riktig sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min valp er 4 mnd nå og tisser/bæsjer fortsatt inne, men hun er blitt litt bedre til å gå på do ute nå. Tidligere gjorde hun fra seg så og si bare inne, så det har gått fremover. Vet hvor frustrerende det kan føles, så du er ikke alene :P Jeg håper på at hun en dag plutselig skjønner at hun ikke skal gå på do inne, men ute :)

Hehe, ja det er kjempe frustrerende. Og særlig siden hu sier ifra at hu må ut. Men forhåpentligvis tar hu tegninga til slutt :)

 

Hvis hun holder seg ute, og venter med å tisse til dere kommer inn. Så har hun tydeligvis fått vanen med at det er der det skal gjøres. Denne vanen må du bryte, ved å være ute helt til hun gjør fra seg der. Evt. som andre sier - gå rett ut igjen når du har gitt opp å stå ute og vente.  

 Ellers er fast plass ute viktig. Gå til en flekk hun har tisset før, og stå der og vent. Ikke gå rundt med valpen, da glemmer den bare å gjøre fra seg. Evt. kan du tørke opp tiss inne med en avis (før du vasker), og legge den ut, slik at det blir lukt av det på riktig sted.

Hu tisser jo først ute også inne. Vi har fast plass osv. Og desverre må vi bevege oss litt for hvis ikke legger hun seg bare ned og sovner fordi da blir det kjedelig.

Men på lørdag var første gang hu tisset inne på natta, i senga mi uten å si ifra. Så nå sover hu i bur, men fortsetter å tisse inne om natta. Og jeg er veldig nøye på at vi går ut selv om hun har gjort det...

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sprayer også Get-Off over der hun har tisset - gud som jeg begynner å hate den lukten...

Prøv heller med eddikvann. Det tar lukta veldig effektivt og greit :).

Evt sjekke om dyret har urinveisinfeksjon, eller hva @Siri?

Jepp - fort gjort at sånne små får uvi :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja det er kjempe frustrerende. Og særlig siden hu sier ifra at hu må ut. Men forhåpentligvis tar hu tegninga til slutt :)

Hu tisser jo først ute også inne. Vi har fast plass osv. Og desverre må vi bevege oss litt for hvis ikke legger hun seg bare ned og sovner fordi da blir det kjedelig.

Men på lørdag var første gang hu tisset inne på natta, i senga mi uten å si ifra. Så nå sover hu i bur, men fortsetter å tisse inne om natta. Og jeg er veldig nøye på at vi går ut selv om hun har gjort det...

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Som andre nevner; sjekk for uvi. Så ofte skal absolutt ikke en 3 mnd. valp tisse. Og de bør ikke ha noe problem med å holde seg natta gjennom. At den i tillegg tisser i senga, tyder på at det ikke er helt frivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslo også det, men nå er visst løsningen å la hunden sove i bur på natta :sleep:

Jeg lar jo ikke hunden bare fortsette å tisse i senga. Skal jo ligge der jeg også. Regner med at du heller ikke vil ligge i tiss..

Skal til dyrlegen på onsdag for å få 12 uker sprøyta, så skal ta det opp da.

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Min er på samme alder og begynte å tisse inne etter tissetur ute. Skjedde to ganger, gang tre remja jeg tak i pelsen, sa bestemt nei, og lempa henne ut men hun tissa. Funka fint. Nå tisser hun ute på dagtid og holder seg stort sett om natta. Hun sier tydelig ifra at hun må ut.

Ikke noe poeng å korrigere om du ikke får tatt henne på fersk gjerning, men skjer det så du ser det så går det an å gi beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uvi bør sjekkes med en gang, det kan være smertefullt og infeksjonen kan spre seg til andre steder og bli mer alvorlig. Og er det UVI som er problemet så er det lite hyggelig og putte valpen i bur så den "tisser seg ut", selv om jeg forstår at dere ikke vil at den skal tisse over alt, få heller startet behandling.

Det vil heller ikke være positivt for dere å vente lenger enn nødvendig mtp renslighetstrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uvi bør sjekkes med en gang, det kan være smertefullt og infeksjonen kan spre seg til andre steder og bli mer alvorlig. Og er det UVI som er problemet så er det lite hyggelig og putte valpen i bur så den "tisser seg ut", selv om jeg forstår at dere ikke vil at den skal tisse over alt, få heller startet behandling.

 

Det vil heller ikke være positivt for dere å vente lenger enn nødvendig mtp renslighetstrening.

Men selv om jeg har time på onsdag. Om jeg ringer i morgen for å spørre om å få sjekka prøve, er det noe de gjør på dagen hvis jeg spør eller tar det tid?

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Men selv om jeg har time på onsdag. Om jeg ringer i morgen for å spørre om å få sjekka prøve, er det noe de gjør på dagen hvis jeg spør eller tar det tid?

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Ta et reint glass med lokk og ei suppeause som er rein. LA valpen tisse i suppeausa om morgenen. Hell dette over i glasset. Reis til vetriæren og di tester mens du venter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...