Gå til innhold
Hundesonen.no

Bevegelig kul mellom skulderbladene

Recommended Posts

Hei!

Oppdaget igår en kul på størrelse med, tja, en slags flat cherrytomat, mellom skulderbladene på hunden min som blir 2 år i sommer. Den er bevegelig og sitter løst i skinnet, men den følger ikke med skinnet/huden om jeg løfter det, altså den er liksom under huden da.

Først ble jeg ganske hysterisk og tenkte kreft med en gang siden hun er ganske ung for å få kuler og var nede på veterinæren og fikk de til å kjenne på den. Hun jeg snakket med var ikke veterinær og sa at for å vite sikkert måtte jeg ta diopsi eller hva det nå var det het. Så jeg tenkte å bestille time på fredag. Tenkte jeg skulle høre litt her først i og med at kulen sitter under huden slik det gjør, kan minne litt om en muskelknute sånn sett. Hun bar litt kløv de siste dagene, kløven var jevn og fin, hun bar bare to flasker vann, men det er ganske nytt for henne med kløv. Kan det ha noe med dette å gjøre? På den annen side har hun overhode ikke vondt i kulen. Hvis det var en muskeknute ville hun vel kanskje ha vondt?

Kan det være lymfekjertler? Må innrømme jeg er usikker på hvor de sitter, men mener da bestemt at lymfekjertlene sitter ved halsen og ikke oppå nakken/skuldrene, men jeg er usikker.

Så har hun hatt et sår på foten som nylig har grodd (hun måtte sy, så gikk på antibiotikakur og alt). Om det kan ha noe med saken å gjøre.

Så tenker man jo fettkul. Men jeg trodde kanskje at fettkulene satt "i" huden på en annen måte. Denne ligger liksom under huden, den følger ikke med skinnet om man løfter opp skinnet.

Noen som har vært borti en slik kul?

Jeg lurer litt på om jeg skal gi det noen dager og se om den forsvinner (om det kan ha noe med kløven å gjøre???), da det har vært så mye turer til vet nå i det siste, først var det en klo og så var det kuttet. Hun er ikke noe glad i å bli stikket av veterinæren, så om det er noe skumle greier som skjer må hun mest sansynlig dopes. Men først tenkte jeg jo at jeg må finne ut av dette fortest mulig, hun er verdens beste hund og jeg tar henne gladelig til veterinæren, det er ikke det, blir jo livredd for om det kan være noe alvorlig!

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/23/2014 at 12:40 PM, Stine skrev:

Innkapslet chip? Ene hunden min hadde det, få dyrlegen til å føre chipavleseren over der :)

Det første jeg tenkte også. At det er chipen du kjenner :P Er ikke unormalt å kunne kjenne den under huden, men den skal ikke være en stor kul på størrelse med en cherrytomat, så mulig den er innkapslet i så tilfelle.

På 4/23/2014 at 12:41 PM, Sophie skrev:

Det kan jo godt hende, det skal jeg gjøre før vi bestiller en ekte time! Men hvis det er det, er det farlig?

Tror ikke det er noen farlige greier altså, hvis det er det, men greit å få sjekket det opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/23/2014 at 1:26 PM, Elisabeth00 skrev:

Man har lymfekjertler "over alt". Men lettest å kjenne dem i lysken elller under halsen.

Men tipper det er innkapslet chip, flere av mine har det. Er helt ufarlig :)

