Gå til innhold
Hundesonen.no

NKK Tromsø


SandraNH
 Share

Recommended Posts

  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Skal dere dra det der ut av tråden kanskje? Så snakker vi om utstillinga her i stedet og har det riktig så hyggelig sammen.

Imouto ser helt awesome ut om dagen, men det er litt i overkant å fly opp dit for å konkurrere med "nordnorgeklanen" som sikkert stiller mannssterke.

Kuma stiller på søndagen. Jeg er i Budapest, så det er søskenebarnet mitt som skal løpe med han. Første gangen hennes på utstilling, så håper det er masse snille og hjelpsomme folk rundt ringen som ka

Kuma stiller på søndagen. Jeg er i Budapest, så det er søskenebarnet mitt som skal løpe med han. Første gangen hennes på utstilling, så håper det er masse snille og hjelpsomme folk rundt ringen som kan hjelpe til om det skulle være noe :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hærlig :) Vi kommer med campingvogn (bor 2 timer unna - orker ikke kjøre att og fram hver dag). Vet dere om de har ordnet med egen parkering for vogner/bobiler? Tromsø camping hadde fullt..

Ville fulgt med på facebook-/hjemmesiden til THK. I fjor mener jeg at de åpner for at klubbområdet kunne huse campingvogner og slikt (men jeg fulgte ikke helt med på det for å være ærlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundeklubben har leid Mandelasletta for å tilby muligheten for camping der.

Forespørsler sendes til kheimen@online.no

Er det i det hele tatt lov å campe på den søppeldynga? Gudene må vite hva som siver opp av avgasser og helsefarlige tungmetaller som ligger nedgravd bare et par meter under der... Overrasker meg at det er lovlig å sette opp camp på noe sånn? :o

http://www.nordlys.no/nyheter/article790219.ece

Quote: "Jeg ville ikke en gang gått tur med bikkja der"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skal til Tromsø, og skal også stille hele helga, inkl Retrieverutstillinga på fredag. Blir spennende!

Ligger på Tromsø camping i campingvogn, og regner med å kose meg veldig den helga :)

Sandra, du bor der jeg bodde før, så vi har sikkert endel felles kjente. Jeg bor 5 mil derfra nå, og er medlem i Senja Hundeklubb. Var med i Bardu hund før.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre man har planlagt å ha med egen gravemaskin og begynne å gave i massene på Mandela, så tror jeg ikke det er noen fare verken å gå tur der, trene hund, fotball etc eller å campe der et par netter.

Artikkelen er fra 2003, og stedet er fortsatt i bruk, blant annet ble det avholdt Mandelakonsert der i 2005 som gikk over flere dager.

Har såpass tiltro til kommunen at jeg tror området hadde vært stengt av om det hadde vært så ille som denne mannen, som for øvrig ikke er ekspert på området han uttaler seg om, hevdet i 2003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre man har planlagt å ha med egen gravemaskin og begynne å gave i massene på Mandela, så tror jeg ikke det er noen fare verken å gå tur der, trene hund, fotball etc eller å campe der et par netter.

Artikkelen er fra 2003, og stedet er fortsatt i bruk, blant annet ble det avholdt Mandelakonsert der i 2005 som gikk over flere dager.

Har såpass tiltro til kommunen at jeg tror området hadde vært stengt av om det hadde vært så ille som denne mannen, som for øvrig ikke er ekspert på området han uttaler seg om, hevdet i 2003

Dette blir litt off topic, men siden jeg har jobbet med berggrunnsgeologi og ikke minst gjort prosjekter på hvordan organiske forurensende stoffer beveger seg gjennom de øverste metrene av jordsmonnet…. Det er både trist og skremmende å høre at folk ikke har mer respekt for de livsfarlige stoffene som vi i menneskets barndom skjødesløst samlet i en stor haug og så gravde ned. Heldigvis er det ikke meg eller mine det går utover, og bare det at jeg orker og gidder å skrive om dette bør si noe om at dette er *reellt*. Jeg bryr meg om både folk og bikkjer.

"Forøvrig ikke ekspert på området han uttaler seg om" sier du, det sier meg egentlig bare at du har skumlest gjennom artikkelen og fått med deg at han ikke er ekspert på miljøgifter…. Han er derimot ekspert på hva som ligger nedi der, da han var oppsynsmann på området da det var aktivt. Han VET hva som ligger der. I stedet for å avskrive han som en gammel tulling bør det ringe noen bjeller når en mann som har jobbet på et avfallsverk faktisk sier at "her ville jeg ikke lufta hunden min en gang".

At artikkelen er fra 2003 har mindre relevans, søppeldeponiet var aktivt fram til seint 70 tidlig 80-tall mener jeg. Halveringstiden til miljøgifter er skyhøy, PCB finnes enda i naturen selv om stoffet ble ulovlig for type 50 år siden. Radioaktive kilder kan være farlige i flere tusen år, og organiske gasser dannes kontinuerlig av bakterier så lenge kildematerialet er tilgjengelig.

Her er en annen nordlys-kilde fra 2007: http://www.nordlys.no/debatt/ytring/article2584506.ece

"Helsefarlige gassutslipp

For cirka fem – seks år siden ønsket TUIL å bygge idrettshall på den gamle fyllinga i Tromsdalen. Tromsø kommune engasjerte imidlertid fagkompetanse fra NGU i Trondheim i 2002 til å foreta undersøkelser etter helsefarlig forurensning fra blant annet denne fyllinga i Tromsdalen. Det ble konstatert betydelige utslipp av diverse helsefarlige gassarter, og en rapport om dette med advarsler ble lagt fram for formannskapet i september 2002. Leder for plankontoret for Byutvikling, Kurt Krutnes hadde da uttalt at det er veldig mange begrensninger før man kan bygge – eller gjøre noen tiltak på denne fyllinga.

