Gå til innhold
Hundesonen.no

bandasje i utstillingsringen?


Shlush
 Share

Recommended Posts

Jeg har alltid lurt på det der jeg :-) la oss si at hunden skader seg, det er ikke stor skade. Hunden halter ikke men den har bandasje. Er det lov til å stille hund med bandasje/plaster i ringen? utstillingsringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah :-/ står dette noen plass i reglene? :-)

kjekt å vite hvertfall!

Det står i punkt 3.7 av Utstillingsreglene.

"Hund kan ikke delta dersom

- den er syk

- den har utøy

- den er blind og/eller døv

[...]

Hunder som utstilles, skal være i god mental og fysisk helse og ikke vise tegn på sykdom."

Det er greit at det er barbert pels for å gi luft til våteksem, for eksempel, men en stiller ikke med sår og væskende hud.

De gangene jeg har hatt synlig barbert hund, har jeg hatt veterinærattest just in case, for å vise at det ikke er på grunn av skade eller sykdom (jentene mine gir blod, og da barberer de et stort felt på halsen ved hovedpulsåra.), og at det ikke er noe som kan smitte eller være ekkelt å ta på for dommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid lurt på det der jeg :-) la oss si at hunden skader seg, det er ikke stor skade. Hunden halter ikke men den har bandasje. Er det lov til å stille hund med bandasje/plaster i ringen? utstillingsringen?

Jeg har stilt med et sånt sår,men tatt av bandasjen i ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så barbering pga våteksem går greit? Måtte barbere hele halen til Arthur i går, og vi skal stille om en mnd :/

Ingen problem! Jeg har stilt pelshund med flystripe nedover halsen til Norsk Vinner :)

Hadde med vet. Attest om at det var gjort av medisinsk årsak.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så barbering pga våteksem går greit? Måtte barbere hele halen til Arthur i går, og vi skal stille om en mnd :/

Barbering er verken smittsomt, uhygienisk eller til plage for hunden, så det går bra.

Det sier heller ikke noe om hundens pelskvalitet (med mindre du barberer overalt).

En dårlig strategisk plassert barbering kan selvfølgelig gi synsinntrykk som er feil, for eksempel barbering midt på overlinjen kan få hunden til å se salrygget ut.

Men om hunden er så nybarbert at en ser arr, og det hele virker litt uappetittelig selv om alt er grodd, kan en jo vurdere å drøye litt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbering er verken smittsomt, uhygienisk eller til plage for hunden, så det går bra.

Det sier heller ikke noe om hundens pelskvalitet (med mindre du barberer overalt).

En dårlig strategisk plassert barbering kan selvfølgelig gi synsinntrykk som er feil, for eksempel barbering midt på overlinjen kan få hunden til å se salrygget ut.

Men om hunden er så nybarbert at en ser arr, og det hele virker litt uappetittelig selv om alt er grodd, kan en jo vurdere å drøye litt.

Slik blir de nok ikke. Gjetter på at det har begynt å vokse litt utigjen til utstilingen, men fremdeles godt synlig at han har vært barbert. Er så få utstillinger her på vestlandet, kjedelig å måtte å glipp av en dobbel! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...