Gå til innhold
Hundesonen.no

forkalkning i kne


Recommended Posts

Tips og triks mot forkalkning i kne? Malamutetispa jeg hadde før har nå blitt ganske dårlig, så antagelig er det ikke så mye å gjøre, men det skader jo ikke å høre hvilke erfaringer folk har.

Hun har vell plagdes i litt over et år nå, har hatt et par kortere runder på rimadyl og uten i mellom. Tåler lite før hun blir halt og viser adferd som er helt atypisk henne også når hun ikke er synlig halt (så hun har nok antagelig ganske vondt også når hun ikke halter, hun er en rimelig tøff hund). Hjemme er hun stort sett helt fin, bare kan merke at hun er litt stiv når hun skal reise seg etter å ha ligget, men virker glad og forvøyd ellers, halen opp, settervalpen får gjøre som han vil når han vil osv.

Derimot har hun blitt helt utilregnelig mot andre hunder, både i passeringer og ved tur/besøk/løsslipp, da kan hun hoppe på en hund som sitter med ryggen til eller forsøke å ta livet av en liten valp, noe som overhodet ikke er normalt for henne. Normal adferd er at hun er stødig, tolmodig, klatrestativ og nålepute for valper, totalt overlegen i passeringer og dronninga av å overse uønsket adferd hos voksne hunder. Og de gangene det har vært noe så har det aldri vært med mål om hverken å skade eller drepe. Er det håp? Jeg kjenner at de eneste tipsene jeg kom på i farten var 1. få sjekket kroppen av noe annet enn vet for å sjekke om det er noe muskulært som kan fikses på relativt lett. hunden har forkalkninger, men den kan jo ha sekundærskader/belastning pga det. 2. Viss ikke noe annet galt, rimadyl fast. Så dårlig som hun er nå så er jo alternativet avliving så da må jo rimadyl kunne være et alternativ, forutsatt at det tar smertene? Hun får glukosamin og BOT dekken tror jeg har liten nytte ettersom hun har masse isolerende pels som ikke slipper ut varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metacam, rimadyl, onsior eventuelt cartropheninjeksjoner er jo gode alternativer, er ofte individuelt hva som fungerer best. Og jeg ville slengt på bot om det finnes knebeskytter til hund av bot?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet får bestemme hvordan medisin som evt blir aktuell, spm var egentlig mer om det er et alternativ for hunden å gå på smertestillende hele tiden.

Vet ikke om det finnes knebeskytter fra bot, men det kan jo sjekkes ut :)

Vår katt gikk på smertestillende daglig i to-tre år. Det vil jo gå utover nyrene til slutt, og vi måtte til slutt avlive katten pga akutt nyresvikt. Men uten metacamen så hadde hun blitt avlivet flere år tidligere, så medisinen kjøpte henne faktisk noen år ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka har forkalkninger i det venstre kneet som er ganske stort pga det.

Jeg "sykler" med beinet hennes 1-2 ganger om dagen, pluss at jeg bøyer og strekker beinet (prom), men IKKE med strekk, skal bare ut og inn i vanlig bevegelse som når hun går.

Vasse i vannkanten er også veldig bra trening, dersom vannet er litt over albuen så får kneet et godt strekk og hunden må jobbe litt når den går i vannet, dette er god belastningsfri trening og får leddet mykt igjen vet jevn trening.

Når hunden har vært på turer så kan det også være lurt å kjøle ned kneet, dette er naturlig smertestillende og er behagelig dersom det er ny forkalkning på gang, det kan også sakne litt på forkalkningen ;)

Man kan kjøpe sånne pakker med gele hos apoteket og legge den i fryseren så man har den klar hele tiden, ellers så er en pose med erter veldig bra å bruke.

Husk å alltid legge et oppvaskhåndkle eller annet tøy i mellom hunden og kjøle pakken, ha på kjøle pakken i ca 5min +- :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de operert og fjernet forkalkninger? Min første hund hadde forkalkninger i kneet pga korsbåndskade og vetten mente ved å skrape bort forkalkninger i kneleddet så ville det lindre smertene ved bevegelse. Vet ikke om det er gjort da på hunden du snakker om.

Hun er ikke operert, nei. Har vell ikke fått noen råd om det heller, av vet, så jeg vet ikke hvor aktuelt det er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også forskjellige faser når det kommer til forkalkning, vet ikke om du vet det?

