Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpetid og naboens hannhund...

PåFlyttefot
 Share

Recommended Posts

Er litt fortvila her... Tispa vår har løpetid for første gang siden vi fikk henne, og naboen har lite respekt for dette. Vi bor i et lite område på landet der hannhunden til naboen er den eneste i nærheten. Vi sa ifra da vi så at løpetiden var i anmarsj og spurte pent om de kunne ha han i bånd til det var over (han går alltid løs). Jada, ikke noe problem... Men han løper likevel løs hele tiden og kommer seg på uant vis inn i hundegården vår og der står de når vi kommer hjem fra jobb. Har spurt et par ganger til etter dette om de kan være så snille å ha han i bånd, men det varer bare en dag, så er han på besøk igjen. Vi har ellers er veldig godt naboforhold, så ønsker ikke å ødelegge ved å ringe politiet eller viking, men hva kan jeg gjøre? Kan ikke få valper hver gang hun har løpetid. Det kan jo nevnes at de har planer om å kastrere ham, så det kan jo være problemet løser seg selv, men det kan jo være snakk om år før de får gjort det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Du minner om at loven sier man alltid skal ha kontroll på hunden sin, og akkurat nå er det båndtvang. Ellers lar du være å ha tispa du i en usikra hundegård når hun har løpetid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men - hvorfor får hun stå i hundegården uten tilsyn når du vet det er mulig for andre hunder å komme seg inn da? Da er det jo mulig for henne å komme seg ut også, og en løpetispe i stådagene kan gå til ganske drastiske skritt for å komme til hannen. Det har vel skjedd før at hunder har klart å parre seg gjennom et gjerde også om jeg har lest rett hist og her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha hunden inne eller sikre slik at ingen kommer seg inn til henne. Ellers ville jeg informert dem om at de faktisk må overholde båndtvang og om dette ikke gjøres, ser du deg nødt til å kontakte politiet/Falck. Jeg er alltid for gode naboforhold, men dette må gå begge veier og det slutter litt når den ene part gjør noe som er til sjenanse i denne grad.

Men forklar dem først problemet i klartekst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller la være å henne i hundegården når hun har løpetid. problem løst :sleep:

Så enkelt faktisk. Det er DITT ansvar å passe på DIN hund så ingen får parret seg med henne når hun har løpetid, ikke naboens (men så er det selvsagt greit å påpeke at det faktisk er båndtvang nå).

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enkelt faktisk. Det er DITT ansvar å passe på DIN hund så ingen får parret seg med henne når hun har løpetid, ikke naboens (men så er det selvsagt greit å påpeke at det faktisk er båndtvang nå).

Enig. Å ha en tispe i hundegård når hun har løpetid er nærmest som å be om å ha tyvparring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel skjedd før at hunder har klart å parre seg gjennom et gjerde også om jeg har lest rett hist og her.

Foreldrene til ei venninne av meg hadde hunden ute i hundegård i løpetiden. Hun parret seg med nabohunden gjennom gjerdet i hundegården. (Som førte til abortsprøyte. Som førte til kreft og avlivning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kan hende det bare er jeg som er fullstendig glemsk her altså, men jeg var så sikker på jeg hadde laget en «min hund» tråd til Karma, men isåfall er den borte nå. 🙈  Kan dere se på «bakrommet» om tråder har eksistert og er blitt slettet av en eller annen grunn? Eller er den sporløst borte isåfall?  Vil jo gjerne unngå at det skjer igjen om det er en grunn til at den er borte og det ikke bare er jeg som innbiller meg at jeg laget den tråden. 😂
    • Om du får til å taime vekkerklokke og morgenrutine sånn at valpen sover når dere forlater bilen den første tiden, så får du mer tid til å trene den mer forsiktig og gradvis på å være alene.  Meninger om tyggesaker uten tilsyn er delte mellom teoretikere og praktikere. (Det meste KAN i verste fall drepe hunden ved kvelning eller blokkering av tarm, men barn kan brekke nakken av å falle skeivt ut av en høy seng også, og en bekjent snublet på en skogssti og døde momentant av å lande med hodet på en stein. Det er mye potensielt veldig farlig som veldig sjelden skjer.) Fra flere tiår med skadefri altmuligtyggere våger jeg banne i kirka og trosse de mest forsiktige ved å anbefale en fordøyelig tyggesak, f.eks. okse*****, eller en fryst Kong, så har valpen noe annet å fokusere på enn at den er forlatt alene. Beste er selvsagt om den sover i bilen i starten, så du får mer tid til å venne den til å være i buret alene.   
    • Ved henting tenker jeg at stoffburet er helt greit. Når dere kommer hjem ville jeg hatt transportburet inne, hjemme, med et mykt pledd og noen godbiter i. La valpen utforske buret og oppfordre den til å være der litt, uten å lukke. Så ville jeg prøvd å ta med buret i bilen allerede første dag, og kaste noen godbiter eller legge inn en god tyggeting de 10 minuttene du skal levere. Hvis valpen kommer fra en skikkelig oppdretter bør den har erfaring med bilkjøring fra før, selv om det ofte er med mor og/eller søsken. Hvis valpen IKKE er trygg alene de 10 minuttene så er den tryggere i et solid bilbur enn et stoffbur den kan tygge seg ut av... Hvis det viser seg å være et problem ville jeg fått noen til å sett etter den den korte tiden leveringen tar.
    • Jeg får valp imorgen. Vi er godt forberedt og skal ha fem uker fri.    Det jeg stresser med er at barnet mitt skal i barnehagen neste uke for å gi valpen litt mer ro den første uken. Det jeg bekymrer meg for er at jeg må ha den med i bilen når jeg leverer i barnehagen. Er det innafor å la den være i bilen de 10 minuttene det tar å levere barnet?    til vanlig skal jeg ha hunden i et transport bur bak i bilen, men tenker at den skal få være i et Stoffbur i passasjersetet ved siden av meg når jeg henter den imorgen og den første uken.  
    • Hadde nettopp en kjempefin tur uten noe tull, og masse pen lineføring. Ede var skikkelig på tilbudssiden og ikke engang utålmodig på godbitene. Det går virkelig fremover. Ordentlig godgutt i dag 🥰 Flink vaktbikkje også, for anledningen i Miljøpatruljen. Forsøpling tar vi alvorlig.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...