Gå til innhold
Hundesonen.no

Introdusere unghund til ikke-hundevant barn


ingvildoline
 Share

Recommended Posts

I sommer får jeg besøk av min kusine og hennes datter på 5 år, i to uker. Meesha vil da være straks ett år gammel.

Meesha elsker mennesker og henger ikke helt med på folks grenser med mindre de er veldig tydelige i kroppsspråket. Han hopper og spretter, sleiker og vet ikke helt hva slags bein han skal stå på rett og slett fordi han er så glad i folk :) Med voksne går dette greit, de får beskjed om hvordan han er også er det deres valg hvor mye de vil "interacte" med han.

Jenta på 5 er ikke helt trygg på hunder, men veldig fascinert. Hun har ikke hatt noen skremmende episoder med hund, men er "naturlig skeptisk". Hun hører veldig godt etter på hva jeg forteller henne og setter seg ikke på bakbeina når jeg gir henne en beskjed.

Jeg lurer på hvordan jeg best mulig kan introdusere disse til hverandre. Jeg tenker at de skal få hilse på hverandre mens Meesha er i bånd først, og ute, slik at vi har litt "tumleplass". Inne skal han ha bånd på seg første tiden. Han er sjelden sammen med barn, men er snill med dem og har tilbragt et døgn sammen med datteren til @Enits uten problem.

Noen som har innspill? Eller lager jeg et problem ut av en ikke-sak nå? :P Har absolutt ikke lyst til å gi noen av dem dårlige erfaringer med hund/barn, men jeg har ikke lyst til å være hysterisk heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du lager litt storm i vannglass. Tenk mindre og se ting ann så går det mye lettere :)

Jeg synes ikke. Nå har jeg møtt Meesha og han er ufattelig hyggelig når han vil hilse. Så hyggelig at han kommer i hundreogtjue og stempler deg i magen før du får sukk for deg :D Jeg synes du gjør rett i å prøve å ha litt kontroll fra første stund, Ingvild. Så kan du heller slappe mer av etterhvert som de finner ut av hverandre. Det er ikke så hyggelig å komme skeivt ut med en gang - og at barn har respekt og kan være litt redd for hunder synes jeg man skal ha respekt for. Men noe mer enn å holde Meesha i bånd til han roer seg synes jeg ikke du trenger :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det kan være lurt å forklare barnet før hilsning, hvorfor hunden oppfører seg som den gjør, at den ikke er farlig, men at man må være rolig og forsiktig og hvordan man hilser på den. Blir litt sånn generelt, men gå inn for å forberede barnet og ikke kjør på med helsing før hunden er rolig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det kan være lurt å forklare barnet før hilsning, hvorfor hunden oppfører seg som den gjør, at den ikke er farlig, men at man må være rolig og forsiktig og hvordan man hilser på den. Blir litt sånn generelt, men gå inn for å forberede barnet og ikke kjør på med helsing før hunden er rolig :)

Det tenker jeg også :) Noe i duren "Meesha har gledet seg veldig til å treffe deg, og da har han lyst til å gi deg MASSE klem og suss med en gang! Men han forstår ikke helt at han er sterk og at han kan dytte slik at det er ubehagelig, så derfor må vi si hei til han rolig og forsiktig. Han synes også det er kjempegøy når folk roper og ler høyt, så da er det viktig at vi bruker innestemmen og klapper forsiktig"

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lærte Amalie å snu ryggen til når han kom. Da tok Meesha det ganske kjapt altså at han ikke skulle hoppe opp på henne og at hun ikke var så fornøyd med den oppførselen hans.

Skal si det til jenta vi får på besøk også. Om jeg kjenner henne rett kommer hun til å instinktivt reagere med å peive med armene og hyle litt, så da er det greit å få det inn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skal si det til jenta vi får på besøk også. Om jeg kjenner henne rett kommer hun til å instinktivt reagere med å peive med armene og hyle litt, så da er det greit å få det inn :P

Amalie gjorde det også. :P gikk seg til ganske kjapt :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar utgangspunkt i at du har en normal hund, det høres absolutt sånn. Om jenta, det er vesensforskjell på skepsis og redsel. Med redsel gjør en annerledes. Disse to skal bli venner.

