Gå til innhold
Hundesonen.no

Om store vs. små hunder


millemonk

Recommended Posts

Jeg har fått inntrykk av at svært mange eiere av små hunder ser på store hunder som en generell trussel.

Jeg har ikke tall på de gangene småhunder har blitt satt på armen (mens eieren småjogger i motsatt retning) når de møter meg og hunden min (schæfer). Gjerne med en mumling ala; "han så sulten ut!".

Hva med dere her inne? Hva slags holdninger har dere til større hunder, og hva gjør dere om dere møter en?

Jeg må innrømme at jeg irriterer meg litt over denne type hundeeiere, spesielt dersom deres egen lille hund er av den frekke typen (min ble omtrent banka av en hyper-sjefete dvergpinscher for noen uker siden :mrgreen: ), men det hadde jo vært litt greit å få høre hva dere tenker om saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm,nå vet jeg ikke hva slags kategori du setter whippeten i da(den er vel ikke under "liten")men svarer allikavel jeg,for jeg har hatt cocker også. :)

jeg har aldri vært redd for hunden min i møte med andre og større hunder. Ike har lekt med både grand danois,leonberger,schæfer og andre store raser.en av kompisene hans er en rottweilergutt :D kan fortelle om en litt arti episode jeg opplevde da jeg var på tur med whippetippen. jeg møtte en mann med leonberger,som vi da gikk videre sammen med,og hundene gikk løse. så kommer det en mann gående med ei løs schæfertispe.han jeg gikk sammen med skynder seg med å kalle inn hunden sin,og sier til meg"ånei,der kommer det en schæfer,de er så farlige,du må ikke la hunden din hilse,å nei..."akkurat da kom schæferen bort til Ike,snuste,og så begynte de å leke sammen! ja huff den var farlig du! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten hund, dvergschnauzer, og jeg behandler han som om han skulle vært en stor hund. Møter vi på store hunder så ber jeg Ero gå fot og tusler pent forbi den. Noen ganger får han også lov å hilse. Jeg velger å tro at eierne har kontroll over hunden sin, så derfor lager jeg ikke noe stort nummer av store hunder.

Har flere venner med store hunder(da mest jakthunder) og de leker Ero kjempefint med, selv om de kan bli litt voldsomme av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan fortelle om en litt arti episode jeg opplevde da jeg var på tur med whippetippen. jeg møtte en mann med leonberger' date='som vi da gikk videre sammen med,og hundene gikk løse. så kommer det en mann gående med ei løs schæfertispe.han jeg gikk sammen med skynder seg med å kalle inn hunden sin,og sier til meg"ånei,der kommer det en schæfer,de er så farlige,du må ikke la hunden din hilse,å nei..."akkurat da kom schæferen bort til Ike,snuste,og så begynte de å leke sammen! ja huff den var farlig du! :)[/quote']

Ikke sant! Godt å høre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke mer bekymret for å møte store hunder enn små - med andre ord: Jeg passer på uansett, fordi man ALDRI vet hvordan den møtende hunden er.... Store hunder kan være NØYAKTIG like vemmelige som små hunder kan være. Eller like hyggelige og trivelige. Forskjellen er bare at konsekvensen med å møte en stor OG ekkel hund er mye større for den minste hunden min, enn det er å møte en liten og ekkel hund!

Uansett er det greieste å ikke la hundene mine storme bort til andre, uten at jeg selv har tatt et overblikk. Eller lar andre storme bort til dem! Uansett størrelse... Jeg vil helst være i nærheten, jeg, når de møter andre hunder.

Forøvrig har jeg da til og med truffet på en eldre dame med liten hund som ble fornærmet fordi jeg kalte inn den største av hundene og holdt den ved siden av meg da vi passerte - fordi "hennes hund var neiggu ikke redd store hunder"....

Man får et atskillig mer nyansert syn på hele denne greia her når man har hatt hunder fra det virkelig store til det midlere og ned til de små. Også når de små er selvsikre og trygge fordi de hele tiden omgås alle størrelser av hund. For vi har også møtt store hannhunder som ser sitt snitt til å fly på en mindre hund, der de ikke tør å fly på de større...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er veldig sint/redd for store hunder. Så hun gryyyler når hun ser en annen hund. Men jeg tar henne ikke på armen forde. Jeg går ut til siden og holder henne med kort bånd slik at de kan passere uten noe videre dikkedarier. Hvis den andre hunden kommer mot oss så spør jeg om det er hannhund eller tispe. Hvis det er tispe så sier jeg at hunden min er ganske hissig. Hvis deres hund er det samme så går vi forbi hverandre. Hvis det er en hannhund så får de hilse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en storpuddel, men nesten hver sommer passer jeg ei tibetansk terrier tispe.. Kommer det en stor hund i mot'a, gjør jeg ingenting. Hu går som regel løs sammen med meg på tur, og kommer hvis jeg går i fra hu. Hu er flink med andre hunder og jeg stoler på'a. Hu kommer når jeg roper(hvis jeg er langt nok unna).. Hvis hu ikke kommer, løfter jeg'a ikke opp, men jeg tar'a i halsbåndet og fører hu bort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser det ut til at du har schæfer? Du møter en del fordommer bare der vil jeg tro.. :)

