Gå til innhold
Hundesonen.no

Førstegangseier, allergi, raseforslag?


Sorgendal
 Share

Recommended Posts

Vi er et par i 20-årene som har tenke til å skaffe oss en hund, men med allergi i heimen er valget vanskelig. Vi er usikre på hvilken rase som kan passe for oss.

Vi bor i blokk og jobber normalt 8 timer om dagen, så hunden må kunne være hjemme alene om dagen. Aktivitetsnivået hos oss er middels, liker å gå turer/jogge og har marka rett utenfor døra. Angående størrelse på hunden ønsker vi en liten eller middels stor hund.

Håper dere kan hjelpe oss med rasevalget! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergpuddel eller mellompuddel kan jo passe :) De røyter jo ikke og vi har god erfaring med vår dvergpuddel i forhold til allergi :) men man kan likevel reagere allergisk på alle allergivennlige raser, så det er lurt å sjekke ved å besøke noen som har puddel og gjerne også valper da noen reagerer sterker på de. Hvis du lurer på noe angående puddel så er det bare å spørre, jeg kan svare så godt jeg kan og det finnes flere puddeleiere her inne som også kan svare ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er et par i 20-årene som har tenke til å skaffe oss en hund, men med allergi i heimen er valget vanskelig. Vi er usikre på hvilken rase som kan passe for oss.

Vi bor i blokk og jobber normalt 8 timer om dagen, så hunden må kunne være hjemme alene om dagen. Aktivitetsnivået hos oss er middels, liker å gå turer/jogge og har marka rett utenfor døra. Angående størrelse på hunden ønsker vi en liten eller middels stor hund.

Håper dere kan hjelpe oss med rasevalget! :)

Allergi er individuelt, så vedkommende som er allergisk må utsettes for de forskjellige rasen :) Jeg har selv en far med allergi som tåler havanais, men reagerer kraftig på enkelte andre bichon-raser. Så det er viktig at dere får testet allergien godt.

Det høres ut som en typisk selskapshund kan passe godt inn i deres livsstil, men husk at enhver hund kan være hjemme alene om dagen. Dette er noe som er opp til dere som hundeeiere og lære de, ingen kommer ferdigutlært (såfremt dere tar til dere omplasseringshund som allerede er vant til det) :)

Det som er viktig å huske på når man ser på allergivennlige hunder er at det som oftest er mer pelsstell, og det kan være krevende.

Både puddel og bichon-rasene krever ganske mye pelsstell, så det må en være forberedt på.

Nå er det enkelte allergikere som også tåler ikke-allergivennlige raser, men igjen, dere burde oppsøke flere individer av aktuelle raser før dere går til anskaffelse .

Nå kan jeg bare uttale meg om den rasen jeg kjenner best til, bichon havanais. Det er ekstremt fine familiehunder, lettlært, røytefrie, relativt stille og nøyer seg med sånn passe med mosjon. Vår elsker å være ute og takker aldri nei til tur, uansett vær, men flyr langt derifra på veggen om han bare slippes ut i hagen/skogen noen ganger for dag. Men det er et ganske omfattende pelsstell på de. Etter tur er ofte deler av skogen med inn, barnåler, mose og ellers rusk og rask festes i pelsen og de blir fort støvete og skitten etter en runde langs gangveien her. Bichon-rasene vaskes som regel 1 gang i uken/annenhver uke, og børstes relativt ofte. Jeg børster helst over hver dag enn å sitte 2 timer 3 ganger i uken. Puppy-cut kan være et alternativ, men her kreves det da regelmessig nedtrimming og noe børsting bare for å holde det flokefritt. Vi har selv gjort det, men vi må spare til lang pels igjen fordi pelsen fungerer som hundens naturlige isolasjon. Så hos oss (vestlandsvær) ble det fort kalt om vinteren og for varmt om sommeren.

Men til alle som innefinner seg i pelsstellet unner jeg virkelig de en bichon, for de er helt fantastiske skapninger :)

Vil også minne på å se på baksidene til hver rase dere ser for dere(altså sette dere inn i sykdomer og helseproblematikk). Og finne en god oppdretter som avler seriøst med sunne og friske individer :) Lykke til!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De røyter ikke i alle fall. Men ellers synes ikke jeg beskrivelsen til trådstarter roper at de bør ha en portis altså ;) Det er litt kanskje "mer" enn det jeg synes det ser ut til at de vil ha? Vurdere å kikke på den spanske, kanskje? Litt mindre, men mye av det samme og lettere pelsstell samt ok å stille på utstilling med kort sveis. Forøvrig er det ikke EN vannhundrase. Det er mange! :) irsk vannspaniel, amerikansk vannspaniel, spansk vannhund, lagotto romagnolo og den portugisiske. De tre siste røyter i alle fall ikke. Ang allergivennlighet. Lurt å teste seg med de rasene man er interessert i. Faren min tåler overhode ikke portis, så det avhenger av typen allergi man har. Han tåler ingen hunder...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Tusen takk for fine tilbakemeldinger! Setter stor pris på tipsene :)

Har også fått tips om vannhundrasen, noen med erfaringer om denne?

Du må nok teste dette fysisk ut. Oppsøk utstillinger, hundejorder og oppdrettere av alle aktuelle raser (ja, det er mye jobb, men det blir enda verre om du får en unghund i hus som noen ikke tåler).

Det er ikke hårene man reagerer mest på, men spytt/sikkel - generelt bestanddeler i sekret, både fra munn og hud.

Selv er jeg allergisk mot det meste på papiret, men jeg tåler hunder utmerket godt. Katter som ønsker å ligge i ansiktet er det mye verre med, og jeg kan knapt gå inn i en stall uten å tro jeg skal dø av høysnue. Men jeg har altså fullt utslag på hundeallergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chinese crested powderpuff er en veldig pen og grei rase å ha med og gjøre! De blir veldig knyttet til familien sin og sier verken nei til en slappe av dag eller turer i skog og mark (ihvertfall min erfaring etter individer jeg har møtt). Chinese crested powderpuff er faktisk kinesisk naken hund med hår! Synes absolutt dere burde gjøre research på denne rasen og sjekke om det er en interessant rase. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chinese crested powderpuff er en veldig pen og grei rase å ha med og gjøre! De blir veldig knyttet til familien sin og sier verken nei til en slappe av dag eller turer i skog og mark (ihvertfall min erfaring etter individer jeg har møtt). Chinese crested powderpuff er faktisk kinesisk naken hund med hår! Synes absolutt dere burde gjøre research på denne rasen og sjekke om det er en interessant rase. :-)

Uh, om den er pen er det nok veldig individuelle meninger om, og det er mye dårlig mentalitet på dem. ;)

Men en frisk cc som er god i hodet kan nok fint være et alternativ for TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...