Gå til innhold
Hundesonen.no

Yang - BC


SunsetYang
 Share

Recommended Posts

Nå har jeg lusket rundt her noen måneder, og det er vel på høy tid og introdusere "valpen min" som jeg kaller ham!

Litt bakgrunnsinfo: Yang er en renraset Border Collie, født 26.07.2013 i Førresfjorden (mener jeg det het). Ikke noe fancy kennel- eller stamtavlenavn på ham, da han kommer fra en privatperson som ville ha valp etter de to hundene sine. Foreldrene gjeter både sau og hester, og er importerte fra Skottland (eller var det Irland?), i voksen alder. Kullet ble så godt sosialisert med mennesker som de kunne bli ved besøk et par ganger om dagen, men i all hovedsak var foreldrene utehunder og ikke tillatt innendørs. Da jeg hentet Yang hadde han aldri kjørt bil (en nabo var veterinær så alt slikt tok de seg av på egen eiendom), klipt klør, vært i bur, møtt andre hunder enn søsken og foreldre, blitt badet/dusjet (gud som det luktet fjøs av ham! :P), og jeg er usikker på om han hadde blitt børstet. 10 uker og 4 dager var han da jeg hentet ham, og det tok oss 16-18 timer å komme oss hjem til Trøndelag. Etter å ha kastet opp lunsjen sin og hylt i to timer så ble han likevel riktig så stille og søt resten av turen - forutsatt at vi spilte HØY musikk. Dempet vi radioen så begynte han nemlig å pipe igjen :P Den dag i dag så sovner han nesten på sekundet om jeg spiller rett type musikk.

Vi har hatt våre opp- og nedturer, men i det siste har han begynt å vise hvilken flott hund han kommer til å bli som voksen.

Jeg er forøvrig verdens dårligste til å ta bilder utendørs, og alt blir i mobil-kvalitet, men her kommer det noen likevel:

Babybilde! Sammen med søsteren trooor jeg.

post-12863-0-32632200-1400620251.jpg

post-12863-0-94449600-1400620257.jpg

Snuten er fortsatt limt til bakken ute på tur :P

post-12863-0-61246000-1400620263_thumb.j

En time etter vi kom hjem for første gang lå han altså slik.

post-12863-0-17468500-1400620265_thumb.j

Første togtur!

post-12863-0-76746300-1400620277_thumb.j

post-12863-0-66502600-1400620401_thumb.j

Sofaryggen er hans faste plass når vi ser film

post-12863-0-23090000-1400620353_thumb.j

"Smil!"

post-12863-0-51377600-1400620354_thumb.j

Og for to uker siden, litt groggy etter narkose:

post-12863-0-03136800-1400620362_thumb.j

Beklager store bilder! :o Hvordan fikser jeg det?

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin, likte godt tegningene i ansiktet :wub:

Takk! :)

Så sykt kult fjes! Ser hvorfor du/dere valgte "yang" for å si det sånn :)

Ja, det var jo ærlig talt ansiktet som avgjorde saken. Skulle egentlig vente til sommeren med å anskaffe BC, men falt jo heeelt for ham! Opprinnelig så het han Speed, men meningen bak Yang passer så utrolig mye bedre :) Var litt engstelig for hvordan han kom til å bli m.t.p. bakgrunnen hans, men går man inn for det så er det utrolig hvor fine hunder selv slike kan bli :)

Søte Yang, sett litt av dere på fb faktisk. Morsomt med flere BC'er :D

Hehe ditto, Keiron er sååå fin :D

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå har "valpen min" blitt hele 10 måneder, hvor blir tiden av?? Vekten er for øyeblikket på 20,6 kg, og ifølge gjentatte målinger er han 61 cm høy. Jeg var nylig på sykehuset en uke, så lillebroren min passet ham. Da jeg kom tilbake hadde Yang jaggumeg lært høyre og venstre :D Men med så mye energi som han ikke hadde fått utløp for, så fant han ut at hunden i speilet gjerne vil leke. Skjønner hvordan BC'er kan bli problemhunder altså! I tillegg hadde han begynt å varsle på mannfolk som kom på besøk. Begge delene er så godt som borte nå da. *Stolt av smartingen* Han er så tilpasningsdyktig at jeg blir målløs til tider. Da jeg hentet ham bodde jeg på hybel. Så flyttet vi sammen med ei venninne i en leilighet. Deretter bodde vi to måneder i et hus med 5 andre personer - i byen! Og nå bor vi på landet, med sauer, kyr og hester til naboer. Han virker litt sånn "Home is wherever my human is" :P Men det er ikke så lett å gå tur når sauer bææ'er på ene siden av veien, kyr mø'er på den andre siden, to hester klaprer forbi og det kommer en klase syklister i hundre og ******** rett imot.. Er ikke bare mutter som kan mange rare lyder! :P Litt bildespam: post-12863-1401820409,1538_thumb.jpg Det nærmeste vi kommer et oppstillingsbilde, tatt idag. post-12863-1401820459,0823_thumb.jpg Med tilhørende portrett :)post-12863-1401820547,5715_thumb.jpg Yang er fryktelig nysgjerrig på lillesøsteren min som er to måneder eldre enn ham! Men han er såå varsom rundt henne :') post-12863-1401820790,2679_thumb.jpg Han gjorde meg SÅ flau på sykkelturen idag. Plutselig kom det en kullsvart amstaff løpende over en plen mot oss, og brummet laaangt nede i halsen. Yang la seg plent ned, nektet å røre seg av flekken før han fikk hilst. Skjønte fort at det var en tispe, for han bikket henne nærmest over ende for å slafsevaske henne mellom bena -.- Så bestemte han seg for at han skulle jokke på ansiktet hennes. Der sto jeg da, sykkel i ene hånden, kobbelet i den andre, og to hunder som viklet seg inn og sturet på. Eieren av andre hunden kom, og begynte å le. "Tenåring skjønner du, han er litt innpåsliten!" måtte jeg rope til slutt. Utrolig glad for at hun ikke ble sur, men kommenterte at han "var snill da". Lille hormontrollet altså... Lov meg at det roer seg, noen? post-12863-1401821348,8593_thumb.jpg Ca sånn mye bryr han seg når vi skyter med luftgevær noen få meter unna ham. Han er så kul, er med på alt! :D Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Endret av AnetteH
fikset bildefeil.
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...