Nå er det sånn at jeg er av den formening at en cavalier som min ikke trenger flere opplevelser av å bli flydd på av hannhunder i stormgalopp mot oss med "grisebanke" kroppspråk, da jeg antar det ikke faller ut til hans fordel.han tar foreløbig ikke igjen.. Sånn vil jeg fortsette å ha det, takk..

Så ved møte av løse hunder som kommer bardus på, så foretrekker jeg å løfte opp og bli tatt for teit tante enn å ta risken på en smell.

den dagen folk får såpass kustus på pelsen at de kan vente med å slippe hunden til min til de får spurt, den dagen slutter jeg å tenke på løfting som et alternativ også.. [-X [-X

De aller fleste hundemøter går jo bra, både fordi de fleste hunder kun vil hilse og leke , og fordi hysteri og forventlng om trøbbel som hovedregel hos oss eiere bare fører til utriveligeheter.De leser jo kroppsspråket vårt bedre enn vi gjør!

men er jeg i tvil -så gambler jeg ikke , nei.. :scared: :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke noe har med størrelsen å gjøre :) men så må jeg innrømme at jeg er skeptisk til schæfer siden jeg kun har hatt dårlige opplevelser med den :D Men det finnes helt sikkert gode schæfere! bare jeg som har fått en støkk, derfor jeg er litt skeptisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minsten her liker stort sett ikke hunder i det heletatt hun. Er ikke sånn liten uforskamma kjeftesmelle, men hun foretrekker å få gå i fred. De gangene vi har hatt "uhell" i oslo har den andre hunden gått på Aro alle gangene, heldigvis, for det har vært boxer og dalmis. Lille snuppa mi kan liksom ikke stille opp mot dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..

Har egentlig ingen spesielle holdninger til store hunder, for meg kommer det mer an på personlighet. Har ingenting imot hverken store eller små hunder, kommer an på oppførsel. Jeg har en liten miniatyrhund som ikke tåler allverden, så jeg lar den ikke hilse på alt som kan krype og gå for å si det sånn. Jeg har mått nok av alt annet enn forståelsesfulle "storhundeiere" jeg også, som kjefter på meg hvis jeg ikke vil la hunden deres hilse på min. "Du må bare la de ordne opp selv" Sier de, mens beistet deres river og sliter i båndet, nei takk sier jeg...

Kan du forstå det?

Hva jeg gjør når jeg møter en stor hund? Ingenting..? Gjør ingenting uansett hva slags hund jeg møter. Men hvis den andre hunden er løs, og eier er ute av syne eller hunden er ute av kontroll, så kan jeg finne på å løfte hunden min og gå vekk, ja. Fortell meg gjerne hva du mener er galt med det.

Storhundhets går andre veien også, det er nok minst like mange småhundhetsere der ute :D

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp på armen kommer hun i allefall ikke! Hun er allerede litt skeptisk for store hunder, så det ville nok bare gjort saken verre. Dersom jeg ser en stor hund og det ikke ser ut til at eieren har helt kontroll, går bare Chica og jeg på andre siden av veien. Men ellers prøver jeg å la Chica få hilse på så mange store hunder som mulig. Og det hjelper for skeptisken hennes, det gjør det :)

Men kan skjønne dersom en som har en veldig liten rase og møter en sankt bernard, grand danois eller andre veldig store raser, at en kan bli litt skeptisk.. Tenk om den lille blir tråkket på eller at den store slenger med labben for å leke..!? :scared:

Men må også legge til at noen av eierne til de store hundene, ikke vil la Chica få hilse på hunden deres.. Og da kan man jo snu spørsmålet litt, er eierne til store hunder skeptiske til de små rasene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sant nok..

Flere storhundeiere er vel redd for de små nettoppn fordi de kan skades lett, eller at hundene selv synes de er uberegnelige..

kjøper ikke teorien om at store hunder tror små hunder er byttedyr...

