Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstyr til havanais


Recommended Posts

Er bare i tenkeboksen angående forskjellige raser, men viktig å ta med i regnskapet hvilket utstyr jeg trenger til de rasene jeg vurderer.... Hva trenger man til havanais, da tenker jeg til pelsen... hvis det blir havanais på meg blir jeg å holde den kortklippet og har ingen planer om utstilling.... det blir en hund som blir å bruke mye tid i fjellet og må ha en praktisk frisyre.... klipper man de med saks eller maskin?....må man ha føner eller blåser når de holdes kortklippet? Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan velge om man bruker saks eller maskin, jeg bruker maskin på kroppen og saks i ansiktet :) Jeg har ikke blåser så jeg bruker hårføner på den svakeste varmen når jeg tørker ham :) Ellers så har jeg sjampo, balsam, metallkam og børste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er medlem av en Havanais-gruppe på facebook (Bichon Havanais norge tror jeg den heter) og der har jeg sett folk som både har klippet med maskin og saks. Alle bruker saks i ansiktet da, sånn med avrundede tupper så du ikke skal kunne skade øyne osv. Ellers har vi en sånn klippeguide på jobb, der står det at Havanais skal kortklippes med 4F-skjær (sett at du bruker Oster-maskin da).

Synes det er spennende å følge med på rasejakten din altså, jeg har også kikket på både DSG, Heeler og har nå et lite crush på Havanaisen, så det blir gøy å se hva du ender opp med - kanskje jeg blir litt klokere selv ang mitt neste valg av rase :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Bie :)

Hehe, ja denne jakten på rase er vanskelig, rett og slett fordi det er så mange raser jeg kan tenke meg...er utrolig vanskelig å ta et valg...uansett hvilken rase det blir, så vil det være noe som klaffer 100% og annet som ikke klaffer så bra...må liksom bare bestemme meg for hva som er viktigst å prioritere.....

Er lite på facebook, men har vært innom noen havanais grupper å lest litt....

Finnes det et havanais forum kanskje?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at havanaisen ikke klarer å holde følge...de er jo fantastisk utholdende, sporty og aktive..den blir nok sliten leeeeeenge før meg så akkurat det med energien deres bør ikke undervurderes.... korte bein kan løpe laaaaaangt....

Jeg tenker mere på pelsen da...hvordan pelsen ser ut etter en fjelltur...

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken klippemaskin bør man ha? En sånn stor kraftig en? Slipper de pels når de er klippet ned?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Jeg kjøpte en billig maskin på Clash Olson - den holdt i tre klipp så det var penger ut av vinduet :) Etterpå kjøpte jeg en Andis maskin, tror det er denne jeg har http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=21277358. Den har jeg hatt i flere år og er kjempefornøyd :) Han klippes så kort at han det løsner ikke pels fra kroppen, men ører og hale beholder jeg lengde på så jeg kan finne et par hvite hår på gulvet hvis jeg leter :) Døde hår må børstes bort fra ører/hale ellers så blir det tover, det gjør jeg kanskje en gang i uka hvis jeg orker. Ellers så må man regne med at de må inn i dusjen når det er vått ute eller man har vært i skogen for de suger til seg myrvann, grus osv osv :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de feller vel pels, bare at den døde pelsen henger fast i pelsen? Ikke slik som nappehunder som ikke feller men må nappes for hånd.... tenker hvis man klipper rimelig kort, type 3 -4cm eller kortere, vil de kanskje felle mere pels da? Har ikke skrekkelig mye å si, men greit å vite ;) Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de feller vel pels, bare at den døde pelsen henger fast i pelsen? Ikke slik som nappehunder som ikke feller men må nappes for hånd.... tenker hvis man klipper rimelig kort, type 3 -4cm eller kortere, vil de kanskje felle mere pels da? Har ikke skrekkelig mye å si, men greit å vite ;) Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Nei merker ikke noe forskjell om pelsen er kort eller lang :) Hvis pelsen er lang merkes det jo bedre siden hårene er mye lengre og de synes bedre på gulvet :P Men det er veldig herligt at de ikke røyter! Jeg hadde røytehund (gordon setter) på besøk for noen helger siden og jeg fikk helt sjokk - hår over alt :P ! Er veldig skjeldent at jeg finner hår etter mine altså så det skal du ikke tenke så mye på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de feller vel pels, bare at den døde pelsen henger fast i pelsen? Ikke slik som nappehunder som ikke feller men må nappes for hånd.... tenker hvis man klipper rimelig kort, type 3 -4cm eller kortere, vil de kanskje felle mere pels da? Har ikke skrekkelig mye å si, men greit å vite ;) Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Men havanais feller vel ikke pels? De må klippes. Min bestemor hadde en havanais, og såvidt jeg vet slapp den ikke pels. Min mor hadde en valp fra bestemors hund (blanding av havanais og bichon), og den feller aldri pels. Må klippes 3-4 ganger i året da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men havanais feller vel ikke pels? De må klippes. Min bestemor hadde en havanais, og såvidt jeg vet slapp den ikke pels. Min mor hadde en valp fra bestemors hund (blanding av havanais og bichon), og den feller aldri pels. Må klippes 3-4 ganger i året da..

