Gå til innhold
Hundesonen.no

Løshunder og hundedritt


AnnikenK
 Share

Recommended Posts

"– Det er helt uhørt. Det er barn som leker der. Hunder burde ikke være der i det hele tatt, og i hvert fall ikke uten bånd, sier han."
For et trist land vi bor i... Jeg har full forståelse for at folk ønsker, og er enig i at, hunder bør ha bånd på seg når de er på steder med andre mennesker (eller dyr), men den holdningen "hunder burde ikke være der [på stranda] i det hele tatt" provoserer meg grenseløst.
  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen holdninger ja…

"– HOLD HUNDEN I BÅND: Da Stian Johansen og datteren Maja fisket krabber på Ringshaugstranda mandag, var det heldigvis ingen hunder der. (Foto: Silje Gomnæs)"

"Kommer det en løs hund bort til meg, vil jeg benytte meg av alle muligheter til å få den vekk. Og jeg har loven i hånd."

Folk… Gud. Synes ikke det er noe bedre enn tankeløse hundeeiere som ikke får med seg båndtvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når folk ikke klarer å ha hunden i bånd eller plukke opp etter hundene sine, på en strand/ved sjøen der folk går barbent, da skjønner jeg faktisk at enkelte ikke vil ha hundene der. Det er jo så dumt for oss som plukker opp etter hundene og ikke bryter båndtvangen. Blir så sint av de få som må ødelegge for resten!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var liksom det som var poenget mitt. Disse meningene skapes av tankeløse hundeeiere, som ikke tar hensyn til andre mennesker. Det er masse hundedritt der. Tidligere i sommer var jeg vitne til at en jente kom med to hunder løse og kastet ball ut i vannet. Resultatet var at hundene sprang en liten unge overende og skremte livskiten ut av et par andre der.

Det står allerede et skilt der, om at hester ikke har adgang til stranden i sommerhalvåret, og fortsetter det sånn, kommer det nok snart et forbudsskilt mot hunder også.

Jeg syns det er trist og tragisk, men jeg er ikke overrasket over reaksjonene med tanke på hvor mange korttenkte hundeeiere som går der.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

"Kommer det en løs hund bort til meg, vil jeg benytte meg av alle muligheter til å få den vekk. Og jeg har loven i hånd."

Så den der, får lyst til å benytte meg av alle muligheter for å rydde sånne gærninger av planeten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Barn og hunder som bader." Noe så forferdelig da. Jeg ignorerer ikke båndtvangen, men jeg lar hundene bade uten bånd. Virkelig.

Dette er en blått flagg strand og der har vel strengt tatt ikke hunder lov å bade i det hele tatt? Selv uten barn til stede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv jeg, som er over middels interessert i hunder, ble små-irritert over hundeeiere som hadde med bikkjene sine på strender der folk bader, fordi de er så ****** kneppe og hensynsløse og lar bikkjene sine veme over håndklær og riste seg overalt. Det er ikke noe trivelig å være på stranda og få digre sand-potemerker på håndklær og pledd, eller ha ei bikkje som rister seg over alle de tørre klærne man har med seg, eller i lunsjen man har pakka med seg. Hundebæsj er ikke trivelig, hverken når man er barbeint eller har på sko.

Så jeg har ikke med meg mine hunder på strender som benyttes av folk. Når jeg, som bor på innlandet klarer å finne folketomme strender, så bør vel det være fullt mulig langs den ganske lange kystlinja her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en blått flagg strand og der har vel strengt tatt ikke hunder lov å bade i det hele tatt? Selv uten barn til stede?

Det aner jeg ingenting om. Jeg synes bare det høres helt ulogisk ut med hundeforbud langs utvalgte strender anyways. Som vanlig må man som hundeeier ryddes av veien, også utendørs.
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en blått flagg strand og der har vel strengt tatt ikke hunder lov å bade i det hele tatt? Selv uten barn til stede?

Nå vet jeg ikke hva slags regler akkurat denne stranden har, men det er ikke automatisk forbud mot hunder på blå strender (som jeg nå har lest meg opp på - igår hadde jeg ikke engang hørt begrepet). Det er mulig å forby hunder i badesesongen, og det er også mulig å lage et avgrenset område for hundeeiere ... noe som nok er lite sannsynlig i vårt "tolerante" land.

Det er utrolig synd at noen få skal ødelegge for en hel gruppe, for jeg har tro på at de fleste hundeeiere tar hensyn. Samtidig blir det helt feil å skylde på en hel gruppe for noe noen få hundeeiere har skylda for. Jeg synes det er like ekkelt og irriterende med hundemøkk og løse hunder langs stier og veier og på offentlige friluftsområder som ikke-hundeeiere. Jeg vil absolutt IKKE bli satt i bås med dem, for jeg er ikke en av dem! Å forby hunder overalt kommer ikke til å gjøre ting noe bedre så lenge de som i utgangspunktet ikke bryr seg om at hundene deres er til sjenanse, ikke kommer til å respektere forbud.