De kan nok ønske dem av dage, men som hunder, ikke snåle kaniner eller kattskinn.. :lærer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er wheaten en mellomstor rase så er enkelt å hilse på både store og små hunder og har aldri hatt noen problemer med det. Annet en at Nena kaster seg fram for å gi hundene et vennlig dunk i sida før hu roer seg.. og da blir ofte små hunder redde, dumme hunden min :roll: :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er wheaten en mellomstor rase så er enkelt å hilse på både store og små hunder og har aldri hatt noen problemer med det. Annet en at Nena kaster seg fram for å gi hundene et vennlig dunk i sida før hu roer seg.. og da blir ofte små hunder redde' date=' dumme hunden min :roll: :D[/quote']

Chessea i et nøtteskall.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løfter ikke Miko opp når det kommer folk som har kontroll på sine hunder.

Kommer det en løs hund uten eier som jeg ikke kjenner noe til løfter jeg Miko opp.

Men prøver å gjøre det før han legger merke til den andre, for da vet han ikke grunnen.

Vet mange syns det er dumt at jeg løfter han når det kommer en løs hund, men jeg vil ikke at en annen hund skal i værste fall "fillesiste" Miko.

Jeg har fått endel komentarer fra folk med store hunder: Der er det jo middags mat jo, Det der kan man ikke kalle hund osv..

Men jeg syns det er kjempe greit å la Miko hilse på andre hunder, store og små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ingenting imot store eller småe hunder, men ser på en hund som en hund. det jeg derimot ser på er hvordan hunden oppfører seg, og om eieren har kontroll. jeg har en liten hund, en 5 mnd jrt. og en mellomstor blandingshund (golden retriever størrelse) og begge går ilage store og små hunder.

det kan nok ikke være gøy når andre går omveier for å unngå dere med typiske "fordom-hunder" ala rottweiler, schafer, amstaff...

måtte bare legge inn disse søte bildene. det er Kiza og en 10 mnd gammel rottweiler. og på det andre bildet er en 2 år gammel rottweiler på 57 kg...

HPIM0543.JPG

HPIM0546.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv om jeg har 2 små hunder så har jeg ingenting i mot store hunder, liker store hunder kjempe godt og har også en litt stor en selv, en flatcoat. Jeg lar mine små hunder hilse på store hunder, for jeg ser ikke på størrelsen på hunden, men på personligheten og om den er snill. Pia som er kjempe liten er kjempe kompis med en stor og hann schæfer, som er kjempe snill, de leker og sleiker på hverandre, har de alltid under oppsyn når de holder på og bryter inn om det blir for herjete og voldsomt for Pia. Det er ikke størrelsen det kommer an på, men personligheten og gemyttet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løfter ikke opp hunden min bare fordi at vi møter på en stor hund nei. Behandler han ikke anderledes enn jeg ville ha gjort om han var stor. :wink:

Må fortelle en liten historie med det samme her. :)

Et vennepar av meg har en liten Kooiker. Gubben skal på narvesen og parkerer bilen med hunden i på den andre siden av gata. Når han kommer tilbake til bilen og åpner døra så smetter hunden ut, løper over veien (heldigvis kom det ingen bilder da), og løper rett mot noen som står med en Boxer. De med boxeren ble så redd den lille hunden at de løfter boxeren opp i armene sine. Tenk for et SYN da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to små hunder, men er ikke så opptatt av størrelsen på andre hunder. Møter vi en fremmed hund ser jeg mer på hvordan hund/eier oppfører seg enn hvor stor hunden er. Men jeg prøver å være litt forsiktig rundt store, viltre valper som ikke har helt kontroll over hvor de planter labbene sine hen, selv om de bare vil leke. Kommer det en hund jeg ikke vil at de skal hilse på, går jeg heller i mellom fremfor å løfte opp hundene.

99% av småhundeierne jeg kjenner er heller ikke redde for/skeptiske til større hunder. (Grunnen er kanskje at det er så mye hunder på de stedene vi pleier å gå, at de som er redde sannsynligvis holder seg unna?) Derimot kjenner jeg noen eiere av både store og små hunder som er skeptiske til schæfer. Det er som regel ikke pga av fordommer, men fordi de har hatt ubehagelige opplevelser med dem. Men selv har vi både schæfer, amstaff, rottweiler og dobermann blant våre hundevenner. Som sagt er jeg mer interessert i hvordan en hund oppfører seg, enn rase og størrelse .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har som kjent en schæfertispe.. og har mange ganger møtt folk med fordommer...

men kan ikke si jeg bryr meg så veldig...

jeg behandler ikke toya noe annerledes om hu hadde vært dobbelt så stor eller om hu hadde vært liten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to små hunder, men er ikke så opptatt av størrelsen på andre hunder. Møter vi en fremmed hund ser jeg mer på hvordan hund/eier oppfører seg enn hvor stor hunden er. Men jeg prøver å være litt forsiktig rundt store, viltre valper som ikke har helt kontroll over hvor de planter labbene sine hen, selv om de bare vil leke. Kommer det en hund jeg ikke vil at de skal hilse på, går jeg heller i mellom fremfor å løfte opp hundene.

