Gå til innhold
Hundesonen.no

Stresser inne


buddy13
 Share

Recommended Posts

Hannhunden min på 1 år har begynt å stresse endel inne. Dette pågår når samboeren min er offshore (dvs ca 14 dager av gangen), og hunden er stressa når han er borte, tydeligvis.

For å utdype: Hunden er egentlig en veldig hyggelig kar. Vi har hatt våre problemer, men jeg har gått på kurs, og fått tips og hjelp, og fått utrettet mye bra. Han er blanding av terrier og puddel, så han er til tider litt stri, samtidig som han kan være litt nervøs. For inntil ca en måned siden var han drømmehunden, rolig, lydig og grei. Men nå er han helt i 170, både ute og inne. Løper, "sladder rundt", drar i båndet, peser, bjeffer, piper+++. Hormoner? Jeg vet ikke.

Ute går vi selvsagt vanlig tur, men nå har vi begynt med litt trening via hundeklubben, samt spor. Han kan dra endel og stresse litt i bånd, men det jobber vi godt med, og han har veldig gode dager veldig ofte :)

Inne derimot…. Han løper mye rundt, skal følge med i alle vinduer (vi bor i et boligfelt med endel trafikk av folk, dyr og biler). Han peser, bjeffer og fjaser. Dersom denne "aktiviteten" blir kjedelig, så retter han seg mot meg - bjeffer, napper meg i beina, krafser og piper. Mye av dette kan være fordi jeg for tiden sitter hjemme og fullfører masteroppgaven min, og jeg kan se for meg at jeg er fryktelig kjedelig der jeg sitter på kontoret og trykker på dataen, men ja.

Vi har helt fra han var liten praktisert ro inne. Dvs vi kan pludre og leke litt, men ikke løping og bjeffing og bråk, det tar vi ute. Dette har fungert godt, men det han driver med nå er rent stress og "jeg-må-følge-med-på-alt! og kjedsomhet.

Jeg har prøvd å gi han tyggeleke/bein, og det funker noen minutter, men så går han lei. Har også prøvd å sette han i et eget rom (han er vant til å være alene), men når han vet at jeg er i huset, så er han helt gal. Samme om han sitter i buret sitt, han skriker og hyler så naboene vel lurer på hva jeg gjør.

Noen gode råd til hva jeg skal gjøre? "Løsningen" er jo at jeg flytter hjemmekontoret mitt til mitt vanlige kontor, ergo at han blir alene (han er rolig, vi har filmet han), men jeg vil ha en hund som er rolig også om jeg må sitte opptatt med noe i sofaen. Husarbeid etc. driter han i, det er dette at jeg sitter stille og JOBBER han fjaser sånn for, tydeligvis (?).

Jeg må understreke at han er roligheta selv når mannen er hjemme. Vi har snakket mye om dette, og vi prøver å finne ut hva vi kan gjøre slik at han er mer rolig når jeg er hjemme alene med han. Vi har allerede kontaktet klubben og fått endel råd der, men jeg vil gjerne ha tips fra dere. Nesten alle jeg har pratet med mener dette skyldes "fjortis"-oppførsel, men er det virkelig ingenting jeg kan trene på / gjøre mtp. innestress? Eller må jeg bare vente til (om..?) det går over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.Jeg vil råde deg til å gjøre dressurøvelser inne.Mange korte intervaller på ca 7-10 min fordelt på mange ganger i løpet av dagen.Da blir hunden psykisk sliten,og vil automatisk roe seg:-) Jeg tror også at mye av stresset kommer av at ene familiemedlemmet er borte som du nevnte,og da trengs det rett og slett annet å få tankene over på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å bare vente han ut, ignorere han og når han slapper av så finner dere på noe? Isak var helt ram på det der da han var liten. Om jeg satt i sofaen satte han seg rett foran meg på gulvet og bjeffet. All form for reaksjon var belønning, til og med å hive han i buret. Så jeg begynte å overse det. I begynnelsen holdt det at han var stille noen sekunder, da reiste jeg meg og gikk på do feks (han ville bare ha flokken i bevegelse, han trengte ikke å gjøre noe). Så økte jeg kravet til at han skulle legge seg ned før jeg gjorde husarbeid, trente han litt eller andre aktiviteter. Og til slutt krevde jeg at han slappet av og reiste meg ikke før han var avslappet eller sov.