Når forkalkningen er aktiv, dvs. den bygger seg opp, så kan det være veldig vondt, da ville jeg anbefalt at de hadde litt Rimadyl hjemme så de kunne medisinere hun litt i den perioden, så slipper hun å gå og ha vondt.

Jeg tror ikke det er så mange dyrleger som går inn og opererer bort forkalkninger, i hvertfall ikke dersom feks kneet har vært forkalket en stund og forkalkningen ikke ligger sånn at den presser på nerver osv.

Det som ofte oppleves er at det bare fortsetter å forkalke seg på det stedet det ble fjernet, så det er nesten som å kaste pengene ut av vinduet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min fikk operert bort forkalkningene, fordi de allerede skulle inn og fjerne menisken - og forkalkningene var nye og svært uheldig i form. Hun hadde bl.a noe som så ut som en pilspiss som "gnog" rett inn i kneleddet. Alt ble fjernet. Hun er i dag haltefri, men går på medisiner for å hindre ny dannelse av forkalkninger.

Så i vårt tilfelle fungerte det veldig bra. Men alle tilfeller er jo unike og det er vanskelig å si noe om hva som bør/burde/etc for hver hund. Bare vær forsiktig med aktivitet og ikke la hunden springe tulling på plenen hver dag + medisinering og kontakt med veterinær.... Så har man gjort så godt man kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det KAN ta veldig lang tid før sånt "roer" seg.. Lengre enn et år har jeg erfart. Er det fram eller bakkne?

Bakkne(finnes vell ikke noe fremkne? ). Kan godt hende, poenget er at hun ikke har det bra nå, å ikke har hatt det på ganske lenge. Hvor lenge er jo vanskelig å si, fordi hun er en veldig tøff hund som biter i seg mye, men ihvertfall det siste året, for da har det vært tydelige endringer i adferd.

Hun tåler jo ikke en times rusletur med innlagt pause en gang, og herjing blir det lite av med denne damen, hun er litt ole brum, tar livet med ro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe,selvsagt. Ikke tenkt over at det leddet har et annet navn på hund selv om det mangler kneskål og kneligamenter . på mine langbeiner sitter det leddet "midt" på leggen . Det høres jo ikke bra ut for det leddet får jo ikke all verdens belastning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe,selvsagt. Ikke tenkt over at det leddet har et annet navn på hund selv om det mangler kneskål og kneligamenter . på mine langbeiner sitter det leddet "midt" på leggen . Det høres jo ikke bra ut for det leddet får jo ikke all verdens belastning...

Nei, det gjør jo ikke det, ikke blir hun brukt hardt heller, en og annen sykkeltur (uten trekk) før, men det er det slutt på for lenge siden, ikke trekker hun og ikke kløver hun, de går tur i bånd eller langline, slipper de løs på stranda, rundt om kring og pusler og koser seg etc.. så tåler hun ikke det så er det ikke mye hun kan gjøre å det blir for lite, selv for henne. Antageligvis er det en skade mer enn overbelastning/slitasje.. Men vi får se, går jo selvsagt an å ta henne av smertestillende å se etter en stund, men det virker som det ikke er mye håp uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige hunden min ( Engelsk Setter ) gikk nå på metacam fast fra hun var 7 år og resten av livet uten at hun fikk noen bivirkninger. ble litt over 12 år. håper det ordner seg

Forrige hunden min ( Engelsk Setter ) gikk nå på metacam fast fra hun var 7 år og resten av livet uten at hun fikk noen bivirkninger. ble litt over 12 år. håper det ordner seg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige hunden min ( Engelsk Setter ) gikk nå på metacam fast fra hun var 7 år og resten av livet uten at hun fikk noen bivirkninger. ble litt over 12 år. håper det ordner seg.

Chicka har heller ingen bivirkninger av Rimadyl, hun er 12år og har ingen anmerkninger på blodprøven jeg tok sist :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke annet så er det godt å høre at hunder kan leve lenge (og godt) på smertestillende. Om det viser seg og være eneste mulighet og at det fungerer for henne så håper jeg hun har mange fine år igjen :)

Fineste og godeste damen

166637_10150381707280074_2522101_n.jpg

Edit: Hva tenker dere er sannsynlig årsak til forkalkning i et ledd? Skade? slitasje? annet? Jeg tenker jo skade, men er jo ikke godt å si når man ikke vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...