Knut Johnsen var i en årrekke oppsynsmann for blant annet fyllinga i Tromsdalen. Han kunne ramse opp omtrent alle typer spesialavfall som ble dumpet der; sykehusavfall med eventuelle radioaktiv avfall, store mengder fra apotekene, fatvis med lakk- og løsemiddelrester, kondensatorer, spillolje, bilbatteri og andre slags batteri med både PCB og andre kreftfremkallende stoffer, tungmetaller som bly, kadmium, kvikksølv og batterisyre, transformatorer fra kraftforsyninga – fulle av PCB-olje samt tonnevis av slakteriavfall.

Absolutt alt ble bare dekket over med jord. Johansen mente at «det beste er å la fyllinga ligge i ro uten å ta et eneste spadetak som roter opp i de gamle miljøsyndene». Det samme mente fylkesmannen og ville pålegge kommunen rådighetsbegrensninger for fyllinga og kreve dette tinglyst. (Mer om denne miljøbomben i Tromsdalen kan leses i Nordlys 8. november 2003)."

Enkle google-søk gir ekstremt få resultater, og rapporten fra NGU er ikke å finne offentlig (se selv: http://www.ngu.no/no/hm/Publikasjoner/Rapporter/Rapportnummer-2002/ ) ergo er den unntatt offentligheten. Man kan jo enkelt tenke seg hvorfor det er tilfelle, for det å unnlate å informere folk om miljøbomber er alltid enklere enn om hysteri sprer seg når sannheten kommer fram.

Nettopp fordi jeg har hatt innsikt i slike hemmelighetsholdte rapporter (endog på østlandet) og jobbet direkte med prosjekter som går på hvordan disse organiske forbindelsene (så vel som tungmetaller og andre flyktige ekle stoffer) beveger seg i undergrunnen - har jeg enorm respekt for hva som kan ligge og lure i bakken uten at folk tenker over det… Men det er jo en og enhvers valg, jeg er bare veldig overrasket over at Tromsø Kommune tillater camping på et område de vet veldig godt er helsefarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skal til Tromsø, og skal også stille hele helga, inkl Retrieverutstillinga på fredag. Blir spennende!

Ligger på Tromsø camping i campingvogn, og regner med å kose meg veldig den helga :)

Sandra, du bor der jeg bodde før, så vi har sikkert endel felles kjente. Jeg bor 5 mil derfra nå, og er medlem i Senja Hundeklubb. Var med i Bardu hund før.

Så hyggelig da, vi har nok sikkert en del felles bekjente da ja :) Da ses vi på retrieverutstillinga, hvilken labrador skal jeg heie på? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig Kagerlussuaq, så gidder jeg sjelden å lese de lange belærende innleggene dine.

Dette er en av de gangene, så du kan egentlig bare spare deg for å komme med lange avhandlinger.

Å henge seg opp i formuleringer som du alltid gjør blir for meg tåpelig og kverulerende.

Jeg velger å tro at det er trygt å oppholde seg der så lenge man ikke begynner å rote i grunnen.

Så får de som eventuelt skal campe der, eller trene der for den saks skyld gjøre seg opp sin egen mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hampus - å kalle fakta for tåpelig kverulering får du ta på egen kappe - for det er rimelig tåpelig å ikke akseptere at nærområdet er tungt forurenset. Beklager at min omtanke for andre er til bry for deg, du trenger ikke lese det om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hampus - å kalle fakta for tåpelig kverulering får du ta på egen kappe - for det er rimelig tåpelig å ikke akseptere at nærområdet er tungt forurenset. Beklager at min omtanke for andre er til bry for deg, du trenger ikke lese det om du vil.

I stedet for å fortelle oss dette så burde du vel heller kanskje sende brev til kommunen og advare dem siden de setter så mange folk og dyr i livsfare ved å la de sove to netter på fyllinga?

Jeg vil nå tro at om miljøgifter på sletta er noe de er klar over og fremdeles har gitt tillatelse til å la folk campe der, så er det ikke noe å bekymre seg så innmari over..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tavi er meldt på NKKen :) Skal mest sannsynlig ikke reise selv, men en venninne og oppdretter er så snille at de tar henne med oppover og stiller henne :) Første utstilling i år og første utstilling der jeg ikke er med, så har ikke akkurat de største forhåpningene til premiering :) Men hadde vært gøy med Certet hun mangler for å bli Nuch!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen som helst planer om å diskutere miljøspørsmål i tråden!

Gleder meg stort til utstilling på hjemmebane, og håper PM kommer snart!

Vi stiller jo mest i det store utland utenfor Norden, og der er vi jo oftest alene.

Så det er deilig med utstilling i Nord-Norge der det er masse kjente og mer sosialt rundt utstillinga.

Satser på godt vær, og mange flotte hunder og trivelige utstillere!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke svar fra de som har med camping å gjøre.. har sendt mail, fikk svar på første mail - men ikke på andre og tredje.. vi ønsker å stå med campingvogn i nærheten av utstillingen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om 1.4 km fra mandelasletta til utstillingsområdet, det er en fin liten morgentur for hundene det, som får tisset og bæsjet før utstillinga. Har man mange bikkjer så går det helt sikkert an å kjøre opp og sette de av for å kjøre til parkeringa (sett at man er to da..).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke svar fra de som har med camping å gjøre.. har sendt mail, fikk svar på første mail - men ikke på andre og tredje.. vi ønsker å stå med campingvogn i nærheten av utstillingen..

Det er fullt på campingen. De har fått låne mandelasletta.

Du kan jo lese på fb sida til Tromsø hundeklubb, der står det noe om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...