Gå til innhold
Hundesonen.no

Dansk-svensk gårdshund


Trixi
 Share

Recommended Posts

Er det noe spesielt du lurer på? En liten, enkel og livlig hund som får med seg det meste. De varsler gjerne når det kommer folk eller går noen på eiendommen deres, sosial med folk og dyr, lettlærte og morsomme.

De er ganske aktive og bør ha både tur og mental aktivisering for å trives, men er ikke voldsomt krevende.

Raseforumet: http://dansksvenskgrds.diskusjonsforum.no/

Raseklubben: http://www.rdsg.no

Rasetråd: http://hundesonen.no/forum/topic/24383-dansk-svensk-gaardshund/

Sookie: http://hundesonen.no/forum/topic/57540-aridgeocrats-prikken-over-ien-sookie/page-1

Bali, Ophelia og Nitro: http://hundesonen.no/forum/topic/53134-bali-ophelia-og-nitro/page-1

Bocca (og Chili): http://hundesonen.no/forum/topic/40631-kabokas-miss-saigon-raadeskogens-first-inspiration/page-1

Odin Iog Kovu): http://hundesonen.no/forum/topic/52499-awesome-odin-og-masithelas-red-kovu/page-1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info :)

Synes det er litt vanskelig å oppdrive pålitelig informasjon om disse...noen steder beskrives de som vennlige og lettlære morsomme hunder, mens andre sammenligner de med terriere...jeg ønsker en hund som er mildere i gemyttet enn terrier, med mindre jakt innstinkt og som er mere førerorientert...

Det viktigste i valg av hund er gemytt, at de klarer å tilpasse seg familielivet...ønsker en sporty hund som takler lange turer, men som samtidig ikke står ved ytterdøra å hopper 2 meter opp i lufta om det er en dag man er forhindret å gå lange turer :)

Men skal sjekke ut de linkene, takk for det :)

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dsg er uhomogene så det holder. Dvs at variasjonen er stor. Men en god dsg er trivelig, våken og aktiv hund. Absolutt mildere enn en terrier.

Søk etter oppdrettere og se på deres linjer og velg noen du liker

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har jaktinstinkt, og de har mye energi. Men de må ikke ha tre timer tur hver dag for å ikke gå på veggene. Og de bjeffer for å varsle. Mye av dette går på individ. Det finnes dsg som aldri kan gå løse, og det finnes dsg som har innkalling når de ser katter eller vilt. Noen bjeffer mye, noen lite. Og så er det litt forskjellig hva folk har erfaring med før.

Men jevnt over er de mildere enn terriere.

Anbefaler å ta en titt på raseforumet. Det er ikke veldig aktivt, men det står litt om dagliglivet med dsg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Føler at noen dsg'er er veldig forskjellige. Min feks bjeffer så og si aldri, krever ikke uhyre mye mosjon (selv om hun eeelsker lange turer i skog og mark), har av knapp når hun er inne, kan fint gå løs, går så og si overens med de aller fleste hunder og hun bare elsker mennesker!

Så finnes det også dsg'er som er helt ulik min. Vær nøye med valg av oppdretter og forsikre deg om at du liker foreldrenes gemytt og væremåte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner to stk, de er begge to veldig ivrige på å trene, tar ting kjempefort og er veldig milde i gemyttet, kan ikke sammenlignes med min terrier i det hele tatt. Den ene er litt i overkant "hurra-meg-rundt" og det blir fort for mye for han på trening, mens den andre er roligheten selv og er veldig konsentrert og flink. Felles for de begge er at de stikker om de får sjansen. En åpen dør, et løst halsbånd - poff borte :P

Jeg har kikka litt på de selv, men synes det er så vanskelig å danne seg et bilde av hvordan de faktisk er når rasen er så uhomogen som den er.

Men herlige hunder er de absolutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner to stk, de er begge to veldig ivrige på å trene, tar ting kjempefort og er veldig milde i gemyttet, kan ikke sammenlignes med min terrier i det hele tatt. Den ene er litt i overkant "hurra-meg-rundt" og det blir fort for mye for han på trening, mens den andre er roligheten selv og er veldig konsentrert og flink. Felles for de begge er at de stikker om de får sjansen. En åpen dør, et løst halsbånd - poff borte :P

