Gå til innhold
Hundesonen.no

Beholde en valp til den er 4-5 mnd


Guest Jonna
 Share

Recommended Posts

Case:

Har en veldig seriøs kjøper fra Israel som ønsker valp. Vært mye i kontakt osv osv.

MEN den blir faktisk 4-5 mnd før den kan flytte. Jeg er jo litt kontroll freak og har jo ikke lyst til at den skal være andre steder enn det jeg kan kontroll på fram til det. Men jeg skal jo jobbe også..

Hvilken pris tenker dere er normalt å ta for noe slikt, jeg må evt plassere den ut til noen villige sjeler (som jeg stoler på) som har tid og kapasitet til å miljøtrene og sosialisere.

Men hva er normal "takst" på noe slikt? Er det noen som kan gi noen eksempler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en som er villig til å ha hunden i 2-3 mnd så bør jo nesten den personen finne ut hvor mye hun/han ønsker for det og la valpekjøperen betale det. Kanskje noen synes det er så morsomt å ha en valp i et par mnd at de gjør det nesten gratis, til og med :teehe: Ekstrautgifter på mat og veterinær bør iallfall komme i tillegg.

Hvis det kan bli aktuelt å kjøpe valp fra valpekjøpere på et senere tidspunkt (antar jo bare at det er en oppdretter da) så vil det være en fordel å skape litt godvilje og ikke ta så mye, for det er ingenting som tyder på at mattilsynet skal endre reglene tilbake til at det blir mulig å importere valper under tre mnd igjen.

Jeg er en valpekjøper i samme situasjon som kjøperen din og er så heldig at oppdretteren synes det er helt greit å ha valpen frem til nesten 4 mnd. Det eneste de vil ha dekket er de ekstra utgiftene til mat og veterinær. Hun har sagt at hun kommer til å bruke ekstra tid på valpen og miljøtrene den under oppholdet. Men, de driver en gård så de har både mulighet til å ha med hundene til daglig og til å sette dem i hundegården når det trengs. En litt annen arbeidssituasjon enn du er i, sikkert.

Håper du finner ut av det, og artig å bli kontaktet fra Israel, da! Da vet du at ryktene går :thumbsup:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skulle ønske jeg hadde ett mer tilpasset "kennel" opplegg. Men det har jeg ikke her, heller ikke noe uteområde å være på uten tilsyn. Bor i rekkehus så da må man liksom ta mest mulig hensyn og rett som det er popper det unger opp i hagen min.

Hadde jeg hatt bedre mulighet så hadde jeg gjort det helt selv, og gjerne gratis. Men jeg unngår det her som jeg bor nå, men må man så må man om man sitter igjen med en valp. Men da er det jo ikke "planlagt".

Syns liksom det er vansklig å sette en pris på noe jeg hadde gjort gratis om jeg hadde hatt mulighet, utenom direkte utgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg fikk 1500 kroner for å ha belgervalp i noen uker før den reiste til Australia. Jeg tenker at det er mye jobb med valp, så 1500 kroner pr. måned - minimum kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte rundt 1000-1500 mener jeg for at de hadde igjen pi. Kan finne euro summen etterpå. Det tok de for ekstra brydderi ol da de måtte ha hun 1,5 mnd ekstra for rabies. De måtte ha igjen fire valper som skulle ut av landet. Så ble jo litt ekstra jobb :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 1500 kroner for å ha belgervalp i noen uker før den reiste til Australia. Jeg tenker at det er mye jobb med valp, så 1500 kroner pr. måned - minimum kanskje.

Betalte rundt 1000-1500 mener jeg for at de hadde igjen pi. Kan finne euro summen etterpå. Det tok de for ekstra brydderi ol da de måtte ha hun 1,5 mnd ekstra for rabies. De måtte ha igjen fire valper som skulle ut av landet. Så ble jo litt ekstra jobb :-P

Takk, da har jeg ett par priser å forholde meg til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg har også betalt 1500kr for at oppdretter skal ta seg av den pga det med rabies.