Han har blitt en helt annen hund etter dette :) Men det tok tid :) Så kanskje dette, i kombinasjon med nok aktivitet og mental stimuli kan hjelpe? Og ikke gi han mulighet til å ikke passe på vinduene når han begynner med det?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal fjerne han fra vinduene må jeg ha han på badet, soverommet eller i buret, alle andre rom i huset har vinduer han når opp til. Jeg har ikke prøvd å ignorere helt fullstendig, for det er så mye lyd i han.. Men skal prøve det sammen med mental stimuli. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ille i begynnelsen, og de prøver gjerne å lage enda mer lyd før de skjønner at ikke det hjelper heller ;) Om du gir han en reaksjon når han lager lyd så får han noe ut av det, og det vil man jo ikke :) Han kan heller få noe ut av det ved å slappe av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.Jeg vil råde deg til å gjøre dressurøvelser inne.Mange korte intervaller på ca 7-10 min fordelt på mange ganger i løpet av dagen.Da blir hunden psykisk sliten,og vil automatisk roe seg:-) Jeg tror også at mye av stresset kommer av at ene familiemedlemmet er borte som du nevnte,og da trengs det rett og slett annet å få tankene over på.

Hvis man skaper aktivitet og initiativ på stuegulvet, så gjør man det ikke lett for hunden å skulle roe seg ned på samme sted, spesielt om man gjør det intensivt slik at aktivitetsnivået i hunden er høy.

Stimuli ute, ro og grenser inne. Det er ikke lov å mase, stresse, nappe og bjeffe, enkelt og greit, du har din plass her, vær så god og ligg der til jeg tar initiativ til aktiviteter vi kan gjøre sammen. Satt litt på spissen. Spor er jo en aldeles god måte å få brynt litt hjerneceller, og det virker jo som om du har litt grep om dette med trening. Har dere hage så du kan kaste maten utover gresset i? Har du prøvd å ha buret ved siden av deg når du jobber og bare la han være der til han roer seg? :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får han den aktiviteten han trenger? Viss svaret er ja ville jeg på ingen måte gitt han noe å gjøre når han begynner slik. Jeg ville stoppet han og bedt han legge seg, ikke noe mer om og men enn det. Ja, det er sikkert kjedelig, men det er jo akkurat det han må lære. Du må antagelig gjenta deg selv mange ganger i starten, men etterhvert vil han ta tegninga å roe ned. Hormoner hjelper garantert ikke, men det er ikke umulig uansett. Om han har en plass som er sin så kan du godt bruke den slik at han får beskjed om å ligge på samme plass hver gang, evt også hjelpe deg selv med et bånd, som bindes i nærheten av plassen hans, slik at han ikke får løpe rundt over alt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.Jeg vil råde deg til å gjøre dressurøvelser inne.Mange korte intervaller på ca 7-10 min fordelt på mange ganger i løpet av dagen.Da blir hunden psykisk sliten,og vil automatisk roe seg:-) Jeg tror også at mye av stresset kommer av at ene familiemedlemmet er borte som du nevnte,og da trengs det rett og slett annet å få tankene over på.

Det ville ikke jeg gjort med en hund som allerede sliter med å finne roen inne.

Jeg hadde derimot prøvd mer aktivitet UTE, og full ro inne. Det er slitsomt mens det pågår men det lønner seg i lengden å virkelig trene ro inne. Ro ro ro ro.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skal få den aktiviteten han trenger. Vi går tur, trener spor og lydighet (i gruppe og alene). Han er alltid sliten om kveldene, men dette foregår mest på dagtid.

Nå er vi alene igjen, mannen reiste offshore i går. Som forventet fikk han raptus i går ettermiddag, men da viste jeg han rolig til buret. Det ble 30 heftige minutter med skriking, men så ble det rolig. Og rolig er det enda.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...