99% av småhundeierne jeg kjenner er heller ikke redde for/skeptiske til større hunder. (Grunnen er kanskje at det er så mye hunder på de stedene vi pleier å gå, at de som er redde sannsynligvis holder seg unna?) Derimot kjenner jeg noen eiere av både store og små hunder som er skeptiske til schæfer. Det er som regel ikke pga av fordommer, men fordi de har hatt ubehagelige opplevelser med dem. Men selv har vi både schæfer, amstaff, rottweiler og dobermann blant våre hundevenner. Som sagt er jeg mer interessert i hvordan en hund oppfører seg, enn rase og størrelse .

Som små-og ganskestor-hundeier kjenner jeg meg igjen i kategorien skissert ovenfor. :P Ser i grunnen mest ann eierne, og kombinasjon rase-eier, og ikke størrelsen på hunden.

Begge mine hunder er også usikre på schæfere (grunnet en rekke passeringer av Cujo´er i schæferklær). Andre store og veldig store hunder er helt ok, ja, untatt ukjente rottweiler hanner for den ene hunden (pga bitt som valp).

OT: Velkommen Havana! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

jeg er nok det man kan kategorisere for "mini" hundeeier. Hunden min har en match vekt på knappe 2 kg :thumbs:

Hun er veldig redd andre hunder, untat sin egen rase. Hun trenger ca 5-10 minutter å"varme" opp med den andre hunden. Etter det er hun leken som bare det. Men kommer det løse hunder løpende uten kontroll tar jeg henne på armen. Det har vert flere epuisoder hvor jeg ikke så den løse hunden og den puffet til lilly. Lilly begynnte å skrike så høyt at stemmen hennes forsvant og hun tisset på seg av redsel. Etter slike episoder måtte vi begynne med sosialiseringen forfra igjen....

Så jeg tar hene på armen ved løse hunder! For hun er altfor redd, når jeg fikk henne sa jeg at jeg aldri kommer til å gjøre dette men med slike episoder ble jeg simpelthenn nødt til å gjøre det. :) Desverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nadia er bare seks mnd, og jeg har latt henne hilse på hunder av alle størrelser, så hun tror at alle hunder er snille og greie. Vi har vært så heldige at vi enda ikke har hatt et eneste negativt hundemøte, og jeg har aldri vært nødt til å ta henne på armen (med unntak av når hun var åtte til ti uker og syntes at allt her i verden var så skummelt at om hun ikke fikk sitte på armen så prøvde hun å gjemme seg under skosålene mine når vi var ute å gikk)

Det hender at hun bjeffer på andre hunder, men det er i situasjoner da jeg ikke lar henne komme bort til den andre hunden.

Vet ikke om det bare er sånn her jeg bor, men det er ikke så mange som går med løse hunder, untatt i skogen da. Men det er klart at om jeg treffer en løs hun uten eier i synlig nærhet, som viser negative tendenser, uansett om den er stor eller liten av størrelse, ville jeg nok løfte henne opp. Vet at det ikke er anbefalt, men jeg tror nok beskytterinstiktet ville satt seg på autopilot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg mener å ha hørt at folk som driver hundekjøring kan ha to valper fra samme kull. Men det er jo hunder som bor ute og har et helt annet liv enn «familiehunden». Naboen min, som har hatt flere hunder tidligere, valgte å kjøpe 2 hannhunder fra samme kull. Det ble 2 hunder som vi (eller andre) fikk lite kontakt med. De var mest opptatt av hverandre, og det var tydelig at de heller ikke ble så sterkt knyttet til eierene sine, som ene-hunder blir. Det gikk egentlig begge veier, og naboen var egentlig glad til da de var så gamle at de ble avlivet.  Mens da den siste «alene-hunden» deres døde så var det stor sorg i familien. De to små brødrene kunne også være litt hissig på hverandre, så i begynnelsen av turene holdt eieren dem godt fra hverandre (en arm strak ut på hver side av kroppen). Så roet de seg, og turen gikk greit.  Dette ble de siste hundene de hadde ; «aldri mer hund her i huset»
    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...