Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilsyk og hjemme alene


Angelfeather
 Share

Recommended Posts

Har to ting jeg ønsker innspill på.

1. Valpen blir bilsyk, selv på korte turer. Hun kan både bæsje og kaste opp i buret. Er dette vanlig? Vil det gå over av seg selv?

2. Holder på med hjemme alene-trening. Vi bor i leilighet i første etasje hos moren min, og siden hun nå er på ferie så går jeg opp i andre etasje og sitter under øktene slik at jeg kan høre om valpen er urolig. Hver gang etter 15-20min begynner hun å hyle (regner med det er da hun er ferdig med kongen sin). Det lengste jeg har vært borte er 45min og da hylte hun ett ul ca hvert annet/tredje minutt de siste 25minuttene. Jeg går ut og ned trappen før hun har sluttet å hyle, men går ikke inn døren før hun er rolig.

Vil hylingen sannsynligvis gå over av seg selv, og bør jeg bare fortsette å øke tiden? Eller hva bør jeg gjøre?

Valpen er 4 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder reisesyken, så ville jeg sørga for at hun ALLTID har fått gå på do før biltur. Og så ville jeg brukt Postafen reisesyketabletter til henne. Dette av to grunner: Nå har bilturene blitt noe kjipt for henne, men ved å sørge for at hun ikke har noe å bæsje ut og ved å gi henne piller som både roer og hindrer kvalme, vil hun forhåpentligvis synes at det er okej etterhvert. En halv pille et par timer før tur og resten ca 30 min før (følg pakningsvedlegget).

Når det gjelder aleinehjemmetreninga, så må du gå TILBAKE på tid heller enn å øke. Nå som du har oversikt over når hennes grense er nådd, så passer du på å gå tilbake til henne FØR hun kaver seg opp. Det er når hun er trygg på dette at du kan øke. Fram og tilbake. Sånn er det med valp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder reisesyken, så ville jeg sørga for at hun ALLTID har fått gå på do før biltur. Og så ville jeg brukt Postafen reisesyketabletter til henne. Dette av to grunner: Nå har bilturene blitt noe kjipt for henne, men ved å sørge for at hun ikke har noe å bæsje ut og ved å gi henne piller som både roer og hindrer kvalme, vil hun forhåpentligvis synes at det er okej etterhvert. En halv pille et par timer før tur og resten ca 30 min før (følg pakningsvedlegget).

Når det gjelder aleinehjemmetreninga, så må du gå TILBAKE på tid heller enn å øke. Nå som du har oversikt over når hennes grense er nådd, så passer du på å gå tilbake til henne FØR hun kaver seg opp. Det er når hun er trygg på dette at du kan øke. Fram og tilbake. Sånn er det med valp. :)

Nå var jeg borte i 15min. Ingen hyling. Hun kom og møtte meg i døra men sprang straks tilbake til kongen sin og virket helt upåvirket. Hvordan vet jeg når hun er trygg og kan begynne å øke tiden? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var jeg borte i 15min. Ingen hyling. Hun kom og møtte meg i døra men sprang straks tilbake til kongen sin og virket helt upåvirket. Hvordan vet jeg når hun er trygg og kan begynne å øke tiden? :)

legg ut flere konger? ;) i starten fylte jeg området hjemme med godis og ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var jeg borte i 15min. Ingen hyling. Hun kom og møtte meg i døra men sprang straks tilbake til kongen sin og virket helt upåvirket. Hvordan vet jeg når hun er trygg og kan begynne å øke tiden? :)

Flott, da er hun i alle fall trygg i 15 min. :) Er hun noen gang aleine hjemme utover de gangene du statisk trener på det? Med det mener jeg at du går i postkassa, har et ærend i hagen, går på do med lukka dør osv. Den beste måten å trene valper til å være aleine på er etter min erfaring at folk glir inn og ut av tilværelsen deres, slik at det aldri er noe stress å bli forlatt. Og som Anette sier, å ikke legge igjen EN kong, men mange små prosjekter hun kan holde seg opptatt med mens du er borte 5 minutter til, 10 minutter til osv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

legg ut flere konger? ;) i starten fylte jeg området hjemme med godis og ting.

Jeg har ikke engang tenkt lenger enn én kong.. Takk for tipset! :D

Flott, da er hun i alle fall trygg i 15 min. :) Er hun noen gang aleine hjemme utover de gangene du statisk trener på det? Med det mener jeg at du går i postkassa, har et ærend i hagen, går på do med lukka dør osv. Den beste måten å trene valper til å være aleine på er etter min erfaring at folk glir inn og ut av tilværelsen deres, slik at det aldri er noe stress å bli forlatt. Og som Anette sier, å ikke legge igjen EN kong, men mange små prosjekter hun kan holde seg opptatt med mens du er borte 5 minutter til, 10 minutter til osv. :)

Takk for nytt svar :)

Hun er alene utenom det ja, men ikke så mye. Det pleier å gå fint så sant hun ikke er i stua og setter seg ved vinduet slik at hun kan se meg - da kan hun begynne å bjeffe.

Når jeg skulle trene igår begynte hun å hyle etter 10-12min (var kanskje litt mindre i kongen, usikker). Så da passet jeg på at kongen var full før jeg la den i frysen, og idag var jeg borte i 14min. Nå gadd hun ikke engang å møte meg i døra, men lå bare i senga som står på gangen og koste seg med kongen sin. :D

Men hvor raskt bør jeg gå frem i treningen? Siden det gikk greit idag - bør jeg begynne å øke allerede imorgen eller ta noen dager med 15min? Hun virker jo helt trygg når jeg kommer ned så det er så vanskelig å vite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...