Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva gjør du og hvor går grensa?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Jeg synes eksamensoppgaven var morsom da jeg leste den og tenkte at du var ute etter andres "oppskrifter" på hvordan å få hunden til å slutte å hoppe, men etter å ha lest svarene du har fått og svarene dine så forstår jeg ikke oppgaven :-) Du vil ikke vite hvordan andre ville unngå at hunden kommer seg ut, men du vil heller ikke vite hvordan andre kan lære bort hopping? Jeg gjør et forsøk allikevel :-)

Så hva gjør du for å få dette bort? Du har som sagt allerede trent lenge på dette med den metoden du vanligvis trener hund med, uten effekt. Og du vet at om dette skjer flere ganger risikerer du at naboer klager(anmelder, ev at den eldre damen blir skadet om du har en "glipp". 
Og hvor går grensene for hva du vil gjøre for å få dette trekket bort? 

1) Det åpenbare svaret når jeg har forsøkt samme fremgangsmåte lenge uten å lykkes, er å spørre meg selv om jeg bør revurderere fremgangsmåten eller om jeg har trent nok og/eller korrekt.

a) Hvis svaret er at jeg ikke har trent nok eller bra nok, så må jeg trene mer og/eller bedre.

b) Hvis svaret er at fremgangsmåten ikke virket så blir jeg pent nødt til å se meg om etter alternative fremgangsmåter som kan funke.

2) Ang. at det begynner å haste med å løse problemet eller kan noen bli skadd eller jeg anmeldt dersom hunden kommer seg løs, så finnes det som kjent ingen quick fixes, med mindre jeg finner ut at strømhalsbånd må være tingen. Men min grense går nok lenge før der, så da må jeg heller vurdere andre ting; som å flytte eller omplassere. Men sannsynligvis ville jeg gått til punkt 1b og sett på alternative metoder som kan brukes istedet. Og den endelige metoden må ikke ha elementer av å skremme eller bruke fysisk ubehag eller andre ting som kan gjøre hunden mindre sosial eller til og med redd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes eksamensoppgaven var morsom da jeg leste den og tenkte at du var ute etter andres "oppskrifter" på hvordan å få hunden til å slutte å hoppe, men etter å ha lest svarene du har fått og svarene dine så forstår jeg ikke oppgaven :-) Du vil ikke vite hvordan andre ville unngå at hunden kommer seg ut, men du vil heller ikke vite hvordan andre kan lære bort hopping? Jeg gjør et forsøk allikevel :-)

Så hva gjør du for å få dette bort? Du har som sagt allerede trent lenge på dette med den metoden du vanligvis trener hund med, uten effekt. Og du vet at om dette skjer flere ganger risikerer du at naboer klager(anmelder, ev at den eldre damen blir skadet om du har en "glipp". 
Og hvor går grensene for hva du vil gjøre for å få dette trekket bort? 

Jeg TRENGER ikke vite det - for min egen del. DET var poenget. Jeg trenger ikke "instrukser" siden jeg ikke har et problem av den arten jeg beskriver. Min Bia hopper på MEG - og det er noe jeg jobber med for min egen del - men det er ikke et vanskelig problem for min del, med den hunden jeg har p.t. Så dette er ikke en tråd om en problemhund man trenger hjelp til, men -igjen - et tankespinn - en hypotese - en "tenkt historie". :ahappy:

Det jeg var ute etter var at leser skal tenke seg at h*n har denne hunden, og beskrive hvorden h*n vil løse problemet for sin egen del. Om det betyr en detaljert beskrivelse så er jo det bra, HVIS denne er hva man selv faktisk vil gjøre. Håper "problemstillingen" ble litt klarere(?). :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde følt meg forferdelig rådvill i en slik situasjon, og søkt etter mennesker som har erfaring med slik atferd.

Tror jeg gladelig hadde betalt flere lapper for en konsulent som kunne hjulpet. Og gitt blanke i risikoen for å tape pengene på tiltak som kanskje ikke hadde fungert.

Kan ikke si annet enn at jeg hadde kommet til kort i en slik situasjon, og sikkert tenkt både det ene og det andre om omplassering og flytting.