Det som var litt morsomt var at da de møttes så hadde valpen med en så stor bag med ting at den måtte sjekkes inn :teehe:

Var alt mulig av fine ting i bagen og det var ting for over 1500kr i den, snille oppdrettere :thumbsup:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed av en dansk oppdretter at jeg bare måtte betale ekstra depositum.

Men disse er 2 stk, de eksporterer mange hunder og har rutiner for å holde igjen valper til rabiesvaksinen er klar. De leverte uansett ikke valper før de var 10 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalt nesten 4000 kr for å ha ekstra i nesten 2 mnd.

Ja jeg tror 100 kr dagen er en reel verdi om man faktisk skal gjøre en jobb med hunden og ikke bare ha den rundt seg. Det blir jo ca 1000 kr uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tror 100 kr dagen er en reel verdi om man faktisk skal gjøre en jobb med hunden og ikke bare ha den rundt seg. Det blir jo ca 1000 kr uken.

Jeg ville også tatt ca 100kr pr dag, man må/bør jo gjøre litt med hunden også i form av trening osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det muligens opp til 20 uker gammel.

Hadde jeg kunne hatt den selv så hadde jeg gjort det gratis, men det kan jeg desverre ikke. Så da må man nesten betale noen andre for å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det muligens opp til 20 uker gammel.

Hadde jeg kunne hatt den selv så hadde jeg gjort det gratis, men det kan jeg desverre ikke. Så da må man nesten betale noen andre for å gjøre det.

Ja den ser jeg :-) Jeg tenker at det er en del av jobben som oppdretter, men selvsagt må det være litt betaling om du får andre til å trå til. Helt klart ;-) Bra at du forsøker å finne en løsning, :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men noen raser er det vanlig å beholde valpene frem til 10-12 uker, uten at det er en prisøkning :-) Jeg tenker 1500-2000 høres greit ut.

Det er vel en vesentlig forskjell på

a) beholde valpen til den er 12 uker fordi det er normen i rasen at de ikke leveres før da

b) ikke ha kjøper til valpen når den er leveringsklar, og derfor ha den gående hjemme til rett hjem dukker opp

c) ha valpen etter at søsken er levert, fordi eier ikke er i stand til å ta imot valpen akkurat da, for eksempel ferieavvikling

d) ha valpen etter at søsken er levert, fordi eier bor i et land med krav til import

Ved punkt A og B tar en selvfølgelig ikke noe ekstra utover valpepris, ved punkt C mener jeg det kan legitimeres å ta noe ekstra avhengig av hvor lenge det er snakk om - det er forskjell på om valpen er åtte uker på fredag og hentes mandag, eller om du må ha valpen tre uker ekstra fordi ny eier har booket cruise akkurat da. Ved punkt D ville jeg aldri stusse på at oppdretter tar noe ekstra, i det minste for å dekke reelle utgifter. Det er ikke en del av oppdrettergjerningen å drive veldedighet - skulle jeg importere, ville heller ikke jeg forvente at de hadde valpen gratis i flere måneder.

Når det er sagt, er det jo lov til å være menneske oppi det hele, og tenke samarbeid og gjensidig hjelp. Jeg eksporterte ved mitt forrige kull, og valpen måtte være her til den var få dager unna fem måneder, og jeg tok ikke noe ekstra fordi jeg syntes valpen ble sprøtt dyr nok som det var, med diverse vaksiner, blodprøver, analyser, ormekurer, flåttbehandling, fly, karantene, you name it. De hundrelappene i V&H kunne jeg saktens spandere.

