Jump to content
Hundesonen.no

Atopica eller Kortison (Prednisolon)?


Recommended Posts

Hunden min har tester positivt på gresspollen og innendørs allergener. Han har nå stått på Atarax i snart 14 dager, uten bedring. Han er tidvis så ille at han klør, napper, biter og slikker. Han har klødd av mye pels, og har også utslett. Dette tror jeg kommer av at han stadig klør seg.

Han er nå såpass ille at jeg mener vi må gå videre.

Kortison er noe jeg virkelig hadde håpet å unngå. Når jeg leser og hører noen av bivirkningene, vil jeg ikke gi han den type medisin! Men jeg kan ikke la ham klø seg syk heller!

Bør jeg begynne med Prednisolon, eller Atopica, som en annen vet mente var mye mindre bivirkninger? (Jeg har ikke forsikring, så må betale alt selv. Penger skal selvsagt ikke være avgjørende, men jeg må være realist.)

I fjor sommer visste vi ikke hva han feilte, og han ble diagnostisert med lymfekreft, fordi de ikke fant noe annet!! Midt i august fikk han en injeksjon med kortison, og ble nærmest på dagen bra. Han sluttet helt å klø! Dette, sammen med at dert var sent i pollen-sesongen, var nok med på å hjelpe ham over allergien. Han var fin i hele vinter, men nå er han altså dårlig igjen.

Hva gjør jeg? Prøver ut enda en medisin, Atopica? Som jeg forstår kan ta opptil 4 uker før den virker? Eller gir jeg ham Prednisolon tabletter, og håper at det virker like bra som i fjor? Eller spør jeg vet om hun heller burde sette en injeksjon på ham, selv om det jo er tidligere i sesongen, og kanskje ikke har like god effekt?

Så mange spørsmål, så lite svar!

Man kan jo bli spør av mindre :-/

Link to comment
Share on other sites

Guest lijenta

for noen hunder så fungerer kortison veldig godt uten at dem får bivirkningene for andre så fungerer det ikke. Skulle gjerne vist mer om dem det fungerer på. Dem bruker jo ikke å skrive om det som dem som får bivirkningene. Og det er jo viktigere for hunden med et kort lykkelig liv enn ett langt hvor han bruker tiden på ergrelse frustrasjon over det som klør da

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville prøvd Atopica først, selv om det er dyrere, fordi det har mye færre bivirkninger. Om Atopica ikke fungerer, ville jeg gått over på kortison.

Det du kan gjøre for å hjelpe hunden er å holde det så støvfritt som mulig inne (fjern unødige tekstiler, ikke la hunden sove på soverom, gi han en skinnseng el) og tørket av han med en våt klut etter hver tur ut. Vask han gjerne med en beroligende shampo (feks en med havre, som også er kløstillende) en gang i uka i sommersesongen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


  • Nye innlegg

    • Nei, jeg begrenser ikke pga. vaksinasjon. De hunder vi omgås er generelt både vaksinerte og friske, og det er de mine får hilse på i den perioden fordi jeg vil at de skal ha trygge, fine hundemøter. Tilfeldige andre hunder for de øve på å ikke bry seg med. Smitte i miljø tenker jeg lite på, da vi bor avsides og ikke bruker hundeparker ol. Valpekurs liker jeg vente med en måned eller to, slik at de er gamle nok til å trene gode økter og holde ut et helt kurs  
    • Sosialiseringsvinduet er frem til 12 uker sies det, selv om dette ikke stemmer helt så er det fortsatt veldig viktig å utsette valpen for det hen skal senere også, men i kontrollerte former. Både å fysisk møte andre trygge hunder for å utvikle språk og lære grenser, samt lære at man ikke skal hilse på alle hunder man møter på er viktig. Mange valper vaksineres før levering også, det har hvertfall de jeg har hatt vært selv om praksisen varierer litt. 
    • Vi har brukt Dog Breeding Science i Australia for å teste for ILM (Intestinal lipid malabsorption). Betalte rundt 400 kr og sendte spyttprøve.  De har utviklet en test for kelpier på denne sykdommen. Finnes visst og noen i Tyskland som har tatt utgangspunkt i testen som ble utviklet i Australia eller noe slikt, men vi brukte den i Australia da oppdretter tipset om den.  Fikk e-post om at hvis vi ønsket å teste noe mer så kunne de bruke prøvene til å teste i en kort periode. Ble litt nysgjerrig på fargetesting ettersom jeg håper han har arvet faren sin shaded/ghost tan farge. Men jeg vet ikke hvor mye svaret hadde gitt meg, jeg kan og bare vente å se hva han blir. Foreløpig tydelige antygdninger til at han vil bli shaded/ghost tan 😄
    • Jeg ville nok tenkt over hvorvidt hundene vi omgikkes var vaksinerte og friske, og ikke la valpen hilse på tilfeldige fremmede hunder. Jeg ville definitivt ikke oppsøkt hundeparker, f.eks. Men ellers tenker jeg at det er relativt trygt her i Norge så lenge man tenker seg litt om.
    • Nei. Jeg tenkte ingenting på begrensninger rundt andre hunder før 12 ukers vaksinen. Tilfeldigvis tok vi vaksine samme dag som valpekurset skulle ha første dag hvor valpene var med. Men jeg ville ikke latt det begrense meg heller.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Create New...