Som en kuriositet så kan jeg nevne at vi skal på ferie til Danmark. Siden vi henter hund i begynnelsen av ferien så har jeg sjekket opp hvordan vi gjør det med attraksjoner og overnatting. Feriesenteret vi bor på tillater hunder i alle hus unntatt noen få "allergihytter". De har regler om hund i bånd på området og å ta opp etter hunden - ting jeg tar som en selvfølge. Legoland tillater hunder .. Aalborg Zoo tillater hunder. Nordsø Oceanarium har hundeparkering, etc. Det er så mye hyggeligere enn Norge hvor vi må ha regler for alt. Jeg synes dette er så trist .. (Når det er sagt så synes jeg det finnes mange fine regler .. feks mot snøskutere i norsk natur, men det har blitt en trend at alt "vi" ikke liker må reguleres).

For min egen del så misliker jeg sterkt å ha med hunden på steder med mange vanlige mennesker, og kommer neppe til å bli å finne på noen blå strender verken i Norge eller andre steder. Når hunden er med så skal vi kose oss, ikke stresse med å ikke være til sjenanse :-) Men jeg vil jo gjerne bestemme dette selv, og ikke være en som "heldigvis ikke" var på stranden den dagen...

Kanskje vi må starte en ansvarlighetskampanje for hundeeiere ... :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hva slags regler akkurat denne stranden har, men det er ikke automatisk forbud mot hunder på blå strender (som jeg nå har lest meg opp på - igår hadde jeg ikke engang hørt begrepet). Det er mulig å forby hunder i badesesongen, og det er også mulig å lage et avgrenset område for hundeeiere ... noe som nok er lite sannsynlig i vårt "tolerante" land.

Det er utrolig synd at noen få skal ødelegge for en hel gruppe, for jeg har tro på at de fleste hundeeiere tar hensyn. Samtidig blir det helt feil å skylde på en hel gruppe for noe noen få hundeeiere har skylda for. Jeg synes det er like ekkelt og irriterende med hundemøkk og løse hunder langs stier og veier og på offentlige friluftsområder som ikke-hundeeiere. Jeg vil absolutt IKKE bli satt i bås med dem, for jeg er ikke en av dem! Å forby hunder overalt kommer ikke til å gjøre ting noe bedre så lenge de som i utgangspunktet ikke bryr seg om at hundene deres er til sjenanse, ikke kommer til å respektere forbud.

Som en kuriositet så kan jeg nevne at vi skal på ferie til Danmark. Siden vi henter hund i begynnelsen av ferien så har jeg sjekket opp hvordan vi gjør det med attraksjoner og overnatting. Feriesenteret vi bor på tillater hunder i alle hus unntatt noen få "allergihytter". De har regler om hund i bånd på området og å ta opp etter hunden - ting jeg tar som en selvfølge. Legoland tillater hunder .. Aalborg Zoo tillater hunder. Nordsø Oceanarium har hundeparkering, etc. Det er så mye hyggeligere enn Norge hvor vi må ha regler for alt. Jeg synes dette er så trist .. (Når det er sagt så synes jeg det finnes mange fine regler .. feks mot snøskutere i norsk natur, men det har blitt en trend at alt "vi" ikke liker må reguleres).

For min egen del så misliker jeg sterkt å ha med hunden på steder med mange vanlige mennesker, og kommer neppe til å bli å finne på noen blå strender verken i Norge eller andre steder. Når hunden er med så skal vi kose oss, ikke stresse med å ikke være til sjenanse :-) Men jeg vil jo gjerne bestemme dette selv, og ikke være en som "heldigvis ikke" var på stranden den dagen...

Kanskje vi må starte en ansvarlighetskampanje for hundeeiere ... :)

jo,det er et internasjonalt forbud. Jeg postet en link litt lengre ned her for en liten stund siden. Der står det at forbudet er internasjonalt pga problemer med ecoli i andre lender

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo,det er et internasjonalt forbud. Jeg postet en link litt lengre ned her for en liten stund siden. Der står det at forbudet er internasjonalt pga problemer med ecoli i andre lender

Her er linken du la ut :)

Sitat fra artikkelen:

Det er den internationale Blå Flag-jury, som har vedtaget det nye forbud. Bjarke Lembrech Frandsen som er Blå Flag Konsulent i Friluftsrådet udtaler:

“Udgangspunktet for forbuddet mod hunde i vandet på Blå Flag strande, er problemet med mange løse hunde på strandene i nogle andre lande. Det betyder, at der er målt et øget antal E.coli bakterier i vandet på disse strande og derfor er forbuddet indført.”"

Bjarke Lembrech Frandsen udtaler videre:

“Dette er normalt ikke et problem i Danmark, men eftersom at Blå Flag ordningen er en international ordning, der omfatter 48 lande og mere end 4.000 strande, omfatter forbuddet mod hunde på Blå Flag strande også Danmark”

Det er åpenbart ikke bare i Norge man har et anstrengt forhold til hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo,det er et internasjonalt forbud. Jeg postet en link litt lengre ned her for en liten stund siden. Der står det at forbudet er internasjonalt pga problemer med ecoli i andre lender

Det du lenker til gjelder for blått flagg-strender i Danmark fra og med i sommer. For Norge har det tydeligvis ikke kommet noe tilsvarende, selv om det sikkert er på trappene. Jeg kan ikke lese ut fra kravene i Norge at det er ulovlig med hunder verken på strand eller i vann, selv om det er fullt mulig å forby hunder adgang på disse strendene i sommersesongen.