Jeg lar alltid hundene være løse når hund og barn skal bli kjent, og tar det med én gang. Det er et kraftig signal til barnet, om at hunden ikke er farlig.

Fem år er fin alder. Forbered jenta grundig på hva hunden kommer til å gjøre før de treffes første gang. Og hva det hunden gjør, betyr. Si at de uttrykker glede og kjærlighet, annerledes enn oss.

Vær tett på situasjonen så barnet ikke faller.

Si hunden kommer til å elske deg, vær positiv. Forklar at hunden er valp, voksne hunder er ikke like interessert, ser barn som en de vil beskytte. Valper ser en lekekamerat.

Si til jenta, at hennes jobb er å roe hunden ned. Det er facinerende med barn og hund. Hvis du sier din jobb er å roe hunden ned, så vet de fakta hvordan gjøre det. Det gjelder ikke for treåringer, men for femåringer gjør det. Litt hjelp kan ungene få, si stryk den i munnvikene og under haken- nei ikke oppå hodet, da går den etter hånden din.

Når jenta er facinert av hund, vil det gå riktig bra hvis de får hilse naturlig. Foreldre er det det best å få unna - det kan blir kaos både for barn og hund. Gjør tydelig at det er du, som styrer situasjonen. Men hold i ungen, så hun ikke velter! Unger syns det er trygt med hunde-eier tett på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg tenker det er viktig at du tar dette på alvor. Hun signaliserer at hun ønsker avstand, og om det ikke respekteres kan det eskalere. Jeg ville som det sies over fått henne grundig sjekket for om hun kan ha smerter. Ville også vurdert å lære inn en fast liggeplass som er litt unna folk, som du kan kommandere henne til når du tenker at det kan oppstå knurring.
    • Jeg hadde tatt henne til en kiropraktor/rehab og fått en skikkelig gjennomgang. Er hun røntget (hofter/albuer/rygg)? Det KAN være hun har vondt, og rett å slett knurrer fordi hun er redd folk skal komme for nærme. Knurring er jo ett signal på at hun ønsker å være i fred.
    • Dette står på DKK's sider: Visse kategorier af hunde kan ikke udstilles: Hunde, der mangler den ene eller begge testikler (kryptorchister) kan ikke udstilles. (Testikler skal være normale og på normal plads). Undtagelse: For hunde, som har fået fjernet den ene eller begge testikler på grund af en skade eller sygdom, er det muligt at søge dispensation hos DKK. Dette foregår ved at søge om dispensation fra dopingreglerne ved at udfylde en særskilt dispensa- tionsansøgning, som ligger på DKK’s hjemmeside – link: https://www.dkk.dk/alle-emner/sundhed- og-sygdom/doping Sammen med dispensationsansøgningen skal der indsendes dokumentation for, at hunden har haft ”normale testikler på normal plads” før operationen. Dette kan være i form af en dyrlægeer- klæring eller dokumentation fra tidligere deltagelse på udstillinger eller prøver, hvor hundens te- stikelstatus er blevet tjekket. Herudover skal der vedlægges dokumentation fra en dyrlæge, hvor den præcise årsag til fjernelsen af den ene eller begge testikler fremgår. Det er kun i tilfælde af tilskadekomst eller alvorlig sygdom (f.eks. kræft), at hunden kan opnå dispensation, og det altid er op til DKK at vurdere, om den bag- vedliggende årsag og/eller den indsendte dokumentation er tilstrækkelig. Den dispensation, DKK kan give, gælder alene hundens mulighed for at deltage på en udstilling el- ler en prøve. Det vil sige, at dommeren ikke kan undlade at bedømme hunden eller diskvalificere hunden pga. testikelmangel. Det vil dog stadig være op til den enkelte dommer at vurdere, om der f.eks. er fejl (ud over testi- kelmangel), som ikke længere kan konstateres grundet indgrebet, så DKK vil aldrig kunne forud- sige, hvordan en hund, der mangler den ene eller begge testikler, vil blive bedømt. Kopi af dispensationen skal vedhæftes hundens tilmelding eller indsendes til arrangøren inden til- meldingsfristens udløb - og medbringes på selve udstillingen.