Så håper jeg vel på god karma, og at jeg kan være heldig en dag jeg skal importere og finne en oppdretter som ikke bare tenker business og sluttlinje. Selv om jeg vet om de som synes jeg var dumsnill ved å ha valpen tre måneder ekstra gratis.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyller inn et punkt i @SFX sin liste da det manglet e) ha valpen til den er 6-12 måneder fordi det er normen å garantere riktig bitt.
Jeg har kommet over oppdrettere som ikke ønsker å selge valp før den har fått alle voksne tenner, dvs. mellom 6-12 måneder. Slik at de kan garantere riktig bitt og en lovende kroppsbygning. Det synes jeg ikke er så dumt, for da slipper man å game når man ønsker en utstillings- og/eller avlshund. Klart det er uvant og rart, for vi er vant til å hente valp ved 8 ukers alderen. Disse oppdretterne tar selvfølgelig ikke ekstra betalt for valpene i perioden, men disse selges til en dyrere pris da de har en slik garanti.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyller inn et punkt i @SFX sin liste da det manglet e) ha valpen til den er 6-12 måneder fordi det er normen å garantere riktig bitt.
Jeg har kommet over oppdrettere som ikke ønsker å selge valp før den har fått alle voksne tenner, dvs. mellom 6-12 måneder. Slik at de kan garantere riktig bitt og en lovende kroppsbygning. Det synes jeg ikke er så dumt, for da slipper man å game når man ønsker en utstillings- og/eller avlshund. Klart det er uvant og rart, for vi er vant til å hente valp ved 8 ukers alderen. Disse oppdretterne tar selvfølgelig ikke ekstra betalt for valpene i perioden, men disse selges til en dyrere pris da de har en slik garanti.

Interessant, er dette normalt i puddelmiljøet? Og gjør en det da med hele kullet? Eller kun for de valpekjøperne som er interessert i avl og utstilling? Hva skjer om valpen/unghunden likevel har feil bitt?

Og gis det tilsvarende garantier for andre eksteriørfeil? Og hva er kriteriene? Altså, hva garanterer en på andre eksteriøre trekk? At hunden er av CK-kvalitet? At den er bra nok for very good?

Jeg har aldri hørt det som en bevisst strategi i de rasemiljøene jeg vanker, det er derfor jeg spør.

Derimot vet jeg om hunder som har endret bitt helt opp i fireårsalderen.

Bitt og tannsett er jo ikke det samme, da det er hvordan kjevene utvikler seg som avgjør førstnevnte - og siden underkjeven er det siste som kommer, kan bittet være i endring over lang tid. Jeg vet om hunder som har gått fra korrekt til feil bitt i voksen alder, og jeg vet om hunder som har gått fra feil bitt til korrekt bitt når kjeven er ferdig utviklet.

Jeg har forståelse for at eksempelvis en ettåring som er ferdig røntget, har korrekt bitt, er godt konstruert og ser lovende ut selges til mer enn valpepris. Men i mine øyne er ikke et lovende enkeltindivid isolert sett et avlsdyr - for meg er helheten i kullet vel så viktig, så jeg ville ikke betalt mye mer for en unghund - da venter jeg heller til hele kullet er røntget, har utviklet seg og en kan si mer om hva de er. Altså, jeg er mer interessert i å kjøpe en toåring til 30.000 eller en åtte uker gammel valp til 15.000, enn å kjøpe en på ni måneder til 20.000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyller inn et punkt i @SFX sin liste da det manglet e) ha valpen til den er 6-12 måneder fordi det er normen å garantere riktig bitt.

Jeg har kommet over oppdrettere som ikke ønsker å selge valp før den har fått alle voksne tenner, dvs. mellom 6-12 måneder. Slik at de kan garantere riktig bitt og en lovende kroppsbygning. Det synes jeg ikke er så dumt, for da slipper man å game når man ønsker en utstillings- og/eller avlshund. Klart det er uvant og rart, for vi er vant til å hente valp ved 8 ukers alderen. Disse oppdretterne tar selvfølgelig ikke ekstra betalt for valpene i perioden, men disse selges til en dyrere pris da de har en slik garanti.

de tar jo ekstra betalt ved at de selger valpen dyrere? Og får den ikke riktig bitt så selger de den vel da rimeligere pga utstillingsfeil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...