Fra Norsk FEE

"2.23 Hunder/husdyr

Forbud mot løse hunder og evt. andre regler for ferdsel med dyr skal være tydelig for
de besøkende. (K)
Veiledning:
 Oppfyllelsen av dette kriteriet har til hensikt å forebygge problemer, eller konflikter
ang husdyr på stranden.
 Husdyr: Det skal sikres at husdyr ikke generer/forstyrrer for strandens brukere, og at
dyrene forretter skade på beskyttede og sårbare naturområder.
 Tydelige regler: Reglene skal være tydelige, det skal som et minimum informeres
om at hunder skal holdes i bånd. Dette skal slås opp ved skilting eller på standens
informasjonstavle.
Gode råd:
 På noen strender kan det være forbud mot hunder i badesesongen.
 Det kan være en mulighet å lage et avgrenset område av stranden til hundeeiere som
ønsker å lufte hundene side på stranden og evt. å etablere hundefrie området på

andre deler av stranden."

Uansett blir dette en avsporing...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aner jeg ingenting om. Jeg synes bare det høres helt ulogisk ut med hundeforbud langs utvalgte strender anyways. Som vanlig må man som hundeeier ryddes av veien, også utendørs.

Egentlig er det litt merkelig at disse blått flagg-strendene tillater barn. De etterlater seg vel sin del av bakterier de også :blink:

Men .. når alt kommer til alt så gidder jeg jo neppe å ta med hunden til de mest populære strendene .. faktisk unngår jeg de strendene selv også :-) Men prinsippielt synes jeg det er rart det er lov å nekte hunder (med eiere) å oppholde seg på stranden i Norge hvor vi tross alt har meget strenge regler i forhold til allemannsrett i strandsone.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er det litt merkelig at disse blått flagg-strendene tillater barn. De etterlater seg vel sin del av bakterier de også :blink:

Men .. når alt kommer til alt så gidder jeg jo neppe å ta med hunden til de mest populære strendene .. faktisk unngår jeg de strendene selv også :-) Men prinsippielt synes jeg det er rart det er lov å nekte hunder (med eiere) å oppholde seg på stranden i Norge hvor vi tross alt har meget strenge regler i forhold til allemannsrett i strandsone.

Ja, om smitte er et argument så burde faktisk ikke noen få lov til å oppholde seg i vannet. Det er veldig få bakterier som smitter mellom hund og menneske, faktisk mellom dyr og menneske generelt. Hvis man er så opptatt av bakterier og smitte så bør man heller se på alle sykdommene som kan smitte fra menneske til menneske. Smitteargumentet er helt utrolig tynt, i grunnen et hån mot et hvert oppegående menneskets intelligens. Hva med andre, ville dyr, beitedyr og for ikke å snakke om andre mennesker (som både urinerer og spytter i vannet i tide og utide)?

Nå prøver jeg å unngå mennesker når jeg er ute med hundene mine, jeg også. Men det er igjen prinsippet. Ideen om at mine hunder er for skitne til å bade i sjø og vann. Dessuten er det nok restriksjoner og faenskap hva gjelder regler og forventninger rundt hundehold. Jeg er, tro det den som vil, rimelig ansvarsfull, og jeg har ikke tenkt å gå rundt med hengende hode og lua i hånden og føle med flau på vegne av en haug med andre tullinger. Men ja, kanskje jeg gjør andre flau siden jeg lar hundene mine bade, hvis vi skulle befinne oss på en eller annen strand.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Danmark har det vært en veldig engasjert debatt nylig om dette tema. Inntil nå har det (selvfølgelig) vært lov å ta med hunden å bade hvorsomhelst i Danmark.

Så kom det i mediene i begynnelsen av mpnedene at Danmark må innrette seg etter de internasjonale blå flagg reglene, altså at hundene ikke har lov å bade hvor det er et blått flagg. Det har vært mange protester her og mange kjendiser har gått ut og kritisert dette.

Socialdemokrtene (som e i regjering) har selv kritisert bl.a. Man har også kunnet lese her i DK at blå flagg reglene egentlig stammer fra Sverige, og der er det ingen automatikk at en strang med blå flagg forbyr hunder å bade, det er opp til de lokale myndighetene. Men når det er sagt, så har jeg lest at kun 200 meter fra et blått flagg kan hundenen bade og at 98% av strandlinjen her kan hundene bade.

http://www.mx.dk/nyheder/global/story/12622137

Bare en link av tusen her i DK om denne saken, det var virkelig noe danskene ble irritert over, ingen skal forby oss om å bade hundene våre. Bare som et lite innspill da jeg ser en del har nevnt DK her i tråden før.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...