Gå til innhold
Hundesonen.no

Nedsattbruksverdi - forsikring


Recommended Posts

Jeg begynte tilfeldigvis å tenke på dette. Litchi har HD grad middels og forsikringen sier at vi kan få tilbake halvparten av forsikringsummen hvis hunden har får nedsatt bruksverdi. Har noen erfaringer med å få igjen penger på dette med HD? Vil HD si at hunden får nedsatt bruksverdi?

Dette står i forsikringen:
Dyr får varig nedsatt bruksverdi:
-Dersom ulykke/sykdommen påvirker avlsevnen, er det et
vilkår for erstatning at avlsevnen er gått fullstendig tapt. (Man skal vel ikke avle på HD-hund? Men er avlseven tapt av den grunn?)
-For dyr som brukes i konkurranse, må yteevnen være vesentlig
redusert.

Jeg lurer bare av ren nyskjerrighet om det er noe å hente ut av det. Jeg skjønner at det kanskje kan bli vannskelig og det er ikke så nøye heller. :) Noen erfaringer med dette?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Bølla

Hvis hunden har HD C så skal den ikke brukes i avl nei, så avlsevnen sies å være tapt.

Når det gjelder HD så er det såpass utbredt at forskikringsselskapene har naturligvis beskyttet seg litt mot dette. Hvis du har agria (jeg tror de andre aktørene opererer med det samme) så faller HD og AD inn under "skjulte feil". Dvs feil som mest sannsynlig hunden har vært disponert for osv. For at man skal kunne få tilbakebetalt noe av bruksverdien her må både hunden og mordyret være forsikret mot dette, og den må ha vært forsikret kontinuerlig fra 12 ukers alder eller noe? (Valpene er som regel forsikret frem til 12 ukers alder fra oppdretters side).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden har HD C så skal den ikke brukes i avl nei, så avlsevnen sies å være tapt.

Når det gjelder HD så er det såpass utbredt at forskikringsselskapene har naturligvis beskyttet seg litt mot dette. Hvis du har agria (jeg tror de andre aktørene opererer med det samme) så faller HD og AD inn under "skjulte feil". Dvs feil som mest sannsynlig hunden har vært disponert for osv. For at man skal kunne få tilbakebetalt noe av bruksverdien her må både hunden og mordyret være forsikret mot dette, og den må ha vært forsikret kontinuerlig fra 12 ukers alder eller noe? (Valpene er som regel forsikret frem til 12 ukers alder fra oppdretters side).

Begge foreldre, og 4 mnd :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...