Gå til innhold
Hundesonen.no

Those that kill, but won't correct


Emilie
 Share

Recommended Posts

http://www.boundangels.org/those-that-kill-but-wont-correct/

"Last month I was in Prescott Arizona working with the humane society. On my last day I was asked to work with a dog that was set to be put down for aggression. I’ve worked with my share of aggressive dogs in shelters and in my private work, so people often refer to me when dealing with these type dogs. More often than not, the cookie trainers have turned their backs and some activists say that if you need to use compulsion to correct a dog it’s better to put that dog down. Well, some compassionate humane societies are standing up against that concept, the Yavapai Humane Society is one of them. Nacho had been at the shelter for over 70 days."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg vet at det finnes atferdskonsulenter med mye erfaring og utdannelse som har spesialisert seg på ekstremt aggressive hunder uten å bruke straff/ubehag/smerte på hunden, så stiller jeg meg på litt skeptisk til påstander om aggressive hunder som ikke kan trenes uten straff.

Merk at jeg ikke påstår bastant at det er feil i alle situasjoner. Jeg sier at jeg stiller meg skeptisk. Og at jeg dermed verken kan eller ønsker og forholde meg til slike uttalelser som vedkommende i artikkelen kommer med overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg vet at det finnes atferdskonsulenter med mye erfaring og utdannelse som har spesialisert seg på ekstremt aggressive hunder uten å bruke straff/ubehag/smerte på hunden, så stiller jeg meg på litt skeptisk til påstander om aggressive hunder som ikke kan trenes uten straff.

Merk at jeg ikke påstår bastant at det er feil i alle situasjoner. Jeg sier at jeg stiller meg skeptisk. Og at jeg dermed verken kan eller ønsker og forholde meg til slike uttalelser som vedkommende i artikkelen kommer med overhodet.

Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke?

Fordi når jeg vet det finnes atferdseksperter som klarer å trene aggresjon og annen problematferd så stiller jeg meg skeptisk til påstanden om at disse ikke kan trenes på den måten. Men kan godt se for meg at man på slike rescues ikke har den tiden og de ressursene som kreves for å gjøre dette.

Samtidig, hvis problemet er så stort at man sliter med positiv trening, så lurer jeg da på om ikke straff bare vil kamuflere problemet. En usikker hund som straffes fordi den utagerer vil ikke bli mindre usikker, den vil bare ikke tørre å vise det.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi når jeg vet det finnes atferdseksperter som klarer å trene aggresjon og annen problematferd så stiller jeg meg skeptisk til påstanden om at disse ikke kan trenes på den måten. Men kan godt se for meg at man på slike rescues ikke har den tiden og de ressursene som kreves for å gjøre dette.

Samtidig, hvis problemet er så stort at man sliter med positiv trening, så lurer jeg da på om ikke straff bare vil kamuflere problemet. En usikker hund som straffes fordi den utagerer vil ikke bli mindre usikker, den vil bare ikke tørre å vise det.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk 4

En usikker hund som ikke får bekreftelse på sin usikkerhet, som ikke får lov til å kave seg høyere og høyere opp i stress, er faktisk et ganske ok alternativ.

Jeg har en slik hund. Hun vil alltid være usikker, men hun er tryggere nå enn det hun var for åtte år siden. Usikkerheten styrer ikke livet hennes - det er det jeg som gjør. Frem til hun var tre, var det ganske annerledes.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ok alternativ til hva? Formålet med positiv trening av usikre hunder er jo nettopp det og sørge for at de blir tryggere slik at de ikke kaver seg opp i stress. Forskjellen med det og å trene med straff ser ut til å være at man ikke tenker at hunden "ikke får lov" til og kave seg opp i stress, men at man endrer assosiasjonene hunden har og faktisk gjør den tryggere innenfra slik at den ikke lenger har behov for og stresse seg opp.

Jeg har også en slik hund.

Men dette er vel kanskje litt på siden av tema, jeg har ikke tenkt og starte - eller bli med på - en diskusjon om positiv trening kontra straff. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ok alternativ til hva? Formålet med positiv trening av usikre hunder er jo nettopp det og sørge for at de blir tryggere slik at de ikke kaver seg opp i stress. Forskjellen med det og å trene med straff ser ut til å være at man ikke tenker at hunden "ikke får lov" til og kave seg opp i stress, men at man endrer assosiasjonene hunden har og faktisk gjør den tryggere innenfra slik at den ikke lenger har behov for og stresse seg opp.

Jeg har også en slik hund.

Men dette er vel kanskje litt på siden av tema, jeg har ikke tenkt og starte - eller bli med på - en diskusjon om positiv trening kontra straff. :)

Jeg vet ikke helt hva du mener med at du har en slik hund, men du har åpenbart ikke funnet løsningen?

En genetisk usikker hund blir ikke trygg av kun gode assosiasjoner. Man må faktisk klare å spille på flere strenger for å komme i mål. Jeg har en hund som var redd og fikk i forsvar på både barn og voksne. Utagere på mennesker, selv de som sto 100 m unna og sprutet analkjertelvæske om hun fikk kave seg nok opp. Jeg trente positivt i tre år med henne. Prøvde å bygge opp gode assosiasjoner til alt, gikk kurs, tok privattimer, hadde biff i lommene osv.

