Gå til innhold
Hundesonen.no

Bør alle raser HD-røntges?


Artemis
 Share

Recommended Posts

Altså, man kan sikkert godt diskutere om mellompuddel bør HD-røntges, men det er vel kanskje mer et emne for en egen tråd?

Neida, for min del holder det med svar på det jeg opprinnelig spurte om:

Hvor mange - enten dere tenker antall eller prosent - av en rase må ha en sykdom/defekt for at man bør sjekke ut mer for det da?

Siden man ikke kan sjekke for alt, når begynner man å sjekke?

Sånn i teorien, hvor mange anekdoter og enkeltskjebner skal til før man tenker at det er greit å screene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

........ og jeg sier det IGJEN. Dersom man ønsker en endring i hvordan NKK handterer ting så må hver og en av dere engasjere dere i raseklubbene deres. Sende forslag til RS. Få raseklubbene til å snakke sammen. Sørge for å foreslå kandidater til HS som vil ivareta de interessene osv.

Det er raseklubbene ved RS som bestemmer IKKE NKK sin administrasjon.

Det finnes mange tusen som mener en hel masse om hvordan NKK bør jobbe. Men for å få til endringer så MÅ det komme fra de som bestemmer. Og det er medlemmene via sine klubber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Sånn i teorien, hvor mange anekdoter og enkeltskjebner skal til før man tenker at det er greit å screene?

Jeg tenker at dersom en lidelse/sykdom er så utbredt at den 1) blir påvist, 2) er kjent blant eierne av rasen og 3) utgjør en reell bekymring hos eierne så er det vel nok til at man bør kontakte raseklubb og kreve at noe blir gjort. For vår egen del kan man jo bare røngte hunden, men det er lite man kan gjøre om man får påvist D eller E på egen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne jo vært veldig interessant å hatt en periode der man hdrøntgen "rått og råte" i alle raser for å se hva som faktisk finnes.

For å være dritkynisk, mistenker jeg hd på salukiene mine, så blir de behandlet og eventuelt avlivet uten en hd diagnose - fordi jeg får ikke igjen en dritt på forsikringa om ordet HD nevnes.

(ingen grunn til å mistenke det på noen av dem, men de er ikke røntget).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har absolutt et poeng der også. Setter man igang med for mange tester medfører det også at man reduserer kanskje en allerede veldig liten genpool. Raseavl på hunder medfører dessverre endel uheldigheter som vi kanskje bare må godta, iallefall med dagens teknologi.

Det trenger ikke nødvendigvis bety at dyrene ikke kan gå i avl, men at man passer på å ikke dobble på samme feil.

For meg betyr det fåckål hva andre bruker, men JEG vil vite hva JEG bruker.... Det handler om å VITE for min del.

Feks HD på DSG,statestikken på rasen er ikke kjempeskremmende, men heller ikke pen, og vi har mye mørketall.

I DK røntges ikke rasen - så der er det skummelt å hente inn noe, dermed mister vi endel genepol den veien.

37,5% av rasen er rønget - dvs at vi har mye mørketall.

Resultatene av de 37,5 % = 496 røntgede hunder.

79% fri - 392 hunder

14 % har C - 73 hunder

5,2 % har D - 26 hunder

1 % har E - 5 hunder. (Vi har én av de her hjemme, han synger på siste vers 9 år gammel, og det er ingen alder for rasen)

Nå er det krav i raseklubben om HD frie foreldre for å få formidle kullet via raseklubben (YEY!) - men det finnes ingen krav i NKK på rasen, så man kan i teorien bruke HD hunder likevel. I Sverige må man nå ha kjent HD status for å få registrert valper i SKK - og det ser jeg helst at vi skulle hatt i Norge også - slik at alle avlsdyr i det minste blir røntget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det trenger ikke nødvendigvis bety at dyrene ikke kan gå i avl, men at man passer på å ikke dobble på samme feil.

For meg betyr det fåckål hva andre bruker, men JEG vil vite hva JEG bruker.... Det handler om å VITE for min del.

Feks HD på DSG,statestikken på rasen er ikke kjempeskremmende, men heller ikke pen, og vi har mye mørketall.

I DK røntges ikke rasen - så der er det skummelt å hente inn noe, dermed mister vi endel genepol den veien.

37,5% av rasen er rønget - dvs at vi har mye mørketall.

Resultatene av de 37,5 % = 496 røntgede hunder.

79% fri - 392 hunder

14 % har C - 73 hunder

5,2 % har D - 26 hunder

1 % har E - 5 hunder. (Vi har én av de her hjemme, han synger på siste vers 9 år gammel, og det er ingen alder for rasen)

Nå er det krav i raseklubben om HD frie foreldre for å få formidle kullet via raseklubben (YEY!) - men det finnes ingen krav i NKK på rasen, så man kan i teorien bruke HD hunder likevel. I Sverige må man nå ha kjent HD status for å få registrert valper i SKK - og det ser jeg helst at vi skulle hatt i Norge også - slik at alle avlsdyr i det minste blir røntget.

......og igjen. .... om RASEKLUBBEN mener at dette er et problem og ønsker kjent status på foreldredyr FØR registrering så er det bare for RASEKLUBBEN å fatte lovlig vedtak på årsmøte/gf og så sende til NKK.

Men NKK kan ikke bestemme det. Det har ikke RS gitt fullmakt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså... for meg er det slik at hvis man sier at man må parre på masse HD-dyr for hvis man må eksludere dem så blir genpoolen for lav - da er det et tegn for meg på at rasen som helhet er skakkjørt og man burde få inn nytt blod fra andre raser i stedet for å avle på syke dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har HD rtg alle bortsett fra en av mine (hun blir rtg på et tidspunkt hun også antagelig). Det er A over hele linja, som det er i mange generasjoner bakover med en og annen B. Showlinjer av min rase blir stort sett HD rtg og øyenlyst, selv om man sjelden og aldri finner noe. Her i N/S/FIN er det store mørketall da de fleste fra brukslinjer IKKE rtg, ikke de som er i N-Am heller. Det er nesten som to ulike raser når det kommer til helse screening. Den ene har man god oversikt over den andre minimal. Men for min rase anseer jeg det som langt viktigere å øyenlyse med gonioskopi (mange som synder på gonioskopien) enn det er å HD rtg. Det er stort sett bare fritt å finne på rtg, mens det er ymse grums på øyne.

Det sagt, DKK hadde tidligere en regel som sa at alle hunder som skulle i avl måtte HD rtg, uavhengig av rase. De gikk vekk fra dette fordi så mange da sluttet å registrere hundene sine. Noen sikkert av prinsippsak, men mange har sikkert avlet på D-hofter i prossessen (C var tillatt mot A/B). Slik sett bør jo DKK sitte på svært god informasjon om nettopp dette. Men databasen deres er ikke åpen.
I min rase ble 212 hunder rtg, 96% er 78% A, 18% B

Så bør alle raser ha et krav om HD rtg? Nei, jeg synes ikke det. Men det ville vært fordelaktiv om en viss % av rasen ble rtg så man kunne plukke opp evt endringer i forekomst hos de som har veldig lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...