Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til hunderaser som kan passe venninna mi?


ClickerHappiness
 Share

Recommended Posts

Bestevenninna mi har akkurat mistet pomeranianen sin på grunn av ukjent sykdom, og er så ute av seg at hun ikke klarer å tenke på noe annet enn hunden sin. Derfor skal hun få seg en ny hund. Det eneste problemet er at hun og familien ikke har bestemt hvilken rase de skal ha ha enda. De har ikke så mye erfaring med hund, og vil helst ha en liten hund som er allergifri. Jeg selv har drevet med hund i 6 år nå og tenker kanskje at en havaneser (riktig skrevet) kan funke for familien. Jeg har ikke hatt rasen selv, men har en nabohund av denne rasen, og som jeg kan se er det virkelig en herlig hund. Moren jobber hjemme 3 dager i uken (+helg), og faren jobber også ganske mye hjemme, så hunden vil ikke være alene hjemme så lenge. Familien har 3 barn og 2 voksne i alt, der venninna mi går på ungdomsskolen og søstrene går i 6. klasse. Det er altså ikke småbarn i familien. De har tenkt til å ha en hund som er lett å trene, kan gå litt lange turer uten at rasen trenger veeeeldig mye mosjon. De har også tenkt til å prøve seg på agility og freestyle/heelwork to music som jeg selv driver med. Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som foreslått kan en havanais passe. Den er liten, allergivennlig (ikke allergifri), lettlært, veldig lærevillig, trenger ikke allverden med mosjon og er ganske førerorientert. Men det er for det første viktig å sjekke seg for om man tåler den rasen. Besøk flere individ og sjekk om dere liker hunden, ta på, gnur ansiktet i pelsen, og la hunden slikke litt på hånden. Det finnes også mange andre bichon-raser å se på, og de er generelt like alle sammen. Bichon Frisé, Bichon Bolognese, Malteser, Løwchen og Russisk Bolonka kan dere også de på. Husk at hvis vedkommende som er allergisk reagerer på feks havanais behøver man ikke være allergisk for feks malteser. Det er også noen hunder som ikke ansees å være allergivennlige som er det for noen. Jeg har er søskenbarn med allergi, men han lever helt normalt med to langhårede dachser. Den er lettlært med stor lærelyst, noe som gjenspeiler seg i at de tidligere ble brukt som sirkushunder. Men de er ganske ydmyke, så ikke vær for hard eller streng om den gjør noe feil/som den ikke har lov til. Den flyver ikke på veggen av en fridag i ny og ne, men vi fikk en som elsker å gå tur. Han er med på alt, uansett vær, og tror en border collie hadde sagt seg fornøyd før vår gjør det. Fikk han for lite mosjon en periode (og vi lufter han ofte bak i hagen) kunne han ta saken i egne hender og gå en runde rundt og komme tilbake. Det er ikke en type som stikker langt, men holder seg til områder den kjenner og kommer alltid tilbake innen kort tid! Men det er en veldig viktig ting å huske på når man skaffer seg en allergivennlig rase. Alle bichon-rasene behøver langt over gjennomsnittet med pelsstell. Bading 1 gang i uken eller annenhver uke, og børsting flere ganger i uken er ikke å se bort ifra. Så vil man ha en så må(!) man innfinne seg i mye børsting. Dekken, seler ol tover lett pelsen. Er hunden våt må den gjennombørstes for våt pels - den tover seg! Ellers børster jeg vår ca en gang om dagen. Andre velger å gjøre det 2-3 ganger i uken, men blir da sittende i en time eller to. Jeg bruker bare 20 min når jeg børster hver gang, for da har ikke flokene tid til å "sette seg" og bli store. Puppycut er også ganske populært hos de som ikke liker pelsstell, men dette bør tenkes gjennom. Det er ikke alltid det er et problem, men vår ble alt for varm om sommeren og frøs på vinteren når vi gjorde det. Og klær på vinteren tovet mye. Det er viktig å huske på at havanaisen ikke har vanlig pels, nærmest hår, og de har ikke underull. Derfor røyter de ikke (heller har de ikke røyteperioder), og de har såkalt ettlags pels. Denne pelsen tar vare på temperaturen til lufta inni pelsen nært huden, den isolerer utenfra både mot varme og kulde, og er bare varmen hunden slipper ut som påvirker. Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som foreslått kan en havanais passe. Den er liten, allergivennlig (ikke allergifri), lettlært, veldig lærevillig, trenger ikke allverden med mosjon og er ganske førerorientert.

Men det er for det første viktig å sjekke seg for om man tåler den rasen. Besøk flere individ og sjekk om dere liker hunden, ta på, gnur ansiktet i pelsen, og la hunden slikke litt på hånden. Det finnes også mange andre bichon-raser å se på, og de er generelt like alle sammen. Bichon Frisé, Bichon Bolognese, Malteser, Løwchen og Russisk Bolonka kan dere også de på. Husk at hvis vedkommende som er allergisk reagerer på feks havanais behøver man ikke være allergisk for feks malteser. Det er også noen hunder som ikke ansees å være allergivennlige som er det for noen. Jeg har er søskenbarn med allergi, men han lever helt normalt med to langhårede dachser.

Den er lettlært med stor lærelyst, noe som gjenspeiler seg i at de tidligere ble brukt som sirkushunder. Men de er ganske ydmyke, så ikke vær for hard eller streng om den gjør noe feil/som den ikke har lov til.

Den flyver ikke på veggen av en fridag i ny og ne, men vi fikk en som elsker å gå tur. Han er med på alt, uansett vær, og tror en border collie hadde sagt seg fornøyd før vår gjør det. Fikk han for lite mosjon en periode (og vi lufter han ofte bak i hagen) kunne han ta saken i egne hender og gå en runde rundt og komme tilbake. Det er ikke en type som stikker langt, men holder seg til områder den kjenner og kommer alltid tilbake innen kort tid!

Men det er en veldig viktig ting å huske på når man skaffer seg en allergivennlig rase. Alle bichon-rasene behøver langt over gjennomsnittet med pelsstell. Bading 1 gang i uken eller annenhver uke, og børsting flere ganger i uken er ikke å se bort ifra. Så vil man ha en så må(!) man innfinne seg i mye børsting. Dekken, seler ol tover lett pelsen. Er hunden våt må den gjennombørstes for våt pels - den tover seg! Ellers børster jeg vår ca en gang om dagen. Andre velger å gjøre det 2-3 ganger i uken, men blir da sittende i en time eller to. Jeg bruker bare 20 min når jeg børster hver gang, for da har ikke flokene tid til å "sette seg" og bli store.

Puppycut er også ganske populært hos de som ikke liker pelsstell, men dette bør tenkes gjennom. Det er ikke alltid det er et problem, men vår ble alt for varm om sommeren og frøs på vinteren når vi gjorde det. Og klær på vinteren tovet mye. Det er viktig å huske på at havanaisen ikke har vanlig pels, nærmest hår, og de har ikke underull. Derfor røyter de ikke (heller har de ikke røyteperioder), og de har såkalt ettlags pels. Denne pelsen tar vare på temperaturen til lufta inni pelsen nært huden, den isolerer utenfra både mot varme og kulde, og er bare varmen hunden slipper ut som påvirker.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Takk for svar! Ingen i familien har allergi. De liker bare ikke hundelukt så godt. Faktisk så skal de dra for å se på en kennel som har oppdrett på denne rasen i nærheten. Jeg driver selv med klikkertrening og mye med pelsstell siden hunden min må stelles ofte slik at pelsen ikke blir et kråkereir, så hvis de trenger hjelp til noe har jeg lovet å hjelpe:-)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...