Blir de "borte"-stikke av? Eller bare ikke å få tak i? Jeg tror ikke har jeg hørt om før, dsg som stikker og blir borte over lengre tid. Å stikke av på jakt etter noe kan de godt gjøre, men kommer da stort sett tilbake igjen ganske snart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir de "borte"-stikke av? Eller bare ikke å få tak i? Jeg tror ikke har jeg hørt om før, dsg som stikker og blir borte over lengre tid. Å stikke av på jakt etter noe kan de godt gjøre, men kommer da stort sett tilbake igjen ganske snart. :)

Begge deler - stikker av og blir vekk i 1-2 timer og deretter umulig å få tak i når eierne tilslutt finner de :P

Edit: det skjer ikke ofte altså, eierne vet jo om problemet og har hundene i bånd/passer på døra osv, men får de sjansen så stikker de :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de trent skikkelig på innkalling da?

Når tiden begynner å nærme seg, må jeg nok komme i kontakt med flere eiere av DSG for å få litt tips om oppdrettere...

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner en oversikt over oppdrettere på raseklubbens sider. Gårdsjenta kjenner jeg personlig, veldig hyggelig og flink. Ellers liker jeg Skredderstuen og Samkas. Men er en stund siden jeg var aktiv i rasemiljøet, så kjenner ikke til de "nyere" oppdretterene.

Og så er det mange som henter fra Sverige og Danmark da.

Bare vær obs på uregistrerte gårdshunder. Nå har hun muligens sluttet hun i Marnardal som masseproduserte uregistrerte valper (har alle raser en slik en?), men noen er det jo som ikke tar avlen helt seriøst. Forsåvidt blant de som avler registrerte hunder godkjent av klubben også, men da har man ihvertfall et minimum av oversikt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært å lest mye på gårdsjentas hjemmeside, mye fin info på siden :) Synd det ikke finnes noen oppdrettere i nord.... Vanskelig å reise på besøk når det er så langt og så dyrt.... Men enda lenge til da, mye kan skje på den tiden.... Vil helst ha fra norsk oppdrett egentlig, føler det er litt tryggere og enklere.... Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært å lest mye på gårdsjentas hjemmeside, mye fin info på siden :)Synd det ikke finnes noen oppdrettere i nord.... Vanskelig å reise på besøk når det er så langt og så dyrt.... Men enda lenge til da, mye kan skje på den tiden.... Vil helst ha fra norsk oppdrett egentlig, føler det er litt tryggere og enklere...Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

De nordligste er vel kennel Megarden i Melhus i Trønderlag.., de er iallefall veldig sympatiske mennesker uten at jeg har noe greie på hvordan hundene deres er :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg at det er kommet et oppdrett i Troms også...helt nyoppstartet ser det ut som... Lilandgården kennel... Som fersk valpekjøper er jeg litt skeptisk å skulle kjøpe valp fra fersk oppdretter... Men fint at noen er i nærheta, så kanskje jeg kan besøke de når de har kull, bare for å få erfare DSG valper :)

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg at det er kommet et oppdrett i Troms også...helt nyoppstartet ser det ut som... Lilandgården kennel... Som fersk valpekjøper er jeg litt skeptisk å skulle kjøpe valp fra fersk oppdretter... Men fint at noen er i nærheta, så kanskje jeg kan besøke de når de har kull, bare for å få erfare DSG valper :)

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Det ser ut til at de hadde et kull i 2012, så de er nok ikke helt ferske :) Men det er jo et sted å starte, og om det ikke blir klaff med hennes kull, så kan hun helt sikkert tipse deg om andre oppdrettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sant... Selv om jeg helst ikke vil velge oppdretter utifra geografi, så spiller det en rolle når det gjelder å bli kjent med både oppdretter og hunder...så godt det hadde vært å kunne blitt en del av oppveksten til valpen min helt fra begynnelsen...kunne besøke den å oppleve den sammen med kullsøsken...er litt vanskelig når jeg må først kjørt ett par timer til flyplassen her, for så å reise ett par timer fly for så å reise videre fra flyplass, bare for å besøke valpen...tidkrevende, og vanskelig økonomisk..... Skal sende noen eposter rundt til forskjellige :)

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan trygt kjøpe valp fra Lilandgården i Troms. Oppdretteren har lang erfaring med hunder, og jeg vet hun har vært nøye med både helse og gemytt på foreldredyrene.

Jeg kjenner henne utfra at jeg har hatt hundene mine på hundepensjonatet hennes flere ganger i løpet av årene. Hun har et svært godt rykte i distriktet, både som hundeeier/oppdretter og mht hundepensjonatet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...