    • Dette står på SKK's sider: Detta gäller vid kastrering Här finner du svar på frågor om kastrerade hundar och deras rätt att delta vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Nationella Dopingkommissionen berättar vad som gäller. Kastrerad hanhund Kirurgiskt kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats kirurgiskt medges generell dispens att delta vid prov, tävling eller beskrivning. Detta innebär att ansökan om dispens inte behöver ske. Kemiskt (medicinskt) kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats genom medicinsk behandling medges inte dispens för deltagande vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning, oavsett bakomliggande orsak till behandlingen. I begreppet beskrivning innefattas olika former av mentaltest/-beskrivningar. För hanhund som kastrerats via medicinsk behandling råder 6 månaders karenstid innan deltagande återigen kan ske vid någon form av utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Har den kemiska kastrationen skett med chipimplantatet Suprelorin gäller 6 månaders karenstid utöver angiven verkningstid enligt FASS vet. Vilket innebär för; Suprelorin 4,7 mg: Verkningstid enligt FASS vet 6 mån + 6 mån karenstid = 12 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Suprelorin 9,4 mg: Verkningstid enligt FASS vet 12 mån + 6 mån karenstid = 18 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Observera att verkningstid samt karenstid kvarstår oförändrat även om hanhunden under denna period blir kirurgiskt kastrerad. Veterinärintyg för kirurgiskt kastrerad hanhund När veterinärintyg åberopas för en kastrerad hanhund ska detta vara utfärdat på av SKK godkänd blankett (se exempelvis F145 Sveriges Veterinärförbund eller motsvarande). Uppgifter som ska finnas med för att intyget ska accepteras är: ras, registrerat namn, registreringsnummer, ID-nummer, vad ingreppet avser, åtgärd, anledning till åtgärd och kommentar om testiklarnas utseende och placering Hva andre land sier, vet jeg ikke. Vil tro det er likt DKK.
    • Hei! Jeg har verdens snilleste hund på 1,5 år. En labrador. Jeg har hatt veldig lite problemer med henne og hun er en veldig omgjengelig hund. Hun har derimot det siste halve året begynt å av og til knurre når folk kommer for nærme henne når hun slapper av. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg mistenker at dette skjer når hun er sliten og overstimulert. Skjønner at hun selvfølgelig skal få lov til å ligge i fred når hun er sliten, men dette er ikke alltid like lett i praksis når hun knurrer selv når vi går forbi flere meter ved siden av henne. Hun legger seg også gjerne der folk er som under spisebordet, og kan knurre om en person går fra bordet og så kommer tilbake for å sette seg. Forsøkt å få henne til å legge seg andre plasser, men da kommer hun tilbake ikke lenge etterpå. Dette kan også skje på utsiden når hun ligger en plass (er uten bånd) og folk kommer forbi flere meter ved siden av. Hun har aldri glefset men knurrer og kan av og til gi et bjeff. Selv om personen som går forbi ikke går direkte mot henne, men bare forbi. Dette skjer som sagt ikke ofte, men ønsker gjerne tips til hva som er best å gjøre slik at man kan få en god løsning før det evt blir verre. Hun er ellers veldig glad i folk, og liker best å være helt oppi folk. Hun har ikke noe fast plass hun legger seg (som hun vokter f.eks) men det kan være hvor som helst. Noen som har noen tips, og tanker om at det kan være som jeg tenker at hun er sliten og at hun knurrer for å forsikre seg om at hun blir værende i fred? Visst jeg roper på henne og får henne bort fra der hun ligger knurrer hun ikke lengre, og oppleves som glad. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...