De feller jo pels på en måte, pelsen løsner jo men faller ikke av, den må børstes av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at hårene de feller rett og slett bare fester seg til resten av pelsen, og dersom man ikke børster den døde pelsen ut, så vil det tove seg?

Hadde vært deilig med et dyr som slipper lite pels ja, et stort pluss så absolutt...synes vi har nok av pelsdotter overalt etter kattene som har bestemt seg for å røyte hele året, istede for å slippe på vår og høst...

Min forrige hund var xoloitzcuintle, og han røyta jo naturligvis ikke hehe.... var utrolig deilig å ha en hund som ikke krevde noen som helst med tanke på pels... vi måtte bade han ca en gang i måneden da, men var bare å tørke han med et håndkle og så var han ferdig med stell helt til neste bad ;) men så måtte vi kle på han om vinteren på turer, og når vi gikk i fjellet på vinteren og på ski, måtte han ha potesokker og klær, var litt mye styr sånn sett da.....

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Jeg bruker en naturbustbørste, så har jeg en karde som blir brukt nå og da til litt grovere gjennombørsting (må passe på å ikke skrape huden med denne). En billig frisørsaks, Optima pH hudvask (shampoo) samt kokosolje istedenfor balsam, og en uparfymert intimvask evt. babyshampoo uten parfyme til ansiktsvask (man kan ikke bruke vanlig shampoo til dette).

Det er alt jeg bruker til min Havanais' pelsstell og trenger ikke noe mer når man ikke skal holde i utstillingskondisjon. Føner har jeg aldri brukt, tørker bare godt med håndkle og hårene tørker veldig kjapt så ser ikke nødvendigheten i det selv.

Havanais mangler underull helt, eller hvertfall flesteparten, så du må belage deg på å få en skikkelig frysepinne selvom enkelte tåler kulden bedre enn andre altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor ofte klipper dere? Hvor raskt voksen pelsen? Børster dere gjennom pelsen hver eneste dag eller er det nok med ett par ganger i uka? På kortklippet altså? Hvor ofte bade?

Er pelsen vannavstøtende eller blir de våt inn til huden når det regner? Regner med de bør bruke dekken på vinter og kalde dager..men de fryser vel ikke mer enn for eksempel dsg som er min andre 5 på topp rase ?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Og hvor ofte klipper dere? Hvor raskt voksen pelsen? Børster dere gjennom pelsen hver eneste dag eller er det nok med ett par ganger i uka? På kortklippet altså? Hvor ofte bade? Er pelsen vannavstøtende eller blir de våt inn til huden når det regner? Regner med de bør bruke dekken på vinter og kalde dager..men de fryser vel ikke mer enn for eksempel dsg som er min andre 5 på topp rase ?Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Jo, mer enn DSG må du regne med, min er ekstremt(!) frysepinne, men som sagt individuelt. Er det viktig for deg å være aktiv (typ lange skiturer etc.) på vinterstid ville jeg ikke satset på denne.