Ikke akkurat et eksamensvar som ville gitt noen god karakter. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg TRENGER ikke vite det - for min egen del. DET var poenget. Jeg trenger ikke "instrukser" siden jeg ikke har et problem av den arten jeg beskriver. Min Bia hopper på MEG - og det er noe jeg jobber med for min egen del - men det er ikke et vanskelig problem for min del, med den hunden jeg har p.t. Så dette er ikke en tråd om en problemhund man trenger hjelp til, men -igjen - et tankespinn - en hypotese - en "tenkt historie". :ahappy:

Det jeg var ute etter var at leser skal tenke seg at h*n har denne hunden, og beskrive hvorden h*n vil løse problemet for sin egen del. Om det betyr en detaljert beskrivelse så er jo det bra, HVIS denne er hva man selv faktisk vil gjøre. Håper "problemstillingen" ble litt klarere(?). :P

Ja, jeg tror det, og jeg forstår at du ikke har problemhunden, men "jeg" (hypotetisk) og. Men så lenge jeg ikke vet hva jeg har "prøvd" (hypotetisk) som ikke funket så blir det vanskelig å vite hva neste skritt er ;-) Jeg vet hvilken fremgangsmåte jeg ville prøvd først (iallfall i en ideell verden) og kan tenke meg at jeg hadde slitt med å klare å trene nok/få til treningssituasjoner .. så svaret på første spørsmålet mitt ville ha blitt trene mer og bedre.

Hvordan ville du besvare spørsmålene dine selv, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror det, og jeg forstår at du ikke har problemhunden, men "jeg" (hypotetisk) og. Men så lenge jeg ikke vet hva jeg har "prøvd" (hypotetisk) som ikke funket så blir det vanskelig å vite hva neste skritt er ;-) Jeg vet hvilken fremgangsmåte jeg ville prøvd først (iallfall i en ideell verden) og kan tenke meg at jeg hadde slitt med å klare å trene nok/få til treningssituasjoner .. så svaret på første spørsmålet mitt ville ha blitt trene mer og bedre.

Hvordan ville du besvare spørsmålene dine selv, da?

Jeg hadde da, i forkant for problemstilingen, nok trent positivt. Men tydeligvis uten hell :ahappy:

Og hvis hun (for jeg har tisper…okke som) da fremdeles hopper, så hadde jeg sannsynligvis

1. Sagt fra til alle besøkende om at hun hopper og bedt dem rett og slett sette ut kneet om hun prøver på det, ev refse henne verbalt. Og gi henne oppmerksomhet når hun da har roet seg på gulvet. Med hund som Sara hadde nok ikke verbal korreksjon hjulpet (men hun hopper aldri på fremmede), med hund som Bia hadde nok verbal korreksjon holdt lenge.

2. Snakka med naboene mine, lagt meg flat, bedt om unnskyldning og sagt at jeg gjør alt i min makt for å unngå at dette skal skje igjen.

3. jeg hadde satt porter i dørene og smekk-lås på ytterdør for å unngå at hunden tok seg flere turer ut.

4. Grensene mine for hva jeg GJØR ift positiv straff i en slik situasjon, går med å sette kneet ut, og refse verbalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde da, i forkant for problemstilingen, nok trent positivt. Men tydeligvis uten hell :ahappy:

Og hvis hun (for jeg har tisper…okke som) da fremdeles hopper, så hadde jeg sannsynligvis

1. Sagt fra til alle besøkende om at hun hopper og bedt dem rett og slett sette ut kneet om hun prøver på det, ev refse henne verbalt. Og gi henne oppmerksomhet når hun da har roet seg på gulvet. Med hund som Sara hadde nok ikke verbal korreksjon hjulpet (men hun hopper aldri på fremmede), med hund som Bia hadde nok verbal korreksjon holdt lenge.

2. Snakka med naboene mine, lagt meg flat, bedt om unnskyldning og sagt at jeg gjør alt i min makt for å unngå at dette skal skje igjen.

