Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyrehold ikke tillatt - selveier


cebjol
 Share

Recommended Posts

Er i et lite dilemma nå! I mars kjøpte vi en hund som vi skal få nå snart. Samtidig i april bestemte vi oss for å kjøpe leilighet og vi fant en fantastisk selveierleilighet og tenkte ikke så mye på hundeforholdet der. Da vi flyttet inn fant vi ut at dyrehold ikke var lov. Vi bestemte oss da siden vi allerede hadde betalt for hunden at vi skulle sende inn en søknad.

Det vi fikk tilbake var er avslag uten en eneste grunn til hvorfor. Nå angrer jeg litt på at vi i det hele tatt søkte og ikke bare så hva som skjedde. Så da lurer jeg på om noen har erfaringer om hva vi bør gjøre nå? Skal vi klage på avslaget eller skal vi bare ta med hunden hjem og se hvordan det går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jo, dersom den ligger i en form for borettslag må man som hovedregel følge vedtektene dette har.

Nja. Det har vært noen rettssaker som går på dette, og praksis har blitt at borettslag ikke kan nekte dyrehold så sant det ikke er til sjenanse. Og det skal mer til enn at naboen ikke liker hunder.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan vel ikke bevise ulempe for naboer før dere faktisk har hatt hunden i leiligheten? Jeg ville bare fått valpen, og passet på at dere ikke er til stor sjenanse for noen. At dere plukker opp etter den, har den i bånd, og passer på at den ikke bjeffer for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selveierleil. er jo i et sameie med resten av leil. i bygget, og sameier har jo felles regler, men ja... Her i sameiet er eneste regelen vanlig stilletid :P

Det er veldig kjedelig å komme på kant med naboer allerede med en gang man har flyttet inn omtrent, men det jo sikkert (forhåpentligvis) ikke alle som bor der som er i mot hund i bygget. Jeg ville kjørt på jeg, hent hjem hunden deres, og ta det derfra om noen gjør sak av det... Er sikkert noen her inne som kan fiske frem linker til disse tidligere sakene?

Så får dere jo bare krysse fingrene for at småen ikke er en bråkebøtte :P Hvilken rase skal dere ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det spiller i utgangspunktet ingen rolle om du leier din bolig, om du er selveier (eierseksjonssameie) eller om du har borett til en borettslagsleilighet – regelen i lovverket er den samme. I det følgende vil borettslaget bli brukt som eksempel.... Hvis borettslaget har innført forbud mot dyrehold, sier loven at andelseiere likevel har rett til å holde seg med dyr, dersom ”gode grunner” taler for det, og dyreholdet ikke er til ”ulempe” for øvrige beboere. Dersom lovens vilkår er oppfylt, behøver altså ikke andelseieren å respektere forbud i husordensregler eller vedtekter."

http://www.advokat-hoie.no/publikasjoner/files/dyrehold-borettslag-sameie-utleie.html

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar :) tror vi kommer til å bare kjøre på også får vi ta det derifra :) jeg vet at der er andre i borettslaget som har hund så styret har en veldig tynn sak i mot oss uansett tror jeg!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ingenting de skulle sagt, om du går til høyesterett så vinner du :) Venninna mi slet med det samme, men hun snakket med noen som hadde greie på det. Hun bare printet ut husleieloven om hold av kjæledyr, og la det i postkassa til styrelederen, etter at hun flyttet inn- med hund. Hun hørte aldri noe mer og i ettertid har flere skaffet seg dyr der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde iallefall få begrunnelse. Redsel og allergi kan være årsaker :)

Allergi er faktisk ingen gyldig grunn - før du har prøvd. Altså du skal få lov til å ha hunden der et par måneder, og så må vedkommende med allergi bevise at allergien ble forverret av at naboen anskaffet seg hund.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i et sånt borettslag hvor dyrehold i utgangspunktet ikke er tillatt, med mindre man søker med en svært gyldig grunn og skriver under på at man skal overholde reglene (plukke opp etter hunden, ha den i bånd osv).

Men vi var på visning og så at flere i borettslaget hadde hund selv om det ikke var noen i oppgangen, og jeg tok også en telefon til styret som kunne fortelle at eneste måten noen beboere kunne nekte oss hundehold var hvis det var snakk om ekstrem allergi med legeattest.

Så vi kjøpte, flyttet inn og søkte. Ingen hadde hadde gyldig grunn til å nekte oss hund, så vi fikk ikke avslag heldigvis. Men nabolaget består mest av eldre og småbarnsfamilier, og det skulle raskt vise seg at flere ikke var spesielt glad i hunder, så vi har ikke følt oss så veldig velkomne de to årene vi har bodd her. Det siste som skjedde nå var at styret kom personlig på døra vår med et skriv om at en nabo hadde klaget på hundeholdet og kommet med tre påstander som er fullstendig løgn. Vi ble beskyldt for å ha hundene løse på borettslaget sitt område, vi ble beskyldt for å la avføring ligge på borettslaget sitt fellesområde og vi ble beskyldt for at hundene til tider holdt de andre beboerne våkne - dette er 100% løgn, og sier litt om hvordan det kan bli om man er uheldig og får de "rette" naboene i et borettslaget som i utgangspunktet er negativt innstilt til dyrehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i et sånt borettslag hvor dyrehold i utgangspunktet ikke er tillatt, med mindre man søker med en svært gyldig grunn og skriver under på at man skal overholde reglene (plukke opp etter hunden, ha den i bånd osv).

Men vi var på visning og så at flere i borettslaget hadde hund selv om det ikke var noen i oppgangen, og jeg tok også en telefon til styret som kunne fortelle at eneste måten noen beboere kunne nekte oss hundehold var hvis det var snakk om ekstrem allergi med legeattest.

Så vi kjøpte, flyttet inn og søkte. Ingen hadde hadde gyldig grunn til å nekte oss hund, så vi fikk ikke avslag heldigvis. Men nabolaget består mest av eldre og småbarnsfamilier, og det skulle raskt vise seg at flere ikke var spesielt glad i hunder, så vi har ikke følt oss så veldig velkomne de to årene vi har bodd her. Det siste som skjedde nå var at styret kom personlig på døra vår med et skriv om at en nabo hadde klaget på hundeholdet og kommet med tre påstander som er fullstendig løgn. Vi ble beskyldt for å ha hundene løse på borettslaget sitt område, vi ble beskyldt for å la avføring ligge på borettslaget sitt fellesområde og vi ble beskyldt for at hundene til tider holdt de andre beboerne våkne - dette er 100% løgn, og sier litt om hvordan det kan bli om man er uheldig og får de "rette" naboene i et borettslaget som i utgangspunktet er negativt innstilt til dyrehold.

Disse løgnene må heldig kunne bevises da, så utover at det ikke inviterer til hyggelig kaffeslaberas med naboen, så er det bare å lukke øra og drite i det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse løgnene må heldig kunne bevises da, så utover at det ikke inviterer til hyggelig kaffeslaberas med naboen, så er det bare å lukke øra og drite i det.

Hadde det ikke vært for at vi to dager før kjøpte enebolig så skulle jeg kommet med et skikkelig motsvar på disse påstandene, men siden vi uansett flytter snart så får det bare være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...