Ikke vannavstøtende, de har ikke pels, men hår som kan sammenliknes med det vi har på hodet. :)

Bader ukentlig eller evt. hver 10. dag, og jeg må børste gjennom hver dag også i kortere klipp. Ellers må jeg fort frem med saksa da den floker seg veldig fort.

Klipping mellom poter, rundt øyne og intime plasser tar jeg alltid i sammenheng med bading, og da alt er det gjerne vokst en del, så pelsen(hårene) vokser veldig fort hos min hvertfall. Ellers har jeg ikke noe fast på når kroppen klippes, på vinterstid f.eks holder jeg den også lenger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke lange skiturer å slikt, men vi kjører mye snøscooter opp til et vann hvor vi fisker på isen...ellers så har jeg sånn ryggsekk til katt/hund...ene katta mi er gjerne med på scootertur i ryggsekken....

Åja de er skikkelig fryspinner...jeg bor jo i finnmark, blir nokså kaldt og ufyselig her på vinteren.....

Er glad jeg har lang tid å bestemme meg på...hehe..ikke lett å finne riktig rase...mye for og imot....

Pelsstellet er nok i overkant av hva jeg ønsker, men det må måles opp mot andre positive ting ved rasen....

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Nei ikke lange skiturer å slikt, men vi kjører mye snøscooter opp til et vann hvor vi fisker på isen...ellers så har jeg sånn ryggsekk til katt/hund...ene katta mi er gjerne med på scootertur i ryggsekken.... Åja de er skikkelig fryspinner...jeg bor jo i finnmark, blir nokså kaldt og ufyselig her på vinteren.... Er glad jeg har lang tid å bestemme meg på...hehe..ikke lett å finne riktig rase...mye for og imot.... Pelsstellet er nok i overkant av hva jeg ønsker, men det må måles opp mot andre positive ting ved rasen.... Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Virker sikkert litt negativ når jeg beskriver rasen, men de negative sidene har også fordeler, voldsomt mye pelsstell (men man slipper røyting), de er ekstremt selskapelige og vil være nær eieren hele tiden (men samtidig veldig kos for de som verdsetter det), vil gjerne holde seg innendørs når det er kaldt eller dårlig vær (uten å gå på veggen som regel pga. mangel på mosjon, og greit for de som ikke vil ut da selv). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er nettopp dette havanaislove, som gjør rasevalg sååå vanskelig.... og alt må veies opp i fordeler og ulemper.... er det jeg holder på meg nå ;)

Hehe, jeg kan i alle fall ett år fra nå, når rase er valgt og jeg har valpen i armene, være sikker på at det var et godt gjennomtengt og nøye planlagt valg...

Og tusen takk til dere som tar tid til å svare på mine tusen millioner spørsmål

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare i tenkeboksen angående forskjellige raser, men viktig å ta med i regnskapet hvilket utstyr jeg trenger til de rasene jeg vurderer.... Hva trenger man til havanais, da tenker jeg til pelsen... hvis det blir havanais på meg blir jeg å holde den kortklippet og har ingen planer om utstilling.... det blir en hund som blir å bruke mye tid i fjellet og må ha en praktisk frisyre.... klipper man de med saks eller maskin?....må man ha føner eller blåser når de holdes kortklippet? Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Naboen vår som jeg er mye hos har en havanais.De bruker maskin på kroppen og klipper den på hodet.. De røyter jo ikke men får veldig lett knuter i pelsen hvis den blir lang og ikke får pelsstell vær dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...