3. jeg hadde satt porter i dørene og smekk-lås på ytterdør for å unngå at hunden tok seg flere turer ut.

4. Grensene mine for hva jeg GJØR ift positiv straff i en slik situasjon, går med å sette kneet ut, og refse verbalt.

Ok, da skjønner jeg litt bedre hva du vil frem til. Det første som slår meg er at "trene positivt" ikke er en metode og at det finnes andre positive fremgangsmåter som kan funke. Hvis jeg ikke vet om flere så må jeg finne noen kan hjelpe meg.

1) Jeg ville ALDRI satt hunden min i en situasjon der andre skulle kjefte på den eller sette ut kneet. Snu seg vekk og ignorere skulle de få gjort, og så var det opp til meg å ta meg av hunden.

2) Ja! Absolutt prate med naboene, men fysj så ubehagelig :-(

3) Ja, til låser og porter og gjerne et gjerde også.

4) Grensen min går ved å ta halsbåndet og ta ned/holde hunden så den står på alle fire.

Og sist så ville jeg ventet og håpet at hunden snart skal bli voksen. Husker ikke om det var en unghund, men håper det ;-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke nytter med å gi hunden et alternativ til den uønskede atferden - å hoppe opp - ved å f eks gi den en sittkommando, og "alt" annet er prøvd, så gjenstår det å bruke ps. Da må man tilpasse denne straffen ut i fra individet. Straffen må ha en såpass sterk "intensitet" at den virker, men ikke så sterk at man mister kontakten med hunden eller at hunden går i forsvar, og straks etterpå vil jeg fulgt opp med pf. Dette for at hunden lettere skal forstå hva jeg vil.

Hvor går grensa for ps? Som sagt avhengig av individet, men jeg kunne f eks tatt et godt tak i pelsen i nakkerregionene og ristet den samtidig med tydelig verbal misnøyelyd.

Når det gjelder hunder som stikker så må man sørge for å sikre hus og tomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde da, i forkant for problemstilingen, nok trent positivt. Men tydeligvis uten hell :ahappy:

Og hvis hun (for jeg har tisper…okke som) da fremdeles hopper, så hadde jeg sannsynligvis

1. Sagt fra til alle besøkende om at hun hopper og bedt dem rett og slett sette ut kneet om hun prøver på det, ev refse henne verbalt. Og gi henne oppmerksomhet når hun da har roet seg på gulvet. Med hund som Sara hadde nok ikke verbal korreksjon hjulpet (men hun hopper aldri på fremmede), med hund som Bia hadde nok verbal korreksjon holdt lenge.

2. Snakka med naboene mine, lagt meg flat, bedt om unnskyldning og sagt at jeg gjør alt i min makt for å unngå at dette skal skje igjen.

3. jeg hadde satt porter i dørene og smekk-lås på ytterdør for å unngå at hunden tok seg flere turer ut.

4. Grensene mine for hva jeg GJØR ift positiv straff i en slik situasjon, går med å sette kneet ut, og refse verbalt.

I forkant hadde jeg nok trent besøkende til å ignorere hunden, eventuelt at jeg forsøkte å holde hunden fast, eller at hunden skulle utføre kommandoen "sitt". Så, dette funker ikke, med den tenkte hunden.

1. Jeg ville forsøkt time-out og å holde hunden i bånd. Først når hunden hadde roet seg ned, ville han kunne få lov til å hilse på besøkende. Om han da var for ivrig, ville jeg holdt han nær meg igjen. Jeg ville ikke latt besøkende ta seg av korrigering. Om hunden hoppet på meg, ville jeg kunne dyttet han vekk, for så å snu meg.

2. Jeg ville pratet med naboer og forklart at jeg nå tar dette alvorlig, beklaget meg, og forklart at jeg gjør det jeg kan for at det ikke skal skje igjen. Samtidig ville jeg forklart hvorfor hunden gjør som den gjør - han er glad og ivrig, han er ikke aggressiv eller farlig i den vanlige forstand.

3. Låse alt av dører. Det gjør jeg uansett, så det er vanskelig for meg å relatere til et hypotetisk hundehold der hunden kommer seg ut...

4. Ser ikke på hopping som det største problem, dermed blir grad av positiv straff jeg er villig til å påføre et dytt, eventuelt et kne for å hindre hunden i å lyktes med sin hopping. Men ville ikke latt besøkende utføre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok over gjennomsnittet slem :shocked: Jeg hadde brukt de midler som måtte ha blitt brukt for å få slutt på det. Om bikkja hopper på den skrøpelige naboen, så kan det bli stygt.

Jeg leser dette som at du heller vil bruke energi på å denge bikkja di, enn å bruke energi på å holde bikkja di under oppsikt så den ikke når den skröpelige naboen. Tenke seg til at jeg har hatt en nabojente som har värt livredd bikkja mi, og de har aldri hatt noe med hverandre å gjöre på snart 7 år. Utrolig at det overhodet går an.... :) NOT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser dette som at du heller vil bruke energi på å denge bikkja di, enn å bruke energi på å holde bikkja di under oppsikt så den ikke når den skröpelige naboen. Tenke seg til at jeg har hatt en nabojente som har värt livredd bikkja mi, og de har aldri hatt noe med hverandre å gjöre på snart 7 år. Utrolig at det overhodet går an.... :) NOT.

Haha, er det du som leser mellom linjene nå? ;-)

Jeg ville fått inn rutiner som gjør at bikkja ikke klarer å stikke av. Helstrup(halvstrup, låste dører. Så enkelt burde det være. Om jeg ikke klarer det, og bikkja vil stikke av, så hjelper det fint lite hvor mye jeg har denga den, da den vil uansett hoppe på den skrøpelige dama når jeg ikke er tilstede ;-)

Red: Og jeg trodde ikke vi skulle snakke om våre egne bikkjer, bare hypotetisk? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde fortsatt med treninga jeg allerede har lagt ned og starta ro- og belønningsregime.

Jeg holder hunden i bånd - alltid. Jeg sikrer huset så den ikke kommer seg ut på egen hånd. Når vi må passere finner jeg ruter jeg kan gå for å få avstand (om det betyr at jeg må snu - javel så gjør jeg det).

Alt dette i en periode.

Jeg legger opp til effektiv og intensiv trening - all hilsing foregår i kontrollerte former, der jeg har muligheten til å styre figurant.
All trening gjøres gradvis vanskeligere, men jeg jobber også uforutsigbart slik at jeg ikke risikerer å ødelegge for hunden.

Besøk inne betyr at jeg har gitt hunden en skikkelig runde med hode- og nesearbeid før gjestene kommer.

Deretter står hunden fast i kobbel og får ansvar for å roe seg ned selv. Med det samme den blir rolig - kanskje også passiv (altså gir opp), hekter jeg av båndet. Blir den for heit, er det rett i bånd igjen.

Naboen skal også få seg en skikkelig unskyldning - og at jeg heretter jobber for å få den rolig i slike situasjoner.

Jeg akter også å beskylde meg selv for ekstremt dårlig oppdragelse fra hunden var valp.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan skal man lære hunden å ikke stikke av og hoppe opp når den alltid holdes under kontroll?

For meg så handler det i stor grad om å forebygge og samtidig legge til rette for riktig trening. Det vil si - når jeg holder hunden «under kontroll» (aldri har den løs alene) i en periode, og får belønnet for riktig atferd (hode seg rundt meg i bånd og langline), vil sjansen være større for at den velger å holde seg ved meg, den vil begynne å ta rett valg. Samtidig får den aldri belønnet seg selv på samme måte, og atferdsmønsteret vil etterhvert bli brutt.

:)

edit: langlina (eller båndet) gjør at jeg får stoppet hunden - kontrollert figurants avstand (for det er der treningen ligger - å faktisk trene med mennesker man selv kan fortelle å gå unna, eller komme nærmere) - og dermed gir jeg hunden et valg: å komme til meg for å få all belønning i hele verden på eget initiativ.

som vi alle vet; det hunden tar initiativ til selv = raskere læring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så handler det i stor grad om å forebygge og samtidig legge til rette for riktig trening. Det vil si - når jeg holder hunden «under kontroll» (aldri har den løs alene) i en periode, og får belønnet for riktig atferd (hode seg rundt meg i bånd og langline), vil sjansen være større for at den velger å holde seg ved meg, den vil begynne å ta rett valg. Samtidig får den aldri belønnet seg selv på samme måte, og atferdsmønsteret vil etterhvert bli brutt.

:)

Jeg er jo enig i dette, altså, men tenker at det må skikkelig snu-på-en-fem-øring-trening til også, slik at det er mulig å stoppe hunden i full fart, og før eller siden må det gjøres idet hunden løper ut døra. Men sånt kan man gjøre når naboen er på ferie eller noe.

:-)

Jeg har hatt en "utstikker", men han plaget ikke folk da... Jeg begynte å belønne han ute, og deretter idet han kom inn igjen, og da ble det til at han løp ut og rett inn for å få godis :D (Jeg burde selvsagt lært han å gå og legge seg når døra åpnet seg, men det ble litt for mye jobb ;-) )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo enig i dette, altså, men tenker at det må skikkelig snu-på-en-fem-øring-trening til også, slik at det er mulig å stoppe hunden i full fart, og før eller siden må det gjøres idet hunden løper ut døra. Men sånt kan man gjøre når naboen er på ferie eller noe.

:-)

Jeg har hatt en "utstikker", men han plaget ikke folk da... Jeg begynte å belønne han ute, og deretter idet han kom inn igjen, og da ble det til at han løp ut og rett inn for å få godis :D (Jeg burde selvsagt lært han å gå og legge seg når døra åpnet seg, men det ble litt for mye jobb ;-) )

Jepp - målet med treninga burde jo være å få lagt på en nødkommando type som betyr noe sånt som «stopp - kom til meg!»

som man etterhvert tester når hunden er løs, og i varierende grad «heit» mot mennesker (denne treninga kan man også gjøre med figuranter for å få en sikker stoppkommando)

Hundene lager seg jo raskt kjeder - derfor er det mange som også bruker kindereggmetoden og starter på store avstander, og til slutt har man ei bikkje som sladrer idet den ser enten mennesker, hunder, biler - ja - hva det nå enn er man trener på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hils på hunden min = bli hoppet på av hunden min. Ditt valg :P

Når det gjelder å bryte seg ut av hus og slite seg osv. hadde jeg tenkt på for en idiot jeg er som lar det skje, og låst alle dører, putta bikkja i bur, hatt på sele med kobbel festet i magebelte + halsbånd med kobbel i hånda og slike ting.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 32kg tung hund som hopper opp i glede på folk. Hun "stempler" ikke "offeret", men hopper opp for å nå ansikt etc. Hun er 6,5 år og i denne situasjonen: driter jeg i det.

Hunden min er under kontroll 24/7, og hilser kun på folk som spør/ber om det. De som hilser blir advart og/eller passer jeg på henne vha halsbånd etc.

At andre har innvendinger på dette fra avstand gjennom observasjon bryr meg midt i anisfrøbolla.

Så i situasjonen beskrevet ovenfor ville jeg, som ida, skjerpet meg (på kontroll av min hund) og ellers ikke gjort noe.

Signerer denne :-) Jeg har 40kg hund som er oversosial og hopper på folk. Stempler ikke, men bumper på dem og vil nå ansiktet. Jeg har gitt opp å trene på det...

Folk som vil hilse blir advart, og da de valget om de fremdeles vil hilse eller ikke :-) Det er deres valg, men min hund hopper!!

Ute har jeg kontroll, han drar meg ikke bort til folk. og kommer på innkalling om han er løs :-) Så jeg ville sørget for kontroll om han hadde dratt meg rundt med sele med feste i front feks.

Ved besøk har jeg lært mine å ligge på sin plass. besøkende går bort og hilser på dem og så er det nok :-) De skal bli liggende.

Mine bryter seg ikke ut da, men om det hadde vært tilfelle så måtte jeg kjørt ekstra sikring!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...