Det var ikke før jeg satte henne fysisk på plass og straffet henne jeg fikk uttelling, SAMMEN med belønning og ros. Hun har pr i dag vært med som en del av behandlingen til et barn med hundefobi, med fantastiske resultater. Hun vil alltid være usikker, men hun er tryggere enn noen sinne tidligere. I følge dine forventninger burde hun vært en tikkende bombe med skralere nervekonstitusjon enn en nevrotisk border collie etter å ha fått skambank. Så - hadde du virkelig hatt en slik hund som min, som gikk fra å terrorisere alt og alle, utenfor og innenfor familien til å bli en drømmehund som gjør meg stolt, så tror jeg din påstand hadde vært nogot mer nyansert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en usikker hund, og jo, jeg har funnet en metode som fungerer for oss. Og en usikker hund kan bli tryggere i spesfikke situasjoner ved hjelp av og endre assosiasjonene. Det heter klassisk betinging.

Uansett blir det feil og diskutere enkelthistorier som dette, verken min eller din. Fordi ingen av oss har vært der og sett hverandres hunder, sett hvordan de var, hva vi gjorde og hvordan de er i dag. Det blir bare historier og anekdoter, fra begges sider. Jeg forholder meg til hva forskningen sier om konsekvensene av de ulike måter og trene hund på, og at jeg ser at dette fungerer på min hund, både når det kommer til problematferd og ren lydighetstrening. Og jeg ser at det er dyktige instruktører og atferdsspesialister der ute, som har både relevant utdanning og mange års erfaring, som kan trene svært problemfylte og aggressive hunder uten og bruke straff, og har gjort det i mange år.

Så, nei, jeg stiller meg fortsatt skeptisk til at det ikke er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en usikker hund, og jo, jeg har funnet en metode som fungerer for oss. Og en usikker hund kan bli tryggere i spesfikke situasjoner ved hjelp av og endre assosiasjonene. Det heter klassisk betinging.

Uansett blir det feil og diskutere enkelthistorier som dette, verken min eller din. Fordi ingen av oss har vært der og sett hverandres hunder, sett hvordan de var, hva vi gjorde og hvordan de er i dag. Det blir bare historier og anekdoter, fra begges sider. Jeg forholder meg til hva forskningen sier om konsekvensene av de ulike måter og trene hund på, og at jeg ser at dette fungerer på min hund, både når det kommer til problematferd og ren lydighetstrening. Og jeg ser at det er dyktige instruktører og atferdsspesialister der ute, som har både relevant utdanning og mange års erfaring, som kan trene svært problemfylte og aggressive hunder uten og bruke straff, og har gjort det i mange år.

Så, nei, jeg stiller meg fortsatt skeptisk til at det ikke er mulig.

Og allikevel velger enkelte positive hundetrenere avliving fordi en del hunder med mye aggresjon, ikke passer inn i deres modell.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det å trekke inn min egen hund er ikke irrelevant, nettopp fordi vi har prøvd oss frem med to så ulike metoder i løpet av hundens 11 år lange liv. Så vidt jeg har fått med meg har ikke du en crossover-hund verken ene eller andre veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og allikevel velger enkelte positive hundetrenere avliving fordi en del hunder med mye aggresjon, ikke passer inn i deres modell.

De avlives ikke fordi de ikke passer inn i deres modell, men fordi ikke alle kan reddes, uansett metode.

Når det kommer til rescues, så spiller nok tid og ressurser også inn.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De avlives ikke fordi de ikke passer inn i deres modell, men fordi ikke alle kan reddes, uansett metode.

Når det kommer til rescues, så spiller nok tid og ressurser også inn.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk 4

Akkurat det kan faktisk diskuteres.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Når jeg vet at det finnes atferdskonsulenter med mye erfaring og utdannelse som har spesialisert seg på ekstremt aggressive hunder uten å bruke straff/ubehag/smerte på hunden, så stiller jeg meg på litt skeptisk til påstander om aggressive hunder som ikke kan trenes uten straff.

Hvem, hva, hvor, i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem, hva, hvor, i Norge?

Jeg tenker først og fremst på Patricia McConnell, men i Norge så jobber i hvert fall Canis avd Stavanger med problemhunder. Mulig andre avdelinger også, det er jeg ikke sikker på.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg tenker først og fremst på Patricia McConnell, men i Norge så jobber i hvert fall Canis avd Stavanger med problemhunder. Mulig andre avdelinger også, det er jeg ikke sikker på.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk 4

En avdeling av over hundre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En avdeling av over hundre.. 

At jeg bare kommer på de i farten betyr ikke at de er de eneste som gjør det.

Men, ja, det endres sent. Slik er det alltid med paradigmeskifter.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk 4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Kan ikke skylde på paradigmeskifte i det uendelige, skal man holde på med hund bør det inkludere å håndtere problemhunder ellers er det bare å legge opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...