Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hei!

Oppdaget igår en kul på størrelse med, tja, en slags flat cherrytomat, mellom skulderbladene på hunden min som blir 2 år i sommer. Den er bevegelig og sitter løst i skinnet, men den følger ikke med skinnet/huden om jeg løfter det, altså den er liksom under huden da.

Først ble jeg ganske hysterisk og tenkte kreft med en gang siden hun er ganske ung for å få kuler og var nede på veterinæren og fikk de til å kjenne på den. Hun jeg snakket med var ikke veterinær og sa at for å vite sikkert måtte jeg ta diopsi eller hva det nå var det het. Så jeg tenkte å bestille time på fredag. Tenkte jeg skulle høre litt her først i og med at kulen sitter under huden slik det gjør, kan minne litt om en muskelknute sånn sett. Hun bar litt kløv de siste dagene, kløven var jevn og fin, hun bar bare to flasker vann, men det er ganske nytt for henne med kløv. Kan det ha noe med dette å gjøre? På den annen side har hun overhode ikke vondt i kulen. Hvis det var en muskeknute ville hun vel kanskje ha vondt?

Kan det være lymfekjertler? Må innrømme jeg er usikker på hvor de sitter, men mener da bestemt at lymfekjertlene sitter ved halsen og ikke oppå nakken/skuldrene, men jeg er usikker.

Så har hun hatt et sår på foten som nylig har grodd (hun måtte sy, så gikk på antibiotikakur og alt). Om det kan ha noe med saken å gjøre.

Så tenker man jo fettkul. Men jeg trodde kanskje at fettkulene satt "i" huden på en annen måte. Denne ligger liksom under huden, den følger ikke med skinnet om man løfter opp skinnet.

Noen som har vært borti en slik kul?

Jeg lurer litt på om jeg skal gi det noen dager og se om den forsvinner (om det kan ha noe med kløven å gjøre???), da det har vært så mye turer til vet nå i det siste, først var det en klo og så var det kuttet. Hun er ikke noe glad i å bli stikket av veterinæren, så om det er noe skumle greier som skjer må hun mest sansynlig dopes. Men først tenkte jeg jo at jeg må finne ut av dette fortest mulig, hun er verdens beste hund og jeg tar henne gladelig til veterinæren, det er ikke det, blir jo livredd for om det kan være noe alvorlig!

Takk for svar :)

Skrevet

Innkapslet chip? Ene hunden min hadde det, få dyrlegen til å føre chipavleseren over der :)

Det første jeg tenkte også. At det er chipen du kjenner :P Er ikke unormalt å kunne kjenne den under huden, men den skal ikke være en stor kul på størrelse med en cherrytomat, så mulig den er innkapslet i så tilfelle.

Det kan jo godt hende, det skal jeg gjøre før vi bestiller en ekte time! Men hvis det er det, er det farlig?

Tror ikke det er noen farlige greier altså, hvis det er det, men greit å få sjekket det opp :)

Skrevet

Man har lymfekjertler "over alt". Men lettest å kjenne dem i lysken elller under halsen.

Men tipper det er innkapslet chip, flere av mine har det. Er helt ufarlig :)

Det var det første jeg tenkte på også. Eller om hunden har tatt vaksine de siste ukene så kan det bli en kul under stikkstedet. Litt pussig at det med innkapslet chip ikke ble nevnt da du snakket med hos veterinæren igrunnen.

Skrevet

Hun har ikke fått noen vaksine nylig nei. Ja litt pussig det, men hun jeg snakket med var ikke veterinær, snakket bare med hun i skranken (assistent?) og hun sa at selve veterinæren var opptatt.

Skrevet

Fikk de til å sjekke om det var chipen idag. Og det var det!! Puh! Deilig! De sa at det var normalt, ikke farlig, men at jeg skulle følge med at den ikke forandret seg eller noe sånt.

• Like 2

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...