Det var det første jeg tenkte på også. Eller om hunden har tatt vaksine de siste ukene så kan det bli en kul under stikkstedet. Litt pussig at det med innkapslet chip ikke ble nevnt da du snakket med hos veterinæren igrunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Om du får til å taime vekkerklokke og morgenrutine sånn at valpen sover når dere forlater bilen den første tiden, så får du mer tid til å trene den mer forsiktig og gradvis på å være alene.  Meninger om tyggesaker uten tilsyn er delte mellom teoretikere og praktikere. (Det meste KAN i verste fall drepe hunden ved kvelning eller blokkering av tarm, men barn kan brekke nakken av å falle skeivt ut av en høy seng også, og en bekjent snublet på en skogssti og døde momentant av å lande med hodet på en stein. Det er mye potensielt veldig farlig som veldig sjelden skjer.) Fra flere tiår med skadefri altmuligtyggere våger jeg banne i kirka og trosse de mest forsiktige ved å anbefale en fordøyelig tyggesak, f.eks. okse*****, eller en fryst Kong, så har valpen noe annet å fokusere på enn at den er forlatt alene. Beste er selvsagt om den sover i bilen i starten, så du får mer tid til å venne den til å være i buret alene.   
    • Ved henting tenker jeg at stoffburet er helt greit. Når dere kommer hjem ville jeg hatt transportburet inne, hjemme, med et mykt pledd og noen godbiter i. La valpen utforske buret og oppfordre den til å være der litt, uten å lukke. Så ville jeg prøvd å ta med buret i bilen allerede første dag, og kaste noen godbiter eller legge inn en god tyggeting de 10 minuttene du skal levere. Hvis valpen kommer fra en skikkelig oppdretter bør den har erfaring med bilkjøring fra før, selv om det ofte er med mor og/eller søsken. Hvis valpen IKKE er trygg alene de 10 minuttene så er den tryggere i et solid bilbur enn et stoffbur den kan tygge seg ut av... Hvis det viser seg å være et problem ville jeg fått noen til å sett etter den den korte tiden leveringen tar.
    • Jeg får valp imorgen. Vi er godt forberedt og skal ha fem uker fri.    Det jeg stresser med er at barnet mitt skal i barnehagen neste uke for å gi valpen litt mer ro den første uken. Det jeg bekymrer meg for er at jeg må ha den med i bilen når jeg leverer i barnehagen. Er det innafor å la den være i bilen de 10 minuttene det tar å levere barnet?    til vanlig skal jeg ha hunden i et transport bur bak i bilen, men tenker at den skal få være i et Stoffbur i passasjersetet ved siden av meg når jeg henter den imorgen og den første uken.  
    • Hadde nettopp en kjempefin tur uten noe tull, og masse pen lineføring. Ede var skikkelig på tilbudssiden og ikke engang utålmodig på godbitene. Det går virkelig fremover. Ordentlig godgutt i dag 🥰 Flink vaktbikkje også, for anledningen i Miljøpatruljen. Forsøpling tar vi alvorlig.
    • Hadde nettopp et mareritt av en "treningsøkt". Hadde alle favorittingene hans og lommene fulle av snacks. Godt vær og stille og rolig feriestemning. Ede åpnet med å hoppe opp og bite og bjeffe og jukke og være teit. Jeg trodde vi skulle ha en fin økt med den energien der, men da jeg ba om utgangsstilling for TREDJE GANG, så gikk han sakte og satte seg seigt ned. ... Eneste lyspunkt var en fin innkalling da han mens jeg prøvde samle meg vimsete avgårde på egenhånd inn i en luftegård jeg ikke har gitt ham lov til å gå i. Da spratt han opp fra sniffingen og kom løpende inn med en gang. Supert! ..men det var det ENESTE han gjorde riktig på cue. Han dekket hver gang jeg ba om stå. Så dumt på meg når jeg ba om utgangsstilling. La repeatedly fra seg apporten en meter fra meg i forsøk på å innkassere uten å måtte gi den fra seg. Fant plutselig ut at det var kewlere å gå fra front mellom beina mine til utgangsstilling istedenfor å svinge bakparten inn, og gjentok den der flere ganger. Nektet gå fot uten lure i hånden. Den økende frustrasjonen min gjorde ikke ting bedre. Han begynte holde hard rock konsert. Hoppet og bet og jukket. SÅ kom jeg på at han ikke har fått skjønnhetssøvnen sin. Han hadde vært våken fra kl 07 i morges uten å blunde et blunk. Aha! All made sense. Tok ham med meg inn igjen, og det tok ikke engang et minutt før han brøt ut i full raptus og fløy villmann mellom veggene i toddler tantrum. Stoppet plutselig og begynte krafse og grave som en manisk gærning på gulvet, og falt så dønn om, som et slakt, rett i søvn. — Har De forsøkt skru maskinen av og på igjen? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...