Maria Skrevet 1. Mai 2014 Rapporter Share Skrevet 1. Mai 2014 Men hannhunden spiller også en rolle. Jeg ser mønstre på ulike kombinasjoner, men ikke på kun tisper. Noen hanner gir mange valper nesten "uansett" hvilken tispe de brukes på, noen tisper får mange valper selv om de brukes med en hann som har mindre kull fra før. Det er begge sammen som avgjør når alt kommer til alt vil jeg tro. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xxx12345 Skrevet 1. Mai 2014 Rapporter Share Skrevet 1. Mai 2014 Men hannhunden spiller også en rolle. Jeg ser mønstre på ulike kombinasjoner, men ikke på kun tisper. Noen hanner gir mange valper nesten "uansett" hvilken tispe de brukes på, noen tisper får mange valper selv om de brukes med en hann som har mindre kull fra før. Det er begge sammen som avgjør når alt kommer til alt vil jeg tro. Det er jo helt avhengig av hvor mange egg tispa slipper - det kan ikke hannhunden gjøre noe med. De sender jo stort sett avgårde ladninger med "noen" flere enn antallet egg som er mulige å befrukte uansett. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maria Skrevet 1. Mai 2014 Rapporter Share Skrevet 1. Mai 2014 Jo, det er klart. Men spermkvalitet kan jo f.eks. være årsaken til at noen hanner ofte gir store kull. Som jeg sa tidligere er ikke dette forskning, men mine tanker omkring egne betraktninger rundt avl på egen rase Tankespinn! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snøfrost Skrevet 1. Mai 2014 Rapporter Share Skrevet 1. Mai 2014 Hannhunden man bruker har selvsagt noe å si, men faren og farslinja til tispa vil jeg tro har mer og si. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pringlen Skrevet 1. Mai 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 1. Mai 2014 Kullstørrelse er etter min mening svært arvelig. Og det er tispa som avgjør str. på kull. Tispa kan derimot ha arvet fra begge sider (ikke kjønnsbetinget nedarving) 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MiO Skrevet 2. Mai 2014 Rapporter Share Skrevet 2. Mai 2014 Selv om hannhunden tilsynelatende leverer varene, kan han jo ha såkalt "low sperm count", dvs få levende og gode spermier, mange døde eller mangelfulle (f.eks. dårlige svømmere). Det blir det jo dårlig med valper av. Hjelper lite at tispen slipper masse egg, hvis det ikke er nok spermier til alle. Jeg lurer på hvor vanlig det er at det er tispen "sin feil" at det kommer få valper? I 10 tilfeller med tom tispe eller kun 1 valp, hvor mange er sannsynligvis pga